Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 367008 keer)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #585 Gepost op: 10 augustus 2017, 20:54:35 »
Ik ga ook eens proberen om in Houten te geraken om een blik (niet letterlijk) op die lok te werpen 8).

Mvg Bas

op de berg

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
  • Bouwen die blauwe
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #586 Gepost op: 10 augustus 2017, 22:39:48 »
Hallo Wim,
Ik heb je een pb gestuurd.
Groeten,
Rob

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #587 Gepost op: 12 augustus 2017, 12:35:41 »
Hallo,
In aansluiting op mijn vorige bericht van 10 Augustus kan ik aangeven dat we in N-spoor nu nog 1 exemplaar
beschikbaar hebben en meenemen naar Houten om hem daar proefrondjes te laten draaien. De allerlaatste dus.
Wie? Nog een plaatje van de Ho versie:



Tot ziens op 26 Augustus. Wim Mesu
« Laatst bewerkt op: 01 december 2019, 19:59:49 door WimM. Reden: andere foto, vorige kwijt »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #588 Gepost op: 21 augustus 2017, 02:48:03 »
Mijn H0 kit weer eens tevoorschijn gehaald. Had het in een hoek gezet omdat ik pech had met de Liliput aandrijving. Snaar gebroken... Ik wilde eigenlijk een oudere Liliput aandrijving gebruiken om de cabine mooi leeg te houden, maar dat galmde zo met die twee hoge toeren motortjes, en de huif was eigenlijk net iets te smal voor dit type aandrijving.

Een hele poos geleden had ik eens een ACME Withhcomb dieselloc gekocht die erg veel op 'onze' NS 2000 leek. De loc was breder en vierkanter (huiven liepen niet taps naar boven) en de cabine was hoger. Het idee was om de aandrijving hiervan te gebruiken en na zo lang wachten had ik eindelijk een uitvoerbaar idee om dit te doen.

De originele Mashima motor die ACME gebruikte was veel te dik, maar ik had ooit een aantal kleinere Mashima's gekocht om deze te gebruiken in mijn Rivarossi Mat '46. Deze waren over daar de mat '46 nu BB draaistellen met aandrijving hebben. Na wat aanpassingen aan de binnenkant van de cabine paste deze mashima lekker wel (y). Van een aluminium hoekprofiel een motorhouder gemaakt en de vliegwielen overgezet. Deze waren gelukkig niet te groot en passen goed in de huif. De tandiwlkasten van de draaistellen waren aan de voorkant iets te dik en liepen tegen het frame aan. Maar er zat genoeg 'vlees' om een stuk van de draaistellen af te vijlen zodat het goed paste en de draaistellen konden draaien. De hart op hart afstand van de draaistellen van de NS 2000 is iets korter dus ik moest de asjes waar de wormen op zitten iets inkorten. Ook moet ik de motor 2 of 3 mm laten zakken omdat de cardan assen nu niet horizontaal lopen. Dit zorgt voor geratel bij het rijden.

Loc loopt verder heel netjes met een supergoedkope test decoder van Lais. Ik heb geen Lopi 4 meer liggen :( Gaat er later wel in komen natuurlijk :) geluidsdecoder komt later wel een keer als er opnames gemaakt zijn van de echte lok bij de SGM en een loksound 5 of 6 in de smalle huif past (y). Al zullen er vast wel opnames zijn van dergelijke locs in de USA of Italië. Ik heb nog een LokSound 3.5 liggen uit een Artitec DE1 (DE1 is geupgrade naar LokSound 4 omdat deze het toerental laat zakken als de trein op snelheid is), maar deze is veel te groot :(


Dit is uiteraard een prototype bedrading. Later ga ik alles netjes wegwerken en verlichting maken met LEDs. Ook sluitseinen. deze horen in van die kleine kastjes op de huif dacht ik. Dat kan nu best wel met van die kleine SMD LEDs met lakdraad van de LEDBaron.






De donor, een ACME 60250 FS D.143 verlost van zijn draaistellen en aandrijving.

Ook valt het mij op dat de diameter van de wielen van de Italiaanse loc veel groter lijkt. Sowieso moet ik een paar remcilinders van de ACME draaistellen peuteren. De asjes zijn gewoon 2 mm dus ik kan er altijd later nog iets kleinere wielen op zetten.

Ik ga maar eens snurkelen, ik was zo lekker aan het prutsen dat ik de tijd vergeten ben :(

Mvg,

Robert.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #589 Gepost op: 02 oktober 2017, 13:19:24 »
Hallo,
Biesje, hartelijk dank voor je bericht van 21 Augustus. Oef, dat is al lang geleden. Dus hoogste tijd voor een reactie.

Een ACME aandrijving. Ik had niet gedacht dat dat zou gaan. Maar toch wel en met een Machima motor. Welke motortype? (lengte x breedte)

Ik heb in de 2000's ook wel eens Machima's gebruikt. Ik plakte ze gewoon met de platte kant, met dubbelzijdig schuimtape, op plaats waar de motor moet komen, met een hardhout vulblokje in de gleuf voor de Liliput motor, zie elders in deze topic.
Je hebt dan 1) geen motorsteun nodig, 2) de motor komt lekker laag op het chasis en 3) het schuim werkt dempend op motorlawaai.
Het werkt lekker eenvoudig.


Bij de Maxon motor hieronder kun het witte dubbelzijdige schuimtape beter zien:

Je schrijft: draaistellen afvijlen. Waar loopt het dan aan? Aan de bovenkant van het draaistelblok of in het gat in het chassis. Het blok ziet er lekker slank uit.

De draaistelzijkanten, op de foto's zichtbaar, zijn die van ACME of van de messing gietstukken bij het bouwset?
Ik denk dat het de messing gietstukken zijn. Zijn ze makkelijk aan te brengen?
De remcilinders, die boven de draaistelbalken uitsteken, moet wel aan de andere kant van het draaistel zitten.
Dus aan de kant van het midden van de loc. (oei, ze zijn asymmetrisch)

Vraag: maakt de ACME aandrijving veel of weinig lawaai?
Nog een vraag: hoe gaat het met de oplegging van de draaistellen in het chassis? Is de uitvoering van ACME vergelijkbaar met die van Liliput of heb je draaistellen hierop veel moeten aanpassen?

De wielen van de NS2000 zijn omgerekend naar Ho ongeveer 11.5mm. Dat zijn de wielen van de Liliput aandrijving ook. Zijn die van de ACME groter?

Leuk dat je deze aandrijving hebt aangedurfd. Ik hoop dat je hem goed lopend af krijgt.
Hou ons op de hoogte a.u.b.

Groeten, Wim Mesu 
 
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2017, 14:29:08 door WimM. Reden: Foto er bij »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #590 Gepost op: 29 december 2017, 22:10:42 »
Hallo,

Door omstandigheden heb ik nu nog de beschikking over een (1) bouwpakket van de NS2000 in Ho.

Ondanks eerdere meldingen, ook op de beurs, dat alles op was.

In messing etswerk, uiteraard, compleet met alle messing gietwerk en alle andere delen.
Incl. samenbouwtekeningen.

Wie kan ik er nog een plezier mee doen. Wie o wie?

Met vriendelijke groeten,
Wim Mesu

 
« Laatst bewerkt op: 30 december 2017, 14:43:57 door WimM. Reden: verbeterd »

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #591 Gepost op: 29 december 2017, 23:14:32 »
Wat kost het bouwpakket?


Erwin

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #592 Gepost op: 30 december 2017, 00:00:17 »
Hallo Erwin,

Ik mag hier geen commerciële "dingen" doen, dus je hebt een Pb.

Met vriendelijke groet,
Wim Mesu

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #593 Gepost op: 01 januari 2018, 15:50:12 »
Hoi Wim, ik zag niet dat je hier gereageerd had, sorry. De beste wensen voor 2018

De draaistel zijkanten zijn van de Acme loc en deze zijn symmetrisch, er zitten cylinders aan beide kanten, dus ik moet aan de bufferkant de remcylinders er af knagen. De voorkant van de tandwielkast moet wat afgevijld worden om het draaistel te kunnen laten draaien. De oplegging is anders dan bij Liliput, Ik moest twee styreen brugjes maken met een kommetje er in waar de draaikogel van het draaistel dan in past. De aandrijving maakt weinig geluid (zeker geen gejank zoals de oudere Liliput met 2 motoren) en rijdt erg goed met een ESU lokpilot 4. Ik moet waarschijnlijk de koppelingen aanpassen maar dat is van later zorg. Motor is een 16x24 Mashima met de Acme vliegwielen en cardan assen. Ik heb alleen de boel wat op de assen verschoven omdat de afstand iets korter is bij het bouwpakket.

Ik ben nog niet heel veel verder gekomen. De Lopi 4 decoder past strak in het dak van de cabine, gefixeerd met een klein stukje dubbelzijdig tape. Erg klein stukje, want het moet nog los om verder te solderen en de schilderen/spuiten later. 8 polige decoder aansluiting moet ik ook nog ergens netjes weg werken, deze zit nu bovenop een tandwielkast geplakt met tape. Het liefst zou ik er een loksound in frotten maar deze is flink groot en dan moet er ook nog een speaker in. Ik heb nog een loksound 3.5 liggen uit mijn Artitec DE1 (vervangen door Loksound 4 inmiddels). De loc verdient het wel om met geluid rond te tuffen vind ik (y). Een loksound inbouwen in de oersik is een nog grotere uitdaging ben ik bang.

Mvg,

Robert

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #594 Gepost op: 12 januari 2018, 19:59:51 »
Hallo,
Als reactie op Artitec 2018 Speculaas, hier even een berichtje.
Ik heb door omstandigheden nog één bouwset van de NS2000 in Ho beschikbaar.
Ik heb dit ook de laatste week van December ook al doorgegeven.

Hij mag ook nog goedkoper weg wegens een klein gaatje in een motorkap (etsfoutje).
Met vriendelijke groeten,
Wim

Ps. Ik heb nog wel zin, maar wil ook nog graag andere dingen gaan doen (gaan maken).  (y)
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 02:04:48 door WimM. Reden: verbeterd »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #595 Gepost op: 18 maart 2018, 19:52:32 »
Daar de ACME loc iets grotere wielen heeft (12.5 mm) zat ik er tegen aan te hikken om deze van de assen af te trekken. Maar de assen van de Piko hondekop hebben ongeveer de juiste diameter wielen en pasten ook, tandwiel heeft dezelfde diameter en tandvorm en ik hoefde de tandwielen enkel wat op de as te verschuiven. Nu staat de loc optisch beter op de 'pootjes' en zitten de buffers meer op de juiste hoogte door de kleinere wielen. Het rijdt prima voor zover ik kon testen. Ik heb geen duurtest gedaan.

Verder heb ik wat frutsels op de huiven gesoldeerd en ben ik aan het raggen geweest om soldeer weg te krabben wat ik een poos geleden heb geklodderd bij het solderen van de vierkantjes op de neuzen. Geen spannende dingen verder.

De LokSound 3.5 decoder die ik over had zit inmiddels in een DB TEE VT 11.5 die ik goedkoop over kon nemen van mijn baas dus ik heb een andere loksound nodig. Ik denk dat een loksound mini beter gaat passen. Ik denk dat deze de mashima wel 'trekt' en het zal beter passen in de smalle huif denk ik. Even sparen en/of andere dingen verpatsen :(

Als ik het goed heb zijn de losse kastjes op de neuzen de sluitseinen? Die wil ik graag werkend hebben. Kijken of ik met een paar rode SMD LEDs van de ledbaron deze werkend kan krijgen. Ik weet dat deze alleen gebruikt worden als de loc los op de baan is, maar het gaat om het idee en de uitdaging :P .

Mvg,

Robert


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #596 Gepost op: 18 maart 2018, 20:18:12 »
Hmm, de loc heeft in real life forse wielen. Waarschijnlijk 40" wat meer is dan 1000mm. De hondekop heeft wielen van 950mm. Ik vrees dat Acme er dichterbij zat....
Boomshanka!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #597 Gepost op: 18 maart 2018, 21:22:24 »
Ik kan ze altijd weer terug zetten. Als ik foto's bekijk van de echte locs op google, dan smoelen de kleinere wielen gewoon beter. De kit is eigenlijk bedoeld voor de wielen/aandrijving van de Liliput Mak/6400 locs. En die hebben een kleinere diameter dan de ACME wielen die overeenkomt met de Piko HK wielen.

Mvg,

Robert.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #598 Gepost op: 19 maart 2018, 02:40:40 »
Hallo,
De Liliput donor wielen zijn 11.5mm in diameter wat over een komt met 1000mm in schaal 1:1.
Binnenkort kunnen we bij de 1:1 bij de S.G.B. gaan kijken.
Ik zal wat navraag proberen. Maar ik dacht dat 1000mm de juiste diameter van de wielen was.

De vierkante dingetjes met de geknikte pootjes bovenop de huiven, aan de voorkant van de neuzen zijn inderdaad sluitseinen.
Met de moderne micro-ledjes op lakdraad, moet je die inderdaad wel werkend kunnen krijgen.
Die micro-dingen had je 10 jaar geleden, toen we met de NS2000 loc in Ho zijn begonnen, nog niet.
Met vriendelijke groeten,

Wim Mesu

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #599 Gepost op: 19 maart 2018, 10:08:11 »
Aangezien het een in de Verenigde Staten gebouwde loc betreft zou het mij zeer verbazen wanneer de wielen een keurige metrische maat zouden hebben. De SGB gaat ons helaas niet helpen omdat de loc daar op gekke trucks staat met kleinere wielen dan het origineel.

Toch jammer dat de originele draaistellen nog aan de overkant staan...  ;)
Boomshanka!