Google+
Doel:€250.00
Donaties:€117.54

Per saldo:€-132.46

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door sdz1976
Vandaag om 06:45:14
BNLS Module: "Chicago Union" door nighttrain1
Vandaag om 06:23:05
Mass am See door mass am see
Vandaag om 01:37:56
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
Vandaag om 01:10:45
Bouw en vooral vervuilen / Weatheren van huisjes. door NS264
Vandaag om 00:32:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 00:01:43
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door hooidonk
17 november 2017, 23:58:52
BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's door Ivo tB
17 november 2017, 23:35:26
Digikeijs DR4024 servo decoder - maximale uitslag servo's door Martin Domburg
17 november 2017, 23:25:30
Wie gaat er naar de Spoor Groep Zuid tentoonstelling door JeanR
17 november 2017, 23:18:05
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
17 november 2017, 23:12:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
17 november 2017, 23:11:48
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 november 2017, 22:23:39
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Vinkendrecht
17 november 2017, 22:04:19
Prijs z21 start door Diedrik
17 november 2017, 21:31:51
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door St00mboy
17 november 2017, 21:26:25
Info over blauwe platen door Fritsprt
17 november 2017, 21:23:33
Hoe Jouef transformator aansluiten op rails? door Diedrik
17 november 2017, 21:09:11
Binnenverlichting artitec DE1 door VAM65
17 november 2017, 20:43:20
Märklin H0-baan, op 2,0*2,5m door bink79
17 november 2017, 20:19:48
Trix DB-189 22378 ESU of toch mLD/3 ?? door HansKarel
17 november 2017, 19:37:12
Terschellinger Spoor door FritsT
17 november 2017, 19:35:32
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door Peter Kleton
17 november 2017, 19:18:46
Geknoei in 0 door Henk ho/0
17 november 2017, 18:20:36
Schwarzburg door JaJo
17 november 2017, 18:07:00
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door +++2010***
17 november 2017, 17:43:40
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
17 november 2017, 17:32:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door +++2010***
17 november 2017, 17:28:46
Fremo haven: KNZ Hengelo door Hans_omBC
17 november 2017, 17:26:35
Workshop iTrain of Rocrail door Voske
17 november 2017, 17:25:23
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000  (gelezen 190374 keer)

könings

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #585 Gepost op: 10 augustus 2017, 20:54:35 »
Ik ga ook eens proberen om in Houten te geraken om een blik (niet letterlijk) op die lok te werpen 8).

Mvg Bas

op de berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #586 Gepost op: 10 augustus 2017, 22:39:48 »
Hallo Wim,
Ik heb je een pb gestuurd.
Groeten,
Rob

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 455
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #587 Gepost op: 12 augustus 2017, 12:35:41 »
Hallo,
In aansluiting op mijn vorige bericht van 10 Augustus kan ik aangeven dat we in N-spoor nu nog 1 exemplaar
beschikbaar hebben en meenemen naar Houten om hem daar proefrondjes te laten draaien. De allerlaatste dus.
Wie? Nog een plaatje van de Ho versie:



Tot ziens op 26 Augustus. Wim Mesu

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #588 Gepost op: 21 augustus 2017, 02:48:03 »
Mijn H0 kit weer eens tevoorschijn gehaald. Had het in een hoek gezet omdat ik pech had met de Liliput aandrijving. Snaar gebroken... Ik wilde eigenlijk een oudere Liliput aandrijving gebruiken om de cabine mooi leeg te houden, maar dat galmde zo met die twee hoge toeren motortjes, en de huif was eigenlijk net iets te smal voor dit type aandrijving.

Een hele poos geleden had ik eens een ACME Withhcomb dieselloc gekocht die erg veel op 'onze' NS 2000 leek. De loc was breder en vierkanter (huiven liepen niet taps naar boven) en de cabine was hoger. Het idee was om de aandrijving hiervan te gebruiken en na zo lang wachten had ik eindelijk een uitvoerbaar idee om dit te doen.

De originele Mashima motor die ACME gebruikte was veel te dik, maar ik had ooit een aantal kleinere Mashima's gekocht om deze te gebruiken in mijn Rivarossi Mat '46. Deze waren over daar de mat '46 nu BB draaistellen met aandrijving hebben. Na wat aanpassingen aan de binnenkant van de cabine paste deze mashima lekker wel (y). Van een aluminium hoekprofiel een motorhouder gemaakt en de vliegwielen overgezet. Deze waren gelukkig niet te groot en passen goed in de huif. De tandiwlkasten van de draaistellen waren aan de voorkant iets te dik en liepen tegen het frame aan. Maar er zat genoeg 'vlees' om een stuk van de draaistellen af te vijlen zodat het goed paste en de draaistellen konden draaien. De hart op hart afstand van de draaistellen van de NS 2000 is iets korter dus ik moest de asjes waar de wormen op zitten iets inkorten. Ook moet ik de motor 2 of 3 mm laten zakken omdat de cardan assen nu niet horizontaal lopen. Dit zorgt voor geratel bij het rijden.

Loc loopt verder heel netjes met een supergoedkope test decoder van Lais. Ik heb geen Lopi 4 meer liggen :( Gaat er later wel in komen natuurlijk :) geluidsdecoder komt later wel een keer als er opnames gemaakt zijn van de echte lok bij de SGM en een loksound 5 of 6 in de smalle huif past (y). Al zullen er vast wel opnames zijn van dergelijke locs in de USA of Italië. Ik heb nog een LokSound 3.5 liggen uit een Artitec DE1 (DE1 is geupgrade naar LokSound 4 omdat deze het toerental laat zakken als de trein op snelheid is), maar deze is veel te groot :(


Dit is uiteraard een prototype bedrading. Later ga ik alles netjes wegwerken en verlichting maken met LEDs. Ook sluitseinen. deze horen in van die kleine kastjes op de huif dacht ik. Dat kan nu best wel met van die kleine SMD LEDs met lakdraad van de LEDBaron.






De donor, een ACME 60250 FS D.143 verlost van zijn draaistellen en aandrijving.

Ook valt het mij op dat de diameter van de wielen van de Italiaanse loc veel groter lijkt. Sowieso moet ik een paar remcilinders van de ACME draaistellen peuteren. De asjes zijn gewoon 2 mm dus ik kan er altijd later nog iets kleinere wielen op zetten.

Ik ga maar eens snurkelen, ik was zo lekker aan het prutsen dat ik de tijd vergeten ben :(

Mvg,

Robert.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 455
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #589 Gepost op: 02 oktober 2017, 13:19:24 »
Hallo,
Biesje, hartelijk dank voor je bericht van 21 Augustus. Oef, dat is al lang geleden. Dus hoogste tijd voor een reactie.

Een ACME aandrijving. Ik had niet gedacht dat dat zou gaan. Maar toch wel en met een Machima motor. Welke motortype? (lengte x breedte)

Ik heb in de 2000's ook wel eens Machima's gebruikt. Ik plakte ze gewoon met de platte kant, met dubbelzijdig schuimtape, op plaats waar de motor moet komen, met een hardhout vulblokje in de gleuf voor de Liliput motor, zie elders in deze topic.
Je hebt dan 1) geen motorsteun nodig, 2) de motor komt lekker laag op het chasis en 3) het schuim werkt dempend op motorlawaai.
Het werkt lekker eenvoudig.


Bij de Maxon motor hieronder kun het witte dubbelzijdige schuimtape beter zien:

Je schrijft: draaistellen afvijlen. Waar loopt het dan aan? Aan de bovenkant van het draaistelblok of in het gat in het chassis. Het blok ziet er lekker slank uit.

De draaistelzijkanten, op de foto's zichtbaar, zijn die van ACME of van de messing gietstukken bij het bouwset?
Ik denk dat het de messing gietstukken zijn. Zijn ze makkelijk aan te brengen?
De remcilinders, die boven de draaistelbalken uitsteken, moet wel aan de andere kant van het draaistel zitten.
Dus aan de kant van het midden van de loc. (oei, ze zijn asymmetrisch)

Vraag: maakt de ACME aandrijving veel of weinig lawaai?
Nog een vraag: hoe gaat het met de oplegging van de draaistellen in het chassis? Is de uitvoering van ACME vergelijkbaar met die van Liliput of heb je draaistellen hierop veel moeten aanpassen?

De wielen van de NS2000 zijn omgerekend naar Ho ongeveer 11.5mm. Dat zijn de wielen van de Liliput aandrijving ook. Zijn die van de ACME groter?

Leuk dat je deze aandrijving hebt aangedurfd. Ik hoop dat je hem goed lopend af krijgt.
Hou ons op de hoogte a.u.b.

Groeten, Wim Mesu 
 
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2017, 14:29:08 door WimM. Reden: Foto er bij »