Google+
Doel:€250.00
Donaties:€105.75

Per saldo:€-144.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door NS 1607
Vandaag om 02:12:41
NVM/VMF Workshops en cursussen Onshape door René 4312
Vandaag om 01:15:36
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Deetrein
Vandaag om 01:10:07
Piko h0 NS 2200 door Thowra
Vandaag om 00:57:01
FRIE NMBS/NS Benelux panto's voor op de Piko Benelux-Hondekop oa. door Thowra
Vandaag om 00:40:56
Bemo wissels of PECO wissels door Martin Hornis
Vandaag om 00:39:48
Roßnitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:34:15
Fleischmann trein rijdt schokkerig. Loc probleem of rail probleem? door santerdam
Vandaag om 00:30:17
(TTAS) Lungo la parete door T.Spat
23 oktober 2017, 23:47:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door gsoonius
23 oktober 2017, 23:43:51
Uhlenbrock 73100 inbouwen door EricZmS
23 oktober 2017, 23:43:39
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:42:47
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:39:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 oktober 2017, 23:38:19
Kap sluit niet goed op onderstel - roco wagon door klusser
23 oktober 2017, 23:02:10
Weert, maar anders door Modellbahnwagen
23 oktober 2017, 22:53:10
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
23 oktober 2017, 22:39:16
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
23 oktober 2017, 22:27:02
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
23 oktober 2017, 22:26:45
Hét spoor 1 en 0 treffen, 10 & 11 februari! door HJ
23 oktober 2017, 22:24:05
Raadplaatje door wimk
23 oktober 2017, 22:21:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
23 oktober 2017, 22:11:54
Brw Kraanwagen door ddv
23 oktober 2017, 22:00:35
(TTAS) "Basdahl" door g-j
23 oktober 2017, 21:58:20
Anlage 2.0 door svries1
23 oktober 2017, 21:41:54
Ric & Rev. gegevens door Arnold van Heyst
23 oktober 2017, 21:34:05
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door 44
23 oktober 2017, 21:27:30
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
23 oktober 2017, 21:27:18
Without automatisch door Nijboer
23 oktober 2017, 21:05:02
Treinenbeurs in de Koggenhal de Goorn door J&J Vriend
23 oktober 2017, 20:57:31
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000  (gelezen 189547 keer)

könings

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #585 Gepost op: 10 augustus 2017, 20:54:35 »
Ik ga ook eens proberen om in Houten te geraken om een blik (niet letterlijk) op die lok te werpen 8).

Mvg Bas

op de berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #586 Gepost op: 10 augustus 2017, 22:39:48 »
Hallo Wim,
Ik heb je een pb gestuurd.
Groeten,
Rob

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #587 Gepost op: 12 augustus 2017, 12:35:41 »
Hallo,
In aansluiting op mijn vorige bericht van 10 Augustus kan ik aangeven dat we in N-spoor nu nog 1 exemplaar
beschikbaar hebben en meenemen naar Houten om hem daar proefrondjes te laten draaien. De allerlaatste dus.
Wie? Nog een plaatje van de Ho versie:



Tot ziens op 26 Augustus. Wim Mesu

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #588 Gepost op: 21 augustus 2017, 02:48:03 »
Mijn H0 kit weer eens tevoorschijn gehaald. Had het in een hoek gezet omdat ik pech had met de Liliput aandrijving. Snaar gebroken... Ik wilde eigenlijk een oudere Liliput aandrijving gebruiken om de cabine mooi leeg te houden, maar dat galmde zo met die twee hoge toeren motortjes, en de huif was eigenlijk net iets te smal voor dit type aandrijving.

Een hele poos geleden had ik eens een ACME Withhcomb dieselloc gekocht die erg veel op 'onze' NS 2000 leek. De loc was breder en vierkanter (huiven liepen niet taps naar boven) en de cabine was hoger. Het idee was om de aandrijving hiervan te gebruiken en na zo lang wachten had ik eindelijk een uitvoerbaar idee om dit te doen.

De originele Mashima motor die ACME gebruikte was veel te dik, maar ik had ooit een aantal kleinere Mashima's gekocht om deze te gebruiken in mijn Rivarossi Mat '46. Deze waren over daar de mat '46 nu BB draaistellen met aandrijving hebben. Na wat aanpassingen aan de binnenkant van de cabine paste deze mashima lekker wel (y). Van een aluminium hoekprofiel een motorhouder gemaakt en de vliegwielen overgezet. Deze waren gelukkig niet te groot en passen goed in de huif. De tandiwlkasten van de draaistellen waren aan de voorkant iets te dik en liepen tegen het frame aan. Maar er zat genoeg 'vlees' om een stuk van de draaistellen af te vijlen zodat het goed paste en de draaistellen konden draaien. De hart op hart afstand van de draaistellen van de NS 2000 is iets korter dus ik moest de asjes waar de wormen op zitten iets inkorten. Ook moet ik de motor 2 of 3 mm laten zakken omdat de cardan assen nu niet horizontaal lopen. Dit zorgt voor geratel bij het rijden.

Loc loopt verder heel netjes met een supergoedkope test decoder van Lais. Ik heb geen Lopi 4 meer liggen :( Gaat er later wel in komen natuurlijk :) geluidsdecoder komt later wel een keer als er opnames gemaakt zijn van de echte lok bij de SGM en een loksound 5 of 6 in de smalle huif past (y). Al zullen er vast wel opnames zijn van dergelijke locs in de USA of Italië. Ik heb nog een LokSound 3.5 liggen uit een Artitec DE1 (DE1 is geupgrade naar LokSound 4 omdat deze het toerental laat zakken als de trein op snelheid is), maar deze is veel te groot :(


Dit is uiteraard een prototype bedrading. Later ga ik alles netjes wegwerken en verlichting maken met LEDs. Ook sluitseinen. deze horen in van die kleine kastjes op de huif dacht ik. Dat kan nu best wel met van die kleine SMD LEDs met lakdraad van de LEDBaron.






De donor, een ACME 60250 FS D.143 verlost van zijn draaistellen en aandrijving.

Ook valt het mij op dat de diameter van de wielen van de Italiaanse loc veel groter lijkt. Sowieso moet ik een paar remcilinders van de ACME draaistellen peuteren. De asjes zijn gewoon 2 mm dus ik kan er altijd later nog iets kleinere wielen op zetten.

Ik ga maar eens snurkelen, ik was zo lekker aan het prutsen dat ik de tijd vergeten ben :(

Mvg,

Robert.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #589 Gepost op: 02 oktober 2017, 13:19:24 »
Hallo,
Biesje, hartelijk dank voor je bericht van 21 Augustus. Oef, dat is al lang geleden. Dus hoogste tijd voor een reactie.

Een ACME aandrijving. Ik had niet gedacht dat dat zou gaan. Maar toch wel en met een Machima motor. Welke motortype? (lengte x breedte)

Ik heb in de 2000's ook wel eens Machima's gebruikt. Ik plakte ze gewoon met de platte kant, met dubbelzijdig schuimtape, op plaats waar de motor moet komen, met een hardhout vulblokje in de gleuf voor de Liliput motor, zie elders in deze topic.
Je hebt dan 1) geen motorsteun nodig, 2) de motor komt lekker laag op het chasis en 3) het schuim werkt dempend op motorlawaai.
Het werkt lekker eenvoudig.


Bij de Maxon motor hieronder kun het witte dubbelzijdige schuimtape beter zien:

Je schrijft: draaistellen afvijlen. Waar loopt het dan aan? Aan de bovenkant van het draaistelblok of in het gat in het chassis. Het blok ziet er lekker slank uit.

De draaistelzijkanten, op de foto's zichtbaar, zijn die van ACME of van de messing gietstukken bij het bouwset?
Ik denk dat het de messing gietstukken zijn. Zijn ze makkelijk aan te brengen?
De remcilinders, die boven de draaistelbalken uitsteken, moet wel aan de andere kant van het draaistel zitten.
Dus aan de kant van het midden van de loc. (oei, ze zijn asymmetrisch)

Vraag: maakt de ACME aandrijving veel of weinig lawaai?
Nog een vraag: hoe gaat het met de oplegging van de draaistellen in het chassis? Is de uitvoering van ACME vergelijkbaar met die van Liliput of heb je draaistellen hierop veel moeten aanpassen?

De wielen van de NS2000 zijn omgerekend naar Ho ongeveer 11.5mm. Dat zijn de wielen van de Liliput aandrijving ook. Zijn die van de ACME groter?

Leuk dat je deze aandrijving hebt aangedurfd. Ik hoop dat je hem goed lopend af krijgt.
Hou ons op de hoogte a.u.b.

Groeten, Wim Mesu 
 
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2017, 14:29:08 door WimM. Reden: Foto er bij »