Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 15:11:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 15:07:56
Open monumentendag: de Inktpot
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 14:54:31
Dat overkomt mij niet.
door
prutser
Vandaag
om 14:47:51
Rheinburg, TP V/VI
door
Eric v C
Vandaag
om 14:44:19
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 14:30:47
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
Vandaag
om 14:29:01
Piko 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:26:45
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:25:34
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huup
Vandaag
om 14:12:54
Zolderbaan 2025
door
Peter49
Vandaag
om 12:57:33
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:40:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 11:39:47
Acme nieuwe ICNG
door
steven346
Vandaag
om 11:07:25
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
sncf231e
Vandaag
om 11:05:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:58:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 10:50:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 09:59:15
Foto’s van Frans meterspoor gezocht
door
GD
Vandaag
om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Frits C
Vandaag
om 07:31:46
Modelspoorbaan van Einte
door
Frits C
Vandaag
om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres
door
Huup
12 September 2025, 22:50:56
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
Au bord de la Cèze
door
Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867
door
Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0
door
Huup
12 September 2025, 21:25:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM (gelezen 10456 keer)
janw
Offline
Berichten: 2218
Bruggen-IG:
BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Gepost op:
07 March 2012, 13:47:10 »
Van de ZHESM-prints weer even terug naar iets anders. De aankomst van de Artitec 3700 vorig jaar was reden om een sluimerend project weer naar boven te halen: een sleep Nederlandse coupérijtuigen. In het verleden had ik al een ex-Staatsspoor C10c, een ex-HSM D en een doorgangsrijtuig voor internationaal verkeer gemaakt, die ik hier ook heb laten zien (
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8639.0.html
).
De volgende stap werd een ex-HSM AB8c in karton en een ex-HSM C10c uit twee Piko Windberg-bakjes (naar aanleiding van tips van Gert Arkema, zie ook hier
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35291.msg534577.html#msg534577
). Mijn belangrijkste bronnen van informatie zijn het boek De Erfenis, de Railhobby-artikelenreeks uit 1983 (m.n. okt. 83), het NS150-nummer van Op de Rails, NS-maatschetsen en een NVM-tekening (met dank aan Floris). Van de AB8c bouw ik er twee, één 'gewoon' en één als 3e klasser, zoals in een aantal in de jaren '30 is verbouwd om het comfort in de 3e klasse te verhogen.
Inmiddels staan de rijtuigen op hun wielen en ziet het er met de loc zo uit:
De HSM C10c is ook in het echt wat lager dan de andere rijtuigen (zie bv. RH 83/10 p. 2), maar niet helemaal zo veel als hier. Er komt dan ook nog een laagje op het dak.
Met de toekomstige zelfgebouwde 2100, bijna helemaal HSM
De bijna voltooide Staatsspoor-C10c
Nu wat meer over de bouw van de volgende rijtuigen. Eerst de AB8c's uit karton. De foto's spreken nogal voor zich. Maatschets copiëren op 300 grs. karton, inspuiten met blanke lak tegen de bepoteling tijdens het werk, netjes snijden en braaf doorknutselen.
De deuren worden uitgesneden en weer teruggezet, anders gaan ze niet op deuren lijken. Boven de deur zit een regengootje van koperdraad 0,4 mm.
Dak uit glad verpakkingenkarton en de kenmerkende waterbakken
afwerkrandjes onder het dak
Sfeerplaatje uit de collectie Van Poll:
http://proxy.handle.net/10648/aea968a0-d0b4-102d-bcf8-003048976d84
Verder met onderstel en draaistellen. Onderstel uit 3mm triplex (een houten rijtuig, immers). Uit de foto's blijken detailverschillen binnen de reeks. Eén exemplaar wordt opgetuigd met korfbuffers van MK, het andere krijgt modernere gesloten buffers.
Deze buffers in detail
Draaistellen: de meeste hadden 'Engelse' draaistellen, een aantal rijtuigen Pruissische. Mijn gedeklasseerde krijgt Pruisische draaistellen en korfbuffers; die combinatie zie ik op de foto's (bv Erfenis, p. 51). De latere dichte buffers zie ik bij deze rijtuigen tot nu toe alleen icm Engelse draaistellen.
Voor de Pruisische neem ik fabrieksdraaistellen (nu oude van Electrotren, waar ik niet helemaal tevreden mee ben; ik hoop nog iets beters te vinden).
De Engelse draaistellen heb ik maar zelf gebouwd op wielen van MK. Gezien de kleine flenshoogte zijn ze gecompenseerd uitgevoerd. Uiteindelijk zien ze er zo uit:
Origineel in Spoorwegmuseum
De bestanddelen van één paar
De onderdelen van de compensatie
In de mal, die wordt gebruikt voor buigen en solderen
De aankleding is een los opzetstukje, hier hoofdzakelijk gebouwd uit styreen:
Volgende keer doe ik dit denk ik anders, dit kost allemaal wel erg veel tijd.
En dan begint het op een rijtuig te lijken; vervolgens testrijden en ruimte maken in de onderstelplaat om de wielen vrije te laten draaien. Met de treeplanken eraan straks vallen de gaten minder op.
Op de baan van Karst op OnTraxs, afgelopen weekend
Dan de HSM C10c. Hier een geheel andere bouwwijze: het uitgangspunt is tweemaal zo'n Piko wagentje, dat al de goede dakvorm heeft (er is ook een variant met een boller dak, die is dus minder geschikt):
Deze worden gedemonteerd en ontdaan van de meegegoten handgrepen en dakdetails; daarnaast moeten de WC-raampjes veranderen in gewone coupe-raampjes. Dus naar twee kanten uitsnijden/vijlen en daarna een raamstijl in het midden lijmen. De nieuwe WC zit in het toe te voegen middenstuk.
Kopwanden glad maken en met een pakketje styreen op de juiste afstand (uit maatschets) verbinden
Tussenstukje bijmaken uit styreen en invoegen. Het Piko-plastic is met gewone plastic lijm zeer goed te lijmen.
Het onderstel is lichtelijk anders dan dat van de AB8c's, nl. uit 2mm MDF plus een rand modelbouwhout van 2mm, samen dus 4 mm. Dit heeft als voordeel dat er vanzelf meer ruimte is voor de wielen. Bovendien is of lijkt de stelbalk van de HSM C10c's in het echt ook iets hoger dan van andere couperijtuigen. En tenslotte komt een iets hogere stelbalk ook goed uit gezien de wat mindere hoogte van de Piko-bakjes.
Bufferbalk en draaistellen volgens het recept hierboven.
«
Laatst bewerkt op: 08 March 2012, 00:31:56 door janw
»
Gelogd
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3465
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #1 Gepost op:
07 March 2012, 13:59:03 »
Wat kan ik hier op zeggen...
Oh ja, WAUW
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11668
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #2 Gepost op:
07 March 2012, 14:00:09 »
Wat een geweldig treintje! En die 2100 mag er ook zeker zijn, heb je daar een bouwverslag van?
Ik heb hier een C10c op basis van een door Stig bewerkte Rivarossi-bak liggen die nog eens afgebouwd moet worden. En er liggen hier ook twee van die Windbergbakkies! Ik ga dus eens even goed kijken wat jij er van gebakken hebt. Uiteindelijk moet het een treintje voor achter m'n NS 3760 worden, samen met de stalen D, C12c en ovalen ramen AB van Artitec.
EElco
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6348
***
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #3 Gepost op:
07 March 2012, 14:12:21 »
Geweldig mooi gemaakt
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4227
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #4 Gepost op:
07 March 2012, 14:31:38 »
Mooi werk Jan, maar dat had ik je zaterdag al verteld
. Alleen iets kleinere wielen monteren, daarmee toont-ie stukken beter. Vergelijk jouw draaistel maar eens met je foto van het 1:1 C11-draaistel.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Tim89
Offline
Berichten: 315
***** ***** * 11
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #5 Gepost op:
07 March 2012, 15:03:14 »
Wow! Klasse
!!
Gelogd
Nederlands Tijdperk IV
Pauldg
Offline
Berichten: 7498
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #6 Gepost op:
07 March 2012, 15:17:04 »
Schitterend gebouwd Jan! Wat je al niet kan maken van een leeg pak Cruesli van de Hoogvliet!
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Tjalling
Offline
Berichten: 3486
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #7 Gepost op:
07 March 2012, 17:44:08 »
Hallo Jan,
Je maakt er een schitterende trein van!
Bij de foto's over de draaistellen:
Je schrijft dat het maken veel tijd kost. Wat kost veel tijd? het maken van de "aankleding" (die er super uitziet!) of het maken van de compensatie?
En wat zijn je ervaringen met het rijden met deze draaistellen?
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #8 Gepost op:
07 March 2012, 17:59:59 »
Super mooi!! :PIk heb ook nog zo'n piko bak liggen voor eventuele bewerking. eens kijken of ik er een tweede erbij kan scoren. Dan gaan we dit project ook eens oppakken. Maar voorlopig ben ik al mijn locjes aan het digitaliseren. Dis dit project staat nog even in de koelkast. Ik zie eigenlijk alleen dit type met Duitse draaistellen. Hoe zagen de Engelse eenvoudigere draaistellen eruit? (Graag een plaatje)
Andre
«
Laatst bewerkt op: 07 March 2012, 18:02:59 door zuylen
»
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
HansZ
Offline
Berichten: 125
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #9 Gepost op:
07 March 2012, 21:29:01 »
Iedereen bouwt maar coupe-rijtuigen lijkt het wel. Die van mij zijn bijna af maar toch iets minder mooi gebouwd.
Zojuist een paar fotoos gemaakt en die zijn moordend onverbiddelijk: ieder golfje en bibbertje wat er niet hoort zie je overduidelijk.
ik heb de rijtuigen gemaakt van Lilliput bakken. Verzaagd en weer opnieuw in elkaar gepuzzeld met tussenstukjes.
Zodoende een A3B5; C10c en C11 gemaakt en nog een onderstel over: dat werd een DIV. Er moeten nog baknummers op zijkanten en kopwanden komen. En ik heb nog een bijpassend Postrijtuig dat op de zaag ligt te wachten. De L*-onderstellen heb ik niet verbouwd maar wel treeplanken, gastanks en spanwerk geplaatst. Ze zijn dus eigenlijk te kort maar ze rijden nu wel door krappe bogen.
Plaatjez:
NS 1624 met de coupe-rijtuigen loopt binnen te Medemblik
En vanaf het dak van het stationsgebouw:
Grtz
HansZ
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #10 Gepost op:
07 March 2012, 22:39:26 »
Hans, ik vind het toch erg mooi hoor
ondanks wat bibbertjes
Die zandkleur op de daken, top hoor
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2218
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #11 Gepost op:
07 March 2012, 23:02:46 »
Dank voor de complimentjes; nu nog wel afbouwen (handgrepen...)
@Gert: als zaterdag besproken inderdaad. De kleinere maat wielen staat in bestelling bij MK.
@ Paul: Chocomuesli
@Tjalling: alles bij elkaar is veel werk, maar met name de losse details van het uiterlijke deel. Deze draaistellen rijden OK, mits netjes gebouwd en de rails netjes is gelegd. Op de rails zetten is iets minder makkelijk doordat alles onafhankelijk kan bewegen, maar daarvoor is zo'n plastic wielenopzetbaantje (dat vroeger vaak bij beginsets zat) als hulp te gebruiken.
@Zuylen: de hier getoonde draaistellen zijn dat zgn Engelse draaistel, dat in Nederland vooral door HSM werd toegepast. De Staatsspoor C10c heeft Pruisische draaistellen (ook zelf gebouwd op dezelfde manier). De bekende Lilliput- en Fleischmann-couperijtuigen hebben ook Pruisische draaistellen.
@Hans: mooi gebouwd; ik ben vooral jaloers op de 1600. Kun je daar wat meer over zeggen/tonen?
«
Laatst bewerkt op: 08 March 2012, 00:16:12 door janw
»
Gelogd
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1678
Tram&Trein NL- H0
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #12 Gepost op:
07 March 2012, 23:31:55 »
Ziet er weer picobello uit Jan . Neem je volgende week dinsdag nog iets mee ?
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
Ivo tB
Offline
Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #13 Gepost op:
07 March 2012, 23:33:38 »
Jan, het ziet er schitterend uit. Doordat je het even nonchalant in een post neerzet, ziet denk ik meniggeen niet welke inspanning en prestatie hierachter zit. Je werk verdient een bouwdraadje
, dan kunnen we er allemaal nog iets van leren.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
janw
Offline
Berichten: 2218
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #14 Gepost op:
08 March 2012, 13:40:48 »
@Ivo: eigenlijk was dit draadje bedoeld als een soort bouwdraadje; van het afbouwen van de wagens zal ik hier verslag doen.
Heb ik ook een vraag aan jullie: heeft iemand op dit forum misschien ooit duidelijke interieurfoto's gemaakt van de eindcoupé van een AB8c die nog in het 'vorige' Spoorwegmuseum in de vaste opstelling stond (met die poppen erin)? Ik heb er ooit een briefkaart gekocht maar die is net van die andere eind-afdeling van een Staatsspoor-rijtuig (die er naast stond). Ook in de museumpublicaties zie ik geen goede foto van dit object waarop ik het interieur duidelijk van kan zien. Mocht iemand iets hebben, dan houd ik me aanbevolen.
Nog een duidelijke, na-oorlogse opname van een doorleefde AB8c in een verzameling van Nico Spilt hier:
http://www.flickr.com/photos/nicospilt/4835351528/in/set-72157624595905908
«
Laatst bewerkt op: 08 March 2012, 23:39:00 door janw
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM