Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast door Wim Vink
Vandaag om 09:32:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 09:21:06
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:58:17
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 08:44:20
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 08:42:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 07:04:08
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
  

Auteur Topic: Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen  (gelezen 24866 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #30 Gepost op: 16 February 2011, 14:51:50 »
je kan je anders ook wel even op t puntje van oog in al vervoegen, t zou zomaar kunnen dat er nog wel ergens wat van die reut ligt in een of andere meukbak. Wel bier meenemen in dat geval.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #31 Gepost op: 16 February 2011, 15:02:32 »
 ;D
Gaat goed komen  (y)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #32 Gepost op: 16 February 2011, 17:08:49 »
Inderdaad zeer inspirerend dit!
In karton kan het ook:


SS C10c


HSM AB8c

Van http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8639.0.html

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #33 Gepost op: 16 February 2011, 17:17:50 »
Die Italiaanse en/of DR Roco coupébakken zijn toch voor een C10c te kort of niet?

Ik vind ze trouwens aan de prijs en tweedehands zie ik ze nergens.

Stephan.

JSRail

  • Gast
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #34 Gepost op: 16 February 2011, 18:39:58 »
 Leuk draadje om te volgen  :)  

 De Italiaanse Centoporte rijtuigen van Roco zijn 205 mm  Volgens seinarm.nl zijn de C10c rijtuigen 18700 mm, is omgerekend zo'n 214,9 mm. Dus zo'n kleine 10 mm te kort.

 In de 2011 catalogus van Roco staan de 'Centoportes' voor 47,90 Eur/stuk. Is idd geen koopje.

In een 'grijs verleden' heeft Liliput ook een serie blauwe NS coupé rijtuigen uitgegeven inclusief een post-rijtuig. Deze waren waarschijnlijk ook gebasseerd op Duitse wagens?

 





(foto's nsininmodel.nl)

 Ik hou het zelf nog maar even bij de Piko wannabee NS coupé rijtuigen   ;D
« Laatst bewerkt op: 16 February 2011, 19:03:40 door JSRail »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #35 Gepost op: 16 February 2011, 19:34:40 »
Die centoportes zijn inderdaad te kort. En aan de prijs. Maar dat probleem heb ik niet meer dankzij stig.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #36 Gepost op: 16 February 2011, 22:31:09 »


Onder de Philo (waarvan ik maar uitga dat die kwa lengte enzo klopt. Boven de Rivarossi. De vorm zit er goed in nietwaar? Het dak lijkt hoger doordat de Philo schuin ligt op z'n treeplanken.



Het Roco abteilwagentje welke je nodig hebt voor de deurramen om in die Pikobakkies te stoppen, heeft ook een remmershuisje welke kwa vorm bijna geheel overeen komt met die op een C10c van philotrain. Kijk maar...


Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #37 Gepost op: 16 February 2011, 22:54:21 »
Duit in t zakkie, ik heb een heel aantal coupérijtuigen, zowel van HSM als van Staats-origine;


Een ex-HSM-er uit twee windbergbakkies.


Een C11 uit heel veel stukkies styreen want

zo zagen ze ( 2 stuks) er eerst uit. De viltstiftbuis op de voorgrond is gevuld met lood en gaat dienstdoen als gastank.


Een C8c uit Windbergbakkies, het drie-as onderstel zuigt  >:( .


En dan heb je zomaar een heel emplacement vol. Kost wat moeite, maar dan heb je ook wat.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #38 Gepost op: 16 February 2011, 23:28:13 »
Die foto is vast genomen in de zomervakantie.
zoveel bezoekers voor ouwehands.
gr Jan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #39 Gepost op: 17 February 2011, 00:31:32 »
En wie dan na een paar vertimmerde liliputten iets ambitieuzers wil: uit de oude hoop kwamen nog wat plaatjes tevoorschijn. Helaas niet van de C12c die ook nog ergens moet liggen kloeken maar wel allerlei ander spul. Zo'n bak zelf bouwen is niet echt wezenlijk moeilijker dan zo'n liliput vertimmeren vind ik, je kan alles ineens zo maken als je t hebben wilt in plaats van eindeloos naden wegwerken en ander gezeik waar geen hond trek in heeft. Gewoon zijwandjes uittekenen, uitsnijden, strippies erop, coupéwandjes en bodemplaat snijden, beetje plak dr tussen en de bak staat al grotendeels. Als het dak redelijk vlak is is dat ook prima zelf te maken, anders wat goedkoops zoeken met de goeie dakvorm...
Ter inspiratie:
NCS-AB (draaistellen liliput, dak roco behelfswagen)



SS-AB (eerste of op 1 na eerste SS-vierasser, helemaal zelfbouw)



heel oud SS-C'tje



NCS-D (ja, die is stiekem totaal anders dan die fleischmann- of liliputbakken)



en natuurlijk de ovaalramer. Draaistellen roco, dak jouef



hier om het ombouwdraadje niet teveel te vervuilen wat meer plaatjes...
http://s620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/

excuses voor de eigenlijk best wel abominabele kwaliteit van veel foto's, het toestelletje dat ik vroeger had was een beetje een reetafveegding, maar je wist niet beter, je had niks... Misschien duikt er nog wel meer op als ik wat dieper in de archieven ga graven, nog iemand specifieke wensen? ;)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #40 Gepost op: 17 February 2011, 00:41:41 »
Over die strippies, zijn dat kant en klare of zelf gesneden?; ik krijg moeilijk stripjes van steeds dezelfde maat dus snij ik er veel en zoek ze dan uit.
Hoe lijm je ze op de wanden?; Erop houden en dan met MEK o.i.d. erlangs of insmeren en erop leggen?, bij mij werden de dunne stripjes al snel zo zacht als snot door de lijm.

Stephan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #41 Gepost op: 17 February 2011, 00:47:10 »
evergreen, vooral 0,25 bij 0,5... soms met kitverdunner gelijmd (zoiets als MEK) en vaak ook gewoon met revell-lijm (dunne, uit n naaldflesje)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #42 Gepost op: 17 February 2011, 01:18:15 »
nou gewoon nog meer van die mooie plaatjes
ze zijn echt wel een inspiratie bron
gr jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #43 Gepost op: 22 February 2011, 00:03:16 »
Dan een HSM C8 op basis van 2 piko-windbergbakkies en een roco pruissisch drieassertje (2e klasse met traglasten, de ramen van dat wagentje passen nagenoeg in de deurramen van de piko-bak, staat wel sjieker dan alleen een lap sheet erachter). het onderstel van de roco moest wel flink verlengd worden...




Dit draadje heeft me eindelijk geinspireerd eens aan die piko's te zagen. Op m'n werk het dak eraf gefreesd. Man, wat een bult plastic zeg...  >:(

Anyway, heb nu 8 coupeetjes op een rijtje, en voor de stevigheid maak ik dan ook maar een interieurtje. Nu kijk ik in het 1924 rijtuigenboek en meen ik 2 wandjes te zien. 1 die het rijtuig in 2 deelt, en nog een tweede wandje direct ernaast. Zou dit een vrouwencoupe kunnen voorstellen? En dat dan de overige 3 en 4 coupe's niet-rooken en resp. rooken zijn? Of omgekeerd? Of ben ik abuis?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1656
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #44 Gepost op: 22 February 2011, 00:25:45 »
Nee hoor dat ben je niet, want
A. Buis zat in de Sarisgang......

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums