Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door J1971
Vandaag om 13:06:42
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 12:59:07
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 12:56:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:01:03
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 11:42:51
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Taigagaai
Vandaag om 11:23:05
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 10:47:58
Diorama Oelde Mittelweg Hp door spoorijzer
Vandaag om 10:40:18
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:39:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
  

Auteur Topic: Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen  (gelezen 25635 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #30 Gepost op: 16 February 2011, 14:51:50 »
je kan je anders ook wel even op t puntje van oog in al vervoegen, t zou zomaar kunnen dat er nog wel ergens wat van die reut ligt in een of andere meukbak. Wel bier meenemen in dat geval.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11752
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #31 Gepost op: 16 February 2011, 15:02:32 »
 ;D
Gaat goed komen  (y)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2228
  • Bruggen-IG:
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #32 Gepost op: 16 February 2011, 17:08:49 »
Inderdaad zeer inspirerend dit!
In karton kan het ook:


SS C10c


HSM AB8c

Van http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8639.0.html

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6800
  • Spaar ze allemaal.
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #33 Gepost op: 16 February 2011, 17:17:50 »
Die Italiaanse en/of DR Roco coupébakken zijn toch voor een C10c te kort of niet?

Ik vind ze trouwens aan de prijs en tweedehands zie ik ze nergens.

Stephan.

JSRail

  • Gast
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #34 Gepost op: 16 February 2011, 18:39:58 »
 Leuk draadje om te volgen  :)  

 De Italiaanse Centoporte rijtuigen van Roco zijn 205 mm  Volgens seinarm.nl zijn de C10c rijtuigen 18700 mm, is omgerekend zo'n 214,9 mm. Dus zo'n kleine 10 mm te kort.

 In de 2011 catalogus van Roco staan de 'Centoportes' voor 47,90 Eur/stuk. Is idd geen koopje.

In een 'grijs verleden' heeft Liliput ook een serie blauwe NS coupé rijtuigen uitgegeven inclusief een post-rijtuig. Deze waren waarschijnlijk ook gebasseerd op Duitse wagens?

 





(foto's nsininmodel.nl)

 Ik hou het zelf nog maar even bij de Piko wannabee NS coupé rijtuigen   ;D
« Laatst bewerkt op: 16 February 2011, 19:03:40 door JSRail »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11752
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #35 Gepost op: 16 February 2011, 19:34:40 »
Die centoportes zijn inderdaad te kort. En aan de prijs. Maar dat probleem heb ik niet meer dankzij stig.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #36 Gepost op: 16 February 2011, 22:31:09 »


Onder de Philo (waarvan ik maar uitga dat die kwa lengte enzo klopt. Boven de Rivarossi. De vorm zit er goed in nietwaar? Het dak lijkt hoger doordat de Philo schuin ligt op z'n treeplanken.



Het Roco abteilwagentje welke je nodig hebt voor de deurramen om in die Pikobakkies te stoppen, heeft ook een remmershuisje welke kwa vorm bijna geheel overeen komt met die op een C10c van philotrain. Kijk maar...


Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #37 Gepost op: 16 February 2011, 22:54:21 »
Duit in t zakkie, ik heb een heel aantal coupérijtuigen, zowel van HSM als van Staats-origine;


Een ex-HSM-er uit twee windbergbakkies.


Een C11 uit heel veel stukkies styreen want

zo zagen ze ( 2 stuks) er eerst uit. De viltstiftbuis op de voorgrond is gevuld met lood en gaat dienstdoen als gastank.


Een C8c uit Windbergbakkies, het drie-as onderstel zuigt  >:( .


En dan heb je zomaar een heel emplacement vol. Kost wat moeite, maar dan heb je ook wat.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #38 Gepost op: 16 February 2011, 23:28:13 »
Die foto is vast genomen in de zomervakantie.
zoveel bezoekers voor ouwehands.
gr Jan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #39 Gepost op: 17 February 2011, 00:31:32 »
En wie dan na een paar vertimmerde liliputten iets ambitieuzers wil: uit de oude hoop kwamen nog wat plaatjes tevoorschijn. Helaas niet van de C12c die ook nog ergens moet liggen kloeken maar wel allerlei ander spul. Zo'n bak zelf bouwen is niet echt wezenlijk moeilijker dan zo'n liliput vertimmeren vind ik, je kan alles ineens zo maken als je t hebben wilt in plaats van eindeloos naden wegwerken en ander gezeik waar geen hond trek in heeft. Gewoon zijwandjes uittekenen, uitsnijden, strippies erop, coupéwandjes en bodemplaat snijden, beetje plak dr tussen en de bak staat al grotendeels. Als het dak redelijk vlak is is dat ook prima zelf te maken, anders wat goedkoops zoeken met de goeie dakvorm...
Ter inspiratie:
NCS-AB (draaistellen liliput, dak roco behelfswagen)



SS-AB (eerste of op 1 na eerste SS-vierasser, helemaal zelfbouw)



heel oud SS-C'tje



NCS-D (ja, die is stiekem totaal anders dan die fleischmann- of liliputbakken)



en natuurlijk de ovaalramer. Draaistellen roco, dak jouef



hier om het ombouwdraadje niet teveel te vervuilen wat meer plaatjes...
http://s620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/

excuses voor de eigenlijk best wel abominabele kwaliteit van veel foto's, het toestelletje dat ik vroeger had was een beetje een reetafveegding, maar je wist niet beter, je had niks... Misschien duikt er nog wel meer op als ik wat dieper in de archieven ga graven, nog iemand specifieke wensen? ;)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6800
  • Spaar ze allemaal.
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #40 Gepost op: 17 February 2011, 00:41:41 »
Over die strippies, zijn dat kant en klare of zelf gesneden?; ik krijg moeilijk stripjes van steeds dezelfde maat dus snij ik er veel en zoek ze dan uit.
Hoe lijm je ze op de wanden?; Erop houden en dan met MEK o.i.d. erlangs of insmeren en erop leggen?, bij mij werden de dunne stripjes al snel zo zacht als snot door de lijm.

Stephan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #41 Gepost op: 17 February 2011, 00:47:10 »
evergreen, vooral 0,25 bij 0,5... soms met kitverdunner gelijmd (zoiets als MEK) en vaak ook gewoon met revell-lijm (dunne, uit n naaldflesje)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #42 Gepost op: 17 February 2011, 01:18:15 »
nou gewoon nog meer van die mooie plaatjes
ze zijn echt wel een inspiratie bron
gr jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #43 Gepost op: 22 February 2011, 00:03:16 »
Dan een HSM C8 op basis van 2 piko-windbergbakkies en een roco pruissisch drieassertje (2e klasse met traglasten, de ramen van dat wagentje passen nagenoeg in de deurramen van de piko-bak, staat wel sjieker dan alleen een lap sheet erachter). het onderstel van de roco moest wel flink verlengd worden...




Dit draadje heeft me eindelijk geinspireerd eens aan die piko's te zagen. Op m'n werk het dak eraf gefreesd. Man, wat een bult plastic zeg...  >:(

Anyway, heb nu 8 coupeetjes op een rijtje, en voor de stevigheid maak ik dan ook maar een interieurtje. Nu kijk ik in het 1924 rijtuigenboek en meen ik 2 wandjes te zien. 1 die het rijtuig in 2 deelt, en nog een tweede wandje direct ernaast. Zou dit een vrouwencoupe kunnen voorstellen? En dat dan de overige 3 en 4 coupe's niet-rooken en resp. rooken zijn? Of omgekeerd? Of ben ik abuis?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1666
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #44 Gepost op: 22 February 2011, 00:25:45 »
Nee hoor dat ben je niet, want
A. Buis zat in de Sarisgang......

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums