Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:38:59
Laag-Baarlo
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:37:50
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
Bert_Apd
Vandaag
om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
Vandaag
om 20:49:29
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
Vandaag
om 20:31:36
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
Vandaag
om 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 18:55:04
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
Vandaag
om 18:36:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
Vandaag
om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ben
Vandaag
om 17:53:38
Haandrecht materieel
door
AB 7216
Vandaag
om 16:41:36
LS Models 2024
door
Daan!
Vandaag
om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
Vandaag
om 14:09:36
"Nederlandse" modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:43:30
Baan in Los Angeles
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:55:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM (gelezen 9715 keer)
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Gepost op:
07 maart 2012, 13:47:10 »
Van de ZHESM-prints weer even terug naar iets anders. De aankomst van de Artitec 3700 vorig jaar was reden om een sluimerend project weer naar boven te halen: een sleep Nederlandse coupérijtuigen. In het verleden had ik al een ex-Staatsspoor C10c, een ex-HSM D en een doorgangsrijtuig voor internationaal verkeer gemaakt, die ik hier ook heb laten zien (
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8639.0.html
).
De volgende stap werd een ex-HSM AB8c in karton en een ex-HSM C10c uit twee Piko Windberg-bakjes (naar aanleiding van tips van Gert Arkema, zie ook hier
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35291.msg534577.html#msg534577
). Mijn belangrijkste bronnen van informatie zijn het boek De Erfenis, de Railhobby-artikelenreeks uit 1983 (m.n. okt. 83), het NS150-nummer van Op de Rails, NS-maatschetsen en een NVM-tekening (met dank aan Floris). Van de AB8c bouw ik er twee, één 'gewoon' en één als 3e klasser, zoals in een aantal in de jaren '30 is verbouwd om het comfort in de 3e klasse te verhogen.
Inmiddels staan de rijtuigen op hun wielen en ziet het er met de loc zo uit:
De HSM C10c is ook in het echt wat lager dan de andere rijtuigen (zie bv. RH 83/10 p. 2), maar niet helemaal zo veel als hier. Er komt dan ook nog een laagje op het dak.
Met de toekomstige zelfgebouwde 2100, bijna helemaal HSM
De bijna voltooide Staatsspoor-C10c
Nu wat meer over de bouw van de volgende rijtuigen. Eerst de AB8c's uit karton. De foto's spreken nogal voor zich. Maatschets copiëren op 300 grs. karton, inspuiten met blanke lak tegen de bepoteling tijdens het werk, netjes snijden en braaf doorknutselen.
De deuren worden uitgesneden en weer teruggezet, anders gaan ze niet op deuren lijken. Boven de deur zit een regengootje van koperdraad 0,4 mm.
Dak uit glad verpakkingenkarton en de kenmerkende waterbakken
afwerkrandjes onder het dak
Sfeerplaatje uit de collectie Van Poll:
http://proxy.handle.net/10648/aea968a0-d0b4-102d-bcf8-003048976d84
Verder met onderstel en draaistellen. Onderstel uit 3mm triplex (een houten rijtuig, immers). Uit de foto's blijken detailverschillen binnen de reeks. Eén exemplaar wordt opgetuigd met korfbuffers van MK, het andere krijgt modernere gesloten buffers.
Deze buffers in detail
Draaistellen: de meeste hadden 'Engelse' draaistellen, een aantal rijtuigen Pruissische. Mijn gedeklasseerde krijgt Pruisische draaistellen en korfbuffers; die combinatie zie ik op de foto's (bv Erfenis, p. 51). De latere dichte buffers zie ik bij deze rijtuigen tot nu toe alleen icm Engelse draaistellen.
Voor de Pruisische neem ik fabrieksdraaistellen (nu oude van Electrotren, waar ik niet helemaal tevreden mee ben; ik hoop nog iets beters te vinden).
De Engelse draaistellen heb ik maar zelf gebouwd op wielen van MK. Gezien de kleine flenshoogte zijn ze gecompenseerd uitgevoerd. Uiteindelijk zien ze er zo uit:
Origineel in Spoorwegmuseum
De bestanddelen van één paar
De onderdelen van de compensatie
In de mal, die wordt gebruikt voor buigen en solderen
De aankleding is een los opzetstukje, hier hoofdzakelijk gebouwd uit styreen:
Volgende keer doe ik dit denk ik anders, dit kost allemaal wel erg veel tijd.
En dan begint het op een rijtuig te lijken; vervolgens testrijden en ruimte maken in de onderstelplaat om de wielen vrije te laten draaien. Met de treeplanken eraan straks vallen de gaten minder op.
Op de baan van Karst op OnTraxs, afgelopen weekend
Dan de HSM C10c. Hier een geheel andere bouwwijze: het uitgangspunt is tweemaal zo'n Piko wagentje, dat al de goede dakvorm heeft (er is ook een variant met een boller dak, die is dus minder geschikt):
Deze worden gedemonteerd en ontdaan van de meegegoten handgrepen en dakdetails; daarnaast moeten de WC-raampjes veranderen in gewone coupe-raampjes. Dus naar twee kanten uitsnijden/vijlen en daarna een raamstijl in het midden lijmen. De nieuwe WC zit in het toe te voegen middenstuk.
Kopwanden glad maken en met een pakketje styreen op de juiste afstand (uit maatschets) verbinden
Tussenstukje bijmaken uit styreen en invoegen. Het Piko-plastic is met gewone plastic lijm zeer goed te lijmen.
Het onderstel is lichtelijk anders dan dat van de AB8c's, nl. uit 2mm MDF plus een rand modelbouwhout van 2mm, samen dus 4 mm. Dit heeft als voordeel dat er vanzelf meer ruimte is voor de wielen. Bovendien is of lijkt de stelbalk van de HSM C10c's in het echt ook iets hoger dan van andere couperijtuigen. En tenslotte komt een iets hogere stelbalk ook goed uit gezien de wat mindere hoogte van de Piko-bakjes.
Bufferbalk en draaistellen volgens het recept hierboven.
«
Laatst bewerkt op: 08 maart 2012, 00:31:56 door janw
»
Gelogd
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3456
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #1 Gepost op:
07 maart 2012, 13:59:03 »
Wat kan ik hier op zeggen...
Oh ja, WAUW
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11415
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #2 Gepost op:
07 maart 2012, 14:00:09 »
Wat een geweldig treintje! En die 2100 mag er ook zeker zijn, heb je daar een bouwverslag van?
Ik heb hier een C10c op basis van een door Stig bewerkte Rivarossi-bak liggen die nog eens afgebouwd moet worden. En er liggen hier ook twee van die Windbergbakkies! Ik ga dus eens even goed kijken wat jij er van gebakken hebt. Uiteindelijk moet het een treintje voor achter m'n NS 3760 worden, samen met de stalen D, C12c en ovalen ramen AB van Artitec.
EElco
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6138
***
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #3 Gepost op:
07 maart 2012, 14:12:21 »
Geweldig mooi gemaakt
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4114
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #4 Gepost op:
07 maart 2012, 14:31:38 »
Mooi werk Jan, maar dat had ik je zaterdag al verteld
. Alleen iets kleinere wielen monteren, daarmee toont-ie stukken beter. Vergelijk jouw draaistel maar eens met je foto van het 1:1 C11-draaistel.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Tim89
Offline
Berichten: 315
***** ***** * 11
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #5 Gepost op:
07 maart 2012, 15:03:14 »
Wow! Klasse
!!
Gelogd
Nederlands Tijdperk IV
Pauldg
Online
Berichten: 6445
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #6 Gepost op:
07 maart 2012, 15:17:04 »
Schitterend gebouwd Jan! Wat je al niet kan maken van een leeg pak Cruesli van de Hoogvliet!
Gelogd
Boomshanka!
Tjalling
Offline
Berichten: 3392
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #7 Gepost op:
07 maart 2012, 17:44:08 »
Hallo Jan,
Je maakt er een schitterende trein van!
Bij de foto's over de draaistellen:
Je schrijft dat het maken veel tijd kost. Wat kost veel tijd? het maken van de "aankleding" (die er super uitziet!) of het maken van de compensatie?
En wat zijn je ervaringen met het rijden met deze draaistellen?
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
zuylen
Offline
Berichten: 4458
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #8 Gepost op:
07 maart 2012, 17:59:59 »
Super mooi!! :PIk heb ook nog zo'n piko bak liggen voor eventuele bewerking. eens kijken of ik er een tweede erbij kan scoren. Dan gaan we dit project ook eens oppakken. Maar voorlopig ben ik al mijn locjes aan het digitaliseren. Dis dit project staat nog even in de koelkast. Ik zie eigenlijk alleen dit type met Duitse draaistellen. Hoe zagen de Engelse eenvoudigere draaistellen eruit? (Graag een plaatje)
Andre
«
Laatst bewerkt op: 07 maart 2012, 18:02:59 door zuylen
»
Gelogd
HansZ
Offline
Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #9 Gepost op:
07 maart 2012, 21:29:01 »
Iedereen bouwt maar coupe-rijtuigen lijkt het wel. Die van mij zijn bijna af maar toch iets minder mooi gebouwd.
Zojuist een paar fotoos gemaakt en die zijn moordend onverbiddelijk: ieder golfje en bibbertje wat er niet hoort zie je overduidelijk.
ik heb de rijtuigen gemaakt van Lilliput bakken. Verzaagd en weer opnieuw in elkaar gepuzzeld met tussenstukjes.
Zodoende een A3B5; C10c en C11 gemaakt en nog een onderstel over: dat werd een DIV. Er moeten nog baknummers op zijkanten en kopwanden komen. En ik heb nog een bijpassend Postrijtuig dat op de zaag ligt te wachten. De L*-onderstellen heb ik niet verbouwd maar wel treeplanken, gastanks en spanwerk geplaatst. Ze zijn dus eigenlijk te kort maar ze rijden nu wel door krappe bogen.
Plaatjez:
NS 1624 met de coupe-rijtuigen loopt binnen te Medemblik
En vanaf het dak van het stationsgebouw:
Grtz
HansZ
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #10 Gepost op:
07 maart 2012, 22:39:26 »
Hans, ik vind het toch erg mooi hoor
ondanks wat bibbertjes
Die zandkleur op de daken, top hoor
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #11 Gepost op:
07 maart 2012, 23:02:46 »
Dank voor de complimentjes; nu nog wel afbouwen (handgrepen...)
@Gert: als zaterdag besproken inderdaad. De kleinere maat wielen staat in bestelling bij MK.
@ Paul: Chocomuesli
@Tjalling: alles bij elkaar is veel werk, maar met name de losse details van het uiterlijke deel. Deze draaistellen rijden OK, mits netjes gebouwd en de rails netjes is gelegd. Op de rails zetten is iets minder makkelijk doordat alles onafhankelijk kan bewegen, maar daarvoor is zo'n plastic wielenopzetbaantje (dat vroeger vaak bij beginsets zat) als hulp te gebruiken.
@Zuylen: de hier getoonde draaistellen zijn dat zgn Engelse draaistel, dat in Nederland vooral door HSM werd toegepast. De Staatsspoor C10c heeft Pruisische draaistellen (ook zelf gebouwd op dezelfde manier). De bekende Lilliput- en Fleischmann-couperijtuigen hebben ook Pruisische draaistellen.
@Hans: mooi gebouwd; ik ben vooral jaloers op de 1600. Kun je daar wat meer over zeggen/tonen?
«
Laatst bewerkt op: 08 maart 2012, 00:16:12 door janw
»
Gelogd
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1629
Tram&Trein NL- H0
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #12 Gepost op:
07 maart 2012, 23:31:55 »
Ziet er weer picobello uit Jan . Neem je volgende week dinsdag nog iets mee ?
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
Ivo tB
Offline
Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #13 Gepost op:
07 maart 2012, 23:33:38 »
Jan, het ziet er schitterend uit. Doordat je het even nonchalant in een post neerzet, ziet denk ik meniggeen niet welke inspanning en prestatie hierachter zit. Je werk verdient een bouwdraadje
, dan kunnen we er allemaal nog iets van leren.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM
«
Reactie #14 Gepost op:
08 maart 2012, 13:40:48 »
@Ivo: eigenlijk was dit draadje bedoeld als een soort bouwdraadje; van het afbouwen van de wagens zal ik hier verslag doen.
Heb ik ook een vraag aan jullie: heeft iemand op dit forum misschien ooit duidelijke interieurfoto's gemaakt van de eindcoupé van een AB8c die nog in het 'vorige' Spoorwegmuseum in de vaste opstelling stond (met die poppen erin)? Ik heb er ooit een briefkaart gekocht maar die is net van die andere eind-afdeling van een Staatsspoor-rijtuig (die er naast stond). Ook in de museumpublicaties zie ik geen goede foto van dit object waarop ik het interieur duidelijk van kan zien. Mocht iemand iets hebben, dan houd ik me aanbevolen.
Nog een duidelijke, na-oorlogse opname van een doorleefde AB8c in een verzameling van Nico Spilt hier:
http://www.flickr.com/photos/nicospilt/4835351528/in/set-72157624595905908
«
Laatst bewerkt op: 08 maart 2012, 23:39:00 door janw
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Houten coupérijtuigen voor achter Artitec 3700: AB8c en C10c, ex-HSM