Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:14:12
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 16:12:33
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Sandopie
Vandaag om 15:59:31
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Montanbahn
Vandaag om 15:43:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 14:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 14:07:18
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Montanbahn
Vandaag om 11:39:43
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35

Auteur Topic: Experimenten met scenery  (gelezen 110070 keer)

dimo1_dimo1

• Offline Offline
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #270 Gepost op: 15 January 2014, 14:23:02 »
is het bij de tool niet hetzelfde als bij je vinger? nat maken om te voorkomen dat het ernstig blijft plakken?
groeten,
Auke

Jobr

• Offline Offline
« Reactie #271 Gepost op: 15 January 2014, 18:24:46 »
Ik ben momenteel zelf ook bezig met de kit. En op sommige plekken mag het wel wat gladder.
Ik zit dus met dezelfde vragen. Hopelijk heeft iemand de juiste antwoorden.

flexy

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #272 Gepost op: 15 January 2014, 18:30:23 »
Ik gebruik daar gewoon een plamuurmesje voor die ik dan nat mak om het redelijk totgoed vlak te krijgen.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #273 Gepost op: 15 January 2014, 20:13:24 »
@Menno,

Zie pagina 16 bericht 237. Het is een normale enkelzijdige print op eurokaart formaat (10x16cm). Wat zou dit dan moeten kosten volgens jou?
Bij Iteadstudio kom ik prijzen van 38 dollar tegen, exclusief verzenden.

Het enige nadeel is dat je er 5 printen voor krijgt en dat de wachttijd op kan lopen: een van de redenen dat ik m'n printjes zelf maak.

Overigens zitten er in het getoonde schema een paar zaken die wel eens problemen kunnen gaan geven en sowieso kan het printje met de onderdelen compacter.

Het eerste punt is rond de spanningsregelaars: het schema is te klein om te lezen welke types dat zijn, maar op deze manier spanningsregelaars achter elkaar zetten heeft niet veel zin. Wat regelaar 2 niet dissipeert aan overtollige spanning, krijgt regelaar 1 op z'n bordje kwa stoken van vermogen in stroom, inclusief het wegstoken van de overtollige spanning op zijn ingang.
Vermogenstechnisch schiet je er dus niets mee op.

Daarnaast kan het geen kwaad om over de voedingslijnen van het IC een ontkoppelcondensator van 100 nF en eventueel nog een van 1 of 10 uF te plaatsen, die mis ik nu in het schema.

Houd ook rekening met de dissipatie van de spanningsregelaars: ik weet niet wat het precies voor connectoren zijn die op de rand van de print staan, maar ik gok op RJxx connectoren zoals van S88 of zoiets. De spanningsregelaars staan nu zodanig dat je er onmogelijk een koelblokje aan kan monteren.

Puur ethisch en uiterlijk is het altijd netjes onderdelen uit te lijnen en zo goed mogelijk alle ingangen aan 1 kant en alle uitgangen aan de andere kant van de print te houden, met aan de zijkanten die overblijven schakelaartjes of koelvinnen voor onderdelen te kunnen plaatsen.
Waarmee zou ik de cirkelprint moeten behandelen? Vertinnen heeft geen zin, want dat is zachter dan koper. De veerdruk zal niet groot zijn, want het zijn gewoon stroomopnemers voor rijtuig verlichting.
Ik denk er een jaar of drie mee te doen.
Iets dat oxidatie tegengaat... want die print gaat oxideren, geloof me maar ;) Als je zelf al over lichte veerdruk praat, dan zou ik niet gek opkijken als het na een maand ongeplande stilstand over is met de pret en je de print eerst moet reinigen wegens een minuscuul laagje oxide.

Kwa slijtage zal het wel meevallen ;)
« Laatst bewerkt op: 15 January 2014, 20:17:15 door Menno »

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #274 Gepost op: 16 January 2014, 10:09:52 »
@Menno,
Dat bedrijf is mij onbekend. Ga daar ook proberen. Wachttijd kan mij niet zoveel schelen.

Opmerkingen over het schema:
Twee regelaars 78XX (TO-220) in serie is inderdaad wat ongebruikelijk. Ik heb echter de 12V nodig voor het relais, terwijl er ook af en toe een stappenmotor 12V aangeboden wordt.
Extra condensatoren: Officieel heb e gelijk. Echter de verbindingen zijn zo kort dat ik een woud aan 100nF condensatoren zou krijgen. Een aantal samengenomen. Dat kan is mijn ervaring.
Koeling van de voedings IC is niet nodig. De motor (grootverbruiker) verbruikt 160mA. Over beide IC's valt ongeveer 7V dus is het op te stoken vermogen minder dan 1,3W (vanaf hier is koelen noodzakelijk volgens fabrikant).

Oxidatie had ik nog niet aan gedacht en heb ik ook geen ervaring mee. De meeste printen die ik gebruik behandel ik met een spray tegen oxidatie, maar die geleid niet. Zal een opzoek gaan naar een gleidende spray.

Bedankt voor alle feedback  (y)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #275 Gepost op: 18 January 2014, 16:21:11 »
Beurs bezoekje in het dorp. Naar aanleiding van de ombouw van de draaischijf door Andre in Project Rhätische Bahn dezelfde stappen gevolgd. Even met een draaistel onder de brug naar de maten gekeken. Draaistel is te groot, mede doordat ik de draagbalken niet wil verwijderen zoals hij heeft gedaan. Tevens lijkt het of de flenzen over de grond rijden, in plaats het wiel over de rail. Ik wil liever niet dat over een jaartje de bodem eruit valt, doordat de flenzen als een pizza snijder een cirkel uit de bodem hebben gesneden. Dan maar een schaal kleiner. Op de beurs gezocht naar een schaal Z wagentje met draaistellen. Alleen lange 26,4 m meter rijtuigen. De draaistellen zien er ook daarvan zeer kort uit. Bij meten, na thuiskomst, blijken ze toch te lang. Zie foto:

Volgende keer maar eens kijken of ik bij de handelaar een umbau wagen of een goederenwagen kan scoren.

Groet,

Gerard van der Sel.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #276 Gepost op: 21 January 2014, 23:06:50 »
Hoi Gerard,

Ik heb geen idee hoe dat spul in het nederlands heet,. Stibbe!~!
Jan
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #277 Gepost op: 22 January 2014, 13:14:36 »
Sobat,

Bedankt voor je antwoord. Even wat verder gezocht op het WWW en dit document (pdf) gevonden dat je woorden bevestigd. Het is een oud document, maar het geeft een goed beeld over de techniek van een stoomlocomotief.

Groet,

Gerard van der Sel.

a.moonen

• Offline Offline
« Reactie #278 Gepost op: 02 February 2014, 15:42:53 »
Middag Gerard,

Smeer je tooltje heel licht in met afwasmiddel. Dan kleeft het niet meer.

Ziet er mooi uit!!  (y)

Golven van transparante houtlijm, is dat nog een idee?

succes
Arnold

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #279 Gepost op: 08 February 2014, 13:45:34 »
Transparante houtlijm? Ik weet dat normale houtlijm transparant opdroogd, dus dat geprobeerd.
Dit geeft hetzefde resutaat als het spul dat nij het water hoort. Wel een tweede poging met het action kit gedaan. Nu op een transparante ondergrond, zodat ik kon vaststellen hoe transparant het is. Wel zo dus:

Ik vind het voor een snelstromend beekje niet gek. Maar ik ben ook zoek naar rustige lage golven.
Dus dit gaat afvallen. Wat dan wel. Ik weet het nog niet. De kit is te dik en de houtlijm te dun. Iets er tussen in. Wie kent zoiets?

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 13:48:07 door gvandersel »

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #280 Gepost op: 08 February 2014, 15:08:14 »
@Gerard, ook rustige lage stukken kunnen met Kit.

De kit is hier ongeveer een cm dik.

Op een ander stuk met wat meer stroming.

De achtergrondplaten zijn inderdaad hergebruikt bij het franse baantje. Zoals gezegd is het franse baantje voornamelijk iets om ontwenning tegen te gaan, dus veel sneller gebouwd..

Mijn special tools waren stipjes en rondingen geknipt uit een colafles die ik in zeepwater doopte.
Op de website (gelukkig hebben we de foto's nog) kun je links en rechts e.e.a. over water terugvinden.

groet daan.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #281 Gepost op: 08 February 2014, 23:30:13 »
Gerard, we zitten in hetzelfde schuitje. Ook ik probeer water te maken. Mijn jongste pogingen voor Glen Moddle waren met acryllak, acryl glansmedium en acrylaatkit. Helaas blijf ik ook na ruim een week droogtijd nog een witte waas houden, bij alle drie de producten.
Siliconenkit valt voor mijn rustige watertjes af, omdat het niet glanst, en vernis er niet op p(l)akt.Voor wildstromende bergbeekjes ben ik erg onder de indruk van Daans prestaties (y)

De zoektocht gaat door
succes
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #282 Gepost op: 10 February 2014, 12:16:35 »
@Daan,
Ik ben onder de indruk van je rivieren op je franse baan. Ik ben er a eerder op gewezen. Maar het is niet wat ik wil uitbeeden. Ik zef denk meer aan onderstaande voorbeeden:

Dit zijn rustige golven, die bij mooi rustig weer op een meer ontstaan. Overigens bedankt voor de tip dat jij de kit tot wel 1 cm dik hebt. Als ik het aan durf haal ik het water uit het meer en stort er kit in. Eens kijken hoe dat gaat. Het geeft dan in iedergeval een probeem. Hoe krijg ik het er weer uit als het niets is.

@Hendrik Jan,
Ik hou je draad in de gaten. Op het moment dat ik het zie ga ik op dezelfde manier het ook proberen (sorry voor het copieren).

Groet,

Gerard van der Sel.

PS: Kwam onderstaande afbeeding tegen op nu.nl

Wat riet en ik ben klaar  :)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #283 Gepost op: 10 February 2014, 12:25:10 »
Dit soort gladde wateroppervlaktes kun je waarschijnlijk beter namaken met jachtlak.

Groen/bruine/blauwige ondergrond schilderen, waarbij je kleurovergangen maakt naar de oevers, en de ondergrond al een klein beetje structuur geven.
Vervolgens, als de kleuren goed zijn, het hele geheel 5 of 6 lagen jachtlak geven. Zoek op het forum maar eens op Ruwa.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #284 Gepost op: 10 February 2014, 19:14:53 »
jachtlak prima idee, of bij enige golfslag  > noch waterdrops of drops van Woodland scenics, ik giet er mn riviertjes mee op Wolzerdange, en daarvoor, goed hanteerbaar en corrigeerbaar
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol