Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Experimenten met scenery  (gelezen 105417 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #90 Gepost op: 22 mei 2013, 15:36:50 »
Tijd voor gras. Gezien de schaal heb ik niet voor strooigras gekozen, maar heb groene turf gebruikt.Dit is fijner van structuur en geeft in mijn ogen een beter beeld als grasvezels van 1,5 mm (24 cm in werkelijkheid). Eerst de berg met kasteel erop van gras voorzien. Dit ging eigenlijk vrij simpel. Daarna verderop nog wat gras gestrooid. Weg afgemaakt, waarbij niet gekozen is voor asfalt, maar een ander verband van stenen. Dit komt in de buurt van klinkers. De breedte zodanig gekozen dat bussen/vrachtauto's elkaar met een beetje moeite kunnen passeren. Nog niet klaar want ook kleine struiken en hekjes moeten nog geplaatst.

Tussenstand nu eens niet opgeruimd, zodat jullie een beetje de zooi tussentijds kunnen zien. Ook nog een van de wissels opnieuw aangesloten. De trein bleek er bij rijden met de klok mee te ontsporen, terwijl rijden tegen de klok in geen probleem vormde. Na lang zoeken bleek aan een zijde de verbindingslas (geïsoleerd) niet goed verbonden, waardoor een spoorstaaf circa 1 mm hoger zat als de ander. Dit verholpen door wissel en aansluitende spoorstaaf los te weken en weer netjes te verbinden. Hierna weer plakken en nu voor grindstorten afregelen en testrijden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #91 Gepost op: 04 juni 2013, 14:33:37 »
All,

Even een elektrisch probleem verholpen. Bij het na lange tijd weer rijden met de treinen bleek dat er op 8 plaatsen niets werd terug gemeld. Dankzij de documentatie bleek al snel dat het om een en dezelfde terugmelder ging T3.

Dit is tevens de terugmelder met dubbelfunctie, omdat daar ook de keerlus sturing op zit. Deze werkte ook niet meer.
Met de software gekeken wat er op de SX bus gebeurd als ik daar met een trein rij, zoals verwacht niets.
Maar wat erger was ik kon er zelf schrijven. Goed het grote zoeken kon beginnen. Nu toch wel het gemak ervaren van een "module baan". De baan ondersteboven gelegd en rustig gezocht naar verdachte zaken. Kabels doorgemeten, voedingen gecontroleerd. Alles bleek in orde. Echter bij het losnemen van de print van de baan bleek een pen van een rij van 6 wat minder stevig vast te zitten. Deze vast gesoldeerd en wederom getest. Alles was weer inorde. Testrijden bleek ook weer in orde.
Kan ik volgende week mooi weer verder aan de bovenkant.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #92 Gepost op: 04 juni 2013, 17:27:50 »
Citaat
...weer verder aan de bovenkant.

Uit m'n hart gegrepen! Die hele elektronica is mijn pakkie-an niet, komt ook omdat ik er niet veel van weet. Maar hoe dan ook, scenery bouwen vind ik wel zo'n beetje het leukste aspect van een baan bouwen.

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #93 Gepost op: 12 juni 2013, 12:37:13 »
All,

Weer wat verder met de groene kleuren in Holzburg. De aankleding vordert gestaag. De berg heeft nu de kleuren die ik wil. Het heeft toch wel wat, een niet granieten berg.

Als geheel ziet Holzburg er nu zo uit. Jullie zien nog genoeg werk te verzetten.

En tot slot, het is hier een treinen site:

De stoptrein naar Schwarzburg staat klaar voor vertrek.
Ik ga verder met knutselen.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2013, 13:06:19 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #94 Gepost op: 25 juni 2013, 12:39:40 »
All,

Even een weekje weg, dus geen activiteiten op de modelbaan. Toch de treinen niet helemaal vergeten. Met een tip in gedachten tijdens de vakantie naar een van de vele spoorwegmusea van dat land geweest. Helaas voor renovatie gesloten gedurende een week (waarom de week dat ik er naar toe wilde?).
Even over de muur gekeken en een foto gemaakt.

En als je dan zo die locomotieven rond de draaischijf ziet denk je waarom bij mij geen draaischijf. Er is ruimte denk ik. Er zal een boer uitgekocht moeten worden en de houtzagerij zal wat harder moeten werken om een stuk van het bos weg te halen. Al met al zou het te realiseren moeten zijn. Maar dan denk toch maar nee. Dan wordt alles wel heel krap. Verder er achter gekomen dat er vroeger in het dorp waar ik verblijf een trein geweest moet zijn, want er is een stationsstraat. Dit verklaart ook de "smalspoor" treinen die langs de weg staan op een wissel en 400 meter spoor (spoor is denk ik normaal 1,435 m maar dat is in dit land smalspoor ;D).
Thuis eens internet afspeuren naar tekenen van treinactiviteiten in dit dorp in het verleden.

Groet uit zonnig Spanje,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #95 Gepost op: 27 juni 2013, 14:51:17 »
All,

Terug en maar even achter scarm gaan zitten. In het plan van YinYang twee varianten voor een draaischijf toegevoegd:

Welke heeft jullie voorkeur? Bij oranje wat bomen hakken en een klein beetje boerderij minder, bij groen geen boerderij en het bos wat verkleinen. Blijft over wat moet er minimaal bij zo'n draaischijf komen. Het moet zeker geen grote bw worden zoals in schwarzburg, maar wat is er nodig aan het einde van de lijn. Locomotieven blijven niet over, onderhoud op z'n hoogst wat noodreparaties. Moet er in dit geval kolen en water genomen? Wie weet het?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #96 Gepost op: 27 juni 2013, 15:24:17 »
Wat er nog bij een bw hoort kolenbunker 1 inrij en 1 uitrijspoor. Voor de kolenbunker een kolentoevoer spoor, waterkranen dus ook een water toren , zandvoorraad en zand vul installatie, slakken put ,gereedschap om de rookkast te reinigen.
Groetjes
Johnny

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #97 Gepost op: 27 juni 2013, 15:43:42 »
Misschien heb je hier wat aan, Gerard?
Jeroen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #98 Gepost op: 27 juni 2013, 16:21:02 »
Jeroen,

Bedankt voor de link. Het is wel schaal O, maar dat maakt het misschien makkelijker. In ieder geval geleerd dat er nog een vorm van BW is: Wende-Bw.
Deze zijn er in twee vormen en wel met en zonder mogelijkheid tot overnachten (locomotieven en personeel). Een voorbeeld van zo'n wende-Bw is hieronder gegeven:

Plaatje van Wenz-Modellbau Online shop
Ik zal de Wende BW iets anders moeten organiseren, maar zou het dan toch kunnen realiseren.
Zaterdag opzoek naar een draaischijf en dan de daarbij horende problemen oplossen.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2013, 16:34:25 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #99 Gepost op: 27 juni 2013, 18:17:02 »
In elk geval lagen de sporen van de schijf af,vaak dichterbij elkaar en dus niet met zulke afstanden ertussen.
Miss dat dat je nog helpt ivm ruimte ?
(zie ook dat plaatje van een "uitgekleed" Bw )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #100 Gepost op: 30 juni 2013, 10:21:08 »
Gerard,
Heb je ook meer informatie over dat wende Bw? Met name de nummers die daar vermeld worden?
groeten,
Auke

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #101 Gepost op: 01 juli 2013, 17:23:48 »
Auke en de anderen,

Even plaatje herhalen:

Plaatje van Wenz-Modellbau Online shop
1 Lokloods
2 Overnachtingsgelegenheid
3, 4, 5, 6, 7 en 8 Allerlei plaatsen waar onderhoud aan onderdelen plaats kan vinden (volgens mij in de loods
9 spoor voor rangeerloc
10 Ontslakken met bokkraan
11 Kleine kolenvoorraad
12 Waterkraan
13 Afvalput
14 Pijpenreiniging
15 Watertoren
Ik heb nog wel wat meer gevonden over wende-bw's, maar dat was zeer moeilijk (wende is een veel gebruikt begrip sinds de val van de muur  ;D). Voor mij hebben ze bestaan.
Ik ben ook een beetje bezig naar aanleiding van jouw vorige rangeerbaan.
Ben inmiddels alles maar aan het verkleinen. Het kan in 0 in 40 cm breed, moet het in N toch wel in 20 cm kunnen. Voorlopige tussenstand:

Hiermee kan ik een wende bw maken. Heb afgelopen zaterdag gekeken naar een loc-loods en watertoren van auhenhagen. Zien er mooi uit, waarbij de loods wat bijgebouwen heeft en  ook achterdeuren.
Maar project gaat pas in uitvoering als de draaischijf werkt. Dat is voor na de zomer  8).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #102 Gepost op: 01 juli 2013, 17:31:58 »
Hoi Gerard,

nr. 13 op je tekening ("afvalput") is denk ik een zgn "Löschebansen". Zeg maar een bak, gevorm door niet al te hoog opgemetselde muurtjes, waarin de Lösche uit de rookkast wordt geschept. Ik heb geen idee hoe dat spul in het nederlands heet, maar het is het spul wat zich tijdens de rit in de rookkast verzamelt: as en al dan niet half verbrande steenkooldeetjes, die uit de vuurkist worden gezogen door de trek en door de vonkenvanger worden tegengehouden. Door het relatief hoge aandeel van onverbrande steenkool wordt het spul in Bw's nog wel gebruikt om bijvoorbeeld de kachels in de loods of die voor het drogen van zand te stoken.

Groet,
Jan

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #103 Gepost op: 01 juli 2013, 17:58:23 »
Ik denk dat dat de slakken zijn in het Nederlands ;)

Overigens ken ik die alleen maar als ontslakkingskuil, maar ik ben bepaald geen stoomkenner.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #104 Gepost op: 02 juli 2013, 11:30:16 »
@Menno,
Ik sluit me bij je aan. Elocs kan ik overpraten, diesel durf ik wat te zeggen, maar stoom nee.

@All,
Sinds ik twee stoomlocs heb, ben ik me wat meer gaan interesseren over hoe er dagelijks met die dingen omgesprongen werd. Wat er allemaal nodig is. Ik val vaak nog van de ene verbazing in de andere. Nu ook weer met dat wende-bw. De verschillen met een heimat-bw zijn duidelijk. Ik vraag me af of de bw's hier op het for,um wel heimat-bw's zijn (zullen vast zo bedoeld zijn). Ik zie namelijk veel te weinig kolenopslag.
Wie weet er een goed boek dat het gehele onderhoudsproces van stoomlocs in het algemeen behandeld?

Goed nog wat anders:
Afgelopen zaterdag toch even naar de andere kant van het dorp gefietst. Daar even wat inkopen gedaan op de beurs:

Wat extra "mais" om het vee te voederen en hegjes. Mijn hegjes van 20 jaar geleden zijn vergaan. Verder een betonnen schutting voor bij het station. Tenslotte de draaischijf om te kunnen beginnen met nadenken hoe alles aan te sturen en tenslotte nog wat (vracht)auto's om de eenzame bus gezelschap te houden.
Voor bij de boerderij een trekker met gierwagen kon ik niet laten staan. Detailfoto's gaan nog komen  ;D.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.