Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
René 4312
Vandaag
om 18:56:50
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 18:55:23
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC
door
Remco vM
Vandaag
om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 17:16:07
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:17:01
CIWL type P
door
willyTEE
Vandaag
om 16:05:27
Rails roestig verven
door
jandcargo
Vandaag
om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 15:56:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
Vandaag
om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 15:36:20
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
saskia
Vandaag
om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
jandcargo
Vandaag
om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
Vandaag
om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:04:26
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
Vandaag
om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
Vandaag
om 12:11:59
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
EifelBurgenBahn
door
meino
Vandaag
om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:12:38
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:05:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Experimenten met scenery
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
15
16
[
17
]
18
19
...
26
Omlaag
Auteur
Topic: Experimenten met scenery (gelezen 110114 keer)
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #240 Gepost op:
19 November 2013, 19:08:12 »
@Jaap:
Tandwielen zijn een paar plaatjes erboven te zien. Pas over een paar weken tijdens de inbouw van de schijf komen die wat prominenter in beeld. Ook de hele aandrijving zal ik dan laten zien.
@Jerry:
Iedere draaischijf die niet gemotoriseerd is kan je op deze manier straks aansturen. Dus niet de kant en klare schijven van de fabrikanten.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
jerrytrein
Offline
Berichten: 5912
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #241 Gepost op:
19 November 2013, 20:06:55 »
jammer
Gelogd
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #242 Gepost op:
20 November 2013, 10:50:41 »
ziet er goed uit
Gelogd
groeten,
Auke
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #243 Gepost op:
23 November 2013, 15:15:04 »
Zo even een tussenstandje gemaakt (op de foto dan), omdat ik toch foto's voor mijn
verhaaltje
aan het maken was. De foto van het geheel:
En als bonus voor mezelf van het depot de diverse gebouwen neergezet:
Zo veel lees plezier in het verhaaltje, ik lees daar de reacties wel.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7193
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #244 Gepost op:
23 November 2013, 23:15:06 »
Hoi Gerard,
net je draaischijf verhaal doorgelezen. Gaat mij ver boven de pet, dus petje af. Wij spraken elkaar laatst in Houten, ik was die Hoed, die nog een rijtuig zou gaan overspuiten, waarop jij reageerde met iets van ontzag: "zo ver ben ik nog lang niet".
Me dunkt dat het nu tijd wordt om hem terug te geven: zo ver als jij bent met de elektra, ben ik nog lang niet
Leuk verhaal ook, trouwens
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #245 Gepost op:
07 December 2013, 16:44:15 »
@Hendrik Jan,
Bedankt voor het compliment. Hou de pet maat ik pak wel een andere als de draaischijf zijn werk doet. Hiervoor zal er nog aardig wat water door de rijn moeten, maar dat is met dit weer geen probleem.
@All,
Nu dan de feestdagen, dan stromen de cadeau's binnen. Zomaar een bak modelbaan water op de stoep. Kwam wel goed uit, want ik was toch van plan om terwijl de draaischijfaansturing gemaakt wordt aan het meer te gaan werken.
Hierbij de bodem van het meer en de bak met water. Meteen een vraag:
Wie heeft hier ervaring mee!!!!!
Ja, ik heb de gebruiksaanwijzing gelezen, maar wat extra weetjes kan geen kwaad. Alleen al hoe krijg ik het spul op 110 °C? Water is maar 100 °C. Afijn, ik hoop dat er een paar tips komen, want in Duitsland mogen ze dan electrisch koken in Nederland zitten we op een gasbel en koken we op aardgas.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #246 Gepost op:
07 December 2013, 16:57:49 »
Gerard, water kookt bij een temperatuur van 100 C
o
bij 1 atmosfeer (zeg maar de normale luchtdruk op zeeniveau). Verlaag de druk en water begint te koken (over te gaan van vloeibare naar gasvormige toestand) bij een lagere temperatuur. Analoog daaraan zul je, om het kookpunt te bereiken, de temperatuur moeten verhogen als je de druk verhoogd hebt. Wellicht vertel ik je tot nu toe niets nieuws.
Wat dacht je van een snelkookpan?
Groet,
Jan
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #247 Gepost op:
07 December 2013, 17:12:56 »
Citaat
en koken we op aardgas.
Not.
Gr. Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7193
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #248 Gepost op:
07 December 2013, 17:21:16 »
Hoi,
ik weet niet welk "water" je in je schoentje vond, maar het "water" van Noch kan in de oven, in een glazen potje of conservenblik. En dan de oven op 170´C of zo.
Dus in jouw geval de oven op 110´C?
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #249 Gepost op:
07 December 2013, 20:06:18 »
@Jan,
Wilde in eerste instantie mijn BR78 inzetten, omdat we geen snelkookpan hebben
Moet inderdaad voldoende druk geven voor een redelijke kookpuntsverhoging
@JaJo
Sorry het is waar. Er zijn ook elektrische kooktoestellen.
@Hendrik Jan,
MBZ is de leverancier van het "water". Ik heb niet gedacht aan de elektrische oven, dus goed advies
. Waarom ik er zelf niet aan gedacht heb is dat ik de thermostaat van onze elektrische oven niet vertrouw. Soms is de cake nog niet gaar, en soms is de cake zwart van boven. Ga het in ieder geval proberen met een glazen schaaltje.
Jullie gaan de resultaten zien.
Groet,
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #250 Gepost op:
07 December 2013, 20:17:56 »
Nagekomen bericht voor Auke,
Van de stappenmotor heb ik geprobeerd wat meer gegevens boven tafel te krijgen. Naast de dingen die ik al wist, heb i uitgevonden dat de tanwieloverbrenging geen 1:64 is, maar 1 : 63 en een beetje. Hierdoor zijn voor een omwenteling van de stappenmotor niet 4096 stappen nodig, maar ongeveer 4070 en een beetje. Dit betekend dat deze motor ongeschikt is om een draaischijf aan te sturen. Een volledige draai moet een geheel aantal stappen bevatten is mijn mening. Nu was meer dan 2000 stappen toch teveel voor de microcontroller, dus heb ik de gehele tandwielkast eraf gehaald.
Via het onderstaande engelse filmpje nog meer gegevens gekregen.
https://www.youtube.com/v/jRnhjrjtkvI
De motor zal straks alleen in halfstep gaan werken. Zo krijg ik 64 * 30 = 1920 stappen in een cirkel. Alleen nog maar speling in het wormwiel.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #251 Gepost op:
07 December 2013, 20:38:59 »
zonder tandwielkast zal hij denk ik een stuk betrouwbaarder zijn..
is het nu dan nog wel mogelijk om er een goed tandwiel voor te vinden(hoe groot is de motor as nu?)?
Gelogd
groeten,
Auke
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #252 Gepost op:
07 December 2013, 21:22:12 »
Auke,
Motoras is schat ik zo'n 1 mm rond. Het tandwiel op de as maakt deze iets dikker. Hierdoor kan de bus voor het verlengen van de as er precies op. Deze bus is aan de niet motorzijde rond 3 mm, zodat daar rechtreeks de as met wormwiel op past. Ook weer een vereenvoudiging van het mechanische gedeelte. Ik moet alleen nog uitvinden hoe ik de kap er weer op krijg. Deze bevat namelijk de bevestigingsogen.
Groet,
Gerard van der Sel.
«
Laatst bewerkt op: 08 December 2013, 08:59:52 door gvandersel
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #253 Gepost op:
08 December 2013, 00:24:23 »
dat kapje voorzien van een gat voor de as die erdoor moet en dan vervolgens terugplaatsen en fixeren met een paar kleine drupjes secondelijm?
secondelijm breekt wel weer als je het zootje los wilt hebben
Gelogd
groeten,
Auke
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Experimenten met scenery
«
Reactie #254 Gepost op:
16 December 2013, 11:53:14 »
Planning voor afgelopen zaterdag was om water in het meer te laten lopen. Echter op het laatste moment ingeschakeld om de analoge baan van de HCC!m te vervoeren naar Dordrecht en te zorgen dat deze reed. Dat is gelukt, alhoewel het niet zonder slag of stoot ging, omdat ik niet helemaal meer wist hoe alle kabels aangesloten moesten worden. Blijk er een vergeten te zijn. Hierna een ontmoeting met
Henk Kooiman
. Met hem ook van gedachten gewisseld over de bouw van een draaischijf. Al met al weer wat wijzer geworden door zijn opmerkingen.
Dan nu maar een stukje theorie over draaischijf aansturing. Ik gebruik delen van dit document om de uiteindelijke software voor de microcontroller te schrijven. Er komt nog wat meer bij, maar voor er meer klagers komen
De aansturing van de draaischijf gebeurt door een stappenmotor. De commando’s komen via de SX-bus en zijn in het draai15 protocol. Nadat de commando’s zijn binnen gekomen, wordt uit het geheugen de bij het spoor horende tellerstand gehaald. Deze wordt aan de stappenmotorcontrol gegeven, samen met de gewenste draairichting. Als noodstop fungeert het bit “reset”,hierdoor wordt een eventueel draaiende schijf gestopt, tot er een nieuw commando wordt ontvangen.
Dit heeft geleid tot de volgende opdeling van functies in de microcontroller
SX-interface: verbinding met de centrale
Draai15: Converter van commando's naar commando's voor de aansturing
Stappenmotorcontroller: Regelt en controleert de bewegingen van de brug
Stappenmotoraansturing: Regelt het bewegen van de stappenmotor
Variabelen: Alle instellingen die opgeslagen moeten worden.
De stappenmotoraandrijving zorgt voor het direct aansturen van de stappenmotor. Deze kan afhankelijk van wat de stappenmotorcontrol wil met de klok mee (CW, rechtsom) of tegen de klok in (CCW, linksom). De stappenmotoraandrijving zal er voor zorgen dat de positie van de schijf teruggemeld wordt aan de stappenmotorcontroller. Voor de stappenmotorcontroller blijft alleen nog het initialiseren en bewaken van het proces over. Voor het initialiseren wordt het commando draaien (CW of CCW) direct overgenomen van de draai15. De plaats om weer te stoppen wordt dan bewaakt door de stappenmotorcontroller.
Hierbij treedt een leuk punt van aandacht op. Stel de brug van de draaischijf staat met de A-zijde bij spoor 2, en wordt gevraagd om naar spoor 4 te draaien. Als dit CW gebeurt, zal de B-zijde als eerste bij spoor 4 komen. Volgens het draai15 protocol zal de brug nu stoppen met draaien. Echter in deze stand is de stappenteller niet gelijk aan de “gewenste stand”, maar “gewenste stand” – “helft van het aantal stappen”, daar moet de stappenmotorcontroller ook rekening mee houden. Doordat de A-zijde niet in het grijze gebied is, hoeft er niet omgepoold te worden (Zie kleur van de sporen). Wordt echter het draaien CCW uitgevoerd, dan zal de A-zijde als eerste bij spoor 4 komen. De brug zal stoppen met draaien. Echter nu is de polariteit van de brug tegengesteld aan die van het spoor Zie kleur van de sporen). De polariteit op de brug moet omgepoold (A-zijde in grijze gebied). De stappenmotorcontroller zal dan ook het relais bekrachtigen.
Tevens bepaald de stappenmotorcontroller de snelheid van de brug. Bij starten zal deze langzaam versnellen, terwijl bij het naderen van het spoor de draaisnelheid verminderd wordt, waardoor de brug langzaam zal stoppen.
Een vergendeling zoals bij een normale motor is niet nodig, doordat de spoel(en) van de stappenmotor bekrachtigd blijven bij stilstand. Hierdoor zal de magnetischekracht de brug op zijn plaats houden.
Blijft nog een punt over. De stappenmotor kan een stap missen (Vooral bij hogere snelheden). Om dit te compenseren is de 0-punt detectie aangebracht. Deze 0-punt detectie is helaas meerdere stappen groot. Dus bij het aanspreken van de 0-punt detectie wordt de positie teller niet op 0 gezet, maar op een vooraf ingestelde waarde. Het enige waarmee rekening gehouden moet worden is aan welke kant van het 0-punt de A-zijde is. Is deze in het grijze gebied, dan wordt het aantal stappen min de helft van de breedte van de 0-punt detectie geladen, is de A-zijde aan de andere kant, dan wordt gewoon de helft van het aantal stappen van de breedte van de 0-punt detectie geladen.
Dit alles wordt in deze dagen omgezet in een voor de AVR begrijpelijke instructies. Hierna volgt uitgebreid testen, want de theorie en de praktijk kunnen nogal eens van elkaar verschillen. Jullie gaan van het testen filmpjes zien (behalve de rookwolken, dan heb ik even wat anders te doen).
Dat was het weer.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
15
16
[
17
]
18
19
...
26
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Experimenten met scenery