Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 18:55:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Experimenten met scenery  (gelezen 110114 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #240 Gepost op: 19 November 2013, 19:08:12 »
@Jaap:
Tandwielen zijn een paar plaatjes erboven te zien. Pas over een paar weken tijdens de inbouw van de schijf komen die wat prominenter in beeld. Ook de hele aandrijving zal ik dan laten zien.

@Jerry:
Iedere draaischijf die niet gemotoriseerd is kan je op deze manier straks aansturen. Dus niet de kant en klare schijven van de fabrikanten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #241 Gepost op: 19 November 2013, 20:06:55 »
jammer

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #242 Gepost op: 20 November 2013, 10:50:41 »
ziet er goed uit (y)
groeten,
Auke

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #243 Gepost op: 23 November 2013, 15:15:04 »
Zo even een tussenstandje gemaakt (op de foto dan), omdat ik toch foto's voor mijn verhaaltje aan het maken was. De foto van het geheel:


En als bonus voor mezelf van het depot de diverse gebouwen neergezet:

Zo veel lees plezier in het verhaaltje, ik lees daar de reacties wel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7193
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #244 Gepost op: 23 November 2013, 23:15:06 »
Hoi Gerard,
net je draaischijf verhaal doorgelezen. Gaat mij ver boven de pet, dus petje af. Wij spraken elkaar laatst in Houten, ik was die Hoed, die nog een rijtuig zou gaan overspuiten, waarop jij reageerde met iets van ontzag: "zo ver ben ik nog lang niet".
Me dunkt dat het nu tijd wordt om hem terug te geven: zo ver als jij bent met de elektra, ben ik nog lang niet ;)
Leuk verhaal ook, trouwens (y)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #245 Gepost op: 07 December 2013, 16:44:15 »
@Hendrik Jan,
Bedankt voor het compliment. Hou de pet maat ik pak wel een andere als de draaischijf zijn werk doet. Hiervoor zal er nog aardig wat water door de rijn moeten, maar dat is met dit weer geen probleem.

@All,
Nu dan de feestdagen, dan stromen de cadeau's binnen. Zomaar een bak modelbaan water op de stoep. Kwam wel goed uit, want ik was toch van plan om terwijl de draaischijfaansturing gemaakt wordt aan het meer te gaan werken.

Hierbij de bodem van het meer en de bak met water. Meteen een vraag: Wie heeft hier ervaring mee!!!!!
Ja, ik heb de gebruiksaanwijzing gelezen, maar wat extra weetjes kan geen kwaad. Alleen al hoe krijg ik het spul op 110 °C? Water is maar 100 °C. Afijn, ik hoop dat er een paar tips komen, want in Duitsland mogen ze dan electrisch koken in Nederland zitten we op een gasbel en koken we op aardgas.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #246 Gepost op: 07 December 2013, 16:57:49 »
Gerard, water kookt bij een temperatuur van 100 Co bij 1 atmosfeer (zeg maar de normale luchtdruk op zeeniveau). Verlaag de druk en water begint te koken (over te gaan van vloeibare naar gasvormige toestand) bij een lagere temperatuur. Analoog daaraan zul je, om het kookpunt te bereiken, de temperatuur moeten verhogen als je de druk verhoogd hebt. Wellicht vertel ik je tot nu toe niets nieuws.

Wat dacht je van een snelkookpan?

Groet,
Jan

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #247 Gepost op: 07 December 2013, 17:12:56 »
Citaat
en koken we op aardgas.
Not. :)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7193
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #248 Gepost op: 07 December 2013, 17:21:16 »
Hoi,
ik weet niet welk "water" je in je schoentje vond, maar het "water" van Noch kan in de oven, in een glazen potje of conservenblik. En dan de oven op 170´C of zo.
Dus in jouw geval de oven op 110´C?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #249 Gepost op: 07 December 2013, 20:06:18 »
@Jan,
Wilde in eerste instantie mijn BR78 inzetten, omdat we geen snelkookpan hebben :( Moet inderdaad voldoende druk geven voor een redelijke kookpuntsverhoging  ;D ;D
@JaJo
Sorry het is waar. Er zijn ook elektrische kooktoestellen.
@Hendrik Jan,
MBZ is de leverancier van het "water". Ik heb niet gedacht aan de elektrische oven, dus goed advies  (y). Waarom ik er zelf niet aan gedacht heb is dat ik de thermostaat van onze elektrische oven niet vertrouw. Soms is de cake nog niet gaar, en soms is de cake zwart van boven. Ga het in ieder geval proberen met een glazen schaaltje.

Jullie gaan de resultaten zien.

Groet,

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #250 Gepost op: 07 December 2013, 20:17:56 »
Nagekomen bericht voor Auke,
Van de stappenmotor heb ik geprobeerd wat meer gegevens boven tafel te krijgen. Naast de dingen die ik al wist, heb i uitgevonden dat de tanwieloverbrenging geen 1:64 is, maar 1 : 63 en een beetje. Hierdoor zijn voor een omwenteling van de stappenmotor niet 4096 stappen nodig, maar ongeveer 4070 en een beetje. Dit betekend dat deze motor ongeschikt is om een draaischijf aan te sturen. Een volledige draai moet een geheel aantal stappen bevatten is mijn mening. Nu was meer dan 2000 stappen toch teveel voor de microcontroller, dus heb ik de gehele tandwielkast eraf gehaald.
Via het onderstaande engelse filmpje nog meer gegevens gekregen.
<a href="https://www.youtube.com/v/jRnhjrjtkvI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/jRnhjrjtkvI</a>
De motor zal straks alleen in halfstep gaan werken. Zo krijg ik 64 * 30 = 1920 stappen in een cirkel. Alleen nog maar speling in het wormwiel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #251 Gepost op: 07 December 2013, 20:38:59 »
zonder tandwielkast zal hij denk ik een stuk betrouwbaarder zijn..
is het nu dan nog wel mogelijk om er een goed tandwiel voor te vinden(hoe groot is de motor as nu?)?
groeten,
Auke

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #252 Gepost op: 07 December 2013, 21:22:12 »
Auke,

Motoras is schat ik zo'n 1 mm rond. Het tandwiel op de as maakt deze iets dikker. Hierdoor kan de bus voor het verlengen van de as er precies op. Deze bus is aan de niet motorzijde rond 3 mm, zodat daar rechtreeks de as met wormwiel op past. Ook weer een vereenvoudiging van het mechanische gedeelte. Ik moet alleen nog uitvinden hoe ik de kap er weer op krijg. Deze bevat namelijk de bevestigingsogen.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2013, 08:59:52 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #253 Gepost op: 08 December 2013, 00:24:23 »
dat kapje voorzien van een gat voor de as die erdoor moet en dan vervolgens terugplaatsen en fixeren met een paar kleine drupjes secondelijm?
secondelijm breekt wel weer als je het zootje los wilt hebben ;)
groeten,
Auke

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #254 Gepost op: 16 December 2013, 11:53:14 »
Planning voor afgelopen zaterdag was om water in het meer te laten lopen. Echter op het laatste moment ingeschakeld om de analoge baan van de HCC!m te vervoeren naar Dordrecht en te zorgen dat deze reed. Dat is gelukt, alhoewel het niet zonder slag of stoot ging, omdat ik niet helemaal meer wist hoe alle kabels aangesloten moesten worden. Blijk er een vergeten te zijn. Hierna een ontmoeting met Henk Kooiman. Met hem ook van gedachten gewisseld over de bouw van een draaischijf. Al met al weer wat wijzer geworden door zijn opmerkingen.
Dan nu maar een stukje theorie over draaischijf aansturing. Ik gebruik delen van dit document om de uiteindelijke software voor de microcontroller te schrijven. Er komt nog wat meer bij, maar voor er meer klagers komen  ;D  ;D

De aansturing van de draaischijf gebeurt door een stappenmotor. De commando’s komen via de SX-bus en zijn in het draai15 protocol. Nadat de commando’s zijn binnen gekomen, wordt uit het geheugen de bij het spoor horende tellerstand gehaald. Deze wordt aan de stappenmotorcontrol gegeven, samen met de gewenste draairichting. Als noodstop fungeert het bit “reset”,hierdoor wordt een eventueel draaiende schijf gestopt, tot er een nieuw commando wordt ontvangen.
Dit heeft geleid tot de volgende opdeling van functies in de microcontroller

SX-interface: verbinding met de centrale
Draai15: Converter van commando's naar commando's voor de aansturing
Stappenmotorcontroller: Regelt en controleert de bewegingen van de brug
Stappenmotoraansturing: Regelt het bewegen van de stappenmotor
Variabelen: Alle instellingen die opgeslagen moeten worden.

De stappenmotoraandrijving zorgt voor het direct aansturen van de stappenmotor. Deze kan afhankelijk van wat de stappenmotorcontrol wil met de klok mee (CW, rechtsom) of tegen de klok in (CCW, linksom). De stappenmotoraandrijving zal er voor zorgen dat de positie van de schijf teruggemeld wordt aan de stappenmotorcontroller. Voor de stappenmotorcontroller blijft alleen nog het initialiseren en bewaken van het proces over. Voor het initialiseren wordt het commando draaien (CW of CCW) direct overgenomen van de draai15. De plaats om weer te stoppen wordt dan bewaakt door de stappenmotorcontroller.

Hierbij treedt een leuk punt van aandacht op. Stel de brug van de draaischijf staat met de A-zijde bij spoor 2, en wordt gevraagd om naar spoor 4 te draaien. Als dit CW gebeurt, zal de B-zijde als eerste  bij spoor 4 komen. Volgens het draai15 protocol zal de brug nu stoppen met draaien. Echter in deze stand is de stappenteller niet gelijk aan de “gewenste stand”, maar “gewenste stand” – “helft van het aantal stappen”, daar moet de stappenmotorcontroller ook rekening mee houden. Doordat de A-zijde niet in het grijze gebied is, hoeft er niet omgepoold te worden (Zie kleur van de sporen). Wordt echter het draaien CCW uitgevoerd, dan zal de A-zijde als eerste bij spoor 4 komen. De brug zal stoppen met draaien. Echter nu is de polariteit van de brug tegengesteld aan die van het spoor Zie kleur van de sporen). De polariteit op de brug moet omgepoold (A-zijde in grijze gebied). De stappenmotorcontroller zal dan ook het relais bekrachtigen.
 Tevens bepaald de stappenmotorcontroller de snelheid van de brug. Bij starten zal deze langzaam versnellen, terwijl bij het naderen van het spoor de draaisnelheid verminderd wordt, waardoor de brug langzaam zal stoppen.
Een vergendeling zoals bij een normale motor is niet nodig, doordat de spoel(en) van de stappenmotor bekrachtigd blijven bij stilstand. Hierdoor zal de magnetischekracht de brug op zijn plaats houden.
Blijft nog een punt over. De stappenmotor kan een stap missen (Vooral bij hogere snelheden). Om dit te compenseren is de 0-punt detectie aangebracht. Deze 0-punt detectie is helaas meerdere stappen groot. Dus bij het aanspreken van de 0-punt detectie wordt de positie teller niet op 0 gezet, maar op een vooraf ingestelde waarde. Het enige waarmee rekening gehouden moet worden is aan welke kant van het 0-punt de A-zijde is. Is deze in het grijze gebied, dan wordt het aantal stappen min de helft van de breedte van de 0-punt detectie geladen, is de A-zijde aan de andere kant, dan wordt gewoon de helft van het aantal stappen van de breedte van de 0-punt detectie geladen.
Dit alles wordt in deze dagen omgezet in een voor de AVR begrijpelijke instructies. Hierna volgt uitgebreid testen, want de theorie en de praktijk kunnen nogal eens van elkaar verschillen. Jullie gaan van het testen filmpjes zien (behalve de rookwolken, dan heb ik even wat anders te doen).

Dat was het weer.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.