Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3641521 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1110 Gepost op: 27 November 2012, 17:46:30 »
ziet er zeer leuk uit ;D
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1111 Gepost op: 27 November 2012, 17:51:45 »
Lekker stelletje zijn jullie bijmekaar! :-X

Natuurlijk is dat een test om te zien hoe alert de lezer is ;D
Maar ik ben niet de enige die er last van heeft, Ronald81 heeft er ook een handje van:



Helaas, ik ben niet in het bezit van een BR95. Die kwamen niet in Lümmeln. Wel een BR 94:



En die heeft alle pootjes aan de gro...rails :P

Je kunt heel veel van me zeggen, maar niet dat ik een 45er als 41er door het leven laat gaan, ook al hebben die beide loks veel gemeen, het typenummer niet:



De machine is inderdaad afkomstig uit de poorten van de Liliputfabriek, waar die zich ook maar mag bevinden. Ik vind het een zeer geslaagd model, zeker in vergelijking met de eerdere versies die dezelfde fabrikant het licht heeft laten zien.

De BR45 werd ontworpen in het kader van een poging het goederenverkeer qua snelheid wat op te krikken. De lokomotieven die tot dusver gebruikt werden (de BR'n 55 en 57) waren op zichzelf wel krachtig genoeg om de treinen te kunnen trekken, maar misten snelheid, waardoor het reizigersverkeer gehinderd werd. Zowel de BR41 als de BR45 waren bedoeld voor een Vmax van 90 Km/h.
Zoals ik al zei hadden de BR41 en de BR45 veel dingen gemeen, wat dat betreft pasten ze goed in het plaatje van de "Einheitslokomotiven-filosofie".
Van de BR45 werden er in eerste instantie twee stuks gebouwd, die grondig werden beproefd. In de navolgende serie van 26 stuks werden bepaalde verbeteringen meegenomen, echter, aan de belangrijkste oorzaak van de problemen (die de BR45 van begin af aan heeft gekend) werd niet weggenomen. Er ontstond namelijk nogal eens lekkage op die punten waar de vlampijpen en -buizen de vuurkist- cq de rookkastwand binnenkwamen. Door de enorme lengte (ik meen een meter of 7) en de schud- en schommelbewegingen die de lok tijdens het rijden maakte, raakten de verbindingen pijp <-> wand nogal eens lek. Dit probleem had wellicht grotendeels opgelost kunnen worden door de lok te voorzien van een verbrandingskamer (soort uitstulping van de vuurkist een eind de ketel in), maar daar was de grote baas, Richard Wagner, mordicus tegen.

Na de oorlog verbleven alle 45ers op het gebied van wat de Bundesrepublik Deutschland zou worden, op ééntje na, die bleef in de sovjet-zone.
In het begin werden de loks terzijde gesteld, omdat ze als "Splittergattung" geclassificeerd waren, maar al gauw bracht men ze weer in dienstvaardige staat vanwege de grote behoefte aan rijvaardige lokomotieven. Er werden nog wat veranderingen doorgevoerd, zoals bijvoorbeeld het inbowen van een mechanische "Stokerinstallatie". Dit is een soort installatie, waarmee de kolen door middel van een vijzel, of eigenlijk waren het er drie, die werd aangedreven door een stoommotor die in de tender was ingebouwd, de vuurkist in werden geduwd.
Sommige loks kregen een nieuwe staketel met verbrandingskamer, en een aantal lokomotieven van deze bouwserie kregen een geheel nieuwe ketel, zo uit m'n hoofd waren dat er vijf stuks.
De loks werden gedurende hun resterende aktieve tijd in de omgeving van Würzburg ingezet. Door de oprukkende electrificatie werden ze uiteindelijk terzijde gesteld.


Plaatje uit het EK-boek "Die Baureihe 45"

Op drie na, die werden op instigatie van BZA Minden en BZA München nogmaals opgeknapt en ingezet als "Bremslokomotive" in meettreinen. (Door gebruik te maken van hun Riggenbach Gegendruckbremse konden ze een treingewicht simuleren waarop de te beproeven lokomotief dan de tanden kon stukbijten.)
Als ze niet voor meettreinen werden ingezet, kwam het ook wel voor dat ze werden ingezet in de roosters voor de BR44 en BR41.

In 1968 was het actieve leven van deze mastodonten voorbij. Eentje is er bewaard gebleven, ik geloof de 45 010. Voor zover ik weet verblijft die in het DDM in Neuenmarkt-Wirsberg.

En terwijl ik dit aan het typen was, kwamen er nog drie reacties, maar ik wil het geschrevene niet herzien, misschien straks, om te kijken of er nog puntjes op de i moeten, maar, Peter, je hebt gelijk, de 45 023 van Liliput :D
En André en Auke: dankjewel :D

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 November 2012, 19:53:47 door 44. Reden: Ongelukkige zin omgebouwd. »

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1112 Gepost op: 27 November 2012, 19:48:37 »
Ha Jan,

Bedankt voor je informatie over de 45.
Ik ben ook nog steeds op zoek naar een exemplaar.
Is de 45 ook uitgebracht in een uitvoering met sound op twee rail?
Ik dacht het niet he, en is dit als het al mogelijk is met deze liliput, een ingewikkelde operatie?
En bij de Trix versie is hier iemand bekend mee?
En als er een keuze gemaakt moet worden wat zou je mij adviseren?
Uiteraard zijn ieders adviezen welkom.
Vindt deze draadjes echt heerlijk om te volgen en een bron van inspiratie.

Met vriendelijke groet,

Leen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1113 Gepost op: 27 November 2012, 20:07:21 »
Hoi Leen,

voor zover ik weet heeft Liliput ook een sound-versie uitgebracht. In ieder geval is mijn lok -een soundloos exemplaar- er wel voor ingericht, in de tender is een ruimte aanwezig voor een luidspreker. Naderhand sound inbouwen zou dus geen probleem moeten zijn.

Wat Trix betreft, die heeft/had ook een BR45, maar dat is er eentje met de "oude" ketel (art.nr. 22102:



Deze laat zich als zodanig dus niet inzetten in de laatste jaren van periode III. Of die er ook was als sound-lok weet ik niet.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een Liliput exemplaar, de Trix modellen spreken me doorgaans niet erg aan. Met name de wielen en het drijfwerk doen me heel erg aan Meurklin denken.
Maar dat is mijn gevoel, voor wat het waard is.

Groet,
Jan

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1114 Gepost op: 27 November 2012, 20:14:03 »
Hallo Jan,

Bedankt voor de geschiedenisles, weer wat geleerd (y)
Helemaal vergeten :-[ Mooie loc!

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1115 Gepost op: 27 November 2012, 20:24:49 »
Dank je, Roelof :D

@Peter (charp): als we dan toch met mieren de liefde bedrijven heb ik ook nog een opmerking, je schrijft:

Citaat
...wat zie ik daar bij de voorste as van de 2'3'T38

...en dat is toch een apostrof teveel ;D

Groet,
Jan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1116 Gepost op: 28 November 2012, 10:34:26 »
Jan, je hebt helemaal gelijk. Ik denk niet dat ik er mee weg kom als ik zeg dat het een test was  :).

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

RBModelbouw

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1117 Gepost op: 28 November 2012, 14:02:40 »
Wow wat een prachtige tekst en beeld weergave van je baan en je visie..:) echt heel leuk om te lezen en te bekijken...
Ben pas net begonnen maar hieruit haal je inspiratie...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1118 Gepost op: 28 November 2012, 18:20:09 »
@Peter: nee, dat kom je niet ;D
@RBModelbouw: dank je voor het compliment! Want dat is het als je hoort dat iemand anders de mallotige flauwekul die ik hier neerplemp inspirerend vindt  ;) :D

Nog even een zijsprongetje naar dat apostrof-gedoe, voor diegenen die zich afvragen wat dat voor onzin is:
die apostrof is een wezenlijk onderdeel in de benaming van een tender, van lokomotieven overigens ook. Met dit teken wordt het aanwezig zijn van een draaistel aangegeven.
De tenderbenaming waar het hier om gaat moet je dus als volgt duiden, even het plaatje ter verduidelijking:



Je ziet dus een lokomotief met een hele hoop wielen, daar kom ik later nog wel even op terug. Aan de lokomotief is de tender gekoppeld. Zoals je vast wel weet worden in de tender voorraden water en kolen meegenomen, zodat de actieradius van de lokomotief groter wordt.
Te zien is ook, dat er onder de tender 5 assen zitten: 2 assen in een draaistel, en drie assen (de achterste drie) liggen "vast" in het onderstel.
Dit wordt als volgt weergegeven: 2 (assen) ' (in een draaistel) 3 (assen) T (van tender) 38 (het aantal kubieke meters water wat kan worden meegevoerd): 2'3T38
Zou je 2'3'T38 schrijven, dan zou dat dus betekenen dat de 3 assen ook in een draaistel zouden zijn samengevoegd.

Nu je dit weet is het natuurlijk een koud kunstje om aan de hand van dit soort codes de verschillende tendertypes te herkennen (al moet je dan wel even weten hoeveel kuub ze kunnen hebben):

Verreweg de meest voorkomende tender is de 2'2'T34, hier gekoppeld met een lok van de BR 44:



Nog een heel bekende tender is de 2'2'T26, die je eigenlijk alleen achter loks van de Baureihe 50 aantrof:



Een variant daarop is deze, eveneens 2'2'T26 genoemd, maar met kabine (hierover kun je elders in dit draadje meer lezen):



Je zou zeggen dat door het plaatsen van zo'n kabine voor de treinbegeleider de waterinhoud zou moeten inboeten. Dit werd echter ondervangen door het waterreservoir te verlengen tot over de bufferbalk, vergelijk de beide foto's maar eens.

Dan nog een wat minder bekende tender, de 2'2'T32:



En zo zijn er nog veel meer tenders, zoals de 2'2'T30 (ook wel Wannentender of kuiptender genoemd), de pruissische types, de "Kurztender" 2'2T30 etc, etc.

Maar ik moet gaan eten koken nu.

Groet,
Jan

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1119 Gepost op: 28 November 2012, 18:24:43 »
super, zo`n uitleg ;D zeer leerzaam draadje dit (y)
eet smakelijk ;D
groeten,
Auke

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1120 Gepost op: 28 November 2012, 18:25:04 »
Informatief!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1121 Gepost op: 28 November 2012, 18:32:48 »
Ha Jan,

Bedankt voor de uitleg, en voor de adviesen omtrend de 45.
Ik neem ze zeker mee, ervaringen zijn altijd meegenomen.
Huidige prijzen zijn namelijk geen kattepis!.

Groeten Leen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1122 Gepost op: 28 November 2012, 22:16:30 »
Ohja, die was ik nog vergeten:

Citaat van: Roeltje!
Waren "Betonschwellen" al in gebruik in Epoche III ?

Ik kan me nog herinneren dat ik me erover verbaasde toen ik ze voor 't eerst zag, net nadat ik in Duitsland kwam wonen, en dat was in '67.

De eerste experimenten met betonnen dwarsliggers, voor zover bekend, werden al gedaan in 1890 of daaromtrent, maar men ging er in de twintiger jaren van de vorige eeuw serieuzer mee aan de gang.
Pas na 1949 werden ze in grotere hoeveelheden toegepast, en in 1974 lagen er onder de DB rails zo'n 25.000.000 stuks.



Dus ja, betonnen dwarsliggers in periode III is volkomen voorbeeldgetrouw. Behalve onder wissels, daar zijn veel meer verschillende lengtes nodig. Die kwamen pas later in gebruik.

Groet,
Jan

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1123 Gepost op: 28 November 2012, 22:19:14 »
Mooie kar, die 41er! ;)

Misschien een keer naar Vierheim sturen?

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1124 Gepost op: 28 November 2012, 22:23:27 »
 ;D

Ja, goed idee! Vierheim is niet zo ver :D
Ik zal een bedaarde, serieuze machinist sturen, niet die grapjas van een Joachim ;)


Groet,
Jan