Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Vislijn
Vandaag om 10:40:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:25:31
Toekomst van modeltreinbeurzen? door nkob
Vandaag om 10:15:32
Gezocht: enkelvoudige Loconet servodecoder? door Dirk
Vandaag om 09:40:47
Mat '36 445 door Pauldg
Vandaag om 09:35:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:26:17
Modelhuis demonteren zonder stukken door Basilicum
Vandaag om 09:23:20
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door Pauldg
Vandaag om 09:11:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 08:59:52
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 08:48:29
Digikeijs DR5000 werkt met Raspberry Pi 3? door Martin Domburg
Vandaag om 08:46:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 08:28:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 07:12:54
Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet door sjoerd74
Vandaag om 06:06:27
Virgin HSL van Las Vegas naar SoCal een ((piep)klein) stapje dichterbij door Daan in Las Vegas
Vandaag om 02:25:51
Kortsluiting DR5000 met meten met een oscilloscoop door Fransx
Vandaag om 00:18:34
NL-baan in Canada door ArjanB
01 juli 2020, 23:26:11
NS Stoomverwarmingswagen door Hans van de Burgt
01 juli 2020, 22:59:39
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
01 juli 2020, 22:45:47
NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor door 44
01 juli 2020, 21:52:08
De HTM Buitenlijner door Gerco van Beelen
01 juli 2020, 21:43:53
Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel? door Klaas Zondervan
01 juli 2020, 21:43:31
Märklin Kombirail 48045 ontspoort in R1-boog door Blausee-Mitholz
01 juli 2020, 20:50:26
NS: intercity Den Haag-Aken in 2025 haalbaar door Remunj
01 juli 2020, 20:20:18
NL baan: Frotterdam in h0 door schienenbus2012
01 juli 2020, 20:18:34
3D printen van niet meer leverbare onderdelen door MOVisser
01 juli 2020, 19:52:06
Doornvliet door Tulpendaal
01 juli 2020, 18:23:48
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door LMX
01 juli 2020, 18:11:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Dpc Fo
01 juli 2020, 18:01:58
Projekt 083-338 door 44
01 juli 2020, 17:30:08
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2339721 keer)

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6612
  • Team Mitropa - GDMB
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #570 Gepost op: 20 augustus 2012, 19:58:51 »
Zat nog even terug te lezen en moest lachen om je gevulde potje.
Ook ik heb afgelopen twee weken in Denemarken en Zweden weer
de nodige glazen jam-en groente potjes op mijn knieen met een zeef
in de hand langs het spoor en grus wegen zitten vullen. De passanten
kijken je erg vreemd aan en vragen altijd waar het voor is. Als je dan
verteld dat je een hylbanan hebt worden de meeste wel entousiast.
Inmiddels staan hier op zolder 9 potjes met 4 soorten grus. Heb ook
één potje met grover spul, voor het verschil langs een pad.
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14108
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #571 Gepost op: 20 augustus 2012, 21:52:45 »
@Jan K.: ik denk het, sintels of slakken. Even in mijn woordeboek spieken:
sintel m -s 1 metaalslak; 2 geheel of half uitgebrand stuk steenkool; ook sinter
2 slak v(m) -ken 1 .....; 2 samengesmolten stuk steenachtige afval van verbrande steenkool, verbrand vuilnis enz.
Mijn E/N woordenboek geeft voor clinker: slak

@Henk: er lag nog zat in die put toen ik mijn portie eruitgehaald had. Mijn tweede optie, die niet meer nodig was, was de Genzelbaan geweest. Je zult dus ongetwijfeld aan je trekken kunnen komen, denk ik. Of de hele BLNS-Gemeinde vertrekt en masse naar Leek voordat jij je kans kunt grijpen  ;D

@ Steef: ja, soms ben je zó serieus in je voornemens dat je er niet meer bij stilstaat wat voor indruk "ongelovigen" soms van je moeten krijgen  ;D

Groet,
Jan

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14108
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #572 Gepost op: 21 augustus 2012, 11:37:27 »
Omdat ik toch met die open wagonnetjes in de weer was, heb ik die meteen maar eens voorzien van een blokkering van het kortkoppelingsmechanisme. Dat klinkt natuurlijk erg raar, jaren geleden - dat was in de tijd dat de Koude Oorlog nog in volle hevigheid woedde - schreewden we met z'n allen dat we buffer aan buffer wilden rijden, de fabrikanten hebben de gebeden verhoord en bouwden keurig in praktisch alle wagons en rijtuigen mechaniekjes in, zodat, met kortkoppelingskoppen, inderdaad buffer aan buffer gereden kon worden.
En nu doe ik die vooruitgang weer teniet? Ja, althans bij mijn eigen wagons. Let wel: niet bij de rijtuigen, die blijven gewoon buffer aan buffer rijden.

Mijn ervaring is namelijk, dat bij het rangeren de verschillende kortkoppelingskoppen, zij het van Fleischmann, Roco of Märklin, een vervelende eigenschap vertonen. Er is namelijk enige kracht nodig om die koppelingen in elkaar te laten grijpen, wat vaak als gevolg heeft dat als je zachjes met de rangeerlok tegen een wagon rijdt, met de bedoeling die aan te koppelen, deze laatste in plaats daarvan wordt weggeduwd. Daar is wel wat aan te doen, de betreffende wagon verzwaren dan wel handmatig ingrijpen - maar voor beide valt wat mij betreft weinig te zeggen. Geen optie dus. Maar wat dan wel?

Vervelend hè, zo'n lap tekst met zonder plaatjes. Die komen pas aan het end, maar hier vast ééntje: Oberlokführer Klaus Thaler en Heizer Jan Dödel met hun 94er onderweg:



Op een dag las ik ergens eens iets over koppelingen van het amerikaanse merk Kadee, die zouden boterzacht en toch zeker koppelen, bovendien zouden die te ontkoppelen zijn door een (electro-)magneet, die onzichtbaar onder de baan kan worden ingebouwd. Ben je meteen mooi van die lelijke ontkoppelrails af, waarvoor je te pas en te onpas overweggetjes of andere camouflagetechnieken moet verzinnen.
Vervelend was alleen, dat die dingen in Nederland vrijwel niet te koop waren, en we spreken hier ook nog over het pre-computer-tijdperk, dus online bestellen kwam ook niet in de vraag. Hier en daar kwam je ze echter wel eens tegen op al dan niet obscure beursjes, dus heb ik me wat van die dingen aangeschaft en uitgeprobeerd.

Dat vergde wat improvisatievermogen, want van een NEM-schacht hadden ze bij Kadee nog niet gehoord. Een paar wagonnetjes werden dus grondig omgebouwd, en ziedaar: de koppelingen werken wonderwel! Het was wel zaak voldoende ruimte tussen de buffers te houden om ze ook door een boog te kunnen laten rijden.
Maar dat ombouwen was nogal een karweitje, wel te doen bij een handvol wagons, maar ettelijke tientallen was wel wat veel van het goede.

Kadee weer in de koelkast dus. Totdat de wonderkoppelingen met NEM-schacht verschenen, in vier lengtes, nr. 17 is de kortste en nr. 20 de langste.
Nu was ombouwen een fluitje van een cent, die rotdingen van GFN druit en Kadee drin :D
Maar er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan: in combinatie met het kortkoppelingsmechanisme is de koppeling niet geschikt voor zwaardere (lees langere) treinen; door de krachten die onstaan in bogen worden de wagons uit de rails getrokken.

Ondertussen echter, leefden we in het tijdperk van het alomgeprezen, feilloze en zaligmakende internet en daar was zo hier en daar wel te lezen dat ook voor dat probleem wel een oplossing was te bedenken: simpelweg het vermaledijde (maar voorheen o zo begeerde) kortkoppelingsmechanisme blokkeren. Dat kan heel simpel, kijk maar:



Met wat lijm aan weerszijden van de schacht blokjes Evergreen plakken, en de boel is in z'n beweging zeer beperkt, voldoende om het probleem te elimineren.
En als de wagons weer op hun pootjes staan, zie je er niks meer van:



Wel een nadeel(tje): buffer aan buffer rijden wil niet zo best, maar bij goederentreinen stoort me dat véél minder dan bij personentreinen.
Wat je ook uit zult moeten zien te vissen is welke koppeling (17, 18, 19 of 20) je moet hebben om ook de boog met de kleinste straal op je baan te kunnen berijden.

Tot de volgende, wie weet waar ik dan weer mee bezig ben 8)

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2018, 21:03:01 door 44 »

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #573 Gepost op: 21 augustus 2012, 13:31:42 »
Fraai, zeer fraai, de meeste van onze Kadee klanten nemen van elk nr wat op voorraad zodat ze altijd bij verbouwingen de juiste kunnen pakken.  Wil je materieel zonder NEM schacht aanpasssen dan is de roemrucht nr 5 een goede , of als je wat meer in schaal wilt de 58.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3263
    • Klein Ende
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #574 Gepost op: 21 augustus 2012, 13:59:25 »
Je bent weer heerlijk bezig Jan, het was een werkje om alles weer terug te lezen, maar wel de moeite waard!
Mooie lading hebben die wagonnetjes, echter kan gewoon niet ;D ;)

Gr,
Mathyn

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14108
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #575 Gepost op: 21 augustus 2012, 14:27:02 »
Hoi Mathyn, 't spul ligt er gewoon los in hoor  ;)
Maar 't is een koud kunstje om er een (uitneembare) vaste lading van te maken.

@Han: nr 5 was ik inderdaad vergeten te noemen, die zijn op meerdere manieren bruikbaar.
Verder is het nog noemenswaardig dat de keus voor nr 17, 18, 19 of 20 afhangt van de straal van de boog waar de wagon door moet èn van de lengte van de wagon.
Nr 17 gebruik ik relatief weinig, de wagons komen daarmee vrijwel buffer aan buffer te staan.

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12173
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #576 Gepost op: 21 augustus 2012, 17:20:49 »
Jan, ik begrijp je beweegredenen voor de verbouwingen, maar ik vind buffer-aan-buffer-rijden, ook voor goederenwagens, toch net wat mooier.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14108
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #577 Gepost op: 21 augustus 2012, 19:32:05 »
Snap ik, Ruud! Vind ik ook mooier, maar ik vind de iets grotere bufferafstand makkelijker voor lief te nemen dan de ergernis over steeds weer wegstuiterende wagonnetjes.
Gelukkig is iedereen daar vrij in :D

Groet,
Jan

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14108
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #578 Gepost op: 22 augustus 2012, 14:54:29 »
Vandaag geen zin in uitvogelen waar een wissel moet komen en weerspannige flexrail. 't Is hobby, geen aangenomen werk :)

Groene vingers, dáár heb ik zin in  :D



Gerhard Ammeräth en Elisabeth Willnitz kunnen zo'n overwachte extra vrije dag wel waarderen:



Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2018, 21:04:20 door 44 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12173
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #579 Gepost op: 22 augustus 2012, 14:57:17 »
Gevaarlijk bermtoerisme ;D

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3276
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #580 Gepost op: 22 augustus 2012, 15:07:22 »
ziet er goed uit! ;D eindelijk wat groen op je baan :P
groeten,
Auke

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
  • Het gaat om de reis, niet de bestemming ...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #581 Gepost op: 22 augustus 2012, 15:10:31 »
Oh dit is jouw draadje, had het niet herkend.  ;)  (y)
Al is de stoomlok nog zo snel, de diesel achterhaald hem wel. Helaas. Kijk ook eens in mijn draadje: LDC West

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14108
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #582 Gepost op: 22 augustus 2012, 15:31:40 »
Lol  :D

Klätzmaier treft het niet, die moet met een stel museumwagens op weg naar Haselünne:



Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2018, 21:05:16 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14108
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #583 Gepost op: 22 augustus 2012, 22:44:22 »
Beetje knoeien nog. Wat vind ik dit toch leuk werk, lekker kliederen met zand en water. En met houtlijm en allerlei strooisels:



Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2018, 21:05:36 door 44 »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8216
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #584 Gepost op: 22 augustus 2012, 22:45:30 »
Ziet er overtuigend uit Jan, wat plukkies gras ertussen zou het helemaal afmaken.. (y)