Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Ben
Vandaag om 12:56:33
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:55:13
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door piksov
Vandaag om 12:46:44
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
Vandaag om 12:34:57
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
Vandaag om 12:31:33
Projekt 083-338 door Quinzeedied
Vandaag om 12:30:59
Wissel polijsten door Herb73
Vandaag om 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 11:47:55
Roco E94 Motor uithalen door Pauldg
Vandaag om 11:39:58
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
Vandaag om 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
Vandaag om 11:02:53
Spoor 0 dagen in Philippine Zeeland door Kees-Jan
Vandaag om 11:01:02
PB Models, ICR-rijtuigen door Chris Westerduin
Vandaag om 10:50:28
Ontraxs 2026 door Sven
Vandaag om 10:40:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:56:08
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door Ronald Halma
Vandaag om 09:44:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:39:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:33:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 09:21:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:15:30
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Sven
21 April 2026, 23:19:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
21 April 2026, 23:14:57
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
21 April 2026, 22:24:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Paulus
21 April 2026, 21:54:59
Roco Nightjet koppelen aan locomotief. door RikM
21 April 2026, 21:43:29
Marklin 34121 loopt telkens vast door Robert uut Salland
21 April 2026, 19:41:26
(BNLS modulebaan) Modulebak(ken) bestellen tbv BNLS-Forumbaan door Marcel112
21 April 2026, 18:55:17
Draaistellen aanpassen Roco/Trix 16/1700 door tychoo
21 April 2026, 17:56:01
Digikeijs DRC 2400v5 lichtsetjes door KoosDeJong
21 April 2026, 17:11:08
Palisade Canyon door RobVille
21 April 2026, 16:50:27

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 4016201 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21675 Gepost op: 05 April 2026, 23:13:57 »
@Tom: door de 'treintjes' ben ik wel geïnteresseerd geraakt in de geschiedenis van de (Duitse) spoorwegen, met name de spoorwegen van vóór WO II, maar daar wordt in dit naslagwerk niet zo heel veel over geschreven. Maar ook de onstaansgeschiedenis van rijtuigen en wagons geniet mijn belangstelling, en in zoverre is in dit naslagwerk wel het een en ander te vinden.

De hoofdstukken 1.1 tot en met 4.1 heb ik nu klaar (dat zijn bij elkaar 4 van die ordners), 4.2 tot en met 8.1 nog te gaan (acht ordners). Ik hoop morgenmiddag voor half twee klaar te zijn, want dan komt er visite.
Maar als het niet klaar is, lig ik er ook niet wakker van. Dan gaan we gewoon op de derde paasdag verder. Of de vierde, als het niet opschiet. Ik heb geen haast.

@hervé: er zal best een dubbele foto in staan, maar mijn indruk is toch dat er -door de bank- andere foto's in staan dan in de banden van SC.
Wat me wel opvalt, is dat in dit werk de nadruk ligt op rijtuigen en niet zozeer op goederenwagens, hoewel er daar ook best aandacht aan geschonken wordt.
In eerste instantie was ik op zoek naar meer info over de Baureihenbezeichnung, en dan met name de daarin vervatte nummers (zoals bijvoorbeeld de 55 in Omm 55), maar daarover is niet meer te vinden dan dat wat al bekend was uit de banden van SC.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21676 Gepost op: 10 April 2026, 20:55:12 »
Nee, het is nog niet klaar. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat er een aflevering mist, dus ik moet nu maar eens op zoek of dat überhaupt nog verkrijgbaar is, immers, zowel Gera Nova als Gera Mond schijnen niet meer te bestaan, maar zijn overgenomen door Verlagsgruppe Bahn of zo, en ook Verlagshaus24 schijnt er iets mee van doen te hebben.
Kortom, uitzoeken, mailen schrijven, bidden en smeken en kijken of ik de boel compleet kan krijgen.

Ondertussen wat aan een wagentje zitten prutsen:

KKK immobiliseren:

Trappetje aanzetten:

Wagon weer op de wielen gezet, na likje verf en zo:

Weathering wat bijgewerkt en rongen aangebracht, was even zweten want bang voor Roco-krak:

Laadvloer geschilderd:

Zo issie leeg, en zo staatie vol met trekkers:

Fijn weekeinde allemaal.

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #21677 Gepost op: 10 April 2026, 22:54:53 »
1 dingetje: deze Kbs heeft oorspronkelijk een Bühne. Dat zie je aan de consoles waar de buffers op zitten aan 1 kant. Misschien ligt de bühne nog ergens in je rommeldois?

Dirkjan

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21678 Gepost op: 11 April 2026, 00:00:24 »
Dat zou best kunnen, ik heb me daar niet in verdiept.
Behalve een NSer heb ik hier nog een stuk of vier, vijf van deze wagens. Bij een aantal daarvan ligt inderdaad een Bühne bij, en die wagens hebben ook aan één kant gaatjes waar die Bühne met z'n lipjes in bevestigd kan worden. Bij de hier getoonde wagen zijn die gaatjes niet aanwezig.

Overigens heb ik geprobeerd zo'n Bühne op een wagen (met gaatjes) aan te brengen, wat tot resultaat had dat er Roco-krak optrad en ik derhalve de poging (voorlopig) heb gestaakt.
Ik ga dus maar eens kijken wat er wel of niet kan. Bedoel je trouwens dat dit specifieke wagennummer er eentje is met Bühne? Misschien moest ik op dat onderwerp eens gaan zoeken in het hiervoor zo vaak genoemde "Wagen-Sammelwerk".

grossraumwagen

• Online Online
« Reactie #21679 Gepost op: 11 April 2026, 09:25:30 »
Zoals Dirkjan aangaf, de nokken tussen buffer en bufferbalk duiden op een versie met bordes.
Of dit wagennummer er een had, is wrs moeilijk te achterhalen. Ik denk dat Roco standaard/willekeurig dit onderstel gebruikte, ongeacht met/zonder bordes.
Ik heb er ook een paar zo, hoewel er niet bij allemaal een bordes is meegeleverd. Is wel als los onderdeel te bestellen.

De kunststof van de Roco Ks/Kbs is iha erg bros, bij mij de hoogste score mbt "Roco-krak".
Zo te zien zijn de rongen bij jou zonder schade op hun plek gekomen (of toch niet helemaal?).

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21680 Gepost op: 11 April 2026, 22:09:48 »
Goed, ik heb mijn bestanden eens nagezocht op rongenwagens Rlmms 56 en verwanten en gekeken hoe dat nu zit met die nokjes (ik noem het maar verlengde buffers), gaatjes en bordessen en heb het volgende geobserveerd:

NS 84243:
geen verlengde buffers
wel rangeerderstreden
los bordes toegevoegd
geen gaatjes voor bordes

DB Rlmms56 437 385:
wel verlengde buffers
geen rangeerderstreden
geen los bordes bijgevoegd
geen gaatjes voor bordes

DB Rlmms58 446 395 (2 x):
wel verlengde buffers
geen rangeerderstreden
geen los bordes toegevoegd
wel gaatjes voor bordes

DB Ks-56 439 761:
wel verlengde buffers
geen rangeerderstreden
bordes aangebouwd
los bordes toegevoegd
wel gaatjes voor bordes

DB Rlmms58 445 353:
wel verlengde buffers
geen rangeerderstreden
los bordes toegevoegd
wel gaatjes voor bordes

DB Rlmms58 446 359:
wel verlengde buffers
geen rangeerderstreden
los bordes toegevoegd
wel gaatjes voor bordes

Waarbij ik moet opmerken dat ik betwijfel of elke wagon wel in z'n eigen doosje zit; de NSer bijvoorbeeld zat (zit nog steeds) in een DB-doosje.
Nog een opmerking: bij een wagen met bordes zijn er aan beide zijden van het bordes treden te  vinden om het betreden van het bordes mogelijk te maken. Aan het bordesloze einde zijn geen rangeerderstreden te vinden. En nog iets: alles bordessen die ik aantrof waren van zwarte kunststof, maar ze horen bruin (RAL 8012) te zijn.

Verder denk ik dat Roco die "consoles", "nokken" dan wel "bufferverlengingen" standaard heeft aangebracht, die zitten op alle DB-wagens (maar niet op die van de NS). Wel opvallend: ofschoon op alle DB-wagens de "nokken" aanwezig zijn, geldt dat niet voor de gaatjes (waarin het bordes met z'n "nokjes" moet worden gestoken.

Uitzoeken of die-en-die wagen al dan niet voorzien was van een bordes, laat ik voorlopig maar even achterwege. Net als het aanbrengen van die bordessen, maar daar is de Roco-krak debet aan.

Citaat van: grossraumwagen
Zo te zien zijn de rongen bij jou zonder schade op hun plek gekomen (of toch niet helemaal?).

Helemaal zonder schade. Echt waar.
Maar, rekening houdend met de beruchte Roco-krak, heb ik de rongen heel voorzichtig in de houders gestoken, en bij de minste of geringste weerstand vijl, mes en schuurpapier ter hand genomen om de betreffende rong pas te maken, er voor wakend dat het ding te los zou komen te zitten teneinde spontane ontsnappingspogingen te verijdelen. Heeft een uurtje gekost, maar de voldoening is navenant.
Nog een paar details (wat "vet" op de buffers en zo) en dan ben ik met deze wagen (we hebben het over de Rlmms56  437 385) dik tevreden. Een lading laat ik, voor de afwisseling, denk ik, deze keer maar achterwege. Een lege wagon kwam ook nog wel eens voor.

Alvast een fijne zondag gewenst.

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #21681 Gepost op: 11 April 2026, 22:21:01 »
Verder denk ik dat Roco die "consoles", "nokken" dan wel "bufferverlengingen" standaard heeft aangebracht, die zitten op alle DB-wagens (maar niet op die van de NS). Wel opvallend: ofschoon op alle DB-wagens de "nokken" aanwezig zijn, geldt dat niet voor de gaatjes (waarin het bordes met z'n "nokjes" moet worden gestoken.

Ik heb hier genoeg Roco Kbs'en (merendeel DB) met aan beide zijden normale buffers zonder nokken, dus het niet zo dat die standaard altijd aanwezig waren in ieder geval.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21682 Gepost op: 11 April 2026, 22:27:35 »
Hm. Dat maakt het lastig een conclusie te trekken, temeer daar niet alle wagens met nokken ook gaatjes hebben.
Nou ja, als ik zin heb wil ik nog wel eens een wagen van een bordes voorzien. Een wagen met nokken EN met gaten. En liefst zonder Roco-krak.

grossraumwagen

• Online Online
« Reactie #21683 Gepost op: 12 April 2026, 10:22:10 »
Er zijn ook wagens met een bruin bordes (en een bruin onderstel).
« Laatst bewerkt op: 12 April 2026, 10:28:53 door grossraumwagen »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21684 Gepost op: 12 April 2026, 15:18:31 »
Bij mij zijn alle bordessen zwart. Maar een likje RAL8012 is zo aangesmeerd hoor!

Bruine onderstellen zijn post-EpIII en ze waren er ook nog niet in IVa, als ik me niet vergis, dus die komen er bij mij niet in.
Hoewel... ik kan me herinneren eens tegen een setje Kds'en aangelopen te zijn, voor een prijs die te zot voor woorden was, en die heb ik met Gaßner waterschuifplaatjes omgetut in EpIII. Een van die wagens had een onderstel in dezelfde kleur als de bovenbouw, dus daar is de luchtkwast nog bij te pas gekomen.
Maar das war einmal en nu heb ik niet zoveel zin meer in dat soort geknoei.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21685 Gepost op: 12 April 2026, 16:38:25 »
Omdat het hele meubilair hier binnen de kortste keren onder de snot zit als ik geen zakdoek onder m'n neus houd, heb ik niet zoveel puf om dingen te doen, dus zit ik maar wat lusteloos die stomme rongenwagens te bekijken en daardoor ontdekte ik iets merkwaardigs.

Er zijn twee doosjes met artikelnummer 66572. Je zou denken dat dat twee identieke wagens zouden moeten zijn, maar beide wagens hebben een ander wagennummer, namelijk 446 359 en 446 353. En dat is nog niet alles, want de ene wagen is beladen met een groene Mercedes vrachtauto met opschrift "Baywa", en de andere met een vrachtwagen van M.A.N. met opschrift "M.A.N. diesel.

Als het nummer 66472 op het internet zoek, kom ik een rongenwagen tegen met een Büssing vrachtauto, met opschrift "Baywa".
Zoek ik op roco rungenwagen mit mb baywa, kom ik mijn wagen (met mb neus) tegen maar dan met art.nr. 47492. Als ik op rongenwagen met man zoek, kom ik van alles tegen maar niet die MAN "Pausbacke". Ze zien er allebei nieuw en ongebruikt uit, al moet ik zeggen dat ik ze ooit een tweedehands heb overgenomen. Waarschijnlijk zijn er deksels van doosjes verwisseld, maar dat zal ik wel nooit te weten komen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21686 Gepost op: 14 April 2026, 22:04:39 »
Op een foto, die het in het kader van het gebabbel over rongenwagens niet heeft gehaald, is een model te zien van een Otmm 61. Van Piko. Omdat ik vond dat de rongen van de wagen in kwestie een beetje wegvielen tegen het bruin van die Otmm:

Toen de rook van de rongenwagens was opgetrokken, bleek die wagon meer van het gebeuren te lijden hebben gehad dan de rongenwagens zelf - ondanks de gevaren van de Roco-krak die die rongenwagens in zich dragen:

In eerste instantie dacht ik dat het laddertje gewoon losgeraakt was en dat het een fluitje van niks zou zijn om het even terug te plaatsen,
maar dat bleek veel te optimistisch, er was sprake van afbreuk:

Met enig gefriemel en een druppeltje wonderwater, waar ik, als het niet echt te erg is, ook nog wel eens Roco-krak weet te repareren, zat het laddertje weer op z'n plek te doen alsof er niks gebeurd was.

Op zichzelf best een mooi wagentje, een leuke afwisseling tussen het rijtje Otmm 70 van Roco en Brawa, maar er zit wel één heel groot nadeel aan: Piko koos er voor om de wagen een lading mee te geven, maar daarmee is de wagen tot slechts de helft beladen en bovendien zit de lading vast.

Wat als gevolg heeft dat je de wagen niet leeg kunt laten rondrijden, wat binnen de Fremo toch wel min of meer een vereiste is: je krijgt een beladen wagen in je station binnen, die je vervolgens (na enige tijd natuurlijk) leeg weer terug stuurt. En dat gaat met dit ding niet. Maar verder... leuke wagen, jammer genoeg niet meer (als Ep. III-model) bij Piko in de catalogus.

Oja. De binnenkant van dat soort wagens was doorgaans ingesmeerd met bitumen. Er moet dus nog even een kleurtje worden gesmeerd.

De moraal van dit verhaal: het is beter pessimistisch te zijn dan optimistisch. Pessimisten hebben vaker last van meevallers dan optimisten.
« Laatst bewerkt op: 14 April 2026, 22:54:13 door ex44. Reden: geen »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #21687 Gepost op: 15 April 2026, 07:38:48 »
Citaat van: Jan
De moraal van dit verhaal: het is beter pessimistisch te zijn dan optimistisch. Pessimisten hebben vaker last van meevallers dan optimisten.

Maar dat weten pessimisten zonder blikken of blozen wel weer om te draaien in iets negatiefs: het laddertje is snel gerepareerd, maar het was gebroken en dat had niet gemogen.
Lastig, die meevallers.  ;D

Groet,
Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #21688 Gepost op: 15 April 2026, 12:19:33 »
Optimisten gaan veel vrolijker om met tegenvallers. Soms ontgaan hen zelfs de tegenvallers waar pessimisten zich druk over hebben zitten maken.
Er is geen enkele reden om pessimistisch te zijn (zei ondergetekende die probeert te leren optimistisch te zijn ;D)

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 15 April 2026, 15:32:59 door wob »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21689 Gepost op: 15 April 2026, 22:31:50 »
Nah, heb ik weer, een discussie over pessimisme en zo. Laat ik het dan maar in het subjectieve trekken: ik had er, ondanks mijn pessimisme, niet op gerekend dat er iets aan dat wagentje kapot zou gaan. Dat is dus een tegenvaller. Ik bedoel, als ik er, dankzij mijn pessimistische instelling, wel op had gerekend dat er iets zou beschadigen, dan was het geen tegenvaller geweest. Het repareren ging, tegen alle (pessimistische verwachtingen in, buitengewoon vlot. Een meevaller dus. Een tegenvaller en een meevaller, die heffen elkaar op, waardoor het leven op aangename wijze verder kabbelt. Twee minuten later echter, wordt dat kabbelen ernstig verstoord door de vondst van een remblokje. Hm. Die kan van een rongenwagen afgebroken zijn, of ook van die Piko wagen. Na een korte inspectie bleek het van de Otmm 61 afkomstig te zijn en omdat die ondertussen alweer in z'n doosje zat heb ik het kleinood met een plakbandje aan /in het doosje bevestigd, samen met een briefje: Pas op! Remklots! als geheugensteuntje dat het ding nog eens gerepareerd moet worden, want nu geen tijd en ook lui want nog steeds verkouden.

Zo zie je maar, het leven hangt van tegenvallers aan elkaar, wat gelukkig min of meer wordt geneutraliseerd door meevallers. Tenminste, als het meevalt. Vind ik, moet ik er bij zeggen.

Maar goed. In het vorige bericht zei ik dat de Otmm 61 een mooie afwisseling zou zijn in het rijtje Otmm 70's van Roco en Brawa. Laten we eens bekijken of dat ook zo is:

1. Roco links, Brawa rechts:

2. Roco links, Piko rechts:

3. Piko links, Brawa rechts:

Wat mij opvalt is dat de Rocowagen nogal zwaar vervuild is. Dat zal vooral komen omdat het wagentje al stokoud is, volgens mij stamt het nog uit de begindagen van Roco en zal onderwerp geweest zijn van een vervuilingsactie uit de begindagen.
Er is toen ook een lading steenkool ingebouwd, waar ik een poos later niet tevreden mee was en een nieuwe lading heb gemaakt. Helaas ook niet uitneembaar, want het binnenwerk van de wagen is niet toonbaar omdat er allerlei dwarsverbindingen en zo te zien zijn, waardoor een natuurgetrouwe nabootsing van een lege wagen onmogelijk is geworden.

Het Pikowagentje is ook vervuild, deels door de fabrikant. Ik weet nog dat ik daar eigenlijk niet zo blij mee was, omdat duidelijk zichtbaar was dat er eigenlijk alleen maar een behorlijk natte kwast met verdunde zwarte verf overheen gehaald was.  Met wat extra vervuiling, vooral om die af fabriek wat te neutraliseren, is het wagentje eigenlijk wat vuiler geworden dan eigenlijk de bedoeling was.

Soit.

De Brawawagen is nog steeds in nieuwstaat, daar moet nog wel wat aan gebeuren. Zo zagen ze er alleen uit wanneer ze net uit de fabriek of het AW kwamen. Na een of twee kolenladingen was het nieuwe er beslist wel af, dus in deze staat zul je nauwelijks een dergelijke wagen hebben kunnen zien.

Wel heel prettig is, dat de Brawawagen wèl voor Fremosessies bruikbaar is, want het binnenwerk lijkt echt op een lege wagen. Je zou dus tijdens een sessie in het vertrekstation een lading steenkool in de wagen kunnen storten, op de bestemming aangekomen weer leeg kunnen gooien en de wagen dus 'leeg' weer terugsturen.

Alleen als je heel goed kijkt, zie je helemaal onderin twee bultjes zitten, die er bij een lege wagen niet horen te zitten.
Maar dat lijkt me voor de meeste Fremohicanen wel te verschmerzen.

Oja, die Pikowagen vind ik wel een aanwinst als afwisseling tussen de Roco's en Brawa's.
Alleen dat er zomaar dingen van af breken vind ik niet zo leuk. Ik hoop niet dat we behalve met de Roco-krak ook te maken krijgen met Piko-krak.

Enfin.

Auf wiedersehen.