Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398738 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19965 Gepost op: 22 mei 2020, 17:20:43 »
Ach
Ik heb zoveel 2e hands spul,en ook oud spul
En zonder ovp
En wat er is met doos
Die doosjes zitten in een hele grote doos,die ik uit moet graven
Ik heb complete treinen in bakken van 200 toot 280 cm lang en 9cm hoog en 5 cm breed
schuim erover en stapelen maar
!4 bakken met nummer en loc en wagen kaarten achter een tab met de baknummers erop

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19966 Gepost op: 22 mei 2020, 22:34:59 »
Vroeger gooide ik de OVP gewoon na aanschaf weg, met de gedachte: als ze op de baan staan is dat doosje nergens voor nodig.
Totdat ik mij op een gegeven moment bij een modelspoorvereniging aansloot, en het wel leuk was om af en toe wat treintjes mee te nemen om daarmee op de (steeds groter wordende) modulebaan van de vereniging te rijden. Vanaf toen heb ik de doosjes weer bewaard, en dat doe ik nog steeds. Puur voor het gemak bij transport.

Maar nu kom ik erachter dat ik doosjes heb waar modellen in thuishoren die ik helemaal niet heb, en dat ik modellen heb waar geen corresponderend doosje bij is...

Enfin. als het niet anders kan stamp ik straks wel een modelletje in een niet-corresponderend doosje en schrijf met een dikke viltstift het wel-corresponderende nummer erop.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19967 Gepost op: 22 mei 2020, 22:51:57 »
stoere loc
heb er ook weer een paar op de baan
enkel geen boven leiding
en in het ss kan ik niet (overal)met geheven panto's rijden
Net als je unter …………………...tunelduct via

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19968 Gepost op: 22 mei 2020, 22:56:56 »
Inderdaad mooie loc uit de eerste (voor)serie, al vind ik de latere locs met de dubbele rij roosters nog een tikkie fraaier. Dit is zo'n loc die ik, met b.v de duitse en zwitserse crocs, ooit nog eens zal kopen, ook al passen ze niet in het thema.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19969 Gepost op: 23 mei 2020, 14:42:05 »
@Jerry: ook op mijn baan geen bovenleiding. Er zijn wel een paar Elloks aanwezig, maar daar ben ik toevallig aan gekomen. Behalve de beide 103en, die heb ik bewust gekocht omdat ik dat type gewoon erg mooi vind - en als jeugdherinnering. Er zijn ook mensen die elk type 103 in elke kleur die ooit heeft rondgereden verzamelen, maar bij mij houdt het bij deze twee wel op. Hooguit misschien nog eens eentje met verlengde cabine.

@Tom: ik vind ze beide wel mooi, die met enkele net zo als die met de dubbele rij roosters.
Die met een enkele rij oogt iets massiever, vind ik, en straalt juist daardoor ook de kracht uit waarover de lok beschikt(e).
Die met de dubbele rij oogt sierlijker en is een toonbeeld van de snelheid waartoe de lok in staat is. Vind ik.
En welke van de twee ik het mooist vind? Och, vandaag de een en morgen de ander. Of andersom, dat kan ook.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19970 Gepost op: 24 mei 2020, 14:39:42 »
Citaat
En welke van de twee ik het mooist vind? Och, vandaag de een en morgen de ander.

Vandaag staat de serielok vooraan:



Morgen de voorserielok weer  :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19971 Gepost op: 27 mei 2020, 22:30:26 »
De rijtuigen en goederenwagens  zijn nu allemaal ingepakt, dus daar hoef ik me niet meer mee bezig te houden.
Voor de V200 heb ik meer dan een week geleden nieuwe koolborstels besteld, maar die moeten blijkbaar nog gemaakt worden, want ze zijn er nog niet.
Ook besteld zijn dakgoten en regenpijpen voor het Lokleitungsgebouw, maar ook daar zit de pijpleiding waarschijnlijk verstopt door een bosje corona's (of één hele dikke, dat kan ook).
Dus kijk ik wat uit het raam en pulk wat in, of, als het meezit, uit m'n neus, in lijdzaamheid mijn tijd verbeidend.

Oja, of ik stap op de fiets om voor de een of andere mafklap uit Zeeland een engels wissel te fotograferen en omdat ik dan toch in de buurt ben neem ik een kijkje op het station.
Daar lijkt de tijd ook stil te staan maar dat is schijn, want er gebeurt heel wat. Zo is er nauwelijks nog een dak boven de perrons te vinden. Waar de vorige keer nog de stalen skeletten van de overkapping te zien waren, zijn deze nu geheel verdwenen, waardoor de zuidgevel van het stationsgebouw in volle glorie (nou je, wat heet) te zien is. Tamelijk uniek, want tot voor kort was dat niet of nauwelijks mogelijk.



Achter die witte schermen stond nog niet zo lang geleden de Bruna (of AKO, daar wil ik af wezen) winkel. Ben benieuwd of er nog zoiets weerom komt.

Zoals gezegd: ook op de andere perrons wordt behoorlijk aan de weg getimmerd. De bedoeling is dat Groningen Hoofdstation straks in plaats van een kopstation een doorgangsstation wordt, vanuit de richting Assen zou dan doorgereden kunnen worden richting Leeuwarden. Of zoiets.
Hoe dan ook, het hele station is zo ongeveer één grote Baustelle.



Ook te zien: een keteltrein die volgens mij van Delfzijl gekomen een stop maakt om straks door te rijden richting Onnen (of verder).
De andere kant op gefotografeerd zie je een aantal Spurts staan:



Die zullen straks in plaats van hier in "De Vork" worden geparkeerd, zodat deze sporen kunnen verdwijnen om plaats te maken voor het nieuwe busstation (geloof ik), een nieuwe onderdoorgang, een fietsenstalling en weet ik wat nog meer.
Misschien wordt daardoor de fietsenstalling onder het "stadsbalkon" wel overbodig, en daarmee het stadsbalkon ook, zodat dat meteen ook in de klepperbak gemieterd kan worden.

Althans, dat hoop ik.

Heel erg.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19972 Gepost op: 27 mei 2020, 22:54:18 »
Mooie foto’s.  (y)
Goederentreinen uit Noord-Groningen (Eemshaven, Roodeschool en Delfzijl maken volgens mij kop op het hoofdstation en gaan verder via Leeuwarden en Meppel.

Wolter


Moins mais mieux.

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Projekt 083-338
« Reactie #19973 Gepost op: 28 mei 2020, 12:58:52 »
Ik heb een aantal jaar geleden uit betrouwbare bron gehoord dat de fietsenstalling blijft, waarbij ik dezelfde hoop als Jan heb geuit. Maar het blijft overheidswerk, er kan van alles zijn veranderd zijn in de loop der jaren.

Mooie foto’s.  (y)
Goederentreinen uit Noord-Groningen (Eemshaven, Roodeschool en Delfzijl maken volgens mij kop op het hoofdstation en gaan verder via Leeuwarden en Meppel.

Ah, dan kan er in die ketelwagens nog wel eens gascondensaat zitten wat verladen wordt in Roodeschool afkomstig van de NGT-leiding die aankomt in Uithuizen waar onder andere de offshore lokatie waar ik werk op zit aangesloten.

Met vriendelijke groet,

Klaas Johannes
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2020, 13:04:52 door KJB »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19974 Gepost op: 29 mei 2020, 22:46:08 »
Via Leeuwarden naar Meppel? Je zou zeggen dat dat niet voor de hand liggend is maar het zal, vanwege kostenbesparingen en efficiëntie ongetwijfeld z'n voordelen hebben.

In het Dagblad van het Noorden van vandaag een redelijk omvangrijk artikel over wat er waarschijnlijk met de overkappingen gaat gebeuren, onder de lichtelijk verontrustende titel: "Kappen of niet?"
Ik moet het artikel nog even grondig gaan lezen, maar een eerste vluchtige blik leert dat de overkappingen wel terug gaan komen. Mogelijk in een iets gewijzigde configuratie, maar toch.
De sporen zullen, als ik het goed begrepen heb, meer naar het zuiden komen te liggen, waardoor er onder de overkappingen ruimte komt voor taxi-standplaatsen en de kus & rij-gelegenheid.
Niet direct iets waar mijn hartje van gaat juichen, maar toe maar.
De grote centrale hal zou ook weer moeten worden wat het ooit was: een centrale grote hal waar je reis, met welk vervoermiddel dan ook, begint, eindigt of wordt voortgezet.

Ik ben benieuwd.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19975 Gepost op: 29 mei 2020, 23:43:32 »
Wel heel raar, om de eerste verdieping van het stationsgebouw van de perronkant te kunnen zien. Ik dacht eerst dat je het vanaf de stadskant had gefotografeerd. Totdat ik de tekst las :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19976 Gepost op: 30 mei 2020, 08:00:28 »
Via Leeuwarden naar Meppel? Je zou zeggen dat dat niet voor de hand liggend is maar het zal, vanwege kostenbesparingen en efficiëntie ongetwijfeld z'n voordelen hebben.

Het zal wel moeten want je kunt vanwege werkzaamheden niet naar Assen/Sodom , blijft alleen de reis door het Friese land over.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2020, 08:02:57 door Luit »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19977 Gepost op: 30 mei 2020, 08:17:04 »
Via Leeuwarden wordt wel vaker omgereden. Dat gebeurde bijvoorbeeld ook tijdens de treinkaping bij De Punt, in 1977. De VAM-trein uit Groningen ging met 2x2400 over de Friese lijnen naar Wijster.
Zal ik de foto even plaatsen?

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19978 Gepost op: 30 mei 2020, 09:21:04 »
Citaat van: Luit
Het zal wel moeten want je kunt vanwege werkzaamheden niet naar Assen/Sodom

Citaat van: Wolter
Via Leeuwarden wordt wel vaker omgereden. Dat gebeurde bijvoorbeeld ook tijdens ...

Stom, daar stond ik helemaal niet bij stil 
Een tijdelijke maatregel dus.

@Reinout: volgens datzelfde artikel in het Dagblad zouden er stemmen zijn opgegaan om het zo te laten, juist omdat men deze gevel ook wel weet te waarderen.
Ik moet zeggen dat ik me daar nog wel in kan vinden ook  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19979 Gepost op: 31 mei 2020, 21:45:20 »
Zo nu en dan vind ik even tijd om wat verder te knutselen aan mijn dierbare jeugdherinnering: de Fleischmann V200.
Beide draaistellen zijn inmiddels klaar (op de koolborstels na, die staan - inmiddels ook alweer enkele weken - in bestelling):



Ook de verlichting is in ere hersteld en ook alvast bedraad:



Hier moet ik nog even over nadenken, immers, omdat ik het zo onnatuurlijk vond dat de lampen recht evenredig met het toe- en afnemen van de snelheid aan lichtsterkte wonnen dan wel verloren, heb ik die destijds al vrij vroeg verwijderd. Daarom twijfel ik nog: komen er lampjes in of niet?
Ik neig naar wel, eigenlijk... Voorlopig zijn er alvast nieuwe lampjes geplaatst.

De volgende stap zal het herstel van de bedrading zijn, waarna met de completering van de bovenbouw kan worden begonnen (raampjes oftewel de celluloïdstroken weer aanbrengen, herplaatsen van de schortplaten, de handgrepen bij de deuren etc.



Toch jammer dat de lok, en niet alleen de lok, maar ook de teruggevonden rijtuigen en wagons, niet over de Rocoline willen rijden. Of eigenlijk wil dat wel, maar dat ratelt niet alleen als een spraakzame waanzinnige, maar het spul stuitert ook behoorlijk over de rails. Als je een bakje melk op de kuilwagen zou zetten, had je na drie rondjes karnemelk en boter.