Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 09:41:56
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 09:39:58
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:59:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 08:26:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
Z21 en het programeren met de Z21App. door kar
Vandaag om 07:45:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Lolke Bijlsma
Vandaag om 06:37:00
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3683126 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19500 Gepost op: 19 March 2020, 16:25:46 »
 ???  :-[
Ik kan niet zo snel(meer)lezen
Watlaaaaaaaang zamer vooor de oudere jongeren  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19501 Gepost op: 19 March 2020, 17:18:31 »
Komkom Jerry! Ik heb maar één letter per keer getypt, dan moet dat lezen wel een beetje meevallen toch?  ;D

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3303
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19502 Gepost op: 19 March 2020, 17:27:19 »
Oudere jongeren zijn we allemaal hier denk ik  ;D

Ik meen weleens gelezen te hebben dat de Neubaukessels voor de Baureihe 41 afkomstig waren van buitendienst gestelde 03.10en. Begin jaren 70 zijn er nog een aantal 41ers van een (ex)03.10 ketel voorzien in AW Braunsweich. Dit schrijvende herinner ik me plots eens een tabel gezien te hebben waaruit bleek dat ook de ketel van de SSN 41 105 (042 105-X) eerst heeft dienstgedaan op een 03.10.

Wat Klaas al opmerkte, De EDV nummering komt op vrijwel het hele Europese vasteland voor, dat had te maken met een standaard richtlijn van de UIC. EDV of computernummers worden soms ook wel UIC nummers genoemd.
Groeten,
Richard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19503 Gepost op: 19 March 2020, 17:42:11 »
Nu je het zegt... mij staat zoiets bij dat er voor de ombouw van een 41er teruggegrepen werd op een reserveketel voor een lok BR 03.10 die (de ketel, niet de lok) in Braunschweig op voorraad lag of zoiets.
Zou ik moeten opzoeken... zoveel weet ik niet uit m'n hoofd.
Dat er wel eens van ketel gewisseld werd is wel duidelijk. Beroemdste/beruchtste voorbeeld hiervan is wel de Baureihe 50. Frames, ketels, tenders... en dan nog heel veel instroom van ketels (en tenders) van uitgerangeerde 52ers.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19504 Gepost op: 19 March 2020, 18:01:29 »
De 41 105 heeft de ketel van de voormalige 03 1051 gekregen. Volgens revisionsdaten.de is dat in 1968 gebeurd. Die ketel was toen ook nog maar 11 jaar oud.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6010
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19505 Gepost op: 19 March 2020, 19:40:12 »
Ze hadden beter die 03 10 kunnen bewaren i.p.v die 41.

Aan de andere kant is er toch nog een stukje 03 10 bewaard gebleven.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19506 Gepost op: 19 March 2020, 23:09:02 »
De DB ontwikkelde destijds één ketel voor zowel de BR 41 als de BR 03.10. In 1957 begon men met het ombouwen van 41ers, waarvan de laatste, 41 177, op 18 juni 1968 de nieuwe ketel ontving (even afgezien van, inderdaad, 41 105 die op 23.10.1968 de ketel van 03 1051 kreeg).

Dat er überhaupt geen enkele lok 03.10 bewaard gebleven is, wordt door menigeen tot op de dag van vandaag betreurd. Hoewel de loks van die Baureihe (03.10) op zichzelf goed presteerden, was hij bij het personeel over het algemeen niet bepaald geliefd omdat de Heißdampfregler, door vorming van ketelsteen en dergelijke, nog wel eens vast bleef zitten.
Vandaar de laatsten van deze sneltreinloks met nog bijna nieuwe ketels in 1966 aan de kant werden gezet.

Over het bewaren van onderdelen: wist je dat de beroemde lokomotief 18 201 van de DR uit het voorste deel van het frame, het drijfwerk en alle assen tot en met de derde aangedreven as van 61 002 is ontstaan? En het laatste stukje frame met de naloopas afkomstig zijn van H45 024? Dat de DR destijds in het rond toeterde dat dat tot een voorbeeld van zuinigheid en efficiëntie voor het imperialistische Westen zou moeten zijn? Dat ze er niet over repten dat de hele rest van de tot hogedruklok omgebouwde 45 024 (de enige 45er die achter het IJzeren Gordijn gebleven was) gewoon gesloopt is omdat ze, ondanks vele reparaties en aanpassingen, het ding niet of nauwelijks aan de praat konden krijgen?

Maar ik ben het met je eens: jammer dat er geen exemplaar van de BR 03.10 bewaard gebleven is.


Nog een klein rondje over nummers en EDV/UIC/computernummers, om het af te leren.

Van de Baureihe 50 werden er na WO II zo'n dikke 2000 stuks in het westelijke deel van Duitsland geteld. Daarvan waren er nog een heleboel over toen met ingang van 1968 de nieuwe EDV/UIC/computernummers werden geïntroduceerd.
Als je weet dat er in totaal ruim 3000 stuks van de Baureihe 50 zijn geproduceerd, dan kun je je voorstellen dat de nummers van de DB-loks konden variëren van 50 001 tot 50 3XXX.
Zoals we hierboven bij de Baureihe 44 zagen, kon het dus ook voorkomen dat er bij het wegvallen van het eerste cijfer van het volgnummer ineens (ik noem maar even een fictief nummer) drie of misschien wel vier stuks 050 123 van een controlenummer moesten worden voorzien. Dat is lastig boekhouden, ook voor een computer, dus zag men zich genoodzaakt een list te verzinnen.

Laten we even die -fictieve- vier stuks van hierboven op een rijtje zetten:

50 123
50 1123
50 2123
50 3123

Omdat er behalve deze wel meer 'dubbelingen' in het voorhanden bestand voorkwamen, was het niet haalbaar om voor elke lok een niet (meer) bestaand nummer te zoeken.
Men kwam echter op het idee om, een beetje in de lijn van zoals men dat bij de 011 en 012 had gedaan, ook voor de BR 50 "nieuwe" Baureihennummers" te verzinnen. Omdat van een Baureihe 51, 52 en 53 al jaren geen sprake meer was (zo er al een BR 51 bestaan had) kwam men op het idee om het eerste cijfer van het volgnummer achter de "5" van het Baureihennummer te plakken. Op die manier kwam men dus (met deze fictieve nummers) op:

050 123
051 123
052 123
053 123

Zo ontstonden er boekhoudtechnisch drie nieuwe Baureihen. Boekhoudtechnisch dan, het bleven natuurlijk gewoon 50ers.
Hoe dan ook, en dit is wel belangrijk: zie je een nummer beginnend met "052" op een lok staan, dan gaat het om een 50er, en niet om een 52er. Die waren in 1968 al jaren dood.
Natuurlijk kan het zijn dat er een 52er ketel op de betreffende lok zit, of de cilinderblokken van een 52er, of de drijfstangen, maar het is en blijft een lokomotief van de Baureihe 50.

Vragen, geen vragen, ingerukt!



50 2551 kreeg na 1.1.1968 het nummer 052 251-6 (reken maar na, je weet nu hoe het moet)

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19507 Gepost op: 20 March 2020, 08:27:16 »
Eh.... en deze dan?

http://www.eisenbahn-museumsfahrzeuge.com/index.php/deutschland/staatsbahnfahrzeuge/dampflokomotiven/baureihe-0310/03-1010

Weliswaar in de DDR een beetje verbouwd, maar wel degelijk een originele 03.10

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19508 Gepost op: 20 March 2020, 08:44:29 »
Inderdaad, de 03 1010 is er nog. Vanwege fristablauf in 2019 helaas niet bedrijfsvaardig meer.

Wikipedia maakt ook nog melding van de 03 1090, eveneens een voormalige DR loc, en blijkbaar een statisch exemplaar.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4057
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19509 Gepost op: 20 March 2020, 09:54:02 »
Eh.... en deze dan?
Het gaat niet om de 03.10 zelf, maar om de 03.10 met Neubaukessel van de DB die voor sommigen mythische proporties heeft aangenomen. De DR 03.10 DR is ook geen origineel, want daar zit een Reko-ketel type 39 op.
Zelfde nummers, zelfde oorsprong, totaal andere Loks.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19510 Gepost op: 20 March 2020, 10:46:32 »
Het waren dan ook wel fraaie machines:

http://www.bundesbahnzeit.de/seite.php?id=571

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19511 Gepost op: 20 March 2020, 15:40:50 »
Interessante discussie!
Vragen, geen vragen, ingerukt!
Toch wel Paul!  ;)

50 2551 kreeg na 1.1.1968 het nummer 052 251-6 (reken maar na, je weet nu hoe het moet)
Waarom geen 052 551?
Ook kom ik op volgnr 7 uit. Wat doe je als je bij de vermenigvuldiging op 10 uitkomt? Neem je dan 10 mee in de sommatie?
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 20 March 2020, 15:42:25 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4057
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19512 Gepost op: 20 March 2020, 16:34:25 »
Het waren dan ook wel fraaie machines:
Een 012 met een D-trein naar Westerland is toch n stuk imposanter dan t brekebeentje uit Hagen. http://www.bundesbahnzeit.de/seite.php?id=463

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19513 Gepost op: 20 March 2020, 16:40:45 »
Oeps!

 

Euhm... kuch! Hm, euh...

Juist ja, tenminste eentje die een beetje opgelet heeft 

Goed opgemerkt, Wim! Het nummer van de loks is 50 2551 en niet 50 2251, dus het nummer voor EDV zou inderdaad 052 551 moeten zijn ipv 052 251.

Nog even de berekening, eerst voor het verkeerde nummer, 052 251:



Je ziet dat het controlegetal op 6 uitkomt. In de som kom je bij de eerste 5 (die vermenigvuldigd wordt met 2) op 10 uit. Als alle cijfers uit de som bij elkaar worden opgeteld, wordt die 10 niet als 10 geteld, maar als 1 + 0. Zou je de 10 als 10 tellen (zoals jij hebt gedaan), dan kom je op 23 uit en wordt het controlegetal inderdaad 7.

De som met het correcte nummer (50 2551 cq 052 551):



Het juiste controlegetal moet dus zijn: 9.

Dank voor je opmerkzaamheid Wim! 
« Laatst bewerkt op: 20 March 2020, 16:42:18 door 44 »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19514 Gepost op: 20 March 2020, 16:50:25 »
Geen punt. Jij bedankt voor de uitleg Jan! Ik had inderdaad 10 als 10 gelezen en niet de losse cijfers 1+0
Ik heb weer veel geleerd vandaag  :)
Ik wist dat je het controlegetal kunt (moet) berekenen uit het loknr, maar hoe... dat bleef de vraag. Nu is het duidelijk!  (y)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256