Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399042 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19125 Gepost op: 18 januari 2020, 22:30:28 »
Ik vind ze zo gauw niet, maar misschien moet ik nog even beter zoeken.
Zelf maken is misschien ook een optie. Wel een heel erg priegelwerkje...
Ruitenwissers van een draadje... hm, ik herinner me ineens dat Weinert ook het een en ander aan etssetjes voor Pkw heeft. Ook imperiaals, bijvoorbeeld.

De achterlampjes van de A Rekord blijken al mooi op kleur:



En ik heb nog een oudere variant van hetzelfde model. De tweedeursversie, met de bekende standaard Wiking-velgen:



Daarvan zijn de achterlampen ook op kleur, maar dat heb ik zelf ooit al eens gedaan:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19126 Gepost op: 19 januari 2020, 21:41:24 »
Het meest recente modelletje van Wiking is eigenlijk best wel een fraai ding. Een paar details zouden wellicht wat beter kunnen, zoals de overgang tussen voorruit en dak, dat is bij het oudere model een stuk beter gedaan. En natuurlijk de buitenspiegel (aan de bestuurderskant, die aan de bijrijderskant was nog lang niet verplicht in die tijd), maar, zoals gezegd, wellicht is het een poging waard om daar zelf iets te gaan fabrieken. Hoe zo'n ding eruit moet komen te zien is via internet wel uit te vissen.

Eigenlijk, als ik puur m'n eigen voorkeur even zou mogen uiten, had ik het liefst een hybridevorm van deze twee gehad willen hebben: van de oude de kleur, de tweedeursversie en de overgang voorruit/dak, van de nieuwe versie vooral de grill, de dunnere stijl bij de deur, de achterkant en het streepje kleur tussen bumper en grill. Ook de gravures zijn een stukje scherper.
Dan was het precies de A-Rekord van m'n vader in '67 geweest. Nog even een Duits exportnummerbord erop en klaar (of een NATO-nummer, maar dat was wat later, pas eind '67).

Kortom, er is eigenlijk geen reden om niet tevreden te zijn met de (jongere versie van) de A, maar ergens hoop ik toch dat Brekina nog eens....



Over hybride gesproken: de twee modelletjes slopen en er eentje van maken is misschien ook nog een optie...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19127 Gepost op: 19 januari 2020, 22:08:36 »
 :o
De raamstijlen zilver maken
en de 2 drs even een tocht raampje maken(dunne stift)
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 22:10:17 door jerrytrein »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19128 Gepost op: 20 januari 2020, 16:56:58 »
O ja, zo'n tochtraampje... dat was wel heel karakteristiek (hoewel niet alleen voor de A Rekord, of zelfs alleen voor Opel, geloof ik). Als we 's winters onderweg waren en de auto stond helemaal blauw van de cigaretterook (van m'n vader), dan mocht, om te luchten, dat tochtraampje wel even open. Niet te lang, want dan werd het koud en dat was niet goed voor m'n kleine zusje.
Bij de latere (C) Rekords kon het achterraam ook op en kier gezet worden, als het al te benauwd werd deed ik dat ook nog wel eens stiekem.

Nee, het was geen pretje, dat heen en weer gereis naar Nederland.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19129 Gepost op: 20 januari 2020, 17:13:19 »
Dat achter raam wat je kon uit zetten was een (toen dure) optie
Net als een aansteker,maar de meeste mensen rookten ,dus die kon er wel af
Rechter spiegel
Achter ruit verwarming
En zelfs op de B en C rekord
Een heuse thermostaat op de verwarming
Was een wax ding welk op de kachel radiator zat
Ging de kachellager , en zelfs uit
Moest je dat ding steeds aanzetten
Werd ook radikaal in de afval bak gedaan bij reparatie
en vaak al eerder werd de leiding naar de bediening door geknipt

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19130 Gepost op: 20 januari 2020, 23:08:15 »
Ik leefde destijds nog in kinderlijke onschuld; ik had geen idee wat die auto's allemaal kostten. Ik weet (en wist) wel, dat men daar als GGWer in Duitsland de auto's belastingvrij kon kopen. Ook de benzine was een koopje, met de benzinebonnen die door Defensie werden verstrekt.
Die aansteker zat er zeker in, dat beweegbare achterraam ook, van die thermostaat heb ik geen weet. Voor mijn gevoel ging de auto niet of nauwelijks naar de garage, zo ongeveer om de twee jaar werd de volgende aangeschaft.
Toch... ik kan me herinneren dat we ooit eens strandden bij Haren Ems, vlak over het spoor. De waterpomp was defect en die werd door een opgetrommelde oom, monteur van beroep, gerepareerd.



Kijk, een buitenspiegel. En een voorruit vol dooie muggen.
Voor mijn gevoel was de tweedeurs een slagje korter...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19131 Gepost op: 21 januari 2020, 11:07:19 »
C Rekord
De auto'swaren gelijk
De 2 deurs had wel grotere portieren

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19132 Gepost op: 21 januari 2020, 15:18:15 »
Hm, zo zie je maar hoe je gevoel - en je geheugen - je soms kan bedriegen. Als je gaat zoeken naar plaatjes van de "C", kun je het ook wel zien.

Helaas kan ik geen foto's vinden waar één van onze auto's een beetje fatsoenlijk op staat. De enige dia wat dat betreft is deze (daar heb ik even een uitsnede van gemaakt):



Rechts zie je nog net de kont van de 1900L, met vanwege de staatsveiligheid onleesbaar gemaakt NATO-kenteken.
Links loopt Castor, als ik bij m'n grootouders logeerde was Castor dag en (bijna) nacht bij me. Hij luisterde ook beter naar mij dan naar m'n grootouders.
En stokrozen. Laatst vroeg ik me af of er in de zestiger jaren al wel stokrozen waren. Nu is deze dia gemaakt in, vermoedelijk '71 of '72, misschien '73, maar ik denk haast dat je er van uit kunt gaan dat stokrozen toen al minstens enkele jaren gebruikelijk waren. Zo nieuwerwets waren m'n grootouders nou ook weer niet.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19133 Gepost op: 21 januari 2020, 16:16:29 »
1900L
Luxe dus uitzet raampjes
Aansteker
2 DRS
Slaapstoelen
Klokje in dashboard (of toeren teller)maar standaard klok
vloer bedekking ipv rubber mat
Had deze al vloerpook of nog stuur schakeling
De aller 1e hadden nog stuur schakeling , maar dat wassnel verdwenen omdat niemand dat (eigenlijk)wilde

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19134 Gepost op: 21 januari 2020, 17:45:56 »
Ja, stuurschakeling. Ik weet zeker dat er één of twee auto's bij waren met stuurschakeling, maar welke dat ook al weer waren zou ik niet meer durven zeggen. Ik weet wel dat het me opgevallen si dat we een auto met stuurschakeling hadden, dus ik vermoed dat de eerste (de A) gewoon een vloerpook had, de tweede dus stuurschakeling en de derde.... tja, geen idee. Zal m'n broertjes eens een keertje vragen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19135 Gepost op: 21 januari 2020, 19:38:08 »
Bij VGB (Verlagsgruppe Bahn) is zojuist Band 9 uit de Güterwagenserie van Stefan Carstens voorgesteld.
Onderwerp van Band 9 zijn chemieketelwagens en drukgasketelwagens. Voor zover ik kan bekijken (en voor zover er in de introductie te lezen valt) gaat het ook hier, net als in Band 7, om twee-assige wagens.
Voor de vier-assers zullen we nog even wat geduld op moeten brengen.

Het boek zal, volgens de thuispagina van VGB, volgende winter zijn (2020/2021).

Nou, hebben we iets om naar uit te kijken 

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19136 Gepost op: 21 januari 2020, 19:45:59 »
Was te verwachten, want CN-modell had messing gietspul aangekondigd voor chemicaliënwagens. Dus wordt er in het boek ook lekker geknutseld. Hopelijk wordt volgend jaar dan eens n gaswagen aangekondigd (2-Asser)
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2020, 19:47:34 door Falkenberg »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19137 Gepost op: 21 januari 2020, 19:55:02 »
Bovendien kon je eigenlijk al tussen de regels doorlezen (in Band 7, geloof ik), dat de chemieketels min of meer op stapel stonden.
Dat knutselwerk is trouwens altijd wel de moeite waard. 't Zijn niet de kleinste jongens die daarvoor aan het werk gezet worden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19138 Gepost op: 21 januari 2020, 22:19:32 »
Er is wat gedoe over de V160/216 van BRAWA, althans, over de nieuw te verschijnen loks van die serie. Dat is ook wel begrijpelijk als je weet dat een aantal van die loks door de DB aan Nederland verhuurd zijn geweest. Voor de modelspoorder die zijn baan op het Nederlandse voorbeeld heeft georiënteerd zou het leuk zijn geweest als BRAWA voor de nieuw uit te brengen lok juist een nummer had gekozen van één van die destijds aan de NS verhuurde loks. Waarom BRAWA er voor gekozen heeft om een reeds eerder uitgebracht "fout" nummer opnieuw uit te brengen zullen we wel nooit te weten komen. Misschien staat de Nederlandse modelspoorder wat minder op de voorgrond in BRAWA's gedachten dan hij zelf zou willen.

Hoe dan ook, de Oldenburger 216 118 die al jaren in Lümmeln over de vloer komt rijdt nog steeds rond als Oldenburger 216 118. Van omnummeren is het nooit gekomen, en de vraag is of het er ooit nog van komt. Als 216 118 zou de lok namelijk mooi passen in het kader van de Fremo-nederlandse-tak. In de vroege jaren '70 kwamen de Oldenburger 216's via Nieuweschans naar Groningen (E1500/01 en E1504/05). De loks namen daarbij de plaats in van de serie 211/212, waarmee die diensten tot op dat moment werden gereden.
Tussen de diensten van en naar Leer (en verder) reden ze vanuit Groningen goederentreinen naar Winschoten (Veendam), naar Zwolle en ook naar Delfzijl.
Grote kans dus dat 216 118-0 ook wel eens door Luttel kwam - en dat past uitstekend in mijn straatje  :D




Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19139 Gepost op: 21 januari 2020, 23:25:35 »
Jan, ik heb destijds - in mijn 'vorige leven' - de BR 216 locs in het Noorden gezien, volgens mij ook in Leeuwarden. Ik koester mijn analoge Röwa BR 216 modellen die nog steeds de toets der kritiek kunnen doorstaan. De Röwa locs hadden een gebalanceerde 5-polige Marx motor die voor een rustig rijgedrag zorgde. Bij de overname in 1975 door Roco zijn de matrijzen niet meer gebruikt, dit ten faveure van de eigen BR 215 loc.

Groet, Rob