Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 09:51:54
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Alewijn
Vandaag om 09:48:15
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:24:59
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 09:22:59
Rail away door Huup
Vandaag om 09:21:00
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
Vandaag om 09:06:13
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door Ronald Halma
Vandaag om 08:59:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 08:57:37
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 07:29:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3813470 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18795 Gepost op: 11 November 2019, 19:12:12 »
nou, zo

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18796 Gepost op: 11 November 2019, 20:31:56 »
Citaat van: Jerry
Bij wagenwerk  4 stuks €12,50 of 15,50

Dat is met aspotten erbij, Jerry. Gewoon alleen 4 lagertjes kosten bij Wagenwerk 2,59 öri. Zie hier.

Ik zie trouwens dat Weinert ook zoiets heeft: 4,10 öri per vier.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18797 Gepost op: 11 November 2019, 20:48:44 »
Ik heb goede ervaringen met Britse lagertjes. Alan Gibson, niet die van de gitaren, maar die van de wielen, levert een paar soorten pinpoint lagertjes. Kosten vrijwel niets en er zitten circa 40 in een zakje.
Bij belangstelling plaats ik met plezier een plaatje.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18798 Gepost op: 11 November 2019, 21:53:36 »
Bedankt Wolter!
Misschien dat ik een drie- of viertal wagentjes van die lagertjes wil voorzien, meer zullen het er niet zijn. Het prijsverschil tussen de fabrikanten is m.i. te verwaarlozen, waarbij ik wil opmerken dat Wagenwerk en Weinert wel de duurste zijn.
Zal vandaag of morgen wel een bestellinkje plaatsen  :)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18799 Gepost op: 11 November 2019, 22:28:04 »
Ik zoek ze voor mijn rheingold set (liliputt) dus 40 stuks

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18800 Gepost op: 12 November 2019, 13:07:34 »
Dan zou ik ze bij één van die Grootbritse aanbieders bestellen   :)
Kan nou nog...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18801 Gepost op: 12 November 2019, 16:35:20 »
Wolter
Heb je een link
Ik heb gezocht,maar zie ze
wat ik zag ? 4m3
Maar weet niet of da ze zijn
liliput puntgelagerde assen
« Laatst bewerkt op: 12 November 2019, 16:42:33 door jerrytrein »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18802 Gepost op: 12 November 2019, 20:28:32 »
Jerry, ik scharrel even wat informatie bij elkaar. Stuur ik als persoonlijk bericht naar je.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18803 Gepost op: 12 November 2019, 20:58:51 »
 (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18804 Gepost op: 12 November 2019, 21:03:37 »
Verstuurd, Jerry.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18805 Gepost op: 12 November 2019, 21:27:31 »
Kijk 'ns aan, dat is dan ook maar mooi weer geregeld  :D (y)

Verder met het chassis. Erg hard schiet het niet op vanwege andere dingen te doen en zo, maar dat wat er gebeurt geeft wel goede hoop op een beter uitziende wagen.
In tegenstelling tot Dirkjan, oba Falkenberg, heb ik getracht de originele bodem te behouden. Niet omdat ik denk dat dat beter is of omdat ik eigenwijs ben (hoewel, dat ook wel een beetje), maar vooral omdat ik nieuwsgierig ben of dat ook wil.



En dat lijkt er wel op.
Op de foto lijkt het allemaal een beetje hol en bol en niet recht te staan, maar dat is in het echt niet zo.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18806 Gepost op: 13 November 2019, 16:59:51 »
...en toen ging het ineens erg snel: de hele versmalde zwik zit er al onder.
Boven zie je de GFN-Gmhs53, onder Roco's Gmmhs56:



"Gmmhs56? Ik dacht dat je met een Gmms44 bezig was?"
Klopt, was ik ook. Maar omdat die er nog zo nieuw uitzag, heb ik stiekem eerst de Gmmhs56 gepakt om te oefenen. De Gmms44 komt van 't weekend in Veendam wel aan de beurt.

Even ter vergelijking de foto van het chassis van de Gmms44, nog onversmald dus (onder, boven de GFN-Gnhs53):



De wagen in z'n natuurlijke biotoop:




jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18807 Gepost op: 13 November 2019, 17:40:34 »
En hoe met de assen dan
Ik meen te zien dat die nog gewoon op hun plek zitten,maar hoe heb je die dan versmald

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18808 Gepost op: 13 November 2019, 17:49:28 »
Nu nog ff de E-heizkupplung vervangen door eentje van Weinert of uit een Roco zurüstteilezakje (en witte en gele hoekmarkeringen natuurlijk :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18809 Gepost op: 13 November 2019, 18:52:19 »
Die dingen van Roco heb ik nog meer dan zat liggen, dus dat is geen probleem. Het probleem zit 'm eerder in het verwijderen van de "originele" ivm de kans op Rocokrak.

@Jerry: aan de assen is niks veranderd. Omdat de wagen heel vroeger ook geschikt moest zijn voor Trix-Express-assen (als ik me niet vergis), is het onderstel zo breed uitgevallen.
In plaats van het onderstel smaller te maken, heeft Roco (en eerder ook al Röwa) een soort "binnen-ashouders" bedacht.
Door het ondertel te versmallen zijn die "binnen-ashouders" niet meer nodig, omdat de assen nu in de "echte" aspotten vallen. Alleen de remblokken zitten ook aan die binnendingen, dus heb ik ze zo aangepast dat die remblokken behouden blijven. Hopelijk brengen de onderstaande plaatjes wat duidelijkheid in mijn vage gewauwel:


De "binnen-ashouder" en de aanpassing daarvan:



As en "binnen-ashouder" zoals het origineel zat:



As in versmald onderstel: