Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 13:33:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3407142 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17790 Gepost op: 30 juni 2019, 09:28:23 »
Ja, jij bent rechter in de leer, hè?  ;)
Maar 't is goed hoor, als jij nog 'n net zo'n knap EpIII-exemplaar hebt staan wil ik wel ruilen.
En anders schuur ik die EpIV-cijfers er wel een keertje af en vervang ze door EpIII-nummers:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17791 Gepost op: 30 juni 2019, 11:34:38 »
Trouwens, ik heb nog wel meer appeltjes van IV:


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17792 Gepost op: 30 juni 2019, 12:57:31 »
Dat was toch ook geen reguliere treinsamenstelling, neem ik aan?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17793 Gepost op: 30 juni 2019, 13:31:31 »
De combinatie BRyl - Bn bedoel je?
Dat kwam wel degelijk voor, bijvoorbeeld in D152, waarvan je de Wagenreihung in dit filmpje kunt ontdekken. Alleen is daar de BRyl in EpIII-livrei en niet, zoals hier, in die van EpIV, wat door ene Falkenberg nogal op prijs wordt gesteld.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17794 Gepost op: 30 juni 2019, 14:03:24 »
Citaat van: moi-même, le 29 juin 2019
1. Lekker even niks, boekje kijken of zo
2. Beetje aan de baan gaan werken (heb ik eigenlijk wel zin in, maar dan moet ik eerst een heleboel troep opruimen anders kan ik er niet bij)
3. Een ander slachtoffer zoeken. Er zijn er nog wel een paar, zoals:

Ondanks het mooie weer en in afwachting van de prestaties van Willams zodâlijk in Oostenrijk maar vast even wat op gaan ruimen (deel b van optie 2).
Aangetroffen onder een hoopje van alles en nog wat: het Italeriaanse wagentje dat ik een paar jaar geleden eens in elkaar geknoopt heb. Eén van de koppelingshouders was gebroken en het dak was er af (jaja, feestvieren kunnen die Italianen wel, vraag dat maar eens aan meneer Berlusconi, die zich nu weer in het Europese parlement gewurmd heeft, de snaak) dus maar even op de werkbank gelegd om e.e.a. weer te restaureren, want ondanks de zuidelijke afkomst vind ik het toch wel een koddig wagentje:



Ook de koppeling is weer vastgezet, en omdat ik toch bezig was ontdekte ik dat de adapter ("NEM-schacht") verstelbaar is. Of was, eigenlijk, want ik had ze destijds vastgeplakt. Nadat ik ze weer had losgeplakt en een paar gaatjes verder weer vast, heb ik er eens een Kadee #17 ingedrukt, om te kijken of dat ook wil. Want dan ben ik mooi een paar van die #17 kwijt, die toch maar zelden worden gebruikt (althans bij mij).



Nu nog even een beetje weersporen en wat vuil aanbrengen.


Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17795 Gepost op: 30 juni 2019, 14:15:33 »
Tiens, dat is nog niet zo stom bekeken, die verstelbare NEMmer. Is dat wagentje bedoeld voor overzeese tochten? Qua profiel bedoel ik dan, niet of je er mee gaat zeilen of zo.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17796 Gepost op: 30 juni 2019, 14:30:06 »
Nee, ik vind het ook best wel kien. Op die manier heb je ook niet zoveel verschillende nummers Kadee nodig.

Het wagentje oogt wel wat smal, maar het is toch beduidend breder dan een wagen bedoeld voor overtochten met een veer of pont:

« Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 14:31:47 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17797 Gepost op: 30 juni 2019, 21:21:54 »
Een poosje geleden wees iemand op DSO op een vooruitblik bij Roco op de nieuwe ETA150/BR515. Dit jaar komt de versie voor de EpIV-liefhebbers, degenen die voor het echte werk gaan moeten nog een (klein?) jaartje langer geduld hebben.
Hoe dan ook, die eerste beelden zijn veelbelovend en als je voorzichtig gaat vergelijken met het tot nu toe enige fatsoenlijke model van de ETA150 van KATO, dan zou je, ook voorzichtig, kunnen gaan constateren dat het toch wel eens een stapje beter zou kunnen gaan worden. Zo liggen de vensters volgens mij beter in de behuizing dan die van KATO. Maar we zullen zien. Tegen de tijd dat de EpIII-versie komt, zijn de kinderziektes er op aanwijzingen van de EpIV-rijders vast wel al uitgehaald - die hebben 'm dan misschien wel eerder maar...  ;D ;)


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17798 Gepost op: 01 juli 2019, 13:32:03 »
Ofschoon de vijftiger (hier althans) niet meer in beeld is, wordt er achter de schermen (jaja, meervoud, namelijk een scherm hier in Stad en eentje in Emmen) wel degelijk gewerkt aan de voortzetting van het projekt. Zoals gewoonlijk levert dat generlei problemen op en de verwachting is dat het over enige tijd zijn beslag wel zal hebben: dan heb ik de beschikking over een Führerhaus in Friedensausführung en kan er verder gewerkt worden aan 50 579, zoals de (bijna) voormalige 052 262-3 inmiddels gedoopt is.

Toch viel me tijdens de speurtocht naar een geschikt Führerhaus als Ersatzteil van Roco wel iets merkwaardigs op, meerdere merkwaardigheden, eigenlijk. Een ingewikkeld verhaal, maar ik zal proberen het zo overzichtelijk mogelijk neer te zetten.

Om een Führerhaus als Ersatzteil van Roco te vinden, hoef je alleen maar even te zoeken met de termen "Roco BR 50". Uit de zoekresultaten haal je dan de artikelnummers waarmee je de respectievelijke Ersatzteilblätter kunt oproepen. Daaraan kun je dan weer het begeerde onderdeelnummer ontlenen. Een voorbeeld:

Van Roco's 63292 vind je het onderdelenblad hier. Zoals je ziet is het Führerhaus aangegeven met het nummer 12 in een cirkel. In de rechterkolom vind je dat nummer 12 weer terug, en je ziet dat het Führerhaus onder nummer 120204 wordt opgevoerd. Daarachter wordt nog een nummer gegeven, namelijk de "Preisgruppe", 31,  waaronder het onderdeel valt. Daarop kom ik aan het eind van dit verhaal nog even terug.

Als je vervolgens het onderdeelnummer 120204 invoert in de zoekfunctie onder het kopje Ersatzteile, dan zie je dat het ding € 14,70 moet kosten. Dat is overigens de Duitse prijs, de Nederlandse kan daar iets van afwijken, maar dat terzijde.

Hetzelfde verhaal kun je nog eens ophangen voor Roco's 43306, een andere vijftiger. Het Ersatzteilblatt vind je hier, het machinistenhuis wordt daar aangegeven met nummer 20 (omcirkeld), in de rechterkolom als 108228, Preisgruppe 39.
Roep je 108228 op als onderdeelnummer bij Ersatzteile, dan kom je tot de ontdekking dat de prijs in dit geval € 24,= bedraagt. Het kan aan mij liggen, maar ik zie het verschil tussen beide Führerhäuser niet, vanwaar dan diit prijsverschil?

En het kan nog gekker! Daarvoor gaan we even terug naar de eerder genoemde Preisgruppen, hier 31 en 39.
Die Preisgruppen vind je, met de daarbijbehorende prijzen, terug op de zgn Preisgruppenlisten. Die kun je vinden onder Service -> downloads -> weitere Downloads -> Roco Ersatzteil Preisgruppen. Momenteel geldt blijkbaar die van 2017 nog steeds, hier te vinden (via de zoekmachine vond ik ook nog die van 2015).

Als we vervolgens de bij de Preisgruppen horende prijzen opzoeken, komen we tot het volgende overzicht:

120204 - PG31 - €   58,70 (2015) €   71,= (2017)
108228 - PG39 - € 138,40 (2015) € 167,= (2017)

Blijkbaar is me iets ontgaan, want ik snap er geen räth van.




jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5805
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17799 Gepost op: 01 juli 2019, 16:32:08 »
Je krijgt de hele loc,en moet de benodigde delen zelf demonteren   ??? ??? ??? ??? ::)   ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17800 Gepost op: 01 juli 2019, 17:21:24 »
Dat zou je haast wel zeggen ja. Ik begrijp niet zo goed hoe dat nu zit met die Preisgruppen en bijbehorende Preisliste en ook niet waarom Roco die online zet. Opvallend vind ik ook de prijverhoging tussen 2015 en 2017, dat komt neer op 10% per jaar!

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17801 Gepost op: 01 juli 2019, 18:14:17 »
Hoi.
Heb is even gekeken, maar als je op de Roco site het nummer 43306 intikt bij service ersatzteile dan krijg je boven de onderdelen lijst een lijstje met twee artikel nummers
De complete tender ( die 167 euro kost) en de prijs van het fuhrerhaus, zijnde 24,00 eurie. Zeker weten dat je goed hebt gekeken ? :angel:
Die prijsgroepen kun je beter laten voor wat ze zijn. Ik tik het onderdeelnummer in op de site van MTE  in de zoekfunctie. Dan weet ik de globale prijs en kan ik eventueel de boel meteen doordrukken om te bestellen.

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2019, 18:23:50 door v140 »
Gr. Ron

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17802 Gepost op: 01 juli 2019, 18:49:47 »
Dat ik niet goed heb gekeken klopt. Op die Preisgruppenliste zie je drie kolommen, wit (onder het kopje "Neu"), rood (onder het kopje "FLM") en blauw (onder het kopje "Roco"). Ik heb in de witte kolom gekeken waar ik in de blauwe had moeten kijken. Daar zie je namelijk bij de prijsgroep 31 inderdaad € 14,70 staan.
Mysterie (wat eigenlijk geen mysterie was) opgelost. Probleem: niet goed kijken door ondergetekende.

Blijf ik me nog afvragen waarom de ene machinistencabine in de prijsgroep 31 valt en de andere in prijsgroep 39...

Ron, bedankt!  :D

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17803 Gepost op: 01 juli 2019, 19:17:48 »
Graag gedaan.
Het bestellen van (Roco) onderdelen blijft een avontuur en vraagt soms wat creativiteit.
Wil je bijvoorbeeld nieuwe wormen op een br 57 dan kun je daarvan geen bestelnummer vinden, en laten ze je rustig een nieuwe motor bestellen, compleet met wormen.
Als je gewoon de wormen van de motor afhaalt ( beetje slijpwerk is soms vereist want messing huls in worm) dan passen daarna ook de wormen van de Roco 1100 op de motorassen.
Heel wat goedkoper dan een nieuwe motor ;D.  Let wel, de laatste versie van de br 57 , digitaal voorbereidt

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2019, 19:20:22 door v140 »
Gr. Ron

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17804 Gepost op: 01 juli 2019, 21:38:44 »
Ook daar heb je gelijk in. Als voor een bepaalde lok een bepaald onderdeel als niet meer leverbaar wordt aangegeven, kun je voor hetzelfde onderdeel vaak nog wel bij een andere lok terecht. Uiteraard heeft het betreffende onderdeel dan (vaak) wel een ander nummer, maar goed, dat hoeft niet uit te maken.
En als je er niet uitkomt, leidt een mailtje naar de op dit forum inmiddels wereldberoemde Erwin TEE geheid tot een oplossing 

Het is hier volgens mij al diverse keren genoemd: de kale Kleinlok LgII moet nog steeds een nummer krijgen. Het lokje werd weliswaar met opgedrukt nummer geleverd (ergens tachtiger jaren, geloof ik), maar natuurlijk was dat weer niet goed genoeg en heb ik dat al in een vroeg stadium verwijderd met de bedoeling om er, met behulp van de meegeleverde afwrijfplaatjes, een ander nummer op te zetten. Nu ben ik niet zo'n held met die afwrijfplaatjes, bij mij blijft op de een of andere manier altijd de helft aan het draagvel hangen, na het opwrijven. Ook met de nog niet zo heel lang van Hans Finkers uit Hengelooo gekregen alternatieven ging het mis.

Maar onlangs kreeg ik via via een klein velletje waterschuifplaatjes met belettering voor zo'n Kleinlok te pakken, en met behulp daarvan is nu, eindelijk, mijn Kleinlok Leistungsgruppe II van een heus nummer voorzien:



Voor de kenner: het is weliswaar een nummer vanuit het hele diepe zuiden des lands, maar vooruit. Heel misschien, als ik ooit nog eens de geest ervoor krijg, laat ik nog wel eens nummers maken. Bij Andreas Nothaft bijvoorbeeld.
Maar voor nu staat er in elk geval iets op.   
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2019, 23:07:21 door 44 »