Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398843 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17295 Gepost op: 08 april 2019, 16:53:46 »
Ah! Dat is bij ons ook. Niet op scholen, maar bij ons thuis wel. Bij thuiskomst schoenen uit, en al naar gelang het seizoen sloffen aan, of op sokken door huis lopen, of op blote voeten. Waarbij dat laatste mijn voorkeur heeft.

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Waar het bij mij altijd tegenzit, is bij het 'bouwen' van bomen. Kijk maar naar dit gedrocht:

« Laatst bewerkt op: 09 april 2019, 10:45:58 door 44 »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17296 Gepost op: 09 april 2019, 13:48:52 »
Die had inderdaad best nog wat bast tegen zijn stam gekregen. Misschien de "houtlijm met zaagsel" methode toepassen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17297 Gepost op: 09 april 2019, 18:01:00 »
Vind die boomwel OK
idd beetje wittelijm/zaagsel op de stam
en heeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien een beetje turf op het loof

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17298 Gepost op: 09 april 2019, 21:25:27 »
Meer een geval van weniger ist mehr..... Eerst de stam en de takken met houtzaagsel en verf bewerken,  minder vezels, die heel dun uitpluizen en dan lange grasvezels, en tenslotte met fijnturf toppen...

Bij mij gaat het meestal fout bij de vijvermat, die is altijd te dicht en moet heel dun uitelkaar getrokken worden, tot een heel dun vlies.

..ergens doet het me aan een teddyberen kop denken, nog twee oogjes erop en een zwart neusje ::) Je kan er een donker groene bux boom van maken en direct in vorm snijden laten door de tuinman

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17299 Gepost op: 10 april 2019, 21:20:33 »
@Frans & @Jerry:inderdaad, die stam had wat meer aandacht mogen hebben, met lijm en zaagsel, putty of Alabastine of wat dan ook. Maar in dit geval vond ik de stam niet zo belangrijk omdat die straks goeddeels aan het oog wordt onttrokken.
@Joke: ja, dat vlies is nog steeds te dik, hoewel ik voor mijn gevoel al zo ongeveer het maximaal minimale had aangebracht. Maar het kan nog minder...
En ik had een associatie met Pipi Langkous, van achteren gezien en met groen in plaats van oranje haar  ;)


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17300 Gepost op: 14 april 2019, 17:11:55 »
De ketelwagen van HOBUM kan voortaan zonder remmershuis door het leven:



Nou, eigenlijk niet dus, want simpel even de ketel op het onderstel van de Valvolinewagen (zonder remmershuis) zetten is niet eerlijk, want ook al zijn de onderstellen verder identiek, ze hebben wel verschillende wagennummers. En aangezien die nummers ook zijn aangebracht op de borden langszij de ketelsteunen, correspondeert het e.e.a. niet meer met elkaar.

Jammer. Was wel leuk geweest.
Misschien is het een idee eens te onderzoeken of het remmershuisje (mit Geländer) uitwisselbaar is met de Bremserbühne. Dan blijven de juiste nummer bij de respectievelijke ketels.

Sowieso moet er eens heel kritisch naar die onderstellen gekeken worden, want hier en daar heb ik zo het idee dat het niet helemaal recht zit. Bij de Haltermann-wagen is dat het duidelijkst zichtbaar:



Zo erg als hier op de foto is het in het echie niet, maar toch.

Tja, en dan zitten we nog met de Valvolinewagen in de maag: heeft er ooit een wagen in deze kleuren rondgereden of niet?



Zo ja, dan is dat mooi (moet natuurlijk nog wel in mijn tijdraam passen) en zo niet, dan is er nog geen man overboord. Ander kleurtje erop met een paar nieuwe opschriften van Gaßner of Nothaft is zo gedaan, in GW7 staan voorbeelden van dit wagentype genoeg.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17301 Gepost op: 14 april 2019, 17:58:39 »
Hoi Jan,

De wagen van Haltermann en in mindere mate die van Hobum heeft een doorgeknikte stelbalk.
Een beetje Een Sachsenmodelle/Tilligkwaaltje bij ketelwagens. Het is allemaal net even minder robuust dan van de grotere merken.

Wolter

Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17302 Gepost op: 14 april 2019, 22:55:12 »
Ja, klopt. Het lijkt meer op een knik dan een verbogen onderstel. Eigenlijk hebben alle drie de wagens er wel last van, de één wat meer dan de ander.
Een beetje geprobeerd om het te verhelpen, het risico op breuk voor lief genomen onder het motto: "Kunnen wij dat plakken? Ja, dat kunnen wij wel plakken!"
Helemaal uit de wereld is het nog niet, maar enfin, voor de tijd zijnde is het wel pruimbaar:







En voor de lol nog een keer de Haltermann van BRAWA:



Het duurt nog maar een uurtje, maar toch: Prettig weekend!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17303 Gepost op: 15 april 2019, 22:06:06 »
De wagen met Valvoline-opdruk zal geen rol meer spelen in dit fraaie treintje ketelwagens à la Verbandsbauart (bj'en vóór de dertiger jaren). Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Valvoline eigenlijk alleen naoorlogse wagens in gebruik heeft gehad, wagens met gelaste ketels dus.
Mooi, maar eens rustig op zoek gaan naar een alternatieve kleur/opdruk (een wagen van Thörl lijkt me wel leuk), of er moet iemand zijn die de wagen graag wil overnemen en dan ook bereid is om er een aangemeten godsvermogen voor neer te tellen.



Best een leuk gezicht, zo'n V60 die die drie ketelwagens richting Dieseltankstelle drukt, maar geheel volgens voorbeeld is dat niet: van Haltermann zou je nog kunnen aannemen dat die een paar kuub diesel kwam leveren, maar erg voor de hand liggend vind ik dat eigenlijk niet, al kan ik dat eigenlijk niet zo 1, 2, 3 onderbouwen.
Valvoline is een firma die zich heeft toegelegd op het vervaardigen van smeeroliën, en dan met name smeeroliën die bestand zijn tegen hogere temperaturen. Dat zou in principe natuurlijk uitermate geschikt zijn voor al die stoomloks die regelmatig in Bw Lümmeln langskomen, maar een hele ketelwagen vol? Hmnou, kweenie.
HOBUM tenslotte is een bedrijf dat handelt (of handelde) in spijsolie en plantaardige oliën die in de verf- en vernisindustrie werden gebruikt (lijnolie bijvoorbeeld). Een ketelwagen vol met dat spul heeft in een Bw niet zoveel te zoeken.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17304 Gepost op: 15 april 2019, 23:18:55 »
Olie voor hoge temp op stoomlocs  ??? De meeste olie ging in het drijfwerk,en daar had je geen hoge temp tenzij een lager droogliep
En in de jaren 60/70 waren er niet veel olieën die hoge temp konden anders dan industrie speciale oieën
diesel voor de rangeer en diesel aangedreven treinen en eventueel voor de bedrijfs voertuigen is wel aan nemelijk
Daar ging per tankbeurt makkelijk een paar honderd liter in
En lijn olie voor de verf  :o een paar duizend verf beurten  ??? zal meerin een groot onderhoud plaats voorkomen, en daar bestellen ze dan wel een paar potten verf omde plekken bij te verven (als dat gedaan werd tussen door
Maar gewone olie kan dus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17305 Gepost op: 16 april 2019, 10:35:28 »
In elk Bw waar stoomloks waren gestationeerd of waar stoomloks als gast verzorgd moesten worden, had men diverse smeermiddelen op voorraad, waaronder smeerolie die tegen hoge temperaturen bestand was. Dit werd gebruikt voor de bewegende delen die werden blootgesteld aan oververhitte stoom, zoals bijvoorbeeld de zuigers in de cilinders. Oververhitte stoom kan temperaturen tot wel rond vierhonderd graden Celsius bereiken. Gewone olie zou daarbij verkoken, vandaar die speciale olie.
De HOBUM-ketelwagen, waarmee plantaardige oliën vervoerd werden, heeft natuurlijk niets in een Bw te zoeken. Als daar iets geschilderd moest worden, dan werd de verf wel kant en klaar aangeleverd, in plaats van in de verschillende bestanddelen.
De Haltermann-wagen zou theoretisch natuurlijk wel diesel (of iets dergelijks) in het Bw kunnen komen aanleveren, maar de DB (en haar voorgangsters, DRG en DR) zullen eerder contracten hebben afgesloten met de grotere leveranciers, zoals Shell of Esso of Mobil of zoiets. Niet met zo'n kleintje als Haltermann.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2019, 11:43:03 door 44 »

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17306 Gepost op: 16 april 2019, 13:35:49 »
Och, onderaanneming bestond toen ook al, dus de Halterman zou je nog kunnen rechtvaardigen, mocht iemand er naar vragen. Wat betreft dat godsvermogen dat je vraagt voor één van je Kesselwagen, ik ken nog ergens een frans kerkje, recent afgebrand, misschien kan ik je nog een plezier  doen met wat zwartgeblakerde profeetvoorstellingen :angel? :angel:.

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17307 Gepost op: 16 april 2019, 16:12:58 »
Tja... best wel triest, dat met dat kerkje  :'(
Een paar weken geleden stond ik nog met een kartonnen bouwplaat van diezelfde kerk in handen. Had ik nu maar...  ::)

Maar wat ik wilde zeggen over die Valvolinewagen: het ding zit me niet in de weg, en t.z.t. wil ik er wel eens wat anders van maken. Maar mocht er iemand zijn die er een urgentere bedoeling mee heeft, dan valt er natuurlijk wel te praten. Ik zit niet om werk verlegen, zogezegd  :P


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17308 Gepost op: 17 april 2019, 16:58:59 »
Citaat
Och, onderaanneming bestond toen ook al, dus de Halterman zou je nog kunnen rechtvaardigen

Hmja, ik had voor de bevoorrading van de Dieseltankstelle eigenlijk meer een of twee van die saaie grijze vierassers van VTG of EVA op 't oog....



Vooruit, mag er af en toe ook een Haltermannetje mee  ;)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17309 Gepost op: 17 april 2019, 17:18:35 »
Prachtige ketelwagen die blauwe Hobum  (y)
Heb je daar misschien een artikel nummer van?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Wim