Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399058 keer)

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16860 Gepost op: 14 oktober 2018, 22:52:53 »
Die Zeiss Ikon Box Tengor heb ik ook gehad. Ik kreeg hem in 1973 als dertienjarige van mijn moeder, die hem op haar beurt in 1956 had gekocht bij Foto Holmersma in Wildervank.
Er ging rolfilm 120 in. Acht opnamen, zoals Jan al schreef.

Mijn eerste Duitse stoomfoto’s heb ik daar nog mee gemaakt, waaronder de laatste inzet van de BR 012 in mei 1975: vertrek van de D 734  rond half twaalf uit Leer.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16861 Gepost op: 14 oktober 2018, 23:17:16 »
Mocht je die foto nog hebben, dan nodig ik je van harte uit die hier te plaatsen!  :D
En als het me zou lukken nog eens een flimpje (hoewel, die waren best groot) voor de box te bemachtigen, dan zal ik eens op jacht naar wat treinmotieven en de resultaten hier ook laten zien.
Foto's maken van mijn baan zal niet best lukken, zo begrijp ik uit de info op de webplek waar Ric een koppeling van gaf. Daar wordt gezegd: ...  the user is best advised to keep close-up subjects at a range of 4-5 feet en dat is fysiek welhaast onmogelijk in m'n kleine hok.
Ric, bedankt voor de verwijzing!

In principe kan de Stellhebel mitsamt Laterne worden geplaatst. De lijm moet nog wat uitharden en met een klein tipje zwarte verf het asje van de lantaarn nog worden aangestipt.


könings

  • Gast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16862 Gepost op: 15 oktober 2018, 04:09:22 »
De wisselwuivers hebben het er maar druk mee in het depot. Mag ik vragen wat voor een Gs daar in het Stumpfgleis staat te blinken? Iets van Brawa misschien?

Mvg Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16863 Gepost op: 15 oktober 2018, 11:18:44 »
Qua "seinhuis voor BW of handwissels": ik heb twee voorbeelden van BWs die bescheiden danwel zeer bescheiden van omvang zijn waar toch vrijwel alle wissels op afstand bediend worden. Weliswaar door seinhuizen die bij de rest v/h station houden horen i.p.v. een los seinhuis, maar toch.

Mayen Ost. De gekleurde wissels horen bij een seinhuis. Het BW valt vooral onder het "groene" seinhuis "Mo".

Hermeskeil. Daar zie ik één handwissel.

Eigenlijk had ik het in deze mate niet verwacht!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 15:39:56 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16864 Gepost op: 15 oktober 2018, 15:25:43 »
Citaat van: Bas
vragen wat voor een Gs daar in het Stumpfgleis staat

Als je die grijze wagen bedoelt - dat is een Glms 38 "Dresden" van Roco, een Privatwagen (daar duidt de P in het vierkantje [P] op, eigendom van een fabriek of maatschappij of wat dan ook (zie ook ketelwagens) maar ondergebracht in het park van de DB), in dit geval van Kuba, een meubelfabriek in Wolfenbüttel die zich toelegde op de fabricage van audio- en televisiemeubels.



De bruine wagen daarachter is er wel eentje van BRAWA. Omdat er behoefte was aan koelwagens voor het transport van bananen werden er 651 stuks Glmehs 50 omgebouwd tot Tnohs 59. Lekker makkelijk voor BRAWA, alleen de opschriften aanpassen en klaar, want de ombouw betrof eigenlijk alleen maar de isolatie en een tweede set deuren aan de binnenkant. Van buitenaf zie je daar dus niks van.



Citaat van: Reinout
seinhuizen die bij de rest v/h station houden i.p.v. een los seinhuis

Ik denk dat dat de sleutel is.
De meeste Bw's zullen wel min of meer binnen het (zicht)bereik van een "regulier" Stellwerk liggen, zodat van daaruit de wissels bediend kunnen worden, ongeacht het aantal. Het zal weinig uitmaken of er één, twee of zes wissels bediend moeten worden. Alleen een beetje meer werk voor de seinhuiswachter. In het echte Lümmeln is de situatie ook ongeveer zo.
In mijn Lúmmeln echter is de situatie anders geworden omdat, vanwege de krappe lengte, het toevoerspoor verlengd moest worden zodat het "omgekruld" kon worden en het Bw, via de Dingsbumsdrüberrunter, aan de andere kant van het hoofdspoor kwam te liggen. De daardoor ontstane min of meer geïsoleerde ligging van het Bw speelt me nu parten omdat het nu buiten het zichtbereik van het "reguliere" seinhuis is komen te liggen.



Het eerste wissel (in de rode cirkel) is en blijft het cruciale wissel; alle verkeer naar en van het Bw (1= inrijspoor, 2 = uitrijspoor), de Wagenwerkstatt (3) en de Bahnmeisterei (4) maakt gebruik van dat wissel.
Mijn gedachte is de volgende: als dat eerste wissel nou eens door het (imaginaire) Stellwerk "S" bediend zou worden (na telefonische communicatie over vertrekkende dan wel binnenkomend verkeer), en de rest blijft hand bediend, dan zijn we (ben ik, bedoel ik) van een hoop vraagtekens af.
En ligt er nog een hoop lol in het verschiet vanwege het plaatsen van de nodige Rollenhalter en het spannen van het trekdradenpaar tussen "S" en de kardinaalswissel. Da's toch al gauw een metertje of twee, als het niet meer is...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16865 Gepost op: 15 oktober 2018, 15:48:58 »
De wissel moet volgens mij in zicht zijn van het seinhuis. Je moet namelijk visueel vaststellen dat de wissels vrij zijn voordat je ze stelt. Tenminste, ik weet 99% zeker dat je visueel moet kijken of een rijweg die je instelt vrij is, ik ga ervan uit dat dat dan ook voor rangeer-achtige wissels geldt.

Seinen mogen om een bocht liggen, die hoef je niet te zien. Voor seinen heb je nog wel eens slingers i.p.v. hendels waarmee je een langere afstand kan overbruggen dan normaal. Volgens mij geldt dat alleen voor seinen, niet voor wissels.

Een "W" signaal + telefoon, dat lijkt me wel het max als je geen seinhuis bij het BW hebt. En dan alle wissels dus handbediend.

Dus... misschien nog helemaal niet zo gek, hoor, om een seinhuis daar te plannen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16866 Gepost op: 15 oktober 2018, 15:52:25 »
En als S nu eens naar links van het wissel komt
Staat het en hoog en kan het de wissel zien/bedienen

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16867 Gepost op: 15 oktober 2018, 17:48:49 »

könings

  • Gast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16868 Gepost op: 15 oktober 2018, 17:50:29 »
De min of meer afgelegen ligging van het Bw rechtvaardigt toch juist de plaatsing van een extra Stellwerk? Misschien niet op de top van Dingsbumdrüberunteruswusw, maar juist in een atypische positie, bv beneden, langs het hoofdspoor, maar dan wel hoog genoeg om de wissels van het Bw te kunnen zien. Toestemming om van en naar het Bw te gaan, wordt dan door de imaginaire Fdl verderop aan het Stellwerk gegeven. Of zoiets.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16869 Gepost op: 15 oktober 2018, 19:19:02 »
Heey Jan. Heeft bureaucratie toegeslagen in Lümmeln Of hebben de bouwvakkers vakantie.. ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16870 Gepost op: 15 oktober 2018, 20:51:28 »
Nee, ik probeer die dobbelstenen in de Rubicon te gooien maar ze worden steeds teruggesmeten.

Ik zal er nog eens op wijzen dat Lümmeln geen democratische utopie is maar een dictatoriale distopie, waar de despoot weliswaar belangstellend naar andermans mening luistert maar uiteindelijk toch z'n eigen zin doordrukt.
Juist achter het tunnelduct, dat onder het Barbararossplatz doorvoert, bevindt zich het Brückenstellwerk Lof, van waaruit men goed zicht heeft op het iets rechts van de Reinrausdingsbums gelegen eerste wissel van het Bw. Van daaruit wordt dan ook dit wissel bediend. De overige wissels in het Bw zijn handbediend.

Om het bewuste wissel te kunnen bedienen moet een Drahtzugleitung worden aangebracht, zoals gezegd zal dat ergens in de buurt van de anderhalve, misschien twee meter zijn. De tien voorradige Rollenhalter zijn dus niet toereikend.



Hoog tijd dat ik die boekjes "mechanische Stellwerke" weer eens door ga spitten.

« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 21:52:54 door 44 »

könings

  • Gast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16871 Gepost op: 15 oktober 2018, 21:03:06 »
Toch mooi zo, die inspraak 8).

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16872 Gepost op: 15 oktober 2018, 21:32:34 »
Ja mooi. Komt tegenwoordig ook nog voor. Vandaag zelfs nog in Den Haag door een zekere heer Rutte. Heeft ook naar iedereen geluisterd en toch zijn plan door willen drukken. Had alleen niet op een "hogere macht"  :angel: gerekend waardoor hij bakzeil heeft moeten halen. ;D

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16873 Gepost op: 15 oktober 2018, 23:04:27 »
Nou, dat is niet helemaal vergelijkbaar. De despoot luistert wel degelijk naar andere meningen maar kan het niet èn zichzelf èn de ander naar de zin maken en daarom kiest hij er voor om het zichzelf naar de zin te maken. En bovendien zullen bepaalde knopen toch een keertje doorgehakt moeten worden.

Tijdens het zoeken naar die Rollenhalter vond ik nog een geheimzinnig potje. Ik had het al vaker in de bak met Weinert-onderdelen zien liggen, maar me nooit zo druk gemaakt om de vraag wat daar nou in zou zitten.



Nu had ik wel die ingeving om het eens open te maken en ziedaar:



Da's niet verkeerd.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16874 Gepost op: 15 oktober 2018, 23:16:18 »
Nou, alea iacta est. Laat meneer Hermann, woonachtig in de buurt van Lümmeln het maar niet horen.

Mooi dat je eruit bent. De veelheid van opgeworpen suggesties en tegenwerpingen en alternatieven kan zich als een gordiaanse knoop manifesteren. Dan is het aan een kundig veldheer om er soep van te koken. Een eenvoudige doch voedzame maaltijd, zullen we maar zeggen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)