Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398967 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16725 Gepost op: 25 september 2018, 17:39:57 »
Hm.
Ik moet zeggen dat ik er nooit bij gestaan heb en ik heb er ook nooit iets over gelezen, maar ik kan me zo voorstellen dat die keggen al verwijderd werden voordat die bulldozer gelost werd. En dat lossen gebeurt in Lümmeln per definitie niet op de sporen van het Bw bzw de Wws.
Even een korte beschrijving van de gang van zaken:



De rangeerlok met te behandelen wagens rijdt via A naar spoor 1. Vanaf spoor 1 kunnen die wagens, al naar gelang er plaats is, direct de Werkstatt in worden geschoven (spoor 2) dan wel op het wachtspoor (3) worden gezet. Je kunt je zó voorstellen dat, als er maar één wagen op spoor 3 komt te staan, ze die niet helemaal naar het stootblok aan het einde van spoor 3 zullen duwen. Profielvrij zetten, remschoen ervoor en dan is er koffie.

Nog wat groei op en naast het stootblok. Of stootbult. Of stoothoop.





Eerst zat er nog meer op, mar dat leek me wat teveel van het goeie. Weniger ist mehr.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16726 Gepost op: 25 september 2018, 17:43:07 »
Dit is een stootheuvel. het andere ding is een stootjuk :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16727 Gepost op: 25 september 2018, 18:00:05 »
Je kan ook bedenken
Als er een bulldozergelost wordt en er keggen weggehaald worden, dat ze dan enkel verwijderen wat nodig is voor het lossen
De rest laat je lekker zitten
Dat wordt bij de volgende wel verwijderd die de wagon gebruikt(of hier dan onderhoud)
en bij dat onderhouden slopen ze wat kan al weg
Anders hebben ze een berg rommel binnen , die ze ook weer naar buitenmoeten brengen
Je kan er ook een oud vat bijzetten
Dan kunnen ze daar dat hout in op stoken
Dat deed ik vroeger op de werf waar mn pa werkte ook in de vacanties
Anders deed het werf personeel dat

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16728 Gepost op: 25 september 2018, 20:46:32 »
Mja. Misschien dat ik nog eens zin heb om naast de Wagenwerkstatt  een of twee bakken neer te zetten voor sloopmateriaal, eentje voor metaal bijvoorbeeld en nog eentje voor afvalhout, zoals keggen. Of ze branden het op in zo'n door het vuur door en door verroest vat. Of misschien brengen ze dat hout wel naar het Bw waar het als aanmaakhout gebruikt kan worden.

@Hans: dank je. Stootheuvel dus. Maar dan op z'n Duits.   ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16729 Gepost op: 25 september 2018, 21:39:47 »
Vanmorgen kwam Bas (in het dagelijks leven Basilicum geheten) met een link naar de pdf van de Roco-winternieuwtjes.
Nou, dat het voor de Epoche III-liefhebbers bij Roco winter is, is wel te merken. Twee items staan er in de folder vermeld, en beide ook nog eens een wederoplage van modellen die al jaren, wat zeg ik, decennia geleden voor het eerst werden uitgebracht.
Leuk hoor, de Kds 54....



...maar daar heb ik al 18 stuks (Kds 54, 56 en 57) van (en twee bollenwagens). Of daar nog zo nodig een setje van drie bij moet?

En dan hebben we nog de Gbs 252, voor 't eerst uitgebracht ergens eind tachtiger, begin negentiger jaren of zo. Vrijwel identiek aan de Gbs 254.
Tussen allerlei andere G-wagens lopen er in Lümmeln vier stuks Gbs 252 en 254 rond. Nog niet zo heel erg lang geleden zijn daarvan de daken nog volgens voorbeeld aangepast.

Bij Roco hoeven we, wat modellen met Ep.III-opschriften betreft, niet veel meer te verwachten als het zo door gaat. Toch maar 'ns wat vaker bij BRAWA kijken.









Toch wel leuk, die Kds54...
« Laatst bewerkt op: 26 september 2018, 10:29:10 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16730 Gepost op: 25 september 2018, 22:32:06 »
daar zoekik dus de2 e van
die van mij is Fleischmann,en dat was zover ik kan vinden een set van 2

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16731 Gepost op: 26 september 2018, 10:52:14 »
Fleischmann? Volgens mij heeft Fleischmann deze wagen nooit in het assortiment gehad.
De enige die er (bij mijn weten) een beetje bij in de buurt kwam was de KKds 55:



En dan nog één keer de Prellbock, deze keer met bulldozer (waarvan alleen het blad in de keggen zit):



Nu eerst kijken of het eerste wissel goed op z'n plek ligt (proefrijden met diverse loks en wagens), om vervolgens de boel maar eens in de ballast te gooien (niet vergeten wisselaandrijvingen en bijbehorende trekgoten alvast in te plannen). Dan moet er nog een seinhuis worden gebouwd en de Dieseltankstelle moet z'n uiteindelijke vorm krijgen. Maar dat zouden best wel eens leuke klusjes voor het kachelseizoen kunnen zijn.

We zien wel. 't Is hobby en het hoeft niet af vóór 2056.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16732 Gepost op: 26 september 2018, 10:56:10 »
Citaat van: 56
het hoeft niet af vóór 2056.
Vanwaar die plotselinge haast  ???

groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16733 Gepost op: 26 september 2018, 10:57:54 »
 

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16734 Gepost op: 26 september 2018, 12:13:40 »
Hoi,

Daar waar jij gaap zei, blijf ik nog even hangen.

Heel mooi om te volgen hoe jij dat landschap opbouwt, Jan.

Vanuit Drenthe deze week.,

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16735 Gepost op: 26 september 2018, 17:43:15 »
Dankje, Koen! Veel plezier in Drente, genoeg te beleven daar!

Voordat wissel nr. 1 in de ballast gezet wordt, wil ik absoluut zeker weten dat elke lok er feilloos doorheen gaat. Immers. iedere lok die het Bw binnenkomt moet over dit wissel, en ook bij vertrek moet alles feilloos lopen. De meest gevoelige loks zijn de 45er en de 94er. Niet alleen in horizontaal opzicht moet het wissel 100% goed  liggen (het ligt in een lichte boog) maar ook in verticaal opzicht. Hoe zuiver en nauwkeurig je je module-overgangen ook maakt, het blijft vaak een penibel punt, zeker voor loks met een lange radstand, zoals de 45er en de 94er.


könings

  • Gast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16736 Gepost op: 26 september 2018, 20:24:54 »
Dat is dan ook wel een serieus machien...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16737 Gepost op: 26 september 2018, 22:08:52 »
Inderdaad, een imposante verschijning.
De Baureihe 45 omvatte nog geen dertig machines, die allen, op één na, de Tweede Wereldoorlog overleefden. Eentje kwam na de oorlog in de SBZ (de latere DDR) terecht, de overige machines in het westen. Daar werden ze (deels) nog ingezet in het zware goederenverkeer (ik meen vanuit Bw Würzburg), al dan niet voorzien van een mechanische stokerinstallatie dan wel een nieuwe ketel. Na verloop van tijd werden ze de één na de ander terzijde gesteld en gesloopt. Slechts drie stuks overleefden als Bremslokomotive, bij de BZA's Minden en München. Toen dat achter de rug was, bleef er (geloof ik) nog eentje bewaard, 45 010, die bij de grote brand in 2005 in de loods van het Nürnberger Verkehrsmuseum flink beschadigd werd. De lok werd wel weer opgelapt, maar voor zover ik weet is ze niet rijvaardig.



Het model is er eentje van Liliput. Best een mooi model, met ook in het klein een imposante lengte. Diezelfde lengte vereist eigenlijk ook zo ruim mogelijke bogen, want hoewel ze volgens de opgave van Liliput bochten van 36 cm zou moeten kunnen halen, is dat geen gezicht: in zo'n bocht naar links hangt de linkerbuffer haast boven de rechterrail, en andersom.
En, maar dat is mijn ervaring, de sporen dienen behoorlijk zuiver gelegd te zijn, want door het lange chassis wil de lok nog wel eens wat kritisch zijn.
Vandaar ook dat ik de lok gebruik als proeflok voor wissels en dergelijke.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16738 Gepost op: 27 september 2018, 17:17:33 »
Nadat er heel wat keren met de 45er en de 94er heen en weer gekard was, is het wissel eindelijk in zodanige positie dat beide loks er feilloos overheen rijden Ook een willekeurig stel andere loks (V60, 50er, 44er + nog eentje, V160), rijtuigen en goederenwagen, meest met NEM-wielen maar ook een enkele met RP25 waren als vrijwilliger voor testritten aangewezen. Maar alles rijdt er zonder haperen voor- en achteruit en omgekeerd doorheen. Groen licht voor ballast dus.







We zijn nog maar net halverwege de week, maar nu al staat vast dat het komende weekend, tenminste, als ik dat wil, wel erg hectisch gaat worden. Ten eerste staat er zaterdag het een en ander in de privésfeer op het programma (ik zal jullie maar niet gaan vermoeien met details en zo), en daarnaast blijkt er ook nog eens een extra grote beurs van de plaatselijke treinenclub te zijn. Dit keer echter niet in het Kamerlingh Onnes in Selwerd, zoals te doen gebruikelijk, maar in het Congrescentrum Hanze Plaza. Vaste prik is natuurlijk de aanwezigheid van Erwin's Treinenshop Emmen, die de aankondiging van de beurs ook prominent op zijn website heeft staan.
Bij de Railrunners zelf staat de aankondiging iets minder prominent (je moet eerst even naar 'beurzen' klikken), maar dat wordt weer goedgemaakt door de vermelding dat de beurs ook in Railhobby staat aangekondigd.
Verder kwam er per mail nog een uitnodiging voor de maandelijkse plak- en prutsmiddag van de Fremo, afdeling Groot-Groningen, maar ook dat wordt dwarsgezeten door visite en weet ik wat nog meer. En tenslotte is er dan -op diezelfde middag- ook nog de Grand Prix van Rusland. Eigenlijk ben ik wel benieuwd of de poet van Vladimir het voor elkaar kan krijgen dat Sergej Sirotkin een keertje op het schavotje belandt, maar dat zal ik dan wel uit de krant moeten vernemen of zo.

Nou ja, genoeg te beleven dus. Mocht je niet zijn uitgenodigd voor een feest of iets anders, dan zou ik je zeker aanraden tenminste zaterdagmiddag even naar bovengenoemde beurs te gaan.
Tot nu toe is me elke keer wel iets aan de vingers blijven plakken. Op z'n minst een bal met kledder.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16739 Gepost op: 27 september 2018, 17:59:52 »
Ik voeg nog een bestemming toe aan je lijstje met bezigheden en mogelijkheden voor komend weekend.

Het Noord-Nederlands Trein- en Trammuseum in Zuidbroek heeft het hele weekend modelspoordagen met een echt leuk programma.

Geen smalspoor geloof ik, daarvoor moet je naar Valkenburg, maar een mooie inbreng van sommigen van dit forum.

Natuurlijk is het museum goed te bereiken: het ligt pal aan de spoorlijn naar Bad Nieuweschans.

Wolter
Moins mais mieux.