Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werps Soldeerworkshop door orientexpress
Vandaag om 14:39:08
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3400081 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16665 Gepost op: 17 september 2018, 20:17:29 »
Wat ook gezien de tijd ook nog kan is een sintelveld. Daar kunnen ook de eerste auto's op geparkeerd worden. Ik heb gezien dat op zo een veld later stelconplaten zijn gelegd , het ketelhuis was toen al over op gas. Mooi zwart want er groeide door de regelmatige stort niets.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16666 Gepost op: 17 september 2018, 21:01:46 »
Ziet er goed uit hoor.
Inderdaad hier en daar een plukje gras en een struikje ofzo tegen de muur aan, en ideel !

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16667 Gepost op: 17 september 2018, 22:34:53 »
Citaat van: Flip
Hier bij NXP-Nijmegen, hier worden land's chips en elektronica gemaakt, is een groot complex van gebouwen en tussenterreinen.

Dat is een iets ander kaliber poort, Koen. Zo te zien echt de hoofdtoegang van het bedrijf. Mijn poortje daarentegen is eerder een "achteraf-poortje"
Overigens ben ik daar best wel vaak langsgereden, zowel via de Wijchenseweg/Graafseweg als de Neerbosscheweg, toen mijn schoondochter nog in Nijmegen woonde (aan de Goeman Borgesiusstraat).

Citaat van: Samuel
...bijgelezen en opnieuw genoten

Dank voor Uw mooie compliment, Samuel!

Citaat van: Luit
... ook nog kan is een sintelveld... Mooi zwart want er groeide door de regelmatige stort niets.

Dat is inderdaad een mogelijkheid. Van vroeger kan ik me nog herinneren (er liep een sintelweg/pad naar de buren die wat verder het land in woonden) dat er inderdaad niks wilde groeien op zo'n pad, nog geen grassprietje of klavertje was er te vinden. Het kwam op mij dan ook enigszins doods (of in elk geval onaangenaam) over.
Het ìs een mogelijkheid, maar of ik er iets mee doe... in ieder geval dank voor de tip!

@Falcon10: We doen ons best, hé!

Hier is het uitzicht als je (tenminste, als je net als ik zo'n kleine 1,80 m lang bent)gewoon met beide benen op de grond staat:



Ook even een geïmproviseerd achtergrondje achter het geheel gepropt, dat geeft toch ook een heel ander gezicht.


DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16668 Gepost op: 17 september 2018, 22:51:01 »
Komt tijd, komt raad Jan. Komt tijd, komt raad. ;)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16669 Gepost op: 17 september 2018, 22:59:29 »
Kan er geen personeels tennisbaan aangelegd worden op die groene vlek? ;D serieus: ik zou het een mooi hoekje vinden om te bestraten met vervuilde klinkers en bv. een schuurtje erop voor de bedrijfsbrandweer.
Groeten,
Richard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16670 Gepost op: 18 september 2018, 14:05:13 »
Fietsenhok en brandkraan aan de rand,verder niks meer aan doen.
Waar je blauwe ondervloer plaat overigens al niet voor kan gebruiken  ;)
Word dat permanent ?

@ tennisbaan,ja das leuk slaan ze om de haverklap de ramen uit t portiershok of krijgen chauffeurs en overig personeel telkens een bal tegen dr kop aan,werkt vast goed voor t ziekte verzuim  ;D  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16671 Gepost op: 18 september 2018, 19:48:18 »
@Dirk Jan: ja, maar als je daar op moet gaan zitten wachten gebeurt er ook niks.
@Richard: een schuurtje! Dat is misschien nog wel een idee. Zo'n schuurtje met een dubbele deur en een groot slot waar allerlei zuren en andere gevaarlijke stoffen in opgeslagen worden.
@Richard en Floris: in die tijd moest men nog hard werken voor de kost. Die kost kon je opeten in je lunchpauze en die was weer niet lang genoeg om ook nog een pot tennis te kunnen spelen.
@Floris: die blauwe plaat is niet permanent. Daarvoor is hij te blauw. Er ligt nog wel een complete achtergrond (die ik nu alweer een paar jaar geleden heb laten printen) maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen om die aan te brengen. Bovendien is die te kort (ca 3 meter) om als achtergrond voor de hele baan te dienen (daarvoor is een meter of acht nodig), dus ik moet dat allemaal nog maar eens rustig bekijken.

Rustig blijven moet je ook nadat je de eerste (of tweede, als je het verven ervoor ook meerekent) fase van de landschapsbouw hebt ingeluid: de lijm moet drogen voordat de volgende stap gezet kan worden. Hier zie je dat de boel nog nat is:

« Laatst bewerkt op: 18 september 2018, 19:50:03 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16672 Gepost op: 18 september 2018, 21:45:35 »
Met een beetje aardig weer droogt het dan toch weer boven verwachting snel. Natuurlijk waren er nog wat vochtige plekken, maar die konden al snel gesmoord worden door er de overtollige aarde overheen te 'kwasten':



Ook is te zien dat de ruimte niet eens zo heel erg royaal is, één zo'n brandweerauto neemt er al aardig wat van in beslag, laat staan wanneer je er ook nog een onderkomen voor neerzet. Idem voor schuurtjes, fietskotten en wat dies meer zij. Lekker open laten geeft lucht.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16673 Gepost op: 19 september 2018, 06:10:06 »
Jan, ik vind je grasveldje realistisch gaaf geworden, met die zandvlakte erin. Alleen als er altijd autos op staan dan zullen er ook bandensporen over de grasstreep moeten lopen, oder?
Overigens niet te veel groots meer in die hoek, misschien nog wat kleine struikjes, van de soort die de gemeente vroeger nam, of van die spontaan gegroeide exemplaren.

 (y) gr Joke

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16674 Gepost op: 19 september 2018, 11:23:15 »
Uit post 16633 het rechter fiets ding,maar zonder die kap.
Dus enkel de wiel dingen

Deetrein

  • Online Online
  • Berichten: 1596
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16675 Gepost op: 19 september 2018, 12:41:25 »
Wat Floris al voorstelde, een bovengrondse brandkraan.
Enne er zijn ook kleinere brandweerwagens.
Voor een bedrijf bv. een VW of Ford bus met blusaanhanger.
Blusaanhanger kan dan in een hokje, maar zoals je zelf al vertelde,
je ziet er straks weinig meer van...….


Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16676 Gepost op: 19 september 2018, 16:19:59 »
Citaat van: Joke
... bandensporen over de grasstreep ...

Daar heb je gelijk in, dat zou wel zo logisch zijn. Ik zal eens proberen daar de lemen ondergrond weer een beetje bloot te krabben.
En over die struikjes: ik denk daarbij aan wat lager spul, spontaan opgeschoten tegen de gevels en in de hoekjes. Zouden ze daar in de weg staan, dan zouden ze wel worden weggesnoeid, maar zolang niemand er last van heeft... lekker laten staan en niks aan doen. Ik de nis tussen 'hoofdgebouw' en portiersloge kan een of ander schraal boompje komen, dat daar de rest van zijn kwijnend schaduwbestaan uit staat te zitten (misschien idem in de hoek tussen hoofdgebouw en de bak met die twee staande ketels). Prima plekjes voor de Amsel trouwens, om te nestelen.

@Jerry: ik snap wat je bedoelt, maar dat ding vind ik nou juist veel te grof. En zou het fijner uitgevoerd zijn, dan is er straks weer niks van te zien... Ik denk dat ik het maar hou op een stuk of wat fietsen tegen de muur, en de "officiële" fietsenstalling denken we maar bij de hoofdingang. Zo'n ding hier installeren levert bets wat moeite op, en een beetje fatsoenlijke stalling kost best nog wat geld. Daarbij valt het straaks ook nog een s een keer voor een groot deel uit het zicht, en da's dan ook weer jammer van de moeite.

@Erich: die brandkraan vond ik inderdaad wel een goed idee, met daarbij de vraag in het achterhoofd in hoeverre die straks nog te zien is. Aan de andere kant: hij wordt natuurlijk wel vuurrood geverfd, en zal dus best opvallen en, net als de slagboom, een leuk kleuraccentje toevoegen. In model zijn ze wel verkrijgbaar:



En voor zo'n achtergrondgeval loont het misschien ook nog wel de moeite om een paar stukjes Evergreen rond-profiel aan elkaar te plakken.

In een verloren momentje nog even met wat gras tekeer gegaan:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16677 Gepost op: 19 september 2018, 19:48:47 »
Even de stofzuiger gehanteerd en het lijkt al weer heel anders:



Als ik nu eens voor de lol zo'n hydrant er in teken (let vooral op de prachtige vormgeving), op een volgens mij wel strategisch plekje zoals hier:



... en ik daal weer af naar vaste bodem, dan zie je daar zo ongeveer dit weer van terug:



Maar ach, dan zeggen we toch gewoon dat het ook wat waard is als je wéét dat er zo'n ding staat, toch?
En stel nou toch eens dat er nog eens miniatuurdroontjes in de handel komen die dan mooi over de baan kunnen zweven om foto's te maken... dan ben je toch blij dat je er nu zoveel moeite en kapitaal in hebt geïnvesteerd! 

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16678 Gepost op: 19 september 2018, 21:20:27 »
Als je een aanhanger daar wilt plaatsen zou ik de hydrant daar niet ingraven. Geheid dat die wordt platgereden en een waterfontein ontstaat. Dus 5 meter opschuiven of  meer bij de sluitboom.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16679 Gepost op: 19 september 2018, 22:10:43 »
Inderdaad. Nu hoeft daar natuurlijk niet per se een aanhanger te staan, maar het ging me er om te illustreren dat die hydrant feitelijk volkomen uit het zicht verdwijnt als je de boel vanuit 'normaal' perspectief bekijkt.
Wat dat betreft zou het haast beter zijn om, als er dan eentje moet komen, zo'n ding meer naar  rechts neer te zetten, bijvoorbeeld zo ongeveer ter hoogte van de compressor, zichtbaar tussen de twee staande reservoirs en de pot HAK-lijm in.

Mocht het nu toch zo zijn dat dat veldje als parkeerterrein voor (vracht)auto's, opleggers en aanhangers wordt gebruikt, dan is het meer voor de hand liggend om ondergrondse hydranten (tappunten in een put) te plaatsen.
Maar die geven dan weer geen leuk kleuraccentje en bovendien zijn die vanuit zichzelf ook een stuk minder zichtbaar.