Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 20:43:00
roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3678370 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16095 Gepost op: 02 July 2018, 23:33:56 »
Een PanzerjägerKompanie bestond in de 60er jaren uit 16 stuks.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16096 Gepost op: 03 July 2018, 11:20:42 »
Ow da's best wel veel 

Ik dacht meer aan een stuk of vier of zo.



Met een paar rongenwagens met wat Unimogjes, een paar vrachtwagens (Deutz Jupiter en zo) en een zesasser met een M88 bergingstank wordt 't wel wat, dacht ik.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5307
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16097 Gepost op: 03 July 2018, 11:47:34 »
Jan,

Niets is onmogelijk, zie maar eens onderstaand plaatje.  ;D



Niet jouw tijdperk natuurlijk, maar het is ook even als voorbeeld.
Nog meer leuke langere en kortere treinen met pantsers vind je op dezelfde site:
http://www.altmarkdampf.de/mod4.htm

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16098 Gepost op: 03 July 2018, 12:14:06 »
Hm. Het schijnt dus niet geheel en al ongebruikelijk te zijn dat er ook gedeeltes van eenheden op transport gaan.
Laten we het er dan maar op houden dat die vier de tactische reserve vormen die, omdat de hachee nog niet op was, een beetje later komen.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5307
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16099 Gepost op: 03 July 2018, 12:56:03 »
Of gewoon eventjes weg voor onderhoud..
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16100 Gepost op: 03 July 2018, 13:47:30 »
Nou... moet dan de medische ploeg inclusief voertuigen en uitrusting ook mee? Net als de afdeling verbindingen? En de bergingstank is voor het geval dat het allemaal niet lukt... Nah, wordt een leuk potje zo.

Maar daar kan nog uitgebreid over nagedacht worden, want vooreerst zit ik nog te prakkezeren over die Tnfs 38 met gladde wanden.
Onze welbekende goederenwagengoeroe weet daarover te vermelden (vrij vertaald): "Vanaf eind jaren vijftig werd een groot aantal wagens voorzien van buitenbekleding. In het begin bestond deze uit een horizontale beplanking, later uit multiplexplaten".

Maar als die buitenbekleding over de wandprofielen heen wordt aangebracht, hoe zit dat dan met die Roco-wagen?

Zie ik iets over het hoofd, of begrijp ik iets niet goed?

« Laatst bewerkt op: 03 July 2018, 14:04:56 door 44 »

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16101 Gepost op: 03 July 2018, 14:55:46 »
Ik vermoed dat die 2 eerste exemplaren die jij in je patrimonium hebt, inderdaad hun beplanking aan de binnenkant hebben, dat maakt het beladen en reinigen een stuk gemakkellijker, credo geen verloren hoekjes door profielen.
Later werden die planken (omdat ze versleten, rot, niet meer voldeden aan de toenemende isolatievereisten van de klant) weggenomen en vervangen door multiplex binnen (glad) én nog eens planken aan de buitenkant. Die planken aan de buitenkant waren geen succes, want te zwaar, dus inboeten op laadvermogen en werden op hun beurt vervangen door platen, die nu binnen de profielen gemonteerd werden.
Je derde exemplaar geeft de laatste variant weer.
Nu nog wetenschappelijk onderbouwen 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16102 Gepost op: 03 July 2018, 17:00:06 »
Dat klinkt heel plausibel. Maar...

Citaat
Nu nog wetenschappelijk onderbouwen

... het blijft een vorm van speculatie.
Wetenschappelijk onderbouwen hoeft van mij nu ook weer niet, als uiteindelijk maar aangetoond kan worden hoe het nu echt zit.
 

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16103 Gepost op: 03 July 2018, 18:56:07 »
Een ijverige schilder heeft de naden geplamuurd en glad geschuurd  ???  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16104 Gepost op: 03 July 2018, 18:56:59 »
Iets minder plausibel, maar oké... het is een theorie.  ::)

Oja, in Houten kwam ik nog iets tegen. Beetje een gok, maar die niet waagt, die niet wint.
Valt jullie iets op?


vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16105 Gepost op: 03 July 2018, 19:04:05 »
Naaldboompjes in de hoek?
met vriendelijke groet,

Martijn

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16106 Gepost op: 03 July 2018, 19:53:06 »
Een jager met en geweer met kromme loop :police:

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16107 Gepost op: 03 July 2018, 20:46:02 »
 :o
je haflingers zijn er weer vandoor
het grasof die dorre vlakte

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16108 Gepost op: 03 July 2018, 21:34:26 »
Dat klinkt heel plausibel. Maar...

... het blijft een vorm van speculatie.
Wetenschappelijk onderbouwen hoeft van mij nu ook weer niet, als uiteindelijk maar aangetoond kan worden hoe het nu echt zit.
 

Laten we Carstens deel 1 er even bij pakken.

DB is tijdens de bouw van de Gmhs 53 en de Glmhs 50 overgestapt van wanden met planken naar wanden met multiplex. Dat was vanaf 1954 (zie blz 47 en 82). Van materieel dat in die tijd is gebouwd of omgebouwd kunnen er dus heel goed twee verschillende versies zijn. Geen foto's, geen verwijzing in de tekst en ook geen grote ombouw anders dan de genoemde ombouw met aussenverkleidung. Maar ja, es gibt nichts was es nicht gab, dus wie weet dat er toch een exoot was

Maar specifiek voor je koelwagen is er inderdaad geen reden aan te nemen dat er tussen de oorspronkelijke variant met planken en de variant met 'aussenverkleidung' ook nog een multiplex variant zou bestaan.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2018, 21:43:03 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16109 Gepost op: 04 July 2018, 09:26:33 »
So manchmal muß man sich ein Blick über den Tellerrand gönnen.
Oftewel: niet blind blijven staren op het hoofdstukje Tnfs 38, maar de zaak ook eens in groter verband bekijken.
Niettemin kan ik je conclusie...

Citaat
voor je koelwagen is er inderdaad geen reden aan te nemen dat er tussen de oorspronkelijke variant met planken en de variant met 'aussenverkleidung' ook nog een multiplex variant zou bestaan.

...wel onderschrijven.

Weliswaar is Roco er niet vies van niet-bestaande wagens in het assortiment op te nemen, zoals chemieketelwagens als wagen voor "Brennbare Flüssigkeiten", oftewel fantasie-opdrukken op an sich voorbeeldgetrouwe wagens, of anderzijds ook hetzij volkomen uit de duim gezogen wagens (de rongenwagen uit de goedkope 8-stuks-sets) dan wel zodanig aangepaste wagens om maar op een bestaand chassis te passen dat ze maar weinig overeenkomsten met het grote voorbeeld hebben (andere wagens uit de goedkope 8-stuks-sets). Hoewel ik moet toegeven dat het soms ook niet alles scheelt (zoals de Om 21 uit de goedkope 8-stukssets), aan de andere kant zie ik niet waarom Roco zich de moeite zou getroosten speciaal voor deze wagen een mal te vervaardigen (of aan te passen) om een koelwagen met gladde wanden te produceren en als volwaardige wagen in het assortiment op te nemen als daar geen reden voor zou zijn, en die reden zou dan kunnen zijn dat er werkelijk een dergelijke wagen heeft rondgereden.

In dat licht gezien zou ik geneigd zijn er van uit te gaan een anomalie in mijn wagenpark te hebben opgenomen en dit zo te blijven aannemen tot het tegendeel bewezen wordt.