Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 20:46:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Marc tramt
Vandaag om 20:45:58
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:41:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3626633 keer)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16080 Gepost op: 02 July 2018, 15:16:17 »
Nee, dat waren, zo uit mijn hoofd, machines van Cockeril en la Meuse, gebouwd voor de Nord en later overgenomen door de NMBS na WO2. Naar ik meen, werden ze gebruikt om treinen op te duwen vanuit het Luikse dal naar het Plateau van Ans en ook wel van Visé naar Montzen.
Daarnaast voor het zwaardere rangeerwerk in Kinkempois en omgeving. Dacht dat het een stuk of 10 machines waren.
2x een reeks van 8, eentje door Cockeril, de andere door La Meuse.
De locs konden tot 80km/h halen, werden inderdaad gebruikt in het Luikse voor opdruktaken en zwaar rangeerwerk. Later ook in het Antwerpse (Antwerpen Dam voor zwaar rangeerwerk).

Onderstel van de 94-er moet +- gelijk zijn wat betreft as-afstand en cylinders, voor de rest is er geen gelijkenis denk ik.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16081 Gepost op: 02 July 2018, 16:03:44 »
Aha. Geen zusjes of zelfs maar nichtjes dus. Alleen die 'toevallige' overeenkomstige vijf assen (en asafstand). Net als twee (willekeurige, dwz zo lang het maar geen familie is) Europeanen met rood haar en groene ogen, zeg maar.
Ik heb eerlijk gezegd maar weinig kaas gegeten van de Belgische spoorwegen, net als van de Franse of welke andere Europese spoorwegmaatschappij dan ook. Behalve dan de Duitse... Nou ja, je kunt ook niet alles weten, of, anders, misschien zelfs wel beter gezegd, je moet ook niet alles willen weten.
Maar ik moet zeggen, het heeft wel wat, dat Belgische groen.  :laugh:

@Gerard: als ik mocht gaan verhuizen, verhuist die bulldozer gewoon mee. Als "immobilia" het begrip "onverplaatsbaar" inhoudt, dan bedoel ik daarmee eigenlijk te zeggen dat het ding straks niet meer van die rongenwagen af te krijgen is, anders dan met inhumane middelen.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16082 Gepost op: 02 July 2018, 17:17:42 »
Ik bedoel, het ding zal nog een beetje fatsoenlijk vastgesjord moeten worden, volgens de regelen der kunst. Behalve dat het gevaarte iets minder zal wegen dan een gemiddelde legertank, zal dat vastsjorren wel op ongeveer dezelfde manier moeten gaan gebeuren.





Misschien is het wel raar, maar eigenlijk heb ik nog maar weinig wagens 'definitief' met iets beladen. Open wagens zijn voorzien van een kolenlading bestaande uit een stuk piep met een laagje steenkool erop dat je er zo weer uit kunt halen, en die M88 op die zesasser staat ook nog steeds los (of misschien met een drup houtlijm even gefixeerd, dat weet ik zo niet) en ga zo maar door.
Ergens ben ik te huiverig om dat soort dingen "voorgoed" op of in een wagen te zetten. Ik weet maar nooit of ik er later misschien nog wel iets anders mee wil gaan doen.
Hoe is dat bij jullie? Plak je zonder aarzelen dingen op een wagen vast? Of laat je het er eigenlijk ook liever los op staan?
Citaat van: Gerard van der Sel
... een wissel op je verkoop prijs.
Dat speelt bij mij geen rol. Mocht ik zoiets ooit nog wel eens willen verkopen, dan zie ik wel hoe dat uitpakt.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3333
  • Bricolage français.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16083 Gepost op: 02 July 2018, 17:27:03 »
Vastplakken van lading is ook niet erg Fremo-achtig, vrees ik. Het systeem is gebaat bij wisselladingen. Ik deel je standpunt: niet vastzetten, tenzij.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16084 Gepost op: 02 July 2018, 18:07:44 »
Hm... daar heb je een punt. Maar als ik 'm los laat, kan ik 'm niet vastsjorren met ketting en zo. Of ik moet een valse bodem maken... dat is ook een mogelijkheid.
Daar ga ik eens over nadenken. 
« Laatst bewerkt op: 02 July 2018, 18:10:40 door 44 »

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16085 Gepost op: 02 July 2018, 18:40:23 »
Jan,

Ik kan niet goed op de foto's zien wat het laadvermogen van de rongenwagon is waar de bulldozer op staat, de bulldozer weegt al gauw 16 ton, dus voordat jij hem eventueel verankerd aan de rongenwagon misschien even het laadvermogen controleren, dit om ongewenste bijwerkingen te voorkomen  ;)
Met vriendelijke groet,
Gert

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16086 Gepost op: 02 July 2018, 19:09:47 »
Goeie opmerking, Gert!
Maar ik denk dat dit machientje niet aan de 16 ton toekomt. Niet dat ik er verstand van heb, maar ik schat zo op z'n hoogst een ton of twaalf, tenslotte is het geen gepantserd voertuig. Maar zelfs al was het 16 ton, dan nog zou die rongenwagen dat wel kunnen hebben. Bij Lastgrenze A mag er nog altijd 20,5 ton op.
Zoals ik al zei: goeie opmerking! Dat soort details is het wel waard om te onderzoeken, zodat de boel ook een beetje geloofwaardig blijft overkomen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16087 Gepost op: 02 July 2018, 19:50:50 »
Goed. Dat soort dingen blijft bij mij dan vaak doorwurmen, en dan ga ik toch maar eens over tot het wat diepere zoekwerk.
Volgens Artitec zelf moet het model een Caterpillar D7 voorstellen:



De onvolprezen internet-encyclopedie Wikipedia vermeldt op de aan de D7 gewijde pagina een gewicht van 14.460 kilogram. Geen 16 ton dus, maar toch best wat meer dan mijn geschatte twaalf.

Gelukkig moet, zoals eerder opgemerkt, de Rlmms 56 dat kunnen hebben, en eventueel zou ook de Rmms 33 van Liliput als trensportmiddel voor de D7 in anmerking kunnen komen.



Moeten wel die beide trekkertjes er even af natuurlijk.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16088 Gepost op: 02 July 2018, 19:55:20 »
Volgens het onder andere door jou onvolprezen wikidinges en volgens Aritek betreft het een Caterpillar D7, versie 1938, met een eigen gewicht gewichtig doende 14.400 kg. Dat wil je niet over je zondagse sandalen laten rijden.
Nu, ik weet niet hoe het vroeger geregeld werd, maar op sommige Strecken moet je rekening houden met o.a. de aslast, profiel en nog van die dingskes. Zit er een beperking op jouw Strecke?

Mvg

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16089 Gepost op: 02 July 2018, 20:26:58 »
Niet echt. Behalve als er met Elloks gereden moet worden, dan zouden er wel eens problemen met omhoogstaande pantografen kunnen ontstaan. Daar is de baan niet op berekend. Voor het overige: ik twijfel er niet aan of de rongenwagen (met dozer) past zonder meer binnen het vrije ruimteprofiel.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16090 Gepost op: 02 July 2018, 21:42:35 »
Wie rijdt er nu ook met Elloks...al dat verlengdraad op- en ontrollen... ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16091 Gepost op: 02 July 2018, 22:05:08 »
Nou... als je slim bent, hang je die draad op aan masten die je op gezette afstanden langs de baan zet 
« Laatst bewerkt op: 02 July 2018, 22:12:09 door 44 »

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16092 Gepost op: 02 July 2018, 22:16:49 »
Jan, dan levert dat geen problemen op  :) Heb zelf ook zo'n bulldozer van Artitec en de rongenwagons die bij mij voorhanden zijn, hebben een maximaal laadvermogen van 12 ton, dus moest ik een andere oplossing verzinnen, komt nu op een 4 assige Demel van Artitec.
Met vriendelijke groet,
Gert

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16093 Gepost op: 02 July 2018, 22:37:01 »
Die moet dat wel kunnen hebben  :D
Die vierassers zijn hier ook wel aanwezig, maar die wilde ik nog even vrijhouden tot ik weet hoe groot een bataljon KaJaPa's zo ongeveer is.


Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16094 Gepost op: 02 July 2018, 22:58:40 »
 (y)
Met vriendelijke groet,
Gert