Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door De eerste Ivo
Vandaag om 22:57:26
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:57:18
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 22:51:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:51:06
Raadplaatje door Pauldg
Vandaag om 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
Vandaag om 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
Vandaag om 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
Vandaag om 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
Vandaag om 21:43:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:34:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3407262 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14685 Gepost op: 12 december 2017, 22:05:24 »
Hij heeft al meerdere keren z'n neus laten zien: de onlangs aan het bestand toegevoegde DE I. Als het juist is wat ik me heb laten vertellen, is dit treinstel bij Artitec zo goed als uitverkocht. Het ding is nog analoog en voorzien van assen met wielen volgens NEM. Een decoder zal er sowieso nog in moeten, net als in de 2400... en een beetje weatheren, en chinezen inbouwen... ik denk dat ik de getallen in de titel van dit draadje maar eens een keertje moet gaan (laten) aanpassen.... 


guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14686 Gepost op: 12 december 2017, 22:05:45 »
Grofmazige piramide theezakjes, is ook mooi ‘gaas’

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14687 Gepost op: 12 december 2017, 22:12:59 »
Hee Allie! Ook weer in touw op het forum! Mooimooimooi!
Dat prikkeldraad ziet er wel heel erg goed uit, en daar zal ik zeker wel aan gaan denken bij de verdere afwerking van dit stukje modelbouwwereld! Maar kippen hou je er niet mee tegen...  ;)
Zeker in de zestiger jaren kwam je prikkeldraad nog veelvuldig tegen, overal schrikdraad aanbrengen was duur en niet altijd overal even practisch. Dank voor de tip!

Dat laatste geldt ook voor Walter, die theezakjes ken ik zeker, daar kon je ook mooie camo-netjes voor helmen in 1 : 35 van maken. Ik zal het zeker nog even gaan bestuderen, dat spul.  Je weet maar nooit waar het goed voor kan zijn, als het niet voor het namaken van kippegaas is.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14688 Gepost op: 12 december 2017, 22:29:32 »
In touw is een beetje overdreven. :-\ De verbouwing begint afgerond te worden, er ligt inmiddels laminaat in de beoogde treinenkamer en het werk is onverminderd druk... Maar zo langzamerhand krijgt de trein (en het forum) weer wat tijd toebedeeld.  :D
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14689 Gepost op: 12 december 2017, 22:34:53 »
Mooi zo. De laatste keer dat we elkaar spraken zei je al dat je dacht dat het wel de nodige tijd zou gaan duren en dat je daarom voorlopig wel even van het forum zou "verdwijnen". Ik had dus ook wel verwacht dat je je wel weer eens zou melden, maar ik wist natuurlijk niet wanneer. Leuk dat je weer terug bent, al is het dan nog even niet zo vaak!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14690 Gepost op: 13 december 2017, 12:38:51 »
Al meerdere keren heb ik hier de loftrompet gestoken over het tijdschrift "BAHNEpoche", waarop ik mij zo pakweg een jaar geleden heb geabonneerd.
Nu zal het een ieder bekend voorkomen dat, hoe blij je ook kunt zijn met een periodiek, en of het nu de Bobo is, de Donald Duck, de Libelle of Vrij Nederland, er soms een artikel is opgenomen dat niet direct tot lezen uitnodigt of, in ernstige gevallen, zelfs enige weerstand oproept. Hoe lovend en prijzend ik mijn nog maar sinds kort tot lijfblad gebombardeerde tijdschrift ook maar bejubelen mag, ook BAHNEpoche ontkomt niet aan dat verschijnsel, een verschijnsel dat overigens bij uitstek door subjectiviteit gekenmerkt wordt.

Zonder direct het begrip 'weerzin' in de mond te willen nemen, moet ik toch bekennen dat ik bij de titel

"Die Generaldirektoren der Deutschen Reichsbahn und Verkehrsminister der DDR von 1945 bis 1989"

wel even moest slikken en serieus de neiging had om toch maar verder te bladeren. Maar nadat ik mijzelf vermanend had toegesproken en mij aaneensluitend had herpakt begon ik toch de eerste alinea te lezen:

"Man kann sich mit den Biografien von Schriftstellern oder Generälen, Erfindern oder Theaterregisseuren, Filmschauspielerinnen oder Spitzensportlern, Ministern oder Beamten, Pfarrer oder Komponisten befassen, immer wieder erkennt man in den 75 Jahren des deutschen und weithin auch europäischen Ausnahmezustandes von 1914 bis 1989 die unerbittliche Forderung an das Individuum, oftmals mit nur ganz kurzer Bedenkzeit Stellung zu nehmen oder zu schweigen, Anpassung zu üben oder Widerstand zu leisten, zwischen Loyalität und Verrat zu entscheiden, zu bleiben oder zu fliehen. Wer heute selbstmitleidig seine Meinungsfreiheit allein schon durch die Kundgabe der Gegenmeinung verletzt sieht, ahnt wohl gar nicht, mit welch grausamer Konsequenz einst die falsche Meinung am falschen Ort zur falschen Zeit Lebenschancen vereitelte oder sogar das Leben kosten konnte"

Kijk, en toen wilde ik toch wel erg graag verder lezen...

« Laatst bewerkt op: 13 december 2017, 14:45:00 door 44. Reden: tik- en taalfout »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7388
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14691 Gepost op: 13 december 2017, 13:25:09 »
Dat is best een fraaie quote! Hij zet aan het nadenken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14692 Gepost op: 13 december 2017, 14:53:12 »
Mijn gedachte, Reinout. Het is overigens niet de eerste keer en het zal ook de laatste keer niet zijn dat het blad me tot nadenken stemt - of tot enige relativering.
Dikwijls stelt het blad zich (bij monde van zijn auteurs, dat spreekt voor zich) kritisch op, niet alleen met betrekking tot de huidige gang van zaken bij het spoorwegbedrijf, maar ook tot die in het verleden.
Maar, dat wil ik dan ook wel toegeven, het driemaandelijks verschijnend tijdschrift speelt voornamelijk in op de nostalgische gevoelens van de doelgroep: de grijz(ig)e generatie die de stoom nog als alledaags heeft meegemaakt

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14693 Gepost op: 13 december 2017, 16:36:35 »
Een stap terugzetten, een blik achter je werpen (figuurlijk dan) en inderdaad een zekere mate van zelfrelativering, daar ontbreekt het wel eens aan. Zal wel van alle tijden zo zijn, alleen valt het je nu vaker op.

Salute,

Bas

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2989
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14694 Gepost op: 13 december 2017, 18:45:59 »
En ik dacht met ‘Deutsche Sätze und Wörter’, met zinnen als ‘In einem solchen Gelände ist ein Mercedes einem VW durchaus überlegen’ 40 jaar geleden een degelijke basis voor het Duits te hebben gelegd. Fijne, hersenkrakerige formuleringen.  :)

Had AKO Groningen op het hoofdstation het blad ook niet, Jan?

Wolter
Moins mais mieux.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14695 Gepost op: 13 december 2017, 19:19:22 »
Dat is een heel bijzonder thema... Het zou van lef getuigen als in dit kader de voorgaande periode ook nog belicht zou worden. Vind de inleiding bijzonder pakkend.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14696 Gepost op: 13 december 2017, 20:20:35 »
In ieder geval één van de "Direktoren" in die periode mocht na een verschil van inzicht met vriend bloksnor het veld ruimen....

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2989
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14697 Gepost op: 13 december 2017, 20:31:21 »
Dat pleit waarschijnlijk voor die Direktor, Hans.

Wolter
Moins mais mieux.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14698 Gepost op: 13 december 2017, 21:03:45 »
Absoluut.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14699 Gepost op: 13 december 2017, 22:08:26 »
@Bas: dat is, denk ik, de reden waarom ik dit blad zo waardeer. Natuurlijk ook vanwege de terugblikkende verhalen uit de destijds dagelijkse praktijk van het dienstdoen op stoomloks en zo.
@Wolter: een zekere basiskennis Duits is wel handig, ja. Of de AKO op het station het blad ook in het assortiment voert, weet ik eigenlijk niet zeker; ik kom daar, zeker in de wintermaanden, niet zo vaak. Zou zomaar kunnen dat het blad daar in de schappen aanwezig is.
@Eric e.v.: ook thema's uit die tijd ontloopt men niet. In het winternummer 2017 (nummer 21) is een artikel gewijd aan "Sonderzüge in den Tod", bij wijze van nagedachtenis aan de in 2015 overleden Alfred Gottwald. Deportaties uit de stad Würzburg staan in het artikel centraal. Bij wijze van illustratie deze keer de laatste alinea als citaat:

""Niemand war dabei und keiner hat's gewusst"

Kuschelig verpackt im Wirtschaftswunder ließ es sich mit diesem Kollektiven Selbstbetrug gut leben. So vergingen Jahrzehnte bleiernen Schweigens, bis von den Tätern (allesamt in Ruhe alt geworden) und den Opfern (nur eine Handvoll hatte den Holocaust überlebt) kaum noch jemand im Leben war. Von wenigen Ausnahmen abgesehen sind erst die Nachgeborenen willens, das Geshehene aufzuarbeiten.
Es sollte bis zum Jahr 2012 dauern, dass die Stadt Würzburg erstmals ehemalige jüdische Bürger in ihre alte Heimat einlud. Räder mussten rollen für den Sieg, der zur alles zerstörenden Niederlage wurde, und Räder mussten rollen in den Tod, in die Vernichtung.
Sie rollten aber auch, um ehemalige Würzburger jüdischen Glaubens mit ihren Familien vom Frankfurter Flughafen in ihre frühere Heimatstadt zu bringen. Freiwillig und nicht von Angst erfüllt in Deutschland Eisenbahn zu fahren war für einige dieser Menschen eines von vielen positiven Erlebnissen, die sie nach einer Woche in ihre neue Heimat mitnehmen konnten. Hoffen wir, dass es auch in Zukunft dabei bleibt und sich nie mehr vor Zügen der Gattung DA an irgendwelchen Rampen Menschen zur Selektion aufstellen müssen...
"

Dit stukje heb ik nog eens speciaal opgezocht en herlezen toen er in het nieuws sprake van was dat een Duitse trein naar Anne Frank genoemd zou gaan worden.