Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:55:06
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3629866 keer)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14310 Gepost op: 28 October 2017, 20:50:53 »
Aan de spoorlijn richting Groterdam.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14311 Gepost op: 28 October 2017, 21:18:17 »
Wel overstappen. In Deventer en Zutphen.

Nog beetje zitten penselen aan de vijftiger:


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14312 Gepost op: 29 October 2017, 09:37:11 »
Ja, dat antwoord zag ik aankomen 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14313 Gepost op: 29 October 2017, 19:39:29 »
 ;D

Kwestie van topografie. En van je klassiekers kennen, natuurlijk.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14314 Gepost op: 29 October 2017, 19:52:28 »
Het is nog waar ook...  ;)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14315 Gepost op: 29 October 2017, 21:19:06 »
En dan bij de Poppe de grens over.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14316 Gepost op: 30 October 2017, 17:16:54 »
Juist. Even de grens over poppen, zeggen ze daar.

Een Nederlands station, of Nederlandse halte, dat vraagt natuurlijk ook om Nederlandse treinen. Eerder meldde ik al dat van zulks, althans in het alhier ter beschikking staande bestand, dat vrijwel uitsluitend is gericht op de Lümmelneraner behoeften, nauwelijks een spoor te bekennen is. Op een 2400 na, als we het even tot de trekkrachten beperken. Een handvol wagens met NS-belettering is wel voorhanden, waaronder de zogenoemde "bollenwagen', in mijn optiek zo ongeveer HET voorbeeld van wat je een typisch Nederlandse wagen kunt noemen. Dankzij het feit dat dit type ook over de grens kwam bevindt zich een tweetal exemplaren in de voorhanden collectie.



Zoals je kunt zien is de wagen weliswaar van gebruikssporen voorzien. Naar de maatstaven die destijds door mij aan het rollend materieel werden gesteld was dit wel voldoende, nu echter ben ik van mening dat er nog wel de nodige aandacht aan de naad tussen de bovenste en de onderste helft van beide bollen geschonken mag worden.

Het Duitse broertje van de bollenwagen is de Kds:



Misschien niet helemaal goed te zien, maar met deze opschriften is de wagen qua tijdperk te plaatsen in de overgangsjaren tussen Ep.III en Ep.IV.
Hoe dat zit met de opschriften van de bollenwagen is mij tot nu toe nog niet geheel duidelijk.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14317 Gepost op: 30 October 2017, 20:24:41 »
DirkJan zal je graag eens uitleggen dat het meeste materieel toch niet Nederlands hoort/hoeft te zijn...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14318 Gepost op: 30 October 2017, 20:47:03 »
Dat mag natuurlijk altijd, graag zelfs, maar dat destijds (en nog steeds, geloof ik) de (meeste) Europese spoorwegmaatschappijen hun goederenwagens (grotendeels) in een soort gezamenlijke pool hebben ondergebracht waardoor ze (onder zekere voorwaarden) vrij door iedereen gebruikt en ingezet konden worden is mij ook bekend. Dat daardoor in Luttel, Hengelooo, Tjuchem of Delfzijl een Duitse of Franse wagen geen bijzonderheid is, mag dan ook wel duidelijk zijn.

Voetnoot: waar de bollenwagen wel grensoverschrijdend werd ingezet, bleef volgens mij (ik zal dat even moeten opzoeken) de Duitse Kds binnen Duits territorium. Net als de Ommi 51.


VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14319 Gepost op: 30 October 2017, 22:09:05 »
Dit draadje wordt is een encyclopedie van zichzelf. Alleen dan van de meer ongeorganiseerde soort. Je kunt er allerlei wetenswaardigheden in vinden, alleen is er geen inhoudsopgave die je daar bij kan helpen. Maar dat mag de pret en de lees'lust' niet drukken en deren.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14320 Gepost op: 30 October 2017, 22:12:48 »
Is leuk om te lezen
Je vindt wel eens een parkeer meter sigaretten trekkende kadett rijder terug  ;)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14321 Gepost op: 30 October 2017, 23:27:09 »
Mijn fantasie-baan, waar alle nationaliteiten en tijdperken door elkaar rijden begint steeds meer op de werkelijkheid te lijken. Met de nieuwe grens overschrijdende uitwisseling van materiaal is dat eigenlijk wel leuk, de mogelijkheden blijken onbeperkt. Waar ik eerst nog werd uitgelachen omdat er bij mij zowel TGV's als ICE's rijden is nu al geen bijzonderheid meer op bijvoorbeeld station Euralille, waar ze elkaar regelmatig treffen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14322 Gepost op: 31 October 2017, 06:46:52 »
vrij door iedereen gebruikt en ingezet konden worden is mij ook bekend.
Ja en nee, maar dat leg ik tzt nog wel eens uit (de EUROP pool is trouwens in 2002 afgeschaft)
Citaat
bleef volgens mij de Duitse Kds binnen Duits territorium.
De Kds 56 was dat, vanwege het profiel. De Kds 54 daarentegen was vrij inzetbaar (was lager). Kds-en kwamen vaak voor in Nederland, de bollenwagens maakten ook grote reizen in het buitenland.
Citaat
Net als de Ommi 51.
Levensgevaarlijk ding en daarom alleen door Duitsers toegelaten

dirkjan

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14323 Gepost op: 31 October 2017, 08:29:23 »
Die Ommi 51 ziet er inderdaad topzwaar uit. Kan me voorstellen dat beladen en ontladen met het nodige beleid dient te gebeuren. Maar om nu te suggereren dat all1 in Duitsland zulke mensen rondlopen... 8) :angel:

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14324 Gepost op: 31 October 2017, 11:54:24 »
@Hijlco: een encyclopedie zou ik het niet willen noemen. Zoiets is volgens mij per definitie op de een of andere manier geordend, zodat de daarin vervatte informatie gemakkelijk te vinden is. Dat is in dit draadje duidelijk niet het geval.
Zelf zie ik dit min of meer als een soort dagboek, waarin beschreven wordt wat er zoal aan modelspooractiviteiten ontplooid wordt. Maar het gebeurt maar zelden dat ik een keertje wat terugblader...
@Jerry: dat dan weer wel. Diezelfde man bij de parkeermeter was een wel erg langdurige momentopname, wie weet hoe lang hij nu bij de sigarettenautomaat blijft staan.  ;)
@Cottage Railways: dat is het leuke van deze hobby: de één wil iets exact nabouwen, de ander laat zijn fantasie de vrije loop en weer een ander beweegt zich daar tussenin. In mijn Lümmeln zijn zeker wel elementen van het echte Lümmeln verwerkt, maar het is op geen stukken na een natuurgetrouwe weergave van dat echte Lümmeln.
@Dirkjan: mijn uitleg is inderdaad wat kort door de bocht. Natuurlijk is dat 'vrij inzetbaar' aan zekere restricties gebonden, maar ik weet niet of 'men' hier wel zit te wachten op een uitgebreide uitleg. Maar van mij mag je het tzt best eens uit de doeken doen  (y)
Dat van die Kds 54 en 56 klopt inderdaad, zo zat dat. Het gekke is alleen dat ik me niet kan herinneren ooit een Kds in Nederland gezien te hebben, terwijl het toch één van m'n favoriete wagentypes is.

Net als de Ommi 51 trouwens. En inderdaad, je moet wel iets in je mars hebben om op de juiste manier met die wagen om te kunnen gaan. Misschien hadden ze er even op moeten zetten: "Nur für Ü..." nou ja laat maar. :angel:



Het voordeel van de Ommi 51 was dat de lading in porties gelost kon worden. Bij een onjuiste bediening tijdens het lossen bestond het risico dat de wagen om zou vallen. Of de Duitse spoorwegmensen geschoold werden in het gebruik van dat ding en dat daarom de Ommi 51 niet naar het buitenland mocht, weet ik zo niet, maar feit is wel dat het ding binnen de (Duitse) grenzen moest blijven.
Hoewel... is er niet een stel van die wagen door Italië opgekocht? Daar zal dan wel een instructeur bij inbegrepen zijn geweest...  :)