Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3629860 keer)

könings

• Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14340 Gepost op: 01 November 2017, 22:41:03 »
Ah kijk, toch kalk er boven op. Dat had ik niet goed gezien in de eerste foto, mijn excuses.

Mvg Bas

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #14341 Gepost op: 02 November 2017, 01:51:04 »
Ja ja Groningen staat erop. ;D En Friesland ook. Wel in een iets grotere vorm dan tegenwoordig. Nog eerder was Friesland nog groter en hoorde dat stukje bij Hamburg zo om de hoek naar boven er ook nog bij. De Friese bewoners daar worden ook wel Angelen genoemd. Angel betekend hoek. Later zijn er veel naar England verhuisd. Samen met wat Saksen. Daarom noemen we de bewoners van England (Angelland) ook wel Anglosaksen. En dat verklaard weer waarom er zoveel Fries in de hedendaagse Engelse taal zit. Overigens naast het vele Deens, Duits (de Saksen) en het Frans. Kortom het Engels is met recht een Europese taal en daarom ligt het in vele landen makkelijk in de mond.

Kijk; weer een stukje bijgedragen aan de encyclopedie, helaas geen enkele relatie met modelspoor.   
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #14342 Gepost op: 02 November 2017, 11:59:33 »
Sterker nog, er is een tijd geweest dat "Friesland' de hele kuststrook van het topje van Denemarken tot en met de Zeeuwse eilanden omvatte. Het grootste gedeelte van wat nu Groningen (provincie) wordt genoemd viel daar ook onder.
Weliswaar was er concurrentie en ook strijd tussen de westeremse Friezen en de westerlauwerse, maar eigenlijk is de hedendaagse "wrijving" tussen Friesland en Groningen meer een voortvloeisel uit de aloude strijd tussen Stad en Ommelanden. De stad Groningen en ook het Gorecht maken in zekere zin eerder deel uit van het Saksische Drenthe dan van het Friese Groningen (de Ommelanden), de stad Groningen heeft, met wisselend resultaat, getracht de Ommelanden onder zijn heerschappij te krijgen (bijvoorbeeld door het stapelrecht op te eisen) - wat de Ommelanders op hun beurt niet pikten, met bovengenoemde strijd als gevolg.
Overigens zijn aan de stad Groningen nooit echt stadsrechten verleend, maar heeft men die zichzelf toegekend.
Misschien wat kort door de bocht allemaal, maar voor wie er in geïnteresseerd is, valt er genoeg over dit onderwerp te lezen.

Maar dat was even een zijspoortje, en in zoverre heeft het dan wel weer met het onderwerp waarover het in dit forum hoort te gaan te maken. Toch maar weer over naar een echt spoors onderwerp, of beter gezegd: een modelspoors onderwerp: modules.

Via een zeker 'collectief' zijn bij mij een paar basismodules terecht gekomen om daar eens wat van te maken zodat deze ingezet kunnen worden op zgn "Treffen" van Fremo (Freundeskreis Europäischer Modellbahner). De modules werden geleverd met het baanlichaam (en de basis van het overige landschap) in schuim voorgemodelleerd. Maar basis wil nog niet zeggen kant en klaar: een kier van meerdere millimeters, of een spoordijk die een paar millimeter boven het kopschot uitsteekt zijn dingen die even gecorrigeerd moeten woren voordat de boel verder kan worden aangepakt.
Omdat vannacht de slaap uit was maar even aangepakt.

Bovenstaande dient in geen geval als kritiek op de maker van de basismodules opgevat te worden. Het is al gezegd: de modules vormen een basis, die nog verder moeten worden afgewerkt.

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #14343 Gepost op: 02 November 2017, 12:06:40 »
Ik weet wie er in het schuim heeft zitten hakken.  8)

Hans_omBC

• Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #14344 Gepost op: 02 November 2017, 12:24:07 »
Wat een prutser  ;D

könings

• Gast
« Reactie #14345 Gepost op: 02 November 2017, 13:23:57 »
Kleine tip, denk aan de stofzuigerzak 8) (ik meende me te herinneren dat je daar ooit eens iets over schreef, en ja hoor:)
"maar voor het zover is, is er eerst noch wat irritatie en gekissebis in huis over rondstruinende styroporkruimels, die op onverklaarbare wijze de stofzuiger aan de achterkant weer hebben verlaten. Misschien ben ik vergeten er een stofzuigerzak in te doen."

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #14346 Gepost op: 02 November 2017, 17:09:03 »
Dank voor de tip! Gelukkig zal zo'n grap niet gauw nog eens gebeuren, want na die eerste keer hebben m'n vrouw en ik -toegegeven, het was haar idee, al weet ik niet of het deze keer ook voortkwam uit haar ongebreidelde, hartstochtelijke liefde waarin ik me mag koesteren of uit puur eigenbelang- zo'n zakloze stofzuiger gekocht. Dat is ideaal, ook wanneer je even iets kwijt bent, omdat er een klein dingetje uit je pincet is weggepingd bijvoorbeeld. Stofhouder goed legen, zuigen, dan de stofhouder weer legen, maar nu boven een krant of zo, en in 99 van de 100 gevallen vind je je pingeling weer terug.

Misschien wat voorbarig, maar daarnet toch even een gebouwtje in aanbouw weer opgegraven:

Misschien voorbarig? Nee, niet misschien. Wel voorbarig, want het pand zal in elk geval deze module niet gaan tooien.
Waarom dan toch opgegraven? Gewoon, omdat het voor de hand lag.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2017, 17:28:34 door 44. Reden: Periode vastgelegd »

könings

• Gast
« Reactie #14347 Gepost op: 02 November 2017, 19:58:36 »
Heeft zo'n paard toch niet nodig, een stal...

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
« Reactie #14348 Gepost op: 02 November 2017, 21:14:17 »
Het is dan wel een royale stal... Regelmatig bezoek geweest ook van een stel paardenliefhebbers.

Hans_omBC

• Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #14349 Gepost op: 02 November 2017, 21:39:56 »
In dat fotorolkokertje zit een Haflinger op sterk water?

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #14350 Gepost op: 02 November 2017, 22:04:28 »
Overigens zijn aan de stad Groningen nooit echt stadsrechten verleend, maar heeft men die zichzelf toegekend.

Daarin lijken het dan wel weer Friezen.  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14351 Gepost op: 02 November 2017, 23:05:26 »
Zelfde geldt voor Den Haag, door sommigen hardnekkig 's-Gravenhage genoemd. Dat is dus geen stad, maar het grootste dorp van Nederland. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
« Reactie #14352 Gepost op: 02 November 2017, 23:25:28 »
Sinds de gemeentewet van 1851 kent Nederland geen steden meer, enkel gemeenten. Maakt dus niet uit wat Friezen, Groningers, Hagenaars en Zeeuwen van hun woonplaats vinden, het is altijd een gemeente en geen dorp of stad.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #14353 Gepost op: 02 November 2017, 23:30:48 »
Voorwoord: de lezer gelieve bij bepaalde passages  de  ;) niet uit het oog te verliezen

@Bas: haflingers niet, nee... da's maar paarlen voor de zwijnen.
@Eric: royaal ja, met een bloemetje en een hoedje.
@Hans: nee, spelden om zo'n beest mee op te prikken

@Hijlco: mijn grootvader zei eens over de mensen van ander kant diep: "t Is aander volk".
@Klaas: met dit verschil dat Groningen wel op zijn rechten als stad heeft gestaan (muntrecht, rechtspraak) en dat dat destijds ook erkend is (onder bepaalde voorwaarden, maar dat is weer een heel verhaal). Den Haag is naar moderne(re) definities toch wel een stad te noemen, net als bijvoorbeeld Drachten of Amstelveen. Hoewel... Drachten blijft toch wel een dorp, met stadse allures.
@Gerard: als iemand vraagt waar ik weg kom en ik zeg dat ik uit Stad kom, begrijpt iedereen wat ik bedoel. Ik woon dus in Stad, niet in Hoogkerk (Hoogkerkers nu even niet verder lezen), hoewel dat dezelfde gemeente is.

Bij de uitgever van onder anderen de MIBA, Verlagsgruppe Bahn (VGB) heeft men een hoop items in de opruiming gestopt. Daarvan heb ik gretig gebruik gemaakt en kwistig aanvinkend mijn winkelmandje volgepropt, vooral nog ontbrekende nummers BAHNEpoche, maar tevens een paar brochures die ik tot nu toe had laten liggen omdat de prijs/inhoud verhouding naar mijn smaak net niet in evenwicht was. Omdat dat nu ruimschoots wel het geval was, alsnog. Zoals bijvoorbeeld en onder anderen:

« Laatst bewerkt op: 02 November 2017, 23:33:40 door 44 »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #14354 Gepost op: 03 November 2017, 00:08:45 »
Ik heb ook maar even gekeken. Dat "venloer Bahn" boek staarde me al even aan en nu zie ik bij de aanbiedingen ook een verhandeling over de Eisenbahndirektionen staan van na 1945. Juist in mijn Eifel is daar wel wat gerommeld (deels bij Trier, deels bij Köln, Trier later weer bij Saarbrücken gevoegd, enz), dus enige degelijke achtergrondinformatie kan geen kwaad. Bij deze besteld :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)