Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3412422 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14145 Gepost op: 10 oktober 2017, 23:30:55 »
Dat is een teckel
 :P

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14146 Gepost op: 11 oktober 2017, 01:13:23 »


Die heb je snel aangepast  ;D 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14147 Gepost op: 11 oktober 2017, 02:21:47 »
Zolang de uiterst beschaafde en vakbekwame dame links, in haar rode jas, haar vingertoppen rustig op elkaar houdt... Dan gaat het allemaal nog wel goed komen, meen ik.

Reinout (die zich afgelopen "Houten" afvroeg of hij geen Willie Brandt aan moest schaffen bij de plaatselijke preiserleverancier)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14148 Gepost op: 11 oktober 2017, 02:33:35 »
Hmmmm lijkt er op dat frau Merkel de jonge dames toespreekt

Arjan

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14149 Gepost op: 11 oktober 2017, 06:49:41 »
 ;D ..aber boxhandschuhe?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14150 Gepost op: 11 oktober 2017, 08:28:07 »
Citaat van: Auke
Staat er nu een jongetje verlekkerd naar die vrouw te kijken op dat dak?

Wat nu Auke, projectie?  ;D 8)
't Zit ietsje anders volgens mij....



Citaat van: Reinout
die zich afgelopen "Houten" afvroeg of hij geen Willie Brandt aan moest schaffen bij de plaatselijke preiserleverancier


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14151 Gepost op: 11 oktober 2017, 13:39:09 »
Krankenwagen, Feuerwehr  und THW farben  ???  ;D ;D

Gruße

Arthur


2017




De voertuigen van de THW, de kleding en een groot deel van de uitrusting is van af de oprichting  uitgevoerd in de kleur blauw (RAL 5002 ultramarijnblauw) Er moest een duidelijk verschil waarneembaar zijn  tussen de voertuigen van de Brandweer (kleur rood) en die van de reddingsdiensten (blauw). De THW is net als de ons bekende BB na WWII opgericht om tijdens de koude oorlog en in andere gewapende conflicten mensen en dieren te redden en inzetbaar zijn bij het herstel van goederen en infrastructuur. In 1995,na de  herstructurering van de THW tot een organisatie die wereldweide  inzetbaar is, behield de THW haar blauwe kleur. In Duitsland staat de THW ook wel bekent onder  “Die blauen Engel“ of „THW – Unser Strom ist blau!“ Een uitzondering op de regel zijn de commando en communicatie voertuigen . Deze zijn overwegend wit een met blauw lettertype (voorheen oranje met witte tekst), zodat ze snel kunnen worden geïdentificeerd als een leidend punt tussen andere voertuigen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14152 Gepost op: 11 oktober 2017, 15:51:02 »
THW, inderdaad, de vierde colonne, naast brandweer, ambulance en politie. Of je de THW zo direct met de (in 1985 practisch, in 1986 officieel opgeheven) BB mag vergelijken waag ik te betwijfelen.
Voor de jonkies: BB staat voor Bescherming Bevolking. Deze organisatie was na WOII in het leven geroepen om, mocht er eens een (atoom)oorlog uitbreken, de burgerbevolking terzijde te staan en het bieden van een helpende hand bij het redden van het vege lijf. In tegenstelling tot de THW was de BB toch eerst en vooral gericht op hulpverlening (en bescherming) in geval van oorlog, terwijl de THW veel breder werd (en wordt) ingezet. Bij een beetje ongeluk op bijvoorbeeld de Autobahn zie je al gauw de blauwe vehikelen van de THW opduiken. Zoek je bijvoorbeeld op foto's van de treinramp bij Eschede, dan zie je ze ook veelvuldig in beeld. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de THW die taken uitvoert waar in Nederland veelal de brandweer wordt ingeschakeld, behalve dan die dingen die direct met brand of brandpreventie te maken hebben.

In Lümmeln is de THW uiteraard ook aanwezig:



Helaas mist het zwaailampje, daar moet ik nog eens iets op zien te vinden.
En vergeleken met het overige bijzonder indrukwekkende wagenpark waarover de THW ook in 1967 al beschikte, is zo'n kevertje eigenlijk ook maar niks.
Maar goed, je moet ook niet (altijd) alles willen.

En de brandweer, natuurlijk, die ook. Na een welhaast archeologisch te noemen zoektocht toch op kunnen duikelen:



Krankenwagen gibts (leider?) nicht... naja, je moet ook niet (altijd) alles willen.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2017, 16:07:46 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14153 Gepost op: 11 oktober 2017, 16:21:48 »
 ???
zwaailicht
zo'n speld met gekleurd kopje

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14154 Gepost op: 11 oktober 2017, 20:49:09 »
Oei, Jerry... zo'n speldeknop is nogal een formaat hoor!



Nee, dat gaat 'm niet worden...

Ondertussen, voor zover er hier en daar even een beetje tijd was, nog wat ideetjes en technieken uitgeprobeerd op een eigen wagen (Gbs 252)., om te kijken of dat ook toegepast kan gaan worden op dat spoor 0-monster.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14155 Gepost op: 11 oktober 2017, 20:52:41 »
kreatief denken
dremel
schuurschijfje
kantjes pas slijpen
aflakken met blanke lak
dat moet je toch wel kunnen
een handgreep van een ader koperdraad lukt je ook  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14156 Gepost op: 11 oktober 2017, 22:39:28 »
Hmm... hoop heisa. Ik pulk 'm wel van die Polizeikäfer af, die deugt toch niet qua kleur. Hoef ik alleen maar het witte ringetje even blauw te verven.  :P

De andere kant van dezelfde wagen hierboven:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14157 Gepost op: 12 oktober 2017, 14:52:06 »
Zowel de Gbs 254 als de Gbs 252 zijn nog maar relatief kort in dienst (we rekenen hier zoals bekend mag worden verondersteld het jaar 1967 volgens de in onze samenleving nog gebruikelijke telling); de Gbs 254 kwam voor het eerst op de rails in 1961, de Gbs 252 een vijftal jaren later, 1966. In 1967 was die wagen dus "van gisteren".
Hoewel de mate van vervuiling niet altijd alleen van de leeftijd afhankelijk is, was het wel mijn bedoeling met die leeftijd een beetje rekening te houden. Bovendien zie ik de uitdaging meer liggen in het zo weinig mogelijk vies maken, in plaats van het zo vies mogelijk maken. Weniger ist mehr, zoals het dan heet,en ik heb wel eens het idee dat, ook al doe je zo weinig mogelijk, het toch altijd meer is dan je denkt, verwacht en vooral dan je van plan was.



Het verhaal over staalplaatdaken en zulke van PVC op hout is wel wat ingewikkelder dan ik het deed voorkomen< de hele seriie Gbs 254 bestaat deels uit wagens die zijn vervaardigd met herwonnen delen van wagens die aan een totale heropbou toe waren, en deels uit wagens die door de fabrieken nieuw geleverd werden. Daarbij werden de "herverbouwde" wagens vrijwel allemaal voorzien van een PVC-dak, terwijl de nieuwe wagens practisch allemaal met staaldak geleverd werden.
Ovrigens, de Gbs 252 onderscheidt zich van de Gbs 254 vooral door het ontbrekende "Sprengwerk" (en is daarenboven voorbereid op de automatische bufferkoppeling, maar daar zie je, zeker wanneer de wagen onderdeel van een rijdende trein is, niet zoveel).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14158 Gepost op: 12 oktober 2017, 17:57:15 »
Via het ILKK nog wat uit het politieautoverhaal voortvloeiende zaken geregeld. Zo kwam er vandaag via de post een velletje met wat decals "POLIZEI" binnen, via de mail een aantal uit een boek gescande pagina's boordevol nuttige info en via de interne app de tip dat Vallejo over de juiste kleur groen zou beschikken. Het onvermijdelijke dankuwel-ritueel en zo volgt nog via de geëigende kanalen.

Volgens de RAL-kleurenwaaier zou dit groen (van vóór 1975) het "Tannengrün" RAL6009 moeten zijn:



Op het Vallejo-potje staat ook, behalve de naam van de kleur in het Spaans, "Verde Oliva", ook duidelijk het RALnummer vermeld. Verde Oliva betekent dus Tannengün, in goed Nederlands: "dennengroen".



Waarom die Engelsen dat dan in vredesnaam weer zo nodig "Olive Green" (olijfgroen) moeten noemen, mag Joost weten. Zo blijkt maar weer dat het niet goed voor je verstand is als je te lang met z'n allen op een onbewoond eiland blijft zitten.

Maar goed, het autootje is gesloopt, alleen de koplampjes en het zwaailichtje willen zonder geweld niet los, die zitten vastgeklemd (de lampjes) dan wel vastgesmolten (het zwaailampje). Dat laatste geldt ook voor het interieur, maar dat is niet zo'n ramp.


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14159 Gepost op: 12 oktober 2017, 20:25:45 »
Als ik Verde Oliva in een internetvertaalmachine duw, komt er aan de andere kant Olijfgroen uit. Zo gek is dat Britse Olive green dus nog niet. ;)

Groet,
Bas