Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 22:10:18
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:48:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:12:38
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 19:57:08
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3669105 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14085 Gepost op: 07 October 2017, 13:50:29 »
Soms probeer ik met zo'n smiley een bepaald gevoel (of, zo je wilt, een bepaalde emotie) aan te geven en dan dekt het rijtje wat door BNLS gegeven wordt niet altijd de lading.
Overigens ben ik een 0 in het interpreteren van die smiley's en andersom zal ook wel het geval zijn 

Maar wat vooral blijft jeuken is de vraag waarom de Hbrs 57 nou eigenlijk een Sonderbauart is.

Citaat
H: Gedeckte Wagen in Sonderbauart, mit zwei Achsen: Lastgrenze 20t, mit Drehgestelle 40t.

Zo op het oog zou je toch zeggen dat het een hele gewone wagen is, met niks geen bijzondere toeters of bellen.
Carstens:

"... ist eine Weiterentwicklung des Glm(m)hs 50. Die Wagen unterscheiden sich äußerlich nur geringfügig ... der Glmmhs 57 (oftewel Hbrs-57) hat UIC-Seilanker, während der Glmhs 50 UIC-Seilösen (Bauart 50) besitzt."

Maar op het Brawa-plaatje zien we toch echt een wagen met Seilösen, niet met Seilanker.

Een andere vraag die in direct verband met bovenstaande staat is: moet ik me daar echt heel erg druk om maken?
Antwoord: nee.
Maar ik doe het wel!! 

Eerst maar even iets anders doen:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14086 Gepost op: 07 October 2017, 17:24:22 »
Zo. De lijm moet eerst nog maar even een nachtje drogen voordat we verder gaan, want het dekblad was behoorlijk krom en voordat ik de lijmverbinding met het rechttrekken ga belasten moet het eerst maar eens ècht droog zijn, denk ik dan maar. Das even een nachtje in de tang(en), zullen we maar zeggen.

Bij gebrek aan ideeën waar ik nog zoeken kan laat ik die Hbrs-57 ook voorlopig met rust, bovendien, ik heb zo'n wagen geeneens niet.
En als we dan toch in de "Großraumwagenstemming" zijn, is het misschien oo wel eens aardig om een klusje dat al jaren vooruitgeschoven is eens op te pakken, namelijk deze vier voorzien van een correct dak:





Vier? Dit zijn er toch maar twee?
Ja, maar van die bovenste heb ik er nog twee, maar om nou drie keer dezelfde wagen neer te zetten...
Maar goed, wat er mis mee is? Wel, in het echt had, of heb, je twee versies van de bovenste wagen: de versie met pvc-dak en met metalen dak. Het Roco-model is een mengeling van beide. Volgens SC is het het makkelijkst de kenmerken van PVC-dak aan te passen, zodat er een wagen met metalen dak ontstaat. Bovendien hadden de meeste van die wagens zo'n metalen dak.
Blijkbaar heb ik vroeger al eens een halfslachtige poging ondernomen, getuige onderstaande foto:



Nou, wie weet gaat dit dan eindelijk eens gebeuren - die wagens zwerven hier al jaaaren zo rond. Zelfs de doosjes heb ik niet meer, dus ze stammen uit de tijd dat ik de doosjes weggooide (want ruimtevreters), en dat was eind jaren 80 vorige eeuw, als ik me niet vergis.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14087 Gepost op: 07 October 2017, 20:41:26 »
Zo, na de avondmaaltijd meteen de koe bij de hoornen gevat (al zie je die niet zo heel veel meer, koeien die hun hoornen nog hebben). Met een scalpel het overstekende randje van het dak verwijderd, met verdunner het dak aan de bak vastgelijmd en vervolgens met acryl plamuur het nauwelijks nog zichtbare naadje dicht gemaakt.



Dat mag nu eerst een nachtje drogen. Dat spul van Vallejo werkt phantastisch, maar van eerdere klusjes die ik daarmee heb gedaan weet ik dat het wel de tijd moet krijgen om uit te harden, en dat duurt wel even een paar uurtjes (helaas? Ach, intussen kun je mooi iets anders doen, bedenken hoe je verder gaat of zo).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14088 Gepost op: 07 October 2017, 21:58:24 »
Ondertussen... tja, ondertussen kan ik mooi even gaan bedenken hoe de volgende wagen (ook een "Großraumwagen") van wat sporen veroorzaakt door dagelijks gebruik en blootstelling aan weer en wind voorzien moet worden, de Glmrs 38 [P]. Dat "[P]" betekent dat de betreffende wagen een zgn 'Privatwagen' is, dat wil zeggen dat deze door de DB (de eigenaar) verhuurd is aan een niet-DB-organisatie, in dit geval de firma Kuba - Imperial, een fabrikant van (aanvankelijk) radio- en platenspelermeubelen, later ook meubels waarin behalve radio en platenspeler ook een televisie en/of en bandrecorder geïntegreerd waren.

Als je via google.de zoekt op "kuba imperial" kom je de Wikipedia-pagina wel tegen, en als je "Bilder" aanklikt in plaats van "Alle" word je vergast op een veelheid van plaatjes van de schitterend vormgegeven meubels:



Wow... ik zou best zo'n meubel in huis willen hebben, en dan op die televisie (natuurlijk een zwartwit buizen-tv) mijn dvd-s van de Thunderbirds afdraaien. Hoewel... zou dat wel kunnen, dvd's op zo'n ouwe tv kijken? Ach, natuurlijk wel. Tenslotte kun je met een vandaag gekochte M*-lokomotief ook nog rijden op de rails van toen.

Maar goed, de wagen, ooit in Houten op de kop geslagen voor minder dan een tientje:



Op de foto veel meer zichtbaar dan in het echt: het zwart van de letters loopt in de planknaden niet door. Misschien voor het vervuilen wat bijwerken, of erop gokken dat het door het vervuilen nog wat minder zichtbaar wordt. 't Moet ook weer niet al te vies worden natuurlijk.
Leuk tussendoorklusje voor als ik met die Gbs'en bezig ben en 't moet even drogen of zo.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14089 Gepost op: 08 October 2017, 11:39:42 »
Zoals verwacht was de plamuur vanmorgen mooi uitgehard, dus kon met een schuurpapiertje het behandelde gedeelte gladgeschuurd worden. Daarna even vlug een kleurtje in elkaar gemengd en er even opgesmeerd (met een kwastje) om te kijken of het effect zo ongeveer als gewenst zou uitpakken. Dat kon minder:



Nog even wat schuurwerk, want (vooral) de linkerhoek is nog niet helemaal je dat en ook de kwaststreken moeten weer weg, een goed kleurtje brouwen en dan de compressor maar eens opstarten.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14090 Gepost op: 08 October 2017, 13:19:53 »
Eigenlijk wilde ik de wagen helemaal -afgezien van het dak, dat zit nu vastgeplakt- uit elkaar halen, omdat dat makkelijker is met verweren, maar om bovenbouw en onderstel te scheiden moet eigenlijk meer kracht gezet worden dan ik durf. Zelfs pasgekochte wagens, die als het ware vers van de productielijn gekomen zijn, vertonen eigenschappen die aan de originele Rocokrak kunnen worden toegeschreven. Met deze oude wagens durf ik al helemaal niet al te veel fratsen meer uit te halen.

Nog even wat aan het schuren en aan het kleurenmengen geweest:



Eigenlijk is het me zo wel naar 't zin. De bedoeling was eigenlijk het dak helemaal te spuiten om kleurverschillen te vermijden, maar ik geloof niet dat dat hier nog nodig is.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14091 Gepost op: 08 October 2017, 13:34:38 »
dat ga je in een rijdende trein zeker niet zien...  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14092 Gepost op: 08 October 2017, 13:46:47 »
Neuh, dat denk ik ook niet... Maar je weet maar nooit.
Overigens, die handgreep links, boven de Rangierertritt, dat is geen handgreep maar een aangegoten streepje. Dat moet ook maar even een draadje worden, denk ik. Want die zie je wel, ook in een rijdende trein.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14093 Gepost op: 08 October 2017, 13:47:45 »
..  (y) goede aanpassing,
eh is het eigenlijk al winterseizoen of ben je nog in Zomermodus. Misschien maar weer eens tijd van een Eindstandfoto 8)
Gr. Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14094 Gepost op: 08 October 2017, 13:59:33 »
Hmm, da's een goeie, Joke. Eigenlijk zou de zomerstand nog wel moeten zijn ingeschakeld, maar op de één of andere manier is die toch naar de winterstand geflipt, lijkt het wel. Het is wat blijven hangen met dat mangatdeksel geloof ik... Oja, ik weet alweer waarom: het was er eigenlijk aan toe om de beide sporen van de Dieseltankstelle definitief te plaatsen, maar er is een beetje gebrek aan flexrails. Daarvoor moet er eerst weer even boodschappen gedaan worden, en er is nog steeds geen (zicht op) weer een winkel hier in Stad.
En om nou twee flexjes op te laten sturen...
Eerdaags zal mijn lieftallige wederhelft wel weer willen gaan boodschappen doen in Leer of zo. Kan ik meteen even kijken waar Birgid Hatting tegenwoordig zit, die schijnt verhuisd te zijn, heb ik begrepen.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14095 Gepost op: 08 October 2017, 14:13:56 »
Klopt, die zit nu nu in de Mühlenstraße, bijna in het midden. Ben er laatst al geweest. Het is er een stuk ruimer zodat de voorraad ook weer wat aangevuld kan worden. Het loopt er een stuk makkelijker even langs. ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14096 Gepost op: 08 October 2017, 14:17:35 »
De Bremerstraße was anders ook wel makkelijk, daar kon je (met een beetje mazzel) voor de deur parkeren.
Nou ja, dat kan altijd nog, is het alleen een klein stukje verder lopen.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14097 Gepost op: 08 October 2017, 14:50:04 »
Klopt, die zit nu nu in de Mühlenstraße

Is er nu ook al een straat naar vernoemd??

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14098 Gepost op: 08 October 2017, 15:15:40 »
Waarnaar vernoemd? Wat is er voor bijzonders aan Mühlenstraße?
Je kunt er wel een Currywurst kopen, dat wel.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14099 Gepost op: 08 October 2017, 16:44:11 »
Mooi wagentje met die Kuba - Imperial-opdruk. Roco heeft hem ook uitgebracht, maar dan in het lichtgrijs, artnr. 46097. Die zit in mijn verzameling.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus