Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
BR-18.6 Schaal-0. door sncf231e
Vandaag om 12:13:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 12:11:27
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:17
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:44
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3636203 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13245 Gepost op: 24 June 2017, 06:38:44 »
Sorry nog een vraag, welke korrelgrootte heb je van koemo genomen?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13246 Gepost op: 24 June 2017, 07:11:48 »
Geeft niet Joke, het is nog vroeg, dus het kan nog.
Van Koemo heb ik de ballast uit het H0-assortiment gekozen, R10 en R15. Deze heb ik in de verhouding 1 : 1 gemengd. Om te proberen heb ik ook de Schotterkleber genomen. Die is prima, al kan ik nu niet direct zeggen dat er veel verschil is met verdunde houtlijm.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13247 Gepost op: 24 June 2017, 09:40:02 »
Dat is inderdaad zo, maar in dit geval is er ook treinverkeer van, naar en over het spoor waar het doodlopende spoor (met de bewuste Gs) op uitmondt (dan wel uit voortkomt). Daarom fernbedient (en afhankelijk van het wissel, maar ik moet nog even uitzoeken hoe dat dan werkt).
Carstens heeft altijd in zn voorbeelden het aantal bediende Gleissperren schromelijk overdreven. Een kopspoor wat maar sporadisch wordt gebruikt (bij jou: voor fotodoeleinden;-) krijgt een slot. Dat slot zit in de Hebelbank en spert de Fahrstrasse van het spoor wat er aan ligt. Voor de Durchrutschweg is de wissel wel bediend, dan loopt de Durchrutschweg tot tegen de Gleissperre.

Doorverbinden van zo'n sleutel in de bediening is leuk te maken. Je neemt een audiostekker (van een koptelefoon) en verbind twee polen met elkaar door (geen kabel eraan). Deze stekker neem je op in de stroomkabel naar je wissel. Als je de sleutel eruit haalt, doet t wissel t niet meer. Dan kun je de stekker in de bediening van t ontspoorblok stoppen en die bedienen. Terug stoppen bij t wissel en alles doet t weer :-)

dirkjan

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13248 Gepost op: 24 June 2017, 14:05:01 »
Ik heb nog spoor N liggen
Daar wilde ik een neben bahn mee maken
Maar dan weer denk ik
verkopen en lgb een lokje en wat wagons
En dan een station maken en de wissels echt met draden bedienen met hevels (ala reinout)
 ???Wat een twijvels weer
Maar ik blijf dit vol interesse lezen

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13249 Gepost op: 24 June 2017, 15:56:36 »
Zeg Jan, even snel (want ben aan het werk), maareh, ik meende dat als er een Gleissperre werd gebruikt en als het spoor ook in beide richtingen bereden kan worden (in casu, anders kom je nooit uit je Photografierstumpfie), dan dienen er in beide richtingen Gleisspersignalen te staan. Ik zie ze in de gauwe snelligheid bij jou niet staan en misschien is er al een hele discussie over gevoerd en is deze opmerking overbodig.

Mvg Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13250 Gepost op: 24 June 2017, 16:07:11 »
Dat wordt het volgende stapje
Hij is er nog niet uit welke waar en hoe die kabel dozen moeten lopen doen en zijn

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13251 Gepost op: 24 June 2017, 16:22:57 »
Aha! Kijk aan. Of toch binnenkort ;D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13252 Gepost op: 24 June 2017, 18:16:53 »
binnen wel
kort  ???
Kan morgen zijn ,of over een jaar

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13253 Gepost op: 24 June 2017, 18:40:52 »
Zo werkt het niet. Bij een tweezijdige Gleissperre wordt bepaald of de beveiliging twee kanten op nodig is. Dat is hier niet het geval, alleen de wissel wordt beschermd. Als er iets op het fotospoortje staat is het een Rangierfahrt, die hoeft niet te worden beschermd, is z'n eigen schuld als die de Sperre over t hoofd ziet.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13254 Gepost op: 24 June 2017, 20:01:31 »
Nee, zo eenvoudig is het jammer genoeg niet. Voorbeeldje: trein komt aan, lok wordt afgekapt en rijdt als Ablauf in het Fotografiergleis. De Lokführer maakt kop en moet als losse lok naar Ichweisnichtwohinundwofür. Daar heeft die arme man een Zugnummer voor nodig. Ook al rijdt hij alleen maar met een los masjien, hij is toch een trein, dus Zugfahrt, al vanaf het moment dat hij in dat Stumpfgleis staat. Niks Rangierfahrt. Hoever dat op Jan zijn Vorbahnhof van toepassing is, weet ik niet, maar als ik de situatie ter plekke licht in ogenschouw neem, kan het bovenstaande zomaar gebeuren. Het kopspoorke lijkt mij er belangrijk genoeg voor om uit te rusten met 2 Gleisspersignalen, je wilt toch niet dat de losse lok stiekem er vanonderuit muist...dat geeft vlekken op het perron.

Mvg Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13255 Gepost op: 24 June 2017, 20:54:04 »
De Lokführer maakt kop en moet als losse lok naar Ichweisnichtwohinundwofür. Daar heeft die arme man een Zugnummer voor nodig.
Nope, een trein (dus eentje met een zugnummer) kan alleen van een Hauptgleis als trein vertrekken. Het verlaten van een Fotografiergleis is een Rangierfahrt. Deze kan in een Hauptgleis overgaan in een Zugfahrt.  Maar daar hoeft deze niet voor te stoppen (DV408 $23 abs (18))

Een Gleissperre krijgt alleen een tweede Gleissperrensignal als wissel en Gleissperre niet met elkaar verbonden zijn en dus een Lok van de kant van het wissel kan komen als de Gleissperre nog aanligt. Dat is in het Stellwerk van Jan niet het geval. Het Gleissperrensignal dekt alleen vanaf de kant van het kopspoor (daar zie je het ronde Sh0 teken), aan de andere kant zie je 2 witte stippen. Door de koppeling met het wissel (en het rangeersein) kan het niet gebeuren, dat van de andere kant wat komt. Volgorde van stellen op de Hebelbank is:
1. Gleissperre open (Gleissperrensignal op Sh1)
2. Wissel om
- geen Fahrstrasse, want een rangierfahrt
3. Rangeersignaal op Sh1
4. Lok rijdt kopspoor op.

dirkjan

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13256 Gepost op: 24 June 2017, 20:57:51 »
Overigens zie ik nu pas dat Jan  schrijft dat hij het Sperrsignal (ik neem aan het Gleisspersignal?) wegens plaatsgebrek aan de andere kant gaat zetten. Dat kan, mits omschreven in de Ortsbücher en de ter plekke geldende snelheid niet te hoog is natuurlijk (Vmax=40 meen ik).

Nog wat groeten.
Bas

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13257 Gepost op: 24 June 2017, 21:21:28 »
Het gedeelte mbt Zugfahrt beginnende in Hauptgleis ben ik niet geheel mee eens, je zult mij dan even de desbetreffende passage moeten laten zien, als je zin hebt, natuurlijk.
Je uitleg mbt het desbetreffende Gleisspersignal klinkt aannemelijk, maar voor de zekerheid wil ik toch vragen  of wij het wel over hetzelfde hebben; je hebt het toch over een Gleisspersignal en niet over een Sperrsignal?

Mvg,

Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13258 Gepost op: 24 June 2017, 21:44:56 »
Hoho, laten we even de zaken in een rustig perspectief bekijken, zonder dat daarbij een voor haarkloverij geschikt mes op tafel komt.
Over treinen (met Zugnummer) die vertrekken: daarvoor is per definitie een spoor nodig waar voor zo'n vertrek (of desnoods Durchfahrt) door middel van het sein Hp1 cq Hp2 toestemming gegeven kan worden, en dat soort seinen wordt door middel van zgn. "seinpalen" aan de machinist overgebracht. En die seinpalen staan doorgaans alleen aan Hauptgleise.

Voor het overige moet ik me ook even verdiepen in die materie, globaal weet ik best wel wat, maar als we zo beginnen moet ik ook weer even studeren.
Daarbij komt dat de situatie op mijn baan volkomen fictief is, weliswaar geïnspireerd op het echte Lümmeln, maar het echte Lümmeln is hier niet exact nagebouwd.
« Laatst bewerkt op: 24 June 2017, 22:18:18 door 44. Reden: nog een haartje gekloofd »

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13259 Gepost op: 24 June 2017, 22:13:56 »
Daarom dat ik het er niet mee eens kon zijn. Een Zugfahrt begint nl aan de voet van het Hauptsignal met Signalbild Hp1 of Hp2 of een van zijn Ersatzsignale (Zs1 bv of Zs7), echter wanneer het een desbetreffende spoor bewaakt wordt door een Gruppensignal, dan begint de Zugfahrt al meteen op de plek waar de lok staat. Kan dus perfect vanuit het Fotografiergleis. Overigens vind ik de rest van Falkenbergs uitleg mbt het Gleisspersignal zeer aannemelijk, zoals al eerder geschreven. Terug dus naar Lümmeln, want dit theoretisch gezwam heeft al veel te lang geduurd. Totaal overbodig.

Mvg

Bas