Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:54:44
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 20:45:16
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:49:05
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 19:36:54
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:29:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:26:59
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
US diorama in H0 door william_2
Vandaag om 13:06:36
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3848432 keer)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12885 Gepost op: 24 April 2017, 16:34:29 »
Da's een mooie Lü-rit (y)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12886 Gepost op: 24 April 2017, 16:43:44 »
Wat me dan wel benieuwd maakt naar de eventueel te doorlopen Überunterqueerdurchführung :angel:

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12887 Gepost op: 25 April 2017, 20:58:59 »
Ja, een 041, die moet terug naar de toekomst  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12888 Gepost op: 01 May 2017, 22:55:40 »
@Gerard: afvoer?Waarom geen aanvoer? Het is ook een beetje hoe je het bekijkt, toch?  ;)
@Zuylen: Dank u! 
@könings: als de combi door het laadprofiel komt, komt ie ook wel onder de Unterführung door. Denk ik.
@Falkenberg: er zijn wel 41ers Alt die de 041 gehaald hebben, maar of de 351 daar ook bij hoorde? Dat zal ik op moeten zoeken.
En verder... Toekomst, verleden - het maakt allemaal niet uit, in Lümmeln staat de tijd toch stil. 

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12889 Gepost op: 02 May 2017, 09:39:41 »
Gelukkig, je leeft nog. (y), begon me al zorgen te maken!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12890 Gepost op: 02 May 2017, 13:36:08 »
Natuurlijk. Zodra dat niet meer het geval is, doe ik daarvan natuurlijk, zoals altijd, hier uitgebreid verslag.

Maar er zijn andere zaken die mijn aandacht behoeven, en daarom heb ik het niet zo veel aan knutselen toe. Hetgeen niet wil zeggen dat er in het geheel niets gebeurt, want:



een wagonnetje slopen lukt altijd wel. Jammer alleen dat er dan een stukje afbreekt, wat de motivatie om de onderneming voort te zetten danig afbreuk doet.



Eén en ander zou wel te lijmen zijn, ware het niet dat de voorradige daarvoor geschikte lijm weigert ook maar enig teken van viscositeit te vertonen, zodat omgekeken moet worden naar vervanging. Helaas heeft de lokale Plastruct-Plastic-Weld-winkel gedurende de vorige week een restloze uitverkoop gehouden, waardoor ik achter het net aan het vissen ben, en aanvullende voorraden worden niet eerder dan over enige tijd verwacht. Als meevaller dient te worden opgetekend dat ik per elektronische post verwittigd word zodra de voorraden van de desbetreffende winkel weer zijn aangevuld en een flesje van het begeerde goed voor mij gereserveerd staat.
Tot zolang tracht ik mij te vermaken met de herlezing van mijn oude jaargangen "De Spiegel" en "Prinses" (niet te geloven dat dat vroeger zo'n succes was, die bladen. Misschien kwam dat wel door Puk en Poppedijn, gelijk een lepel custardpudding met veel suiker de levertraan verbergend).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12891 Gepost op: 03 May 2017, 21:36:27 »
Geen idee hoe lang dat met die lijm gaat duren. Heb ik mooi even tijd om op m'n gemak een beginnetje te maken met het vervuilen van de Glmhs 50. Kijken of ik het voor elkaar kan krijgen van elke stap foto's te maken, zodat een beetje een indruk van het proces kan ontstaan.

Stap 1 is natuurlijk de demontage (het slopen), dat is hiervoor al getoond.
Stap 2 is het maken van de keuze van de kleur verf voor stap 4.



Die stap 4 bestaat in feite uit het geven van een zweem donkere vervuiling over met name het chassis, als basis voor verdere stappen. Hiervoor maak ik een keuze uit de meer donkere kleuren bruin die zich in mijn assortiment bevinden, zoals (oa) de vier hierboven. Kwestie van smaak vooral.

Maar voordat op die stap 4 kan worden overgegaan, komt nog even stap 3 aan bod. Een belangrijke, tamelijk essentiële stap, omdat daarin alles wordt klaargezet wat nodig is om stap 4 te kunnen voltooien.



In beeld: verdunning (4010 reducer van auto-air colors), verf (met verdunner) in het spuitbekertje, de airbrush en het te behandelen onderwerp
Buiten beeld: potje verf (in dit geval nr. 70.941, gebrande omber, van Vallejo), pipet (om verf en verdunner te mengen) en compressor

Dan de resultaten van stap 4 (zie boven):





Zoals je ziet, heb ik meteen ook de bovenbouw even een veeg meegegeven (alleen onderlangs en vooral niet te veel)

Stap 5: spuitbekertje schoonmaken en met een stukje keukenpapier even de tip van de naald afvegen.

Al met al heeft dit ergens tussen de vijf en tien minuten in totaal gekost, een veelvoud daarvan heb ik besteed aan het verwerken van de foto's en het schrijven van deze paar regeltjes.

Volgende keer verder.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7801
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12892 Gepost op: 04 May 2017, 00:04:05 »
Dus.... samengevat.... het schoonmaakwerk na afloop van zo'n spuitklusje valt nogal mee qua tijd? Mijn indruk was altijd dat je daar aardig wat tijd mee bezig was. Nou is zelfs 5 minuten veeeeeeeeeeeeeel t.o.v. het 10 seconden onder een kraan houden van een plastic verfbord waar je met een kwast in hebt lopen roeren, maar.....

Wat ik in gedachten had was "kwartier schoonmaken". Dan valt "5 minuten schoonmaken" nog best mee :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12893 Gepost op: 04 May 2017, 06:31:35 »
Het is nog erger, Reinout. De genoemde tijd staat voor de stappen 2 t/m 5. Goed, misschien overdrijf ik en beetje, maar meer dan een kwartiertje heeft die hele actie beslist niet gekost.
Het schoonmaken is beperkt gebleven tot: "Stap 5: spuitbekertje schoonmaken en met een stukje keukenpapier even de tip van de naald afvegen." Spuitbekertjes onder de kraan houden: 5 tellen; tip afvegen: één tel. Heen en weer lopen naar de kraan: 10 tellen.

Eerder zei ik al dat ik meestal het schoonmaken (van de airbrush) beperk tot één keer na ongeveer 10 keer gebruiken, hangt er natuurlijk een beetje van af hoe "vies" het ding elke keer wordt. Het komt erop neer dat ik pas ga schoonmaken als het spuiten niet meer lekker wil.

Deze keer ben ik begonnen met een goed gereinigd luchtpenseel, ik zal in dit verslagje meenemen wat ik precies (qua schoonmaken) met het stuk gereedschap uithaal.

Airbrushen is geen heksenwerk, het is net als met elk ander stuk gereedschap: je moet ermee leren omgaan. Leren autorijden kan (vrijwel) iedereen. Dat niet iedereen een Fernando Alonso wordt is weer iets anders.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12894 Gepost op: 04 May 2017, 21:16:56 »
Beetje verder, drie kleurtjes, basis van gebrande omber (de aspotten was ik gisteren vergeten, en die moesten nog wel een waasje meekrijgen), verse roest (aarde mat, Vallejo 70983) en zwart (Vallejo 70950):





De wielen hebben met de kwast een kleurtje gekregen, mixje van matte aarde en gebrande omber.

Tijd: in totaal 19 miniuten.
Airbrush onderhoud: punt van de naald schoongeveegd, beetje nieuwe vaseline op gedaan. Verfbekertjes omgespoeld.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12895 Gepost op: 04 May 2017, 22:06:50 »
Dat niet iedereen een Fernando Alonso wordt is weer iets anders.

Gelukkig maar.....

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12896 Gepost op: 05 May 2017, 16:05:24 »
Hallo jan,

Het ziet er goed uit.
Nog even een vraag. Maak jij niet eerst de betreffende onderdelen schoon met een "sopje" van water en zeep? Dit voor een betere hechting van de verf.

Grt. Ric

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12897 Gepost op: 05 May 2017, 22:11:47 »
Even een verftechnisch vraagje... ik gebruik ook Vallejoverf, maar gebruik altijd primer als ondergrond om
de verf goed te laten hechten op het model- in mijn geval huisjes- en ik ben nog ouderwets met kwast
en penseel aan het klooien ;D Heb wel nog ergens een airbrush liggen maar heb hem tot nog toe niet
opgegraven...

Hoe is dee hechtkracht van de gespoten verf op het wagonmodel?

Mvg,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12898 Gepost op: 06 May 2017, 19:38:50 »
Hm, twee overlappende vragen, kort samengevat komt het neer op het volgende: hoe prepareer ik de ondergrond en hoe is de hechting van de verf op de ondergrond.

Welnu, ik ontvet niet, gebruik geen sopje of wat dan ook, veeg hooguit een enkele vingerafdruk even weg met een keukenpapiertje of zo. En eigenlijk is dat dan wel weer ontvetten, maar goed.
Een primer gebruik ik bij verweren zeker niet, want die zou dekkend opgebracht moeten worden, en ik wil niet alles overspuiten (dat zou ook betekenen dat alle opschriften weer opnieuw zouden moeten worden aangebracht), maar alleen een "vies" laagje aanbrengen waar de oorspronkelijke ondergrond nog doorheen schijnt (meestal meer, soms minder).

De verf hecht goed genoeg, tot nu toe heb ik nog nooit aanleiding gevonden om een weathering over te doen, of het moet zijn dat ik ontevreden ben geworden over de resultaten van (veel meer dan) een tiental jaar geleden.
Waarbij ik wel wil toegeven dat er wel een beschadiging plaatsvindt, maar ach... zo erg valt dat niet op. En zo ja, nou, dan sproeien we toch nog eens een keertje na?

De verwering van onderstaande (Lima)wagon doet ondertussen toch minstens 25 jaar mee:



Zeg nou zelf, het is toch hemeltergend, die beschadigingen bij de traptreetjes naar het rembordes?

Maar ik wil wel gezegd hebben dat bovenstaande mijn methode en mijn mening beschrijft, voel je dus vooral vrij om het anders te doen of het niet met mij eens te zijn.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12899 Gepost op: 06 May 2017, 22:21:20 »
 ;D

Dat zijn reparatieplekken, daar op die traptreden, iemand van het BW had nog een restje zwarte verf over,
en behandelde die al te verweerde plekken ermee....

Mvg,

Tis
********