Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3627816 keer)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12705 Gepost op: 03 April 2017, 16:49:00 »
je tijdperk iets verruime
Auw, die is tegen het zere been (van Jan) :D

Groet,
Michel

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12706 Gepost op: 03 April 2017, 17:08:49 »
Nou!
Hoewel... zo zeer doet dat nou ook weer niet. Op zichzelf sta ik wel open voor verruiming van het Lümmelneraner tijdvenster, vooral omdat daardoor een ruimere keus in van alles ontstaat, maar er kleeft ook een aantal nadelen aan. Ten eerste ontstaat op die manier heel gemakkelijk een flagrant anachronisme (bepaalde voertuigen kwamen pas kijken nadat andere alweer verdwenen waren), en ten tweede zou verruiming in de toekomst (het voorbeeld van de Kibri-Kaelble stamt van op z'n vroegst 1973) ook met zich meebrengen dat er bovenleiding aangebracht zou moeten worden - en ja hoor, daar is het weer, het eeuwige dilemma!
Maar laten we wel wezen, zo'n ramp is zo'n miskoop nu ook weer niet. Echte 44ers blijken best geld op te leveren. Ik weet niet of je al geboden hebt, maar het loopt snel op, ik zou dus maar proberen er bij te zijn als ik jou was!

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #12707 Gepost op: 03 April 2017, 18:39:47 »
1e
Jan heeft geen zeer been (toch)
2e
Boven leiding kwam pas later op de banen als naar het noorden over de baan naar emden /ruhr gebied
En auto,s
Mijn vader reed in autos die al 2 modellen achter liepen
En in die tijd (zie opel kadett)ging een model zeker 5 tot 8 jaar mee voor het model werd gemodernie seert (ronde naar 4 kante koplamp omlijsting
Korte pook
aansteker standaard  ???

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #12708 Gepost op: 03 April 2017, 19:02:33 »
Jaaaah, bovenleiding  (y)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12709 Gepost op: 03 April 2017, 20:49:29 »
Nee.

Dat zal niet gaan.

@Jerry: in het echte Lümmeln kwam de bovenleiding pas in 1968 aan de orde. Zo uit m'n hoofd dacht ik ergens in september. Dat is dan ook de maximale uitloop naar jongere tijden., want bovenleiding gaat er niet komen, zie boven.
En ja, naast een Kadett B kan best een Kadett A staan, dat is geen anachronisme (de C-Kadett is al weer te jong, en bovendien krijg ik nog steeds last van claustrofobie als ik zo'n ding zie. De standaardaansteker ken ik maar al te goed, pa rookte als een ketter, en met z'n vijven zaten we, mijn broertjes en zusjes en ik, op de achterbank mee te genieten, en 's winters mocht het raampje niet open want dat was te koud - van huis naar NL of andersom, destijds een uurtje of vier rijden).

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #12710 Gepost op: 03 April 2017, 23:18:10 »
Het grote voordeel van een strenge selectie qua tijdstip ("tijdperk" kunnen we dit niet meer noemen, toch?) is dat het boodschappenlijstje danwel wensenlijstje enigszins in toom wordt gehouden. Tot potentieel grote vreugde van het huishoudboekje. Èn de beperktere selectie maakt de "jacht" leuker. Als je met een bom het halve bos plat kan leggen en vervolgens de dieren bij elkaar veegt richting barbeque is er weinig aan. Dat lijkt me tenminste het equivalent van met een rijkgevulde portemonnee (zonder selectief boodschappenlijstje) richting Houten afreizen.

Met een selectievere lijst is het equivalent eerder dat je vrienden wordt met een wilde wolf uit het bos en er (met de juiste Weinert onderdelen?) een bruikbare jachthond van maakt. Wat is nou leuker danwel bevredigender?

De andere kant van de medaille is dat soms modellen afgekeurd moeten worden. Dat is de prijs die betaald dient te worden. Gelukkig is dat een prijs die normaliter door de koper van de overtollige spullen betaald moet worden en die dus aan de inkomstenkant van het huishoudboekje opgeschreven kan worden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #12711 Gepost op: 03 April 2017, 23:36:52 »
Dus tot en met 1967 kan
je kan een wasllijn paal in de berm donderen
Een B kadet en B rekord
simca aronde en 1000
Ford badkuip en 12 m
En lekker van die ouwe trucks
Mama's dont let your baby's grow up to be cowboys ; van willie nelson op de achter grond
zit je toch met nocrome ilford din 600 gedachten aan je jeugd te denken met een net wel niet tijds raam
 ???
Wat een werk om je tijd perk iets te ver ruimen

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12712 Gepost op: 04 April 2017, 21:16:49 »
@Jerry: de voorbereidingen voor de electrificering zullen inderdaad al wel bezig geweest zijn. Ik heb er tot dusver geen aandacht aan geschonken, misschien zou ik dat op die manier wel kunnen doen... misschien...
Leuke muziek trouwens, met een goeie tekst, als je goed luistert.

Citaat van: ”Reinout”
Het grote voordeel van een strenge selectie qua tijdstip ("tijdperk" kunnen we dit niet meer noemen, toch?)

Tja, als je het zo bekijkt, dan is er inderdaad eigenlijk geen sprake meer van een tijdperk. Ik spreek dan ook liever van een kader, of een tijdvenster, waardoor je een blik kunt werpen op een stukje van de wereld zoals die er (volgens mij) in 1967 uit zag of althans een redelijk waarheidsgetrouwe afspiegeling van die wereld biedt. Althans, dat is dan mijn streven. Het leuke van zo'n kader of tijdvenster is ook dat dat "Epochegebonden" kan zijn, maar het niet hoeft te zijn.
Voor mij is het een manier om mijn hobby inhoud te geven, een reden om lekker onderzoek te doen in literatuur en internet, om steeds weer iets nieuws te ontdekken en daardoor soms verrast te worden of verbaasd te kunnen staan en ook om af en toe gefrustreerd te worden.

Dat ik zo nu en dan eens zondig, en niet zuiver in de leer ben, komt puur voor mijn eigen rekening, ik hoef daarover geen verantwoording af te leggen, en ik laat me wat dat betreft ook de les niet lezen, al ben ik wel altijd bereid welgemeende raad en adviezen ter harte te nemen, of nieuw aangedragen feiten in te passen in mijn eigen visie. Mits die raad, dat advies en zo'n feit overtuigend genoeg gebracht worden, dat wil ik er dan even bij zeggen.

De periode-indeling (Epochen) is ooit eens bedacht en door de MOROP opgenomen in hun normen-systeem (iemand kwam ooit op het idee (zo denk ik dan) om zich in het verzamelen (en bouwen) te richten op een bepaalde tijd, iemand anders vond dat wel een leuk idee, een derde nam het ook over en ineens was het een “norm”), en vervolgens zijn er hele volksstammen die zich slaafs aan die indeling zijn gaan houden, “want zo hoort dat”. 
Natuurlijk is dat allemaal een beetje gechargeerd gezegd, toch vind ik wel dat er soms wel erg star in gedacht en geacteerd wordt. Tenslotte is dat waaar we hier mee bezig zijn een hobby, en hobby's zijn er voor de lol. In een keurslijf lopen doen we allemaal al wel genoeg op het werk, in het gezin, in het verkeer...

Zoals ik al zei, ik richt me op het jaartal 1967, ten eerste omdat er toen nog redelijk stoom te zien was, er ook aantrekkelijk vormgegeven materieel werd gebruikt (V200, V160, E03) en bovenal omdat ik in dat jaar in Duitsland kwam wonen en het vanaf toen allemaal met eigen ogen heb kunnen aanschouwen (en dat ook volop heb gedaan). Een soort reconstructie van m'n eigen jeugd, zou je bijna kunnen zeggen.

”Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen”, staat er geschreven, en hoewel ik best wel op de hoogte ben van wat wel en wat niet “kan” of “mag” binnen een bepaalde periode, zal ik het wel uit m'n hoofd laten een steen te werpen, want: de loks BR03.10 werden in 1966 uit de vaart genomen, terwijl er bij mij bij tijd en wijle wel zo'n ding rondrijdt – gewoon omdat ik het een lokomotieftype met een aansprekende geschiedenis vind. En ook een Pruissische P4.2 draait d'r rondjes in Lümmeln – gewoon omdat ik op de een of andere manier een zwak voor die lok heb. En wat te denken van de Ellok 103 – gewoon omdat dat destijds de lok was waar ik bewust speciaal een heel eind voor fietste om die te kunnen zien. Zo kan ik nog wel het een en ander noemen.

Natuurlijk, dat door het toepassen van het “periodedenken” 'de verzameling' wat binnen de perken wordt gehouden lijkt voor de hand te liggen. Lijkt, want ondanks het nauwere kader is er nog meer dan genoeg keus, misschien niet zozeer in het aantal types lokomotieven, als wel in de verschillen die er bestaan binnen een bepaald type, wat dat betreft hoef ik alleen de BR 50 maar te noemen. Ik zoek het dus misschien niet zozeer in de breedte, als wel in de diepte.
Bovendien hou ik er van alle bijeengegaarde items te individualiseren, door de bijbehorende geschiedenis uit te spitten, de modellen aan te passen, om te nummeren of op z'n minst te vervuilen zodat het nieuwe en/of de plasticglans er een beetje van af is. Het is met alleen de aanschaf van een model nog niet gedaan, die aanschaf is niet eens het begin, en zeker niet het einde.

Maar een einde knoop ik er nu wel aan vast, want het is inmiddels een onfatsoenlijke lap tekst geworden.
Gelukkig staat er ook een plaatje bij.
« Laatst bewerkt op: 04 April 2017, 21:19:34 door 44. Reden: het onvermijdelijke tikfoutje »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12713 Gepost op: 04 April 2017, 21:18:22 »
PS de metafoor van Reinout (en dan met name die wilde wolf) moest ik even op me in laten werken. Leuk gevonden!

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12714 Gepost op: 05 April 2017, 12:20:00 »
Even een paar plaatjes bij bovenstaand betoog:

De eerste: van Roco een lok serie 103. Na een voorserie van vier stuks (E03 001 - E03 004) werden vanaf 1970 nog 145 stuks in dienst genomen. Deze serieloks wijken enigszins af van de voorserieloks, het meest in het oog springend is de dubbele rij ventilatieroosters (bij de voorserie is dat een enkele rij).
Voor ons (mijn vriendjes en ik) gold de "E03" als zo'n beetje het summum van wat er aan moderns op de rails reed, en om dat te bekijken ondernamen we geregeld een fietstochtje van een dikke twintig kilometer (en dat was op een fiets zonder versnellingen in een heuvelachtig gebied als het Weserbergland niet altijd een sinecure). Van foto's maken was geen sprake, die dure filmpjes konden veel beter worden besteed aan familiekiekjes of plaatjes van uitstapjes.

Nu ik dit zo schrijf, moet ik ineens aan dat liedje van Brigitte Kaandorp denken, waarin ze zingt dat ze zo'n zwaaaar leven heeft, want zo is het net alsof ik maar een beroerde jeugd heb gehad, maar dat is niet zo. Gelukkig. Want m'n ouders hadden best begrip voor mijn treinenenthousiasme, wat wel bleek uit de verjaardagskadootjes en zo. Want ook toen al was dat spul niet echt goedkoop te noemen.
Maar hoe dan ook, de 103 van Fleischmann heeft nooit tussen m'n verjaardags- of sinterklaaskadootjes gezeten, en met het beetje zakgeld dat ik kreeg was het ook al een onhaalbare zaak, en zelfs toen ik met een paar weken afval rapen in het plaatselijke zwembad genoeg geld had verdiend, ging de voorkeur op dat moment (gek genoeg, ik sta er nog verbaasd van) uit naar een stereo-pick-up, zodat ik eindelijk mijn enige LP eens een keertje kon afspelen, omdat dat op de pick-up van mijn ouders niet mocht (behalve als ze niet thuis waren), want mijn moeder vond de nummers op die LP, "Fireball" van Deep Purple, veel te ruig om aan te horen, en eigenlijk vond ze dat het helemaal geen muziek was.

Maar goed, ik dwaal af. Pas veel later (en inmiddels ook alweer wat jaartjes geleden) heb ik de 'schade' ingehaald en mezelf getrakteerd op het fraaie model van Roco:

Later kwamen er ook een paar rijtuigen bij, en zodoende kan ik me zo nu en dan verlustigen in de aanblik van een 103 met een (korte) TEE-trein. Zonder bovenleiding, maar nu snap je misschien ook waarom dat voor mij zo'n "eeuwig dilemma" is.

Een twee stiekeme "zonde" is de P4.2, in het Heimatmuseum van het plaatsje waar ik woonde mocht ik ooit eens grabbelen in een grote doos met ansichtkaarten, en daartussen zat er eentje met die lok afgebeeld in het plaatselijke station. Destijds bestond er nog niet eens een model van, maar het lokje op die foto is me altijd bijgebleven vanwege de sierlijke lijnen, de bescheiden grootte en toch, althans op die foto, een trein van behoorlijke lengte erachter.
Toen Roco veel later voor het eerst met een model van die lok uitkwam, was ik nog dusdanig zuiver in de leer dat ik er van afzag het model aan te schaffen, omdat het niet in "mijn tijdperk" paste. Nog weer later, nadat Roco en Fleischmann waren samengegeaan (of eigenlijk, nadat Fleischmann door Roco werd geabsorbeerd), kwam het lokje nog eens uit, nu onder de naam Fleischmann en in de Pruissische kleuren, en heb ik wel toegeslagen. Trekkracht heeft het ding niet veel (veel meer dan twee 4-assige rijtuigen krijgt ze de 3%-helling in de bocht niet op), maar gek genoeg altijd nog meer dan de DRG-soortgenoot van een kennis, die brengt het op 38 gram en die van mij op 48 gram. En slipbandjes verversen hielp niet.

Voor dit lokje is speciaal een rijtuig in de Pruissisch kleuren aangeschaft, en samen met een teakhouten restauratierijtuig doet die combinatie af en toe een paar rondjes draaien.
Oja, en het stel DRG-coupérijtuigen die me ooit bij toeval eens in handen vielen staan er ook wel leuk achter:

De laatste combi is ook te zien in een filmpje dat ik een poos geleden eens gemaakt heb:

<a href="https://www.youtube.com/v/vtU1igGVPZQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/vtU1igGVPZQ</a>

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #12715 Gepost op: 05 April 2017, 16:34:10 »
We wanten more
Maar dan met de tiek houten rijtuigies
 ???
 ;D
Jan
je kan alles gewoon laten rijden omons te laten smullen
Dan kan je door de week cromatonische corectheid toe passen

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12716 Gepost op: 05 April 2017, 18:33:49 »
Dat restauratierijtuig heb ik ooit al eens uitgebreid in beeld laten komen, Jerry. Maar vooruit, nog een keertje.
Restauratiewagen 798, gebouwd door Van der Zypen & Charlier, in dienst van de MITROPA:

Citaat
cromatonische corectheid

Maar niet per se in analfabetische volgorde, toch?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12717 Gepost op: 05 April 2017, 21:55:49 »
Van beide loktypes (E03 en 103) nog even een plaatje om het grootste verschil in uiterlijk te illustreren:

De lok valt vooral op door de ronde kopvorm. Natuurlijk was men al langer bezig op het gebied van stroomlijn, zodat daardoor energie bespaard (en snelheid gewonnen) kon worden, maar je zou kunnen zeggen dat, ook al werd er hier en daar al vóór de ontwikkeling van de E03 (al voor de oorlog zelfs) al van windtunnels gebruik gemaakt, men over het algemeen nog redelijk intuïtief bezig was.
Nu is het zo dat de ronde kopvorm van de E03 (en natuurlijk ook van de 103) niet zozeer is bedacht vanwege het verminderen van de hoge luchtweerstand bij hoge snelheden, maar veelmeer om met de drukgolven die ontstaan bij een ontmoeting in tunnels te kunnen omgaan. Helaas werd het aan de voorkant gewonnen voordeel aan de achterkant, bij de scheiding lok-wagon, voor een deel weer teniet gedaan. Dat kon haast ook nog niet anders, omdat de lok beide cabines vooruit moest kunnen rijden. De lok keren als dit nodig zou zijn, werd niet als een optie gezien.

Was voor ons de E03 (en 103) hèt symbool van vooruitgang, zou je dat voor de generatie voor ons, of eigenlijk nog die dáár weer voor, want na de oorlog was men meer gericht op herstel en wederopbouw, van de Baureihe 01.10 kunnen zeggen.

Voor de oorlog, en tijdens eigenlijk ook nog wel, maar dan behoorlijk verfomfaaid, met fraaie stroomlijnbeplating. Een zelfde lok als de Roco-lok hierboven, maar dan de echte, met stroomlijnbeplating:

Ook daarvan heeft Roco ooit een model uitgebracht, maar die zie je maar zelden...

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #12718 Gepost op: 05 April 2017, 23:19:10 »
Die mitropa zitook in de eenmalige set van fleischmann
P10 zonder windlei platen
een restauratie (zoals getoond)een bagage en 2 dacht al doorgangs rijtuigen
Mooie wagens
zoek en zal wel eens vinden de 6 assige variant
nieuw krijg je denk ik de mallen erbij (€ of 70)

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #12719 Gepost op: 05 April 2017, 23:21:24 »
Vind die stroomlijn wel wat hebben
Aan de andere (onderste)kant
net eenbus met bagage ruimte via rolluiken bereikbaar ::)
Geef mij maareen zonder waar je lekker alles ziet bewegen  (y)