Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3627762 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12735 Gepost op: 07 April 2017, 13:47:04 »
@Jerry: de ene is inderdaad enigszins vervuild, de andere nog niet. Dat komt nog wel eens een keertje, daar heb ik niet zo'n haast mee.
Het velletje dat je ziet is inderdaad de helft van het Gaßner-setje. En er horen nog een paar geëtste fabrieksplaatjes bij, voor elke lok 2.

De loks hieronder hebben de volgende nummers (met de klok mee, van linksboven naar rechtsonder):



V100 1064, V100 1075, V100 1047 en 212 238-0

De laatste, 212 038-0, staat dus op de nominatie te worden omgenummerd naar V100 2288 van Bw Düren, BD Köln. Ik had liever een Münsteraner lok gehad, maar vooruit, die zit er niet bij. De andere V100.20, V100 2234, is van BD Nürnberg, da's nog verder weg.
De twee overige nummers zijn voor V100 1126 en V100 1198, beide V100.10'en dus, en voor deze klus niet bruikbaar. De drie V100.10 op het plaatje hoeven niet zo nodig te worden omgenummerd, zodoende houd ik wat nummers over, altijd goed voor de onderdelenbak.

De beide schilders die (op het plaatje een paar berichten geleden) aan de lok hanteren hebben geen van beiden een kwast in handen, maar een doek om de boel schoon te maken en te ontvetten voor het schilderen.  ;)

@Könings: ik heb even geïnformeerd: het is een houten ladder, en hout geleidt niet.

@William2: of je gelijk hebt!

@Bas: daar heb je zonder meer gelijk in, en daarom maak ik me ook niet al te druk. Wel wil ik, om zo mogelijk de om te nummeren lok niet helemaal over te hoeven spuiten, dat de kleur die er op gaat komen de bestaande kleur zo dicht mogelijk benadert. Maar daar lijkt het wel aardig op, geloof ik.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12736 Gepost op: 07 April 2017, 14:44:57 »
Hout geleid niet als het droog is. Nu zal het Lummeln wel weinig regenen dus je kan lekker zwaaien met die ladder (ook omdat er geen bovelleiding is.)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12737 Gepost op: 07 April 2017, 16:59:49 »
Effe  gekeken
FL V100-1281
Rocco V100 1088
Er zit zo te zien geen kleur verschil in beiden
Als ik in de MAYER boekjes zoek, zijn er maar 5 (prototypes)V100 gemaakt
(onder DR(g)) vlag
Later dat jaar (DB) zijn er 1150 PS machines geleverd met gasturbine en V110 genummerd
Er zou ook nog een V 130 geprobeerd zijn
Dus V 100 Klopt dus maar een paar maanden ,omdat toen de 1100 kwamen
en de 100 omgebouwd werden naar 1150 (gasturbine)en daarmede omgenummerd werden
« Laatst bewerkt op: 07 April 2017, 17:11:35 door jerrytrein »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12738 Gepost op: 07 April 2017, 17:55:54 »
Jerry, ik denk dat je de DDR-V100 en de DB-V100 doorelkaar haalt. Die twee lokseries hebben niet echt veel overeenkomsten, zeg maar gerust: geen. Behalve dan de asindeling.
Bij de DB heeft bij mijn weten nooit een V110 gereden, de V100 werd later omgenummerd (computernummer) in 211, 212 en 213.

Van de Oostduitse nummering heb ik maar weinig kaas gegeten, en wat men er na de DB-tijd van bakte is me ook niet duidelijk. Voor mijn gevoel wordt er maar wat aangerommeld.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12739 Gepost op: 07 April 2017, 18:52:20 »
Denk dat dan mayer het verkeerd heeft aangegeven
Maar het klopt weer wel dat de 1000 PS is verbeterd door een 1150 PS gasturbine
Ik meen dat de latere zelfs op 1200 PS zaten
Maar ik heb wel nog de juiste oude nummers (dus hoef niet om te nummeren

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12740 Gepost op: 07 April 2017, 21:01:02 »
Dat zou kunnen, ik ken het betreffende boekwerkje niet, wel heb ik het boek over de V100 van de EK Baureihenserie in de boekenkast staan.
Voor zover ik weet zijn de BR'en 212 en 213 een slag sterker dan de 211, waarbij de BR 213 ook nog weer van een versterkt remwerk is voorzien, omdat deze serie voor de "Steilstrecken" was bedoeld.

Een bekend Chinees spreekwoord luidt: als je éénmaal verder dan halverwege de rivier bent gezwommen, kun je beter doorzwemmen dan terugkeren.
Ik weet niet of ik al halverwege ben, laat staan verder, maar ik heb wel het gevoel dat ik maar beter verder kan gaan, want terug wordt wat lastig.
Het oude nummer met schuurpapier verwijderd.
Kleurtestje gedaan.



Maar eigenlijk valt de schade wel mee, misschien hoef ik niet eens het rood meer bij te spuiten en kan ik volstaan met wat blanke lak om de glans terug te krijgen.
Dat zou wel schelen, dan hoef ik ook niet te knoeien om de kleur wat aan te passen, want het purperrood Vallejo is toch wel iets lichter dan RAL3004 (al lijkt het verschil op de foto groter dan het in het echt is).

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12741 Gepost op: 07 April 2017, 22:25:30 »
Van mijn wijlen schoonvader die schilder was
denk eraan dat elke rode kleur nadonkerd met drogen
heldere kleuren kunnen iets fletser worden
en lichte kleuren iets cremer of geler worden
Dus kijk morgen als het staal droog is of er veel verschil in zit
of met een beetje jif of VIM wat polijsten
haalt de kleur denk ik op omdat je kraassen minder worden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12742 Gepost op: 08 April 2017, 08:10:44 »
Ik zal er dan ook niet van wakker liggen als er een klein tintverschil blijft.
De klieder op het papiertje was al droog, en het is, hoewel niet zo erg als op de foto, iets lichter dan wat er op de lok zit, en dat is op zijn beurt weer iets lichter dan het RAL3004 op de kleurenkaart. Misschien gooi ik er een heeeeel klein beetje zwart of donkerblauw door, misschien ook niet, omdat ik denkelijk met niet meer dan een waasje wel toe kan en de ondergrond dan mede de kleur bepaalt.
Nogmaals, ik lig er niet wakker van als er wat verschil blijft.

@Gerard: in het geval van nat hout is het toch ook niet het hout dat geleidt?  ;)
Ik snap je wel hoor. Gras geleidt ook, ik heb vroeger vaak genoeg een bosje gras tegen het schrikdraad gehouden. Als het gras niet al te droog was, kon je die vage, spannende prikkel van "de stroom" wel voelen.

En in Lümmeln is geen leiding boven mij.  :P

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12743 Gepost op: 08 April 2017, 09:55:50 »
Misschien gooi ik er een heeeeel klein beetje zwart of donkerblauw door, misschien ook niet, omdat ik denkelijk met niet meer dan een waasje wel toe kan en de ondergrond dan mede de kleur bepaalt.
Houdt er rekening mee dat de RAL-kaart gedrukt is, dat de ondergrond die jij geschilderd hebt wit is en dat de ondergrond die je wilt schilderen donkerrood is. Een echte vergelijking kan je op deze manier niet maken. Je zou de Vallejo op de binnenkant van de lok kunnen uitproberen voor een betere vergelijking. Gezien de beperkte schade zou ik het bij blanke lak houden.

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12744 Gepost op: 08 April 2017, 17:24:35 »
Helemaal mee eens, Michel.
Hoewel de kap van de lok wel in een dichtbij RAL3004 komend rood plastic is gegoten, is binnenkant van de lok toch duidelijk iets anders van kleur dan de buitenkant, die volgens mij, over het al rode plastic heen, ook nog eens in de juiste kleur gespoten is.
Maar waarom niet een proefstukje aan die buitenkant maken? Vooral omdat er ook een (wel in de goede kleur gespoten) stukje is wat na de (her)montage van het machinistenhuis weer onzichtbaar is:



Je ziet nog steeds verschil, maar dat komt omdat er gekwast is. Met de luchtkwast aangebracht moet het volgens mij (zo goed als) niet te zien zijn.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12745 Gepost op: 08 April 2017, 17:30:44 »
Licht tamponeren met een (oude, maar nog wel zachte) kwast kan ook. Geeft ook een dun laagje verf, zonder strepen. Zie ook de tankwagons van een aantal pagina's terug.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 08 April 2017, 17:33:02 door tothebeach. Reden: link toegevoegd »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12746 Gepost op: 08 April 2017, 17:36:39 »
Kan ook. Maar ik moet 't ding toch over batterij hebben, dan gaat 't in één moeite door.
Knap staaltje trouwens, ziet er wel strak uit, die ketelwagens.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12747 Gepost op: 08 April 2017, 18:12:52 »
Kan ook. Maar ik moet 't ding toch over batterij hebben, dan gaat 't in één moeite door.
In dat geval maakt het niets uit. Anders ben je meer tijd bezig met het reinigen van de spuit dan dat je schildert.  Dank voor je compliment, tamponeren is een heel eenvoudige techniek, met goede resultaten. Alleen lukt het nog niet met matte blanke lak, die droogt glanzend op (ook na goed schudden van het potje ;)).

Groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12748 Gepost op: 08 April 2017, 19:15:53 »
Voor dit klusje, bedoel ik, die spuit over batterij halen. 't Is met één spuitronde niet gedaan: rood bijwerken, glanzende lak als ondergrond voor de decal en nog een laagje om de decal te verzegelen.
Maar het is met airbrush net als met autorijden, als je les hebt moet je, voordat je kunt wegrijden, eerst instappen, stand van de stoel controleren en eventueel bijstellen, gordel omdoen, spiegels controleren, koppeling intrappen, starten, versnelling inschakelen, over je schouder kijken, richting aangeven, nog een keer kijken en dan pas gasgeven en wegrijden. Als je daar elke keer bij na moet denken, stap je ook liever op de fiets. Wat een gedoe.
Ik maak m'n spuit maar zelden schoon, zo ongeveer één op de tien keer spuiten. Alleen bij "delicate" klusjes, en daar is naar mijn mening nu ook sprake van, maak ik 'm van tevoren even schoon, maar zoveel werk is dat ook niet. Uit elkaar halen...



...naald schoonmaken met een tissue en wat Revell cleaner, nozzletje idem (maar dan met een klein kwastje)...



...naald héél lichtjes (een dun filmje dat je niet eens kunt zien zitten) insmeren met zuurvrije vaseline...



...verf in het spuitbekertje doen (met wat verdunner) en gaan met die banaan. Kwestie van vijf minuutjes, meer niet.

Rode verf en lak:



Nu nog even het nieuwe nummer erop en nog een laagje lak, en dan zit dat klusje er ook weer op. Een Ep.IV-model bekeerd naar het ware tijdperk III, weer een schaapje op het droge.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12749 Gepost op: 08 April 2017, 21:23:04 »
DIESELS!!!! ;D ;D (y) :angel:
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".