Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
nieuw te leggen sporen passend maken door Brian G
Vandaag om 09:43:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 09:38:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399746 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12630 Gepost op: 24 maart 2017, 14:06:24 »
 (y)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12631 Gepost op: 24 maart 2017, 14:36:19 »
Ook 630 hl, Roco. Ik heb heel even gedacht dat de Brawa hierboven en deze van Roco identiek waren.

De Brawa hoort (net als de Piko-modellen) tot de Uerdinger bouwserie
De Roco's en Liliput behoren tot de Deutz bouwserie (ook uitgebracht door Klein Modellbahn), Liliput heeft zowel de 480 als 630hl-versie uitgebracht.

Meest opvallende verschil is het doorlopende onderstel onder de Uerdinger bouwserie. Beide bouwseries hebben ook een twee-assige variant, waarbij eveneens de Uerdinger een doorlopend onderstel heeft en de Deutz niet. De recent uitgebrachte twee-assers van ESU behoren bijvoorbeeld tot de Deutz bouwserie. Klein Modellbahn heeft beide bouwseries in model uitgebracht, deze mallen worden nu opnieuw uitgebracht door Roco.

Naast de vooroorlogse typen is er ook nog een naoorlogse bouwserie SEAG, uitgebracht door Trix. Opvallend verschil met de oudere bouwseries zijn de moderne Minden-Dorstfeld draaistellen. Met een doorlopend onderstel lijkt deze bouwserie vooral geïnspireerd op de Uerdingers. Daarom worden deze ketelwagens ook als nep-Uerdinger (inclusief oude draaistellen) door Marklin en Trix in allerlei kleuren uitgebracht.
De enige juiste tijdperk 3-uitvoering is in legergroen (USTC). De wagons gingen pas in de jaren zeventig over naar de VTG. De Trix-set met 3 VTG-ketelwagens in de tijdperk 3-uitvoering, is dus (hoe fraai ook) onjuist.

Leuke website met wat achtergrondinformatie:
http://www.drahtkupplung.de/gtbhb245C.html
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2017, 14:38:27 door Quinzeedied »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12632 Gepost op: 24 maart 2017, 15:26:22 »
Die site kende ik nog niet. Bijzonder informatief, dank voor het delen.

Weliswaar nog steeds geen concreet bewijs, toch wordt enige reserve mijnerzijds mbt deze Roco-ketelwagen enigszins weggenomen:





Citaat
Dieses ROCO-Modell hat einen konventionellen Kesselwagen zur Vorbild, Ladevolumen von 48 m3 (hier die PKP-Version Nr. 66551)

Al eerder was deze in het Roco-assortiment vertegenwoordigd, maar ik meende toen ergens gelezen te hebben dat de wagen geen concreet voorbeeld zou hebben. Thomas Becker beweert hier dus het tegendeel, dus de stand is 1 - 1. Conclusie: kopen of niet kopen? Bij twijfel net als bij inhalen: niet doen?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12633 Gepost op: 24 maart 2017, 16:56:26 »
Weliswaar nog steeds geen concreet bewijs, toch wordt enige reserve mijnerzijds mbt deze Roco-ketelwagen enigszins weggenomen:
Volgens het miba report over ketelwagens had de Esso welgeteld 1 zo'n wagen. Dus Stefan zegt: yes.

Met ketelwagens is het vaak zo dat het model vaak wel klopt (met al of niet gelukte details) maar dat de gekozen merken en kleuren vaak niet passen (dus de gele shell op elke ketelwagen, ook als ze te nieuw of chemiewagens zijn). Zaak is het dus uit tezoeken of het ketelwagentype past bij de kleuruitvoering.

Dirkjan

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12634 Gepost op: 24 maart 2017, 17:57:54 »
 ???
Dus mijn serie 2assige ketel wagens van piko zijn eurdingers met denkelijk (zeker shell) verkeerde opschriften ,maar wel (bijna) juist uitgevoerd

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12635 Gepost op: 24 maart 2017, 19:58:13 »
Nee, de Piko Uerdinger is op de verkeerde schaal. Op maat is ie circa 40m3, terwijl de Uerdinger 30m3 was. Soms laat Piko m zelfs een 24m3 spelen, denk bijvoorbeeld aan alle Nederlandse opschriften als ZInkwit, Teepol etc. Dus foute wagen voor best interessante opschriften.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2017, 20:34:17 door Falkenberg »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12636 Gepost op: 24 maart 2017, 20:13:01 »
Dus moet ik ze allemaal een stukje inkorten  ???  ;D

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12637 Gepost op: 24 maart 2017, 20:27:04 »
Was t maar zo makkelijk...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12638 Gepost op: 24 maart 2017, 20:36:08 »
moet de ketel ook in diameter kleiner dan  :o

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12639 Gepost op: 24 maart 2017, 20:43:33 »
 

Dat ook, en dan moet je nog even nagaan of de kleur wel klopt, en de beeldmerken... die veranderden ook in de loop der jaren.
Om maar weer eens met boer Frans te spreken: 't Is zomaar niet klaar!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12640 Gepost op: 24 maart 2017, 20:53:35 »
Dan heb je na zagen ovale ketels,die niet op t onderstel passen wat ingekort weer gaat ontspoeren
Kan ik er beter 4 assers van maken  ;D
Dan maar niet correct op schaal
Kleuren en emblemen kan je simpel aanpassen
Maar 20 uur steken in een € 12 modelletje  :angel:niet doen
En dure modelletjes kopen en zagen ook maar niet
Mn stomers zijn ook niet op schaal
Dus wat jan wil doen is een goed gebouwd niet op schaal model met de juiste kleur en embleem stelling
Daar ga ik dan ook maar in mee
Slopen , goede kleur verven of spuiten met juiste schilden en weer opbouwen
Dat is ook lekker bezig zijn  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12641 Gepost op: 24 maart 2017, 21:46:04 »
Nou ja, wat ik wil is een model wat in elk geval het grote voorbeeld zo dicht mogelijk benadert, zowel in vorm als in kleur en opschriften (inclusief beeldmerken). En natuurlijk, in 1 : 87, niet groter, niet kleiner.
Ik ken de Piko-modelletjes eigenlijk niet, nooit zo op gelet.
Wel de vierassers, daar heb ik laatst nog een Shell-uitvoering van laten zien:



Maar na 1961 schijnen de Shell-ketelwagens niet meer in het geel geweest te zijn... op een uitzondering hier of daar na, geloof ik.

Dus: goed model, op schaal, juiste kleur, juiste opschriften - drie factoren die alledrie moeten kloppen.

Neem bijvoorbeeld dit geval:



Een chemie-wagen. Het voorbeeld, of in ieder geval een sterk lijkend exemplaar, is te zien op de site van Kaminski. Zo'n VTG-uitvoering is wel waarschijnlijk, dus voor mij is deze wagen op zichelf wel acceptabel, al zal het logo vervangen moeten worden door een vroegere versie (evenals de opschriften) en de olifantenpuffers tzt (waarschijnlijk) door gewone. Maar: goed model.

Momenteel wordt die wagen door Roco, in het zgn "Start"programma, aangeboden in een BP- en een Aral-versie:



Nu zijn de firma's BP en ARAL bedrijven die zich bezig houden met, om het maar even breed te noemen, brandstoffen, niet zozeer met chemie. Gevalletje goede wagen, verkeerde kleur, verkeerde opschriften.
Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat er maar één BP-wagen ooit helemaal groen is geweest, en dat was niet zo'n wagen.

Goed. omdat ik nou toch weer bezig ben en die nanodradenboel nog niet heb gevonden (wel ketelwagens) en de postbode ook nog niet heeft aangebeld, nog een stel plaatjes van wagens die ik al dan niet nog na moet trekken:

Geen brennbare flüssigkeiten, geen chemie, maar gas:



Bij Kaminski wel zoiets te vinden, ik moet de maten nog natrekken. Het zonnedak is wel al mooi uitgedund, maar dat zie je op dit plaatje niet. Daarvoor moet je een paar hoofdstukjes terug in dit draadje.

Op naar de twee-assertjes:

Fleischmann. Vorm goed, kleur goed, opschriften (incl. beeldmerk) goed, een echte niks meer aan doen:



Klein. Deutzer Bauart. Vorm goed, al schijnt het onderstel niet helemaal correct te zijn. Maar als de Grote Goeroe "soit" zegt, wil ik niet de minste wezen en vind ik het ook wel best. Kleur goed, logo goed, hoeft met Ep.IV-opschriften ook niet op losstaand bord. Misschien nog eens een keertje Ep.III maken:



Zelfde model, nu Roco, vorm zie boven, kleur goed, logo goed maar zou op losstaand bord moeten. Toch eens een keertje doen:



Klein. Uerdinger Bauart. Vorm goed, kleur goed, beeldmerk goed, en zelfs op losstaand schild. Niks meer aan doen:



Euh... dat was 'm, geloof ik. Toedeloeh!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12642 Gepost op: 24 maart 2017, 22:36:43 »
Is dat moet kloppen een virus
Dan ben ik denk ik ook aangestoken(lichtelijk)
Wasal met de locs
komen de ketels dr bij
Heb ik nog wat te doen
Kan dat op werken lijken ,of is dat hethobbyvirus  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12643 Gepost op: 24 maart 2017, 22:38:41 »
Gewoon doorgaan met ademhalen, Jerry. Het is hobby, niks moet, alles mag. Net wat je leuk vindt.  ;) :D

Maar soms werken bepaalde dingen wel aanstekelijk, dat ben ik met je eens.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12644 Gepost op: 24 maart 2017, 22:53:33 »
Even terug naar de trekdraden... ik gebruikte heel vroeger dun visdraad, nylon... mits
goed strak gefixeerd ging dat wel, maar anders krulde het alle kanten op ;D

Mvg,

Tis
********