Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:16:03
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
Vandaag om 18:09:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:05:15
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:06:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3626827 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12540 Gepost op: 17 March 2017, 21:32:40 »
Och... soms is het niet onverstandig wat in je bestanden te snijden en de boel wat op te schonen. Op die manier kun je ook wat plaats vrijmaken voor ander spul.  :)

Over de winkelketen ("supermarkten") Edeka hebben we het hier al eens een keertje gehad, staat me zo bij. Deze indrukwekkende MAN is daarbij vast ook wel ter sprake gekomen, maar ik kwam 'm ineens weer tegen toen ik op zoek was naar de Berentzen G10.
De MAN wordt vast en zeker volgeladen met dozen vol (flessen) Apfelkorn.
Ik beken: een stiekeme zonde van mij. Ik ben gek op dat spul, en daarom heb ik het ook nooit in huis, want het blijft nooit bij één. Bij één glas bedoel ik. Want de hele fles gaat dan subiet leeg. En ik word er heel erg egoïstisch van, want ik hou alles voor mezelf. Hik.


dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12541 Gepost op: 17 March 2017, 21:57:32 »
Jan,
kan je de 45er niet nog iets inkorten door de lok-tender koppeling in te korten ofzo? Flensjes verkleinen? hoeveel is net, maar dan ook net niet?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12542 Gepost op: 17 March 2017, 22:02:51 »
Dat is een goed idee, heel prettig dat je zo meedenkt.
Wel even oppassen en van tevoren goed bekijken, want de lok moet natuurlijk na zo'n operatie nog wel door alle bochten kunnen, je kunt de afstand lok - tender niet altijd straffeloos zomaar inkorten.
Maar absoluut de moeite van onderzoek waard! Goed idee! Dank!

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12543 Gepost op: 17 March 2017, 22:09:49 »
iets met een veertje? een soort kortkoppel systeem ertussen :)
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12544 Gepost op: 17 March 2017, 22:17:48 »
Zoiets zit er al tussen, en in de koppeling lopen vijf of zes elektrische verbindingen.
De lok staat nog steeds in Lümmeln Sbf, nog even onbereikbaar. Nog even geduld, eerst een hoop zooi uit de weg ruimen.  :-X ;D

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12545 Gepost op: 17 March 2017, 22:20:36 »
Ah, succes met zooi uit de weg ruimen. Wordt wel een lastig karwei zo te horen, hopelijk is het te doen
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12546 Gepost op: 17 March 2017, 22:24:25 »
Nah, wat heet lastig. Stapels boeken sorteren en weer op z'n plek zetten, onvoltooide projectjes veilig opbergen, wagons weer in de bijbehorende doosjes stoppen... lastig niet. Wel veel.

Om een idee te geven van hoe die 45 er onder de rok gezien uitziet:


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12547 Gepost op: 18 March 2017, 09:40:48 »

Nog ff terug naar de 52kon. Je weet toch wel dat Minden tot 68 twee 52kon als heizlok had?

Dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12548 Gepost op: 18 March 2017, 11:25:04 »
Ik wist wel dat er 52Kons in Minden waren, en ook dat ze daar ook vrij lang geweest zijn, maar dat dat als Heizlok was, was me even ontschoten.
Ik weet niet hoe dat bij jou gaat, maar ik heb de ervaring dat sommige onderwerpen tijdenlang als niet-echt-interessant-of-relevant (waaraan dan ook maar) min of meer voor kennisgeving worden aangenomen en "terzijde gelegd". Met het "verschuiven" of misschien ook wel verbreden van de belangstelling komt e.e.a. soms alsnog in het brandpunt te staan.

De 45er: door het toepassen van de wet der lange arm ben ik er in geslaagd mijn lok BR 45 aan de vergetelheid te ontrukken. De koppeling lok-tender blijkt toch anders in elkaar te zitten dan die op bovenstaand plaatje. Lok en tender kunnen relatief gemakkelijk van elkaar worden gescheiden, lok noch tender hoeft daarvoor gedemonteerd te worden:





Maar om daar even een millimetertje of zo af te snoepen lijkt me toch niet echt een eenvoudig klusje. Afgezien daarvan is de Achsstand van de 1 : 1 45er 21.775 mm en die van de Liliput 1 : 87 - lok 250 komma niksnogwat millimeter en daarmee exact op schaal.
In het echt is de lok te lang voor een 21-m-schijf, in model dus ook. Basta. Evengoed wel een leuk en vooral goed idee!

In Visvliet hebben ze ruimte zat, maar geen draaischijf.

« Laatst bewerkt op: 18 March 2017, 11:57:18 door 44. Reden: de nuances in Nuages zijn geweldig! »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12549 Gepost op: 18 March 2017, 11:57:36 »
775mm te lang in het echt is 8.9 mm te lang in model. Dat is toch een heel stuk.. Is je schijf wel echt op schaal?  :o Dat klinkt namelijk niet als net niet
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12550 Gepost op: 18 March 2017, 12:43:00 »
Ik hak er in om. Dat is een frisisme, geloof ik, maar ik maak er wel een zootje van, dat is wat ik bedoel te zeggen.
De schijf is niet net niet 21 meter, maar gewoon een forse 22 meter. Omgerekend. De bruglengte is om precies te zijn 253 millimeter, de asstand is op schaal, 253 mm en niet 250,3 zoals ik dacht gemeten te hebben, de lok met tender past dan ook wel precies op de brug, maar door de flenzen kan die vervolgens niet meer draaien.




guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12551 Gepost op: 18 March 2017, 13:05:45 »
;D

Tja... als je 't zo bekijkt, vraag je je af hoe de productieplanners bij Faller en Preiser eigenlijk heten.

Nog even terugkomend op de laatste uitgave van het blad BAHNEpoche, één van de interessantse artikelen vond (vind?) ik dat over de 52ers met Kondenstender. Natuurlijk had ik al eens wat over het verschijnsel Kondenstender gehoord en gelezen, maar er eigenlijk nooit veel aandacht aan geschonken omdat deze 52ers met Kondenstender eigenlijk, min of meer tegelijk met de gewone 52er al in de loop van begin jaren '50 uit dienst geschopt werden. En dat terwijl, zoals in het artikel beschreven wordt, de 52Kon prima voldeed en het bedienend personeel er ook zeer over te spreken was - geen wonder: door het terugwinnen van de afgewerkte stoom werd enorm veel op de tijd voor waternemen bespaard, en omdat de afgewerkte stoom net genoeg werd afgekoeld om te kunnen condenseren kon het met een temperatuur van zo'n 90 oC weer in de ketel worden gepompt en hoefde de stoker ook maar minimaal kolen te scheppen.
Maar ja, de 52er -en dus ook de 52Kon- was als Kriegslok geconcipieerd en gebouwd en als zodanig was het type nogal onderhoudsgevoelig, vooral vanwege de missende Achslagerkeile, waardoor er versneld slijtage optrad.

De condensortenders hebben een vervolg gekregen in de SAR-SAS class 25. En daar is dan weer een boeiend boek over verschenen: Camels and Cadilac's. En dat bevat veel info over het fenomeen condenstenders en hoe de ontwikkeling daarvan verlopen is. Condenstenders was een ontwerp van Henschel.

Van een class 25 is later weer een class 26 gemaakt (the devil is red, but mainly in the details ;D)

Uiteindelijk bespaarde een condenstender meer aan kolenverbruik dan het aan extra onderhoud kostte, maar de (individuele) kosten onderhoud werden zelden weggezet tegen verbruik  :-\

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12552 Gepost op: 18 March 2017, 13:30:32 »
"De Kameel" was inderdaad een bijnaam voor de 52Kon, omdat ze, net als een kameel, zo lang zonder water kon. De soldaten van de US-Army in het na-oorlogse Duitsland konden de lok ook wel waarderen (zozeer zelfs, dat ze aan de 52Kon de voorkeur gaven boven hun eigen Klapperschlange), en van hen is die bijnaam dan ook afkomstig.
Dat de 52erKon het uiteindelijk niet langer gered heeft, lag niet zozeer aan het concept condenstender, maar meer aan het feit dat de BR52 gebouwd was voor een levensduur van ca 10 jaar, en daarom al snel terzijde werd gezet. Mede omdat de Deutsche Bundesbahn meer dan voldoende 50ers en 44ers had om de goederentreindienst mee te kunnen bestrijden, dit in tegenstelling tot de DR in de SBZ (cq DDR), waar men de 52ers wel intensief inzette en ook onderwierp aan een compleet Reko-programma.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2017, 13:54:15 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12553 Gepost op: 18 March 2017, 17:40:28 »
Geen apen of beren dit keer, wel weer een wagen met vraagtekens. Ondanks de uitgave van Stefan Carstens/Harald Westermann over ketelwagens (Güterwagen Band 7) ben ik er nog niet geheel zeker van of er nog compleet gele wagens van deze firma rondgereden hebben in '67, ofschoon in de aanvullende Miba-Report "Mineralöl-Kesselwagen" op p.78 wel een wagen staat afgebeeld, geheel geel met rode letters, gedateerd april 1967.
Maar dat is een wagen met twee assen, en deze heeft er vier:


Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12554 Gepost op: 18 March 2017, 19:10:01 »
Citaat
In Visvliet hebben ze ruimte zat, maar geen draaischijf.

Visvliet was volgens de overlevering een station waar nooit iemand in of uitstapte. De trein heeft er wel eens vastgezeten, maar dat is een geheel ander verhaal.