Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3412361 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12120 Gepost op: 22 december 2016, 22:24:55 »
Die te korte Gulfwagen heeft inderdaad nog geen vuil gezien, dat klopt.
Die DR-wagen daarentegen wel, maar daarvan vind ik sommige gedeeltes veel te bruinrood, zoals het bordes en de buffers, al is het op de foto minder duidelijk dan in het echt.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12121 Gepost op: 22 december 2016, 22:30:43 »
Oja, deze had ik tot nu toe ook gemist: nog twee Linz-varianten van Roco, van de DB. Met gewone en Fischbauchlangtäger, met en zonder remmersbordes, beide van de DB Ep.II: 76109:



Ik is blij man!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12122 Gepost op: 22 december 2016, 23:41:48 »
Had je die, of komen die

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12123 Gepost op: 23 december 2016, 00:32:58 »
"Ik is blij man". Hmm,...ik zeg niks.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12124 Gepost op: 23 december 2016, 21:29:39 »
@Jerry: nee, en weet ik nog niet.
@Peter: gewoon een taalkundige knipoog, meer niet  ;)

De afgelopen tijd zwierf er een vaag idee voor een kerstverhaal (zich afspelend in Lümmeln) door m'n gedachten, maar door druktes en onverwachte lotswendingen van allerlei aard kwam het niet tot een oprisping in schriftelijke vorm, al dan niet verluchtigd met meer of minder fraaie illustraties.

Of er vanuit Lümmeln nog een bijdrage aan het draadje "Prettige Kerstdagen en Gelukkig Nieuwjaar" komt zal afhangen van de vraag of de kaart op tijd in de postwagen met bestemming forum gedeponeerd kan worden.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12125 Gepost op: 23 december 2016, 23:29:06 »
Je hebt morgen nog de hele dag tot 24.00 uur  ;D
Maar we voelen de gedachte van je
Enne volgens mij heeft ruud ze wel(besteld  :-X )

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12126 Gepost op: 27 december 2016, 21:44:14 »
Nou, ik denk niet dat ik 't ga redden. Vanwege calamiteiten van diverse aard en uit allerlei windstreken afkomstig, zoals feestdagen, een disfunctionerende wasmachine als gevolg van een slecht aangelegd elektriciteitsnetwerk in onze bijna een eeuw oude woning en bezigheden die meer in het verlengde van het verdienen van de kost dan van het maken van een feestkaart liggen komt het er hoogstwaarschijnlijk niet meer van.
Nu ja.
Dat Ruud ze wel besteld heeft, verbaast mij niets. Ruud stelt iets meer prijs op het completeren van zijn verzameling dan ik, geloof ik. Ik zie het wel een keertje; ik loop er vanzelf wel eens tegenaan. En anders maar niet.  :D
D'r staan d'r in Lümmeln nog meer dan genoeg waar ik me nog op kan uitleven.



Maar eerst ga ik me weer eens uitleven op een stoeipartij met 230V~, want die wasmasjien moet ook weer aan de draai.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12127 Gepost op: 27 december 2016, 21:53:26 »
slechte lasdop in de centrale doos
En ik heb een vraag over een 41 / 43 en 44
zeg maar als je tijd hebt

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12128 Gepost op: 28 december 2016, 15:23:01 »
Nee, een zootje in het plafond.
Gooi je vraag maar op tafel, Jerry, dan komt het antwoord vanzelf wel.  :D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12129 Gepost op: 28 december 2016, 16:18:59 »
Laatst een aantal locs met sluiting overgenomen
ROCO 4126
een olie stoker 043 maar een 3 cilinder
heb er nu andere(bijgeleverde)44 schilden opzitten
en een Fleischmann kolen stoker 41 2 cilinder

Wat ik kan vinden is dat een olie stoker een 44 3 cilinder is ,en een 43 een 2 cilinder kolen gestookt
ook is volgens mijn zoekerij een 41 kolen ook een 3 cilinder
Wat kan jij daar over vinden

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12130 Gepost op: 28 december 2016, 17:18:17 »
Laatst een aantal locs met sluiting overgenomen
ROCO 4126
een olie stoker 043 maar een 3 cilinder
heb er nu andere(bijgeleverde)44 schilden opzitten
en een Fleischmann kolen stoker 41 2 cilinder

Wat ik kan vinden is dat een olie stoker een 44 3 cilinder is ,en een 43 een 2 cilinder kolen gestookt

Dit geheel is een gevalletje van nummer-dubbeling geweest. In Tijdperk 3 en 4 zijn sommige nummers dubbel gebruikt, wat verwarring kan geven

Tijdperk 3
41 - 1D 2-cilinder machine, 18 tons aslast
42 - 1E 3-cilinder Oorlogsmachine, 18 ton aslast, was gedacht als een 52'er met het vermogen van een 44'er. Was echter te licht.
43 - 1E 2-cilinder machine, 20 ton aslast, na een kleine serie werd de rest geannuleerd, daar een 44er efficiënter was in gebruik.
44 - 1E 3-cilinder machine, 20 ton aslast

Tijdperk 4
041 - 1D 2-cilinder, ex-41 kolen
042 - 1D 2-cilinder, ex-41 olie

043 - 1E 3-cilinder, ex-44 olie
044 - 1E 3-cilinder, ex-44 kolen
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12131 Gepost op: 28 december 2016, 22:02:51 »
Als ik zou beweren dat het verhaal van Sander niet correct is, zou ik Sander tekort doen. Toch is het een kwestie van interpretatie, want de bewering:

Citaat
In Tijdperk 3 en 4 zijn sommige nummers dubbel gebruikt

zou je ook kunnen tegenspreken: er zijn geen nummers dubbel gebruikt, niet in Ep.III en ook niet in Ep.IV. Weliswaar zijn in het EDV-nummerschema, dat per 1.1.1968 officieel werd ingevoerd, bepaalde cijfercombinaties (zoals bijvoorbeeld 42 en 43) opnieuw gebruikt, maar de lokomotieven die de Baureihenummers 42 en 43 droegen waren toen al lang verdwenen. Afgezien daarvan zijn die nummers alleen in combinatie met een 0 opnieuw gebruikt: 042 en 043.
Hetzelfde zou je kunnen zeggen van de BR 23. De meeste mensen denken bij dat nummer meteen aan de Neubaulokomotive van het door Friedrich Witte opgezette naoorlogse bouwprogramma, met die aanduiding werd een 1'C1'h2-lokomotief bedoeld die gezien werd als de vervangster van de aloude Pruissische P8. Veel minder bekend geworden zijn de beide lokomotieven van de BR 23 die al voor de oorlog werden ontwikkeld, grotendeels gebaseerd op de BR 50. Deze beide loks kwamen na de oorlog terecht bij de DR van de DDR. De Deutsche Bundesbahn an sich heeft dus voor de bouw van de Neubaulok BR 23 geen BR 23 gekend, en "dus" is het nummer niet dubbel gebruikt.
Zoals gezegd, een kwestie van interpreteren. En, en dat ben ik wel met Sander eens, het kan enige verwarring oproepen.

Nog even over de BRen 41, 43 en 44. Toen men na de oprichting van de Deutsche Reichsbahn in 1920 na ging denken over de in het vervolg te bouwen lokomotiefseries, heeft men het "Einheitslokprogramm" in het leven geroepen. In dat programma was ook voorzien een lokomotief voor de zware goederentreindienst te bouwen. Zoals Sander al beschreef, werden daarvan twee proefseries gebouwd om te kijken welke versie, de 2- of 3-cilinderlok, het beste zou voldoen. In eerste instantie werd dat de BR 43, daarvan werd een niet al te grote vervolgserie van, naar ik meen, een stuk of dertig of veertig gebouwd. Deze loks kwamen na de oorlog allemaal bij de DR in de Oostzone (later DDR) terecht, en zodoende nooit bij de DB. De 44ers waren bij nader inzien toch efficiënter, en daarom werden van dit type zo'n 1400 (geloof ik) stuks bijgebouwd, die (grotendeels) wel bij de DB terechtkwamen.

Een poosje later dan de BRen 43 en 44 werd de behoefte aan een snellere goederentreinlok gevoeld, dit omdat de langzame goederentreinen de sneltreinen in de weg liepen. Door de goederentreindienst te versnellen hoopte men de personentreindienst ook een zet in die richting te kunnen geven. In dat kader werden de BRen 41 en 45 ontwikkeld, waarbij de BR 41 behoorlijk succesvol was, en de BR 45 nauwelijks, of eigenlijk zou je haast kunnen zeggen, nooit, de kinderziekten te boven is gekomen.
Ook van de loks BR 41 is een behoorlijk aantal bij de DB terechtgekomen, overigens evenals de BR 45, waarvan er maar ééntje achter het IJzeren Gordijn is verdwenen, maar dat terzijde.

Ergens in de tweede helft van de vijftiger jaren ontstond het idee om stoomloks met olie in plaats van steenkool te gaan stoken. Na wat experimenten werd dat gedaan met loks van de series 41, 44 en 01.10. Tot 1968 hielden deze loks de serie-aanduiding die ze voor de ombouw ook al hadden, al dan niet met het toevoegsel Öl (of Kohle). Een oliegestookte 44er bleef dus een lok BR 44, een oliegestookte 01.10 bleef een lok BR 01.10.

Tot 1 januari 1968.Vanaf die datum werd onderscheid gemaakt naar de aard van de brandstof waarmee de lok werd gestookt. Echter, men koos daarvoor weloverwogen bepaalde nummers: deze stonden dicht bij de oorspronkelijke nummers, maar mochten niet bij al aanwezige lokseries in gebruik zijn. Omdar de BR 43 bij de DB niet voorkwam, werden de oliegestookte loks BR 44 omgenummerd in 043, de kolengestookte loks hielden hun bestaande BR-nummer, waaraan voortaan een 0 voorafging: 044.
Dat ging bij de loks BR 41 net zo: kolengestookt kreeg er een 0 bij: 041, en oliegestookt werd 042. De BR 42 had weliswaar wel bestaan bij de DB, maar was al lang, sinds kort na de oorlog, verdwenen, en bovendien zou de toegevoegde 0 eventuele verwarring moeten voorkomen.

Samengevat: vóór 1.1.1968 bestond er de BR 41, kolengestookt en oliegestookt, na 1.1.1968 werden dit resp. de BRen 041 en 042.
Evenzo werden na die bewuste datum de kolengestookte en oliegestookte lok BR 44 omgedoopt in resp. 044 en 043.
Voor de loks BR 01.10 deed hetzelfde opgeld: kolengestookt werd BR 011, oliegestookt 012.



Oja, ook leuk  >:( :

Citaat
een zootje in het plafond


tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4525
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12132 Gepost op: 28 december 2016, 22:08:04 »
Jan,

Die laatste foto heb je gefotosoept  ;D , ik mis de kleuren rood, groen en grijs.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12133 Gepost op: 28 december 2016, 22:16:55 »
sie t al
je was masjien moet aan t plafond hangen en met twist draadjes aange sloten worden  ;D
En je hebt nooit sluiting gehad
een brand  lucht geroken
iets horen sissen of knetteren
Lijkt nog aangelegd door catweazle  :D
nu ga ik de rest effe lezen (y)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12134 Gepost op: 28 december 2016, 22:18:11 »
Even los van je electriciteitsproblemen,... het is weer een helder verhaal over Baureihe 42, 43 en 44. Ik ga over tot zorgvuldige archivering in mijn bibliotheekje. Bedankt Jan !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB