Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Boertje
Vandaag om 16:58:51
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Boertje
Vandaag om 16:52:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:43:23
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Klompentrein door Menno 1846
Vandaag om 16:36:47
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:32:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Ben
Vandaag om 13:49:19
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
Stalen rijtuigen van NS door Eric B
Vandaag om 13:43:10
Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 13:33:05
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
Probleem met Trix 6409 (22762) door henk
Vandaag om 12:20:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 11:02:45
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:53:45
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3726419 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11250 Gepost op: 09 September 2016, 18:12:21 »
Dank je, Eric!  :D

De lijm is nog nat, en ik ben benieuwd of het door het drogen nog verandert, maar zoals het nu lijkt, donkert het spul wel na door het lijmen.


dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11251 Gepost op: 09 September 2016, 18:19:06 »
Van harte Jan!
groeten,
Auke

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11252 Gepost op: 09 September 2016, 18:24:56 »
Hallo Jan, of 44,

Gefeliciteerd met het behalen van dit resultaat.
Ik zeg: "Op naar de volgende 1651 dagen."  (y)

Groeten,
William
« Laatst bewerkt op: 09 September 2016, 18:26:38 door william_2 »
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9017
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11253 Gepost op: 09 September 2016, 18:26:54 »
Hoi,

Van harte, meneer Dorrestijn(Hij zegt het zelf :-X).

Dat we nog vele hobbyjaren kunnen genieten hier.

Gr Koen.

Ps, Floris, er zit ook een knopje op Youtube waarmee je de muziek uit kan zetten ;).
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11254 Gepost op: 09 September 2016, 21:26:56 »
@Auke & @William: merci beaucoup!  :D
@Flip: ik zei alleen maar dat men soms zegt dat Hans D. en ik uiterlijk wel wat van elkaar hebben  :) Ik zou het niet in m'n hoofd halen me daarom zo te noemen, laat mij maar gewoon Jan 44 zijn.   :)
Een filmpje zonder muziek, waarom bedenk ik dat niet zelf? Waarom moet er zo nodig muziek bij? Eigenlijk?

Verschil gelijmde/ongelijmde ballast:



De gebruikte lijm is de Flex-Schotterkleber van Koemo. Overigens wordt op de site van Koemo nergens gerept over al dan niet nadonkeren. Ik was gewoon erg benieuwd...

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11255 Gepost op: 09 September 2016, 21:39:57 »
Jan, het is echt mooie schotter (y) die houdt ik in mijn achterhoofd voor station Delft.
Gr. Joke

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11256 Gepost op: 09 September 2016, 22:35:03 »
Ziet er al veelbelovend uit,  dat eerste stukje schotter (y)
Ikzelf gebruik gewone witte houtlijm, droogt kleurloos op 8)

En... nog vele pagina's modelbouwplezier gewenst (y)

Mvg,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11257 Gepost op: 09 September 2016, 22:39:44 »
Hoi Tis,

kleurloos is deze lijm ook wel, en mijn ervaring met houtlijm is dat echte Schotter (dus echte steen, niet het spul zoals dat van Woodland of zo) ook met houtlijm wel wat donkerder wordt.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11258 Gepost op: 09 September 2016, 22:51:46 »
Ah,

en ik heb hier een paar potten Woodland-schotter staan.... ;D

Mvg,

Tis
********

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11259 Gepost op: 10 September 2016, 10:07:30 »
ik ben van mening dat dit wel het geval is,
Vanuit dat licht gezien acht ik een dergelijke aanschaf wel verantwoord, nog afgezien van het gemak wat zo'n apparaat met zich meebrengt: in enkele seconden doe je hetzelfde als waar je met lepeltje en kwast zomaar een uur, als het niet meer is, over doet.

Zo'n ding onderling uitlenen is wel een mooie gedachte, maar wat als die van mij in Marolleput of in Munnekemoer ligt en ik heb 'm eigenlijk even nodig? Of dat je gauw gauw nog even wat moet doen omdat een ander 'm ook even wil?

En daarbij: een goed stuk gereedschap mag wat kosten.

Dat je er qua tijd mee opschiet dat geloof ik graag.
De clou in zo'n uitleen programma zit m natuurlijk ook in zorgvuldig plannen,ik denk dat niemand ongepland ineens uit het niets iets voor zich geschoven krijgt waar ook gelijk aan gewerkt moet worden ;)
Als zo'n concept uitgevoerd zou worden dan lijkt het me dat in goed overleg en wetende dat beide de gemaakte afspraken na komen,zoiets best kan werken  (y)

Tuurlijk mag een goed stuk gereedschap wat kosten,zeker als je weet dat je daar nog lang gebruik van gaat maken en er veel gemak van zal hebben.
Juist de gebruiksduur van dat gereedschap is voor vele denk ik een issue om zich af te vragen of dat het bij eenmalig gebruik het geld wel waard is.
Dat is voor mij in elk geval wel zo.

@ Koen ik weet dat dat knopje er zit,je kan ook het volume op 0 zetten  :o  ;D

Je ballast ligt er mooi bij zo Jan  (y)
Is er i.d.d. sprake van kleur verschil na het drogen tussen gelijmd en ongelijmd ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3281
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11260 Gepost op: 10 September 2016, 13:12:05 »
Je hebt het Tempo er lekker in Jan.. (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11261 Gepost op: 10 September 2016, 15:52:55 »
Ik durf het bijna niet te vragen, maar welk voortschrijdend inzicht heeft jou van Asoa afgebracht en heeft je doen besluiten om over te gaan op Koemo ?

De kwestie intrigeert mij, omdat ik - mede op jouw aanraden - destijds een drietal één literpotten van Asoa heb aangeschaft om mee te experimenteren.


Groet,

Peter
« Laatst bewerkt op: 10 September 2016, 15:55:37 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11262 Gepost op: 10 September 2016, 18:57:33 »
@Tis: prima toch? De keuze voor de ballast is gebaseerd op een mening, en alle argumenten die voor of tegen dit of dat kunnen worden aangedragen zijn absoluut geen absoluut waarheden. Misschien ook wel, één of twee, maar ook dan is het nog maar de vraag of ze de doorslag geven of niet.
@Floris: op één van de foto's hierboven is het verschil tussen gelijmd en ongelijmd vrij duidelijk te zien.
@Dirk Jan: vind je? het gaat meestal een stuk langzamer dan ik van tevoren inschat... Daarom wordt dit draadje ook zo eindeloos lang, denk ik...  ::)
@Peter: tja, ik heb destijds inderdaad nogal vóór ASOA gepleit, en in feite sta ik daar nog steeds achter. Het is een mooie ballast van echte gebroken steen, en in verschillende soorten en versies verkrijgbaar.



Het proces om toch tot de keuze voor Koemo te komen heeft ook wel even geduurd, net als jij heb ik een flinke voorraad ASOA staan dus in principe ben ik wel voorzien.
Het begon te kriebelen toen ik de foto's op de site van Koemo zag, met name Abbildung 3 vond ik erg overtuigend: een directe vergelijking van het product met het echte voorbeeld.
Een ander argument, ik weet niet meer waar ik dat precies las, luidde dat de ballast van Koemo stofvrij zou zijn (en dat is ook zo),  maar wat uiteindelijk echt de balans liet doorslaan was het feit dat de ballast van Koemo in diverse gradaties van (roest)vervuiling te verkrijgen is, waarbij je dan ook nog eens twee of meer verschillende versies met elkaar kunt mengen om het ballastbed een uiterlijk naar eigen smaak te geven. Bij het gebruik van ASOA ballast daarentegen is het zaak elke vorm van vervuiling zelf aan te brengen.

Maar 'de overstap' is sneller beschreven dan gebeurd, zoals ik al zei heeft het besluitvormingsproces heel wat voeten in de aarde gehad...



Nog een klein stukje ingelijmd, nu met verdunde houtlijm. Kijken of dat verschil oplevert.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11263 Gepost op: 10 September 2016, 19:18:06 »
Jan, gefeliciteerd met je feestelijke 44 1651-mijlpaal!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11264 Gepost op: 10 September 2016, 21:06:31 »
Dankjewel Ruud! 441651 is eigenlijk net zo bijzonder als 400000, vind je niet? Dus mag dat ook best aanleiding zijn voor een feestje.  ;)
Mijn oma zei een keer, toen ik als klein jongetje vroeg wanneer haar verjaardag was: "Als je zo oud als oma bent, is elke dag net een verjaardag."
En daar houd ik me aan.

Ik had speciaal voor jou even een 50er op de foto willen zetten, maar ik was net te laat...