Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
Mijn geweatherde modellen door Tedo
23 July 2025, 23:28:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3632921 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10290 Gepost op: 06 June 2016, 13:29:47 »
Wat gewichten voor lokomotieven betreft zijn er niet veel meer voorschriften dan voor wagons. Dat mag dat niet boven een bepaald maximum uitkomen, en dat kan weer afhankelijk zijn  van de trajecten waarop de lokomotief ingezet wordt, EN van een aantal andere factoren, zoals aslast, metergewicht etc.
In het voorbeeld van die industrie-aanluiting hiervoor speelt het gewicht van de wagens in die zin een rol voor zover dat te maken heeft met de (rem)capaciteiten van de lok, niet zozeer van het "draagvermogen" van het spoor zelf.

Dat een Köf een lok, bijvoorbeeld een E03, in of uit een loods haalt omdat daar geen bovenleiding aanwezig is, zal op zichzelf geen probleem zijn. Maar diezelfde Köf met diezelfde E03 de vrije baan op te sturen is weer een ander verhaal, laat staan met een trein erachter.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10291 Gepost op: 06 June 2016, 17:25:13 »
Vandaag komt er weer niet veel van terecht. Wel zijn de sloopwerkzaamheden vooralsnog voltooid (althans, voor het onderhavige spoor) en is er met de herstelwerkzaamheden aangevangen. Typisch eigenlijk, het spoor is feitelijk gesproken nog niet eens in gebruik geweest en nu ligt het er alweer uit. Net echt.



Dan een experimentje, tenslotte is slopen nogal destructief van aard, en om dat te compenseren is het misschien wel goed om iets constructiefs te ondernemen.



Ik ben de eerste die toe zal geven dat deze foto op het eerste gezicht een wat onsmakelijke indruk geeft, maar als je weet waarvoor, en vooral wat het is, dan valt het wel mee.
Ergens en ooit las ik iets over landschap vormen met geweekte eierdozen. Hier zien we overigens weer een staaltje van onvervalste inconsequentie in de Nederlandse taal, want het meervoud van "ei" is volgens het woordenboek "eieren", derhalve zou het voorwerp dus "eierendoos" geheten moeten zijn, een doos waarin eieren worden verpakt. Of het meervoud van ei zou eier moeten zijn. Hetgeen in het Gronings ook het geval is, gelijk kinder en kalver. Maar dat terzijde.

De illustratie toont dus een aan flarden gerukte en in water geweekte eierdoos, met de aldus ontstane masse wilde ik maar eens wat gaan experimenteren. Kijken of er nog houtlijm door moet, bijvoorbeeld.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7586
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10292 Gepost op: 06 June 2016, 18:31:27 »
Jouw baan begint zo toch wel heel erg een afspiegeling van de echte wereld te worden ;)

En wat je eierdozen betreft... je geeft zelf eigenlijk het antwoord al denk ik, kinderwagen en kalverbox en niet kinderenwagen en kalverenbox  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10293 Gepost op: 06 June 2016, 21:31:38 »
Ja, precies, kinderwagen en kalverbox. Een doos voor de eier, een wagen voor de kinder en een box voor de kalver.
Het is zo al volkomen duidelijk dat dat meervoud is, dus die extra "en" erachter is volstrekt overbodig.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10294 Gepost op: 06 June 2016, 22:25:31 »
Eén van de redenen om de sporen weer op te breken is gelegen in het feit dat met name bij lokomotieven met twee voorloopassen in een draaistel het voorste loopwiel tegen de Kolbenstangenschutzrohr aan komt en zichzelf (en daarmee de hele as) daardoor blokkeert. Eerder heb ik gemerkt dat dat al goeddeels te verhelpen is als de radius iets wordt vergroot, al is het maar met een centimetertje.
Tijdens het opbreken van het spoor besloot ik even door te pakken en een klein (maar storend) knikje net na de wissel ook te verhelpen. Zo gezegd, zo gedaan. Maar hoe groot ik de nieuw te leggen bocht ik maakte, de testlok (01.10K) blééf haar pootje maar optillen, óók in de meegebogen wissel..



Tot ik op het idee kwam om eens te kijken hoe andere loks op die vermaledijde bocht reageren, en wat schetst mijn verbazing?
Ze hebben er geen problemen mee.

01 Alt:



01NK:



03.10:



01.10 Öl:



Het ligt dus aan de lok.

*zucht*

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10295 Gepost op: 06 June 2016, 23:47:04 »
Lijkt op de foto of die kolben pen schuts ding  stang lager zit als bij de andere locs
Of misschien dichter bij het wiel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10296 Gepost op: 07 June 2016, 14:44:25 »
Ik heb even gekeken, Jerry. Maar er is wat dat betreft geen verschil met de andere 01.10.

Het voorloopdraaistel maar eens losgemaakt en goed gekeken wat er mis kon zijn.

Voor:



Zo op het oog kon ik er niks aan ontdekken, een piefje omgedraaid en een beetje glijmiddel opgebracht (nee, niks bijzonders, gewoon die uit het keukenkastje) en de boel weer vastgedraaid.

Na:



Wat er nu anders is, behalve dan die smeerboel, geen idee, maar 't is nu wel goed:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10297 Gepost op: 07 June 2016, 16:48:30 »
Zou je gaan denken aan het stroef langs het schroefje glijden,of een te vast zitten schroefje
Wat soms mestal niet meer te zien is ,een braampje

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10298 Gepost op: 07 June 2016, 20:44:34 »
Zoiets zal het zijn, Jerry. Soms heb ik dat vaker, een probleempje bij het één of andere ding, je haalt 't uit elkaar, kunt niks vinden, zet 't weer in elkaar en 't is opgelost.
Reinout (jeweetwel, die van Rees) had het er laatst over dat het dan nuttig kan zijn om de "waarom-vraag" te stellen. Ben ik het helemaal mee eens, maar in dit geval laat ik die vraag met liefde achterwege.  ;)

Vanmiddag moest ik even bij iemand zijn, en die meneer was bezig met het bouwen van een aardig objectje:



Nee, niet die wagon, dat is Tomasso, die is dat ding aan het bouwen, en dit is een andere meneer.
De wagon is om een indruk van de proporties te krijgen.
De schaal is 1 : 87, overigens.







Het is nog niet klaar, er komt nog een stuk bij aan.
Een inmiddels aardige tijd geleden was ik bij degene die het bijbehorende station aan het bouwen is, waarbij hij alle wissels zelf bouwt, van Peco railprofielen en dwarsliggers + kleinijzer van Evergreen.
Het is me nog niet duidelijk hoe hij dat hele emplacement (want dat gaat, naar 't schijnt, wel gebouwd worden) op z'n zolder wil gaan bergen, maar dat maakt het verhaal natuurlijk wel spannend!

De rijtuigen staan overigens nu bij mij thuis, Speisewagen, Schlafwagen en Packwagen, allemaal in CIWL-blauw.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2016, 20:56:57 door 44. Reden: spijs veranderd »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10299 Gepost op: 07 June 2016, 22:12:14 »
Reinout (jeweetwel, die van Rees) had het er laatst over dat het dan nuttig kan zijn om de "waarom-vraag" te stellen. Ben ik het helemaal mee eens, maar in dit geval laat ik die vraag met liefde achterwege.  ;)

Dat is ook een geheel toegestane traditionele methode hoor: "hij doet het, dus ik stel geen vragen". Je moet die vragen alleen stellen als je ze wil stellen :D Ik bedoel, je moet geen slapende honden wakker maken.

Ik geloof trouwens wel dat je je hebt bezondigd aan één van de twee universele wetten der techniek. Stel, je hebt een probleem. Dan zijn er twee mogelijke oplossingen/wetten:

  • Als het vast zit, maar los moet: WD40.
  • Als het los zit, maar vast moet zitten: ducttape. 1

Ik meen dat je geen WD40 had gebruikt? En het is toch opgelost? Dan was het kennelijk geen ècht technisch probleem, dus dan hoef je op zich ook niet al die "waarom" vragen te stellen, toch?

Reinout

1) Zegt degene die inderdaad een stuk ducttape over de tender van een 50er heeft geplakt omdat 'ie nog geen tijd had een goede kolenberg erop aan te brengen.... Ik geef het toe....
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10300 Gepost op: 07 June 2016, 22:15:54 »
Citaat
Dan was het kennelijk geen ècht technisch probleem

Welk probleem? Waar hèb je het over?  ??? :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10301 Gepost op: 07 June 2016, 22:17:27 »
Of bedoel je dat stuk spoor wat hersteld moet worden?
Och, ik weet niet... lijkt me ook niet zo'n probleem... moet ik even tijd voor vinden, da's alles.  ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10302 Gepost op: 07 June 2016, 22:28:09 »
Ik doelde op het voorste draaistel dat nu weer netjes los beweegt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10303 Gepost op: 07 June 2016, 22:29:22 »
Ooo, dat! Da's toch geen probleem?  ;D 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10304 Gepost op: 08 June 2016, 14:17:13 »
Het zijn ook wel erg mooie wagens, die van Trix:







..ook al zitten er dan geen kkm's op. Hadden ze best wel kunnen doen, kkm's waren toch al wel gemeengoed in 1993.