Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 19:16:30
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 19:16:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640482 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9885 Gepost op: 17 April 2016, 17:06:25 »
De Piko rongenwagen moet nog worden voorzien van een aantal onderdelen:



Waar je vervolgens niet zo veel meer van terugziet:



Nou ja, je kunt ook niet altijd alles hebben.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9886 Gepost op: 17 April 2016, 17:08:19 »
Citaat van: Joke
..tja daarvoor is de tunnel te laag ;D

Tunnel? Wat voor tunnel? In Lümmeln zijn geen tunnels.  ;)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9887 Gepost op: 18 April 2016, 14:01:27 »
Hoe is het met het sbf?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9888 Gepost op: 18 April 2016, 16:49:51 »
Ben jij helderziende of zo?
Juist vandaag dacht ik er goed aan te doen eens te kijken of de flexenwinkelier al over nieuwe voorraden beschikte, en zowaar!
Wel even het hele huis overhoop moeten halen om m'n raillasjes terug te vinden, maar toen kon ik dan toch weer aan de gang, helemaal nadat ik me ervan vergewist had dat er op afzienbare termijn geen visites te verwachten zijn, zodat er verder geen bezwaren zijn om het geheel enkele dagen in de woonkamer te laten liggen.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9889 Gepost op: 18 April 2016, 18:45:29 »
En ik wilde morgen kofie komen drinken
en na de lunch weer weggaan , en met t avond eten tot na de koffie blijven ;D

tsja  ???
Dan maar as ikke weer es in de buurt benne  ;)
En sie ook da k  geen muntjes voor de pakeer meter meer hep

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9890 Gepost op: 18 April 2016, 19:03:48 »
Prima, Jerry. In dat geval laat ik 't gewoon liggen.
En parkeermuntjes hoeft niet, hier gaat 't tegenwoordig met PIN, heel modern. Of als 't moet, kun je ook hier tegenover parkeren, in de goedkope buurt, daar is 't gratis.


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9891 Gepost op: 18 April 2016, 19:47:21 »
Die wisselbediening ligt bijzonder krap in de bocht. Onderstaan er geen problemen met zaken die onderaan de 'overhangende' wagon zitten en achter die bediening zouden kunnen haken?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9892 Gepost op: 18 April 2016, 19:59:14 »
OK jan
Die wissel lijkt een peko
kan je de bedienig spoel niet omkeren

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9893 Gepost op: 18 April 2016, 21:42:26 »


Alle railmateriaal in het Sbf is van Roco, rails, wissels en aandrijvingen.
De wisselaandrijvingen zijn mooi laag gebouwd, zodat er geen problemen ontstaan door 'overhang'. Om er helemaal zeker van te zijn dat er inderdaad geen problemen ontstaan, laat ik eindeloos rijtuigen, wagons en lokomotieven proefrijden. Als straks het Sbf op z'n plek onder de baan hangt, kan ik er maar moeilijk meer bij en dus moet alles absoluut foutvrij zijn. Bij die proefritten en dingen uitproberen (gedrag van (Kadee-)koppelingen bijvoorbeeld) streef ik naar een foutmarge van 0% - en dat lukt tot nu toe aardig. De aandrijving omkeren gaat bij het systeem zoals Roco dat heeft bedacht niet zo makkelijk als bij dat van Fleischmann, maar is in dit geval ook niet nodig.

Nog even afgezien van bovenstaande: het spoor dat met die aandrijving in conflict lijkt te komen ligt nog los en komt uiteindelijk wel iets verder van de aandrijving af te liggen.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2016, 21:44:12 door 44 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9894 Gepost op: 18 April 2016, 21:48:31 »
Ja, Jan, juist omdat je er in zo'n schaduwstation later nog lastig bij kunt, is het zaak dit goed in de gaten te houden en eindeloos te testen. Dat de rail uiteindelijk wat minder dicht bij de aandrijving komt te liggen, lijkt me zeer verstandig.

Groet,
Ruud 
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9895 Gepost op: 18 April 2016, 21:57:20 »
De uiteindelijke situatie zal er ongeveer zo uit komen te zien:


Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9896 Gepost op: 19 April 2016, 06:40:18 »
Mij gaat het meer om wat goed oogt en wat niet en, als ik eigenaar van de lading zou zijn, wat er na de rit nog op de kar is blijven liggen. En in dat kader kan de wet de pot op.

Hoe dan ook, ik gooi de brut er weer uit.



Ooit wel eens een keertje.
...sorry Unterführung?

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9897 Gepost op: 19 April 2016, 07:31:18 »
Voor de oude code 100 rails heft roco een aandrijving voor onder de grondplaat. Nu weet ik alleen niet meer of dit een complete aandrijving is of dat je de originele aandrijving over moest zetten.
Mocht je nog problemen ondervinden in het schaduwstation is dit misschien nog een optie.

Groet Harry

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9898 Gepost op: 19 April 2016, 13:58:32 »
Citaat
Unterführung?

Genau. Die gibt es. Mindestens zwei Stück.  :D

@Harry: dat zou wel erg luxe zijn, ondervloer-aandrijvingen in een schaduwstation!
De aandrijvingen die jij bedoelt worden nog steeds door Roco geleverd, onder nr 10030.



Ik geloof niet dat die gebonden zijn aan code 100, of welke profielhoogte dan ook. Met een prijs van om en bij € 42,= vind ik ze sowieso nogal aan de dure kant, ook al beschikken ze over vier enkelpolige omschakelcontacten.
Die zitten er ook op de Fulgurex/Lemaco-aandrijvingen die ik gebruik, en die kosten minder dan twee tientjes per stuk. Bovendien zijn dat motor-aandrijvingen, de Roco 10030 is een elektro-mechanische (relais).
Hoe dan ook, met de gewone, normale Roco-aandrijvingen werkt het allemaal prima, goed genoeg voor mijn doeleinden in elk geval.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9899 Gepost op: 19 April 2016, 16:55:44 »
Je zou denken dat een zootje flexen wegwerken een fluitje van een cent is. Dat is het ook wel, zolang het min of meer rechte stukken zijn. Zodra je in bochten moet gaan werken, kost het wat meer moeite, althans, in mijn ogen wel. Om knikken te voorkomen en vloeiende lijnen te krijgen is nauwkeurig werken wel één van de eerste vereisten, zorgen dat de railstaven goed op elkaar aansluiten en dat de raillassen goed stevig op beide te verbinden railstaven zitten. Nog wat lastiger wordt het karweitje als de bochten behoorlijk aan de krappe kant zijn.



Maar al met al begint er een beetje lijn in te komen, en ik ben dan ook niet geheel en al ontevreden:



Zoals je ziet, kun je nog wel wat lengte aan treinen kwijt op die armzalige zes spoortjes.
Goed.
Zo langzamerhand moest ik ook maar eens gaan bedenken hoe de boel bedraad moet gaan worden.