Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 16:55:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Charles_
Vandaag om 16:49:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door chrvdv37402
Vandaag om 16:34:11
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 16:28:47
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Montanbahn
Vandaag om 15:25:58
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 15:00:47
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Jelmer
Vandaag om 14:59:12
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:56:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
NS Mat 35 Maple Leaf door Karben
Vandaag om 13:57:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Kees-Jan
Vandaag om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3793015 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8970 Gepost op: 04 December 2015, 16:12:09 »
Een beetje zwarte piet klimt daar zonder problemen bij, hoor.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8971 Gepost op: 04 December 2015, 16:19:11 »
klimgordeltje van af t dak gaat ook wel  ;D
Maar jan

Kan je dat gebouw niet iets scheef zetten,zodat t gat wat kleiner word
Ik neem aan dat je er niet nog een gebouw tussen (wil/kan )gaat zetten

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8972 Gepost op: 04 December 2015, 16:34:27 »
Indien Het Ding malfunctioneert en men van zins is daarin verandering aan te brengen, of anderszins bepaalde met Het Ding samenhangende zaken van nabij te kunnen aanschouwen vervoege men zich bij de conciërge, alwaar een (1) ladder voor (tijdelijk) gebruik ter beschikking kan worden gesteld, hetgeen overigens zonder verdere gevolgen ten nadele van de wekelijkse beloning voor verrichte werkzaamheden zal zijn.

Voor het overige is het uitsluitend aan Zwarte Pieten en overig daartoe bevoegd personeel toegestaan het dak te betreden.
Voor de goede orde: deze maatregel is getroffen in het kader van positieve discriminatie. Benadeling van anderen dan Zwarte Pieten en overig daartoe bevoegd personeel is een onbedoeld, maar onvermijdelijk gevolg.
Men kan geen biefstuk eten zonder een koe te slachten of, voor de vegetariërs onder u, men kan geen tofu kauwen zonder een boon om zeep te helpen.

Voor de rest: morgen is het 5 december, tijd om het dak op te gaan:



Helaas heb ik te weinig dak, er zal bijgemaakt moeten worden. Als ik het gebouw schuin zet (scheef is fout, schuin is goed - vergl scheve schaats en schuine mop) wordt het dak nog veel meer te klein.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2015, 16:59:34 door 44. Reden: ach welnee, waarom zou ik daar een reden voor moeten hebben? »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8973 Gepost op: 04 December 2015, 18:39:51 »
lees net in kelbergen ,dat sint niclaas alleen in holland komt
dus zal de kerssetman wel wesen op t dak
wel groot genoeg maken voor de rennende dieren landings cq startbaan

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8974 Gepost op: 04 December 2015, 19:07:46 »




Die leiding van de tanken loopt wel beetje erg scheef (en niet schuin..). In het kader van spanningen op leidingwerk en besparing van materiaal (ten behoeve van het slijk der aarde natuurlijk) zal men dit willen voorkomen. Schuine (en geen 'scheve' blijkbaar) leidingen komen wel degelijk voor maar deze zijn dan meestal aflopend in het verticale vlak voor afwatering.


Mooi plaatje zo! Ik ben jaloers op de beschikbare ruimte die je hebt, om over de rest maar te zwijgen 😄

Klaas Johannes

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5434
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8975 Gepost op: 04 December 2015, 19:58:22 »
Ik ben jaloers op de beschikbare ruimte die je hebt

Je zult verbaasd zijn, Klaas Johannes, over de werkelijke afmetingen van Lümmeln. ;)
Gelukkig vormt niet grootte de maatstaf, maar het genoten plezier.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8976 Gepost op: 04 December 2015, 21:11:10 »
Citaat van: SinterJerry
...dat sint niclaas alleen in holland komt...

Gôh... ik heb 'm hier in Groningen anders ook vaak genoeg gezien...
Mogelijk verwarren ze daar in Kelberg Holland (dat zijn die moerassige kwelders achter de duinen langs de westelijke kust) met Nederland (waar dat Holland een provincie van is). Of men heeft bewust een stijlfiguur (pars pro toto) toegepast. In het algemeen echter kun je stellen dat het eerste vaker voorkomt dan het laatste.

Citaat van: Zwarte Klaas
Schuine (en geen 'scheve' blijkbaar) leidingen...

Je hebt gelijk, Klaas Johannes. Dit zijn scheve leidingen, geen schuine. Dat komt omdat dat die tanksectie nog los staat en nog niet in harmonie is met de rest van het ensemble. Na de repetities zal het wel beter zijn.

Citaat van: De Bas van Sinterklaas
Citaat
Ik ben jaloers op de beschikbare ruimte die je hebt
Je zult verbaasd zijn, Klaas Johannes, over de werkelijke afmetingen van Lümmeln. ;)

Inderdaad. Het op de door jou gehergebruikte foto zichtbare stukje schat ik op zo'n 80 x 60 centimeter groot.

Citaat van: Basse Piet
Gelukkig vormt niet grootte de maatstaf, maar het genoten plezier.

Ik... euh..., mijn... euh... Nee. 

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8977 Gepost op: 04 December 2015, 22:06:49 »

Je zult verbaasd zijn, Klaas Johannes, over de werkelijke afmetingen van Lümmeln. ;)
Gelukkig vormt niet grootte de maatstaf, maar het genoten plezier.

Groet,
Bas

Op dit moment ben ik bezig met een oppervlakte van maar liefst, en hier komt die dan, 200 x 400.. Millimeters wel te verstaan, dus jaloezie ten top 😄 maar oke, plezier is er zeker!

Je hebt gelijk, Klaas Johannes. Dit zijn scheve leidingen, geen schuine. Dat komt omdat dat die tanksectie nog los staat en nog niet in harmonie is met de rest van het ensemble. Na de repetities zal het wel beter zijn.
Je zult verbaasd zijn, Klaas Johannes, over de werkelijke afmetingen van Lümmeln. ;)

Ah, mijn excuses Jan! Ik probeer mezelf in te houden :p

Klaas Johannes

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8978 Gepost op: 04 December 2015, 22:10:20 »
Neenee, prima gezien. En groot gelijk dat je er een opmerking over maakt!
Dat de kijkers kritisch zijn, is alleen maar in mijn voordeel.  :D

« Laatst bewerkt op: 04 December 2015, 22:16:30 door 44. Reden: nope »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8979 Gepost op: 04 December 2015, 23:00:57 »
Gôh... ik heb 'm hier in Groningen anders ook vaak genoeg gezien...
Mogelijk verwarren ze daar in Kelberg Holland (dat zijn die moerassige kwelders achter de duinen langs de westelijke kust) met Nederland (waar dat Holland een provincie van is). Of men heeft bewust een stijlfiguur (pars pro toto) toegepast. In het algemeen echter kun je stellen dat het eerste vaker voorkomt dan het laatste.

Station Kelberg werd incorrect geciteerd :) De betreffende noot onderaan dit bericht heeft het correct over Nederland in plaats van Holland.

Reinout (ook niet uit Holland, edoch uit de provincie Utrecht)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8980 Gepost op: 05 December 2015, 11:35:32 »
 :-[ solly
effe niet goed gelesen
Maar hij komt dus enkel in nederland  ???
En jan
Zet de fabriek ietsje schuin in de hoek
dan het gat afzetten met struiken en een boom

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8981 Gepost op: 05 December 2015, 13:00:06 »
De sint komt in NL en deels België. Ik heb laatst op een conferentie een paar Duitsers uitgehoord of ze in hun deel van Duitsland nog iets aan Sinterklaas doen. Ik hoopte op input voor m'n verhalen :)

Nou, de brave man is wèl bekend in Duitsland, maar het is niet veel meer dan een klein opwarmertje voor kerst. Je kàn je kinderen alvast een klein cadeautje geven. Afhankelijk van de streek. En er is in ieder geval geen zwarte piet te vinden. Ik hoopte op verhalen van zwarte helpende duiveltjes zoals ik meende gelezen te hebben dat ze in Oostenrijk hebben, maar nee. Niets sappigs om in m'n verhaal te verwerken. Maar misschien heb ik de verkeerde Duitsers gesproken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8982 Gepost op: 05 December 2015, 16:38:05 »
Ik weet uit eigen ervaring (nou ja, ik was toen tussen de 0 en 1 jaar oud) dat de Sint de voormalige Nederlandse enclave te Seedorf aan deed per trein  :) aangezien de wegwijspiet in Nederland ook wel een de weg kwijt is, denk ik zomaar dat de Sint ook wel eens in de Eifel en het Zwarte woud is geweest ;)
Gr,

Jan Willem

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8983 Gepost op: 05 December 2015, 17:23:30 »
@Reinout & @ Jerry: nou, dat is dan ook weer rechtgezet. Hoeven we 't niet meer over te hebben.

Tja, Sinterklaas... 't is vijf december, de dag vóór de echte st.Nicolaasdag (dat is namelijk 6 december) dus ook hier komen we niet om de beste man heen, inclusief de bijbehorende traditionele feestelijkheden en lekkernijen.

Dat voorvoegsel "Sint" duidt al aan, dat er aan sinterklaas een Katholiek luchtje hangt. En omdat Nederland niet het enige land is, waar het Katholicisme voet aan de grond gekregen heeft, ligt het voor de hand dat deze heiligman zich ook in andere landen wel manifesteert, in welke vorm dan ook. Zelfs hier, binnen Nederland, zijn er streekgebonden verschillen waarneembaar. Zo schijnt het voor buitenstaanders niet erg raadzaam te zijn om van de Amelandse sinterklaasviering deel te willen uitmaken.

Maar goed, het ging om het fenomeen zoals zich dat in Duitsland al dan niet en in welke vorm dan ook voordoet. Daarbij gaat het niet zozeer om de vormen die ontstaan zijn door de invloed van de Nederlandse (NAVO-militaire) enclaves zoals Seedorf, Stolzenau en Blomberg, om er maar een paar te noemen. Op Wikipedia kun je wel wat info vinden over de diverse vormen van het Duitse Sinterklaasfeest, zie hier. Met name het hoofdstuk over "Brauchtum" levert wel aardige info op.
Veel plezier met lezen!  :D

Goed, de beste man kwam ook mijn huisje voorbij...



...maar wijzer ben ik er niet van geworden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8984 Gepost op: 05 December 2015, 17:44:02 »
Zoals jullie inmiddels van mij wel gewend zullen zijn, duurt het meestal enige tijd voordat ik, na de aankondiging dat er nu toch eens mee begonnen moet worden, ook daadwerkelijk de handen laat wapperen en spijkers met koppen ga slaan.
Dat is, na de mededeling van gisteren dat het, gezien de datum, tijd werd om het dak op te gaan, ook deze keer niet anders.
Dat schijnbare aarzelend op gang komen wordt niet veroorzaakt door geen zin, of geen tijd of wat dan ook (hoewel ik nu ook weer niet volkomen wil uitsluiten dat dat wel eens het geval is), maar meer door het rustig de tijd nemen om te overdenken hoe het karweitje aangepakt moet worden.

Zei ik gisteren nog, dat het dak, zoals door Kibri meegeleverd, niet toereikend was voor de fabriek in de huidige vorm, vandaag kan ik daar aan toevoegen dat het dak, zoals door Kibri meegeleverd, in het geheel niet gebruikt zal gaan worden.
In dit onderdeel is namelijk voorzien in allerlei uitsparingen en dergelijke, bedoeld voor diverse appendages die op het dak geplaatst moeten gaan worden.
Dit onderdeel gebruiken zou betekenen, dat al die appendages op dàt gedeelte aangebracht (zouden) moeten worden, en dat de (nog zelf te bouwen) rest het dus zonder moet stellen.
Dat levert mijns inziens niet direct een evenwichtig beeld op, en bovendien en vooral een niet erg geloofwaardige indruk. Dus het bewuste onderdeel gaat niet meer aan het spelletje meedoen.
Gevolg is wel, dat de genoemde appendages, nu verdeeld over een oppervlak dat 2,5 keer de omvang heeft van het oorspronkelijke, wat aangevuld mogen worden, omdat het anders maar een karige boel zou worden.
Gelukkig heb ik nog over van de bouw van de Wagenwerkstatt.



Er moet nog wat verder nagedacht worden, maar het eerste snijwerk is in elk geval gedaan.
Wordt vervolgd dus.
Fijne avond!