Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:20:22
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 12:17:36
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3642310 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8895 Gepost op: 26 November 2015, 10:22:54 »
Kijk! Dat helpt.

Dus.... verbrandingskamer was eigenlijk een vergrootte vuurkist. Maar dan wel zodanig vergroot dat niet het roosteroppervlak vergroot werd maar wel de inhoud vergroot werd. Of liever gezegd, de bovenkant werd in de lengte uitgerekt.

Naar ik uit die pagina begrijp zijn er twee voordelen:

  • De hele vuurkist wordt (natuurlijk) lekker heet en het werkt vooral ook lekker dat de wanden goed heet zijn en warmte uitstralen. Met de vergroting komt er ook meer oppervlak dat warmte uitstraalt. Ik heb het gevoel dat dit zorgt voor een meer gelijkmatiger hitte-afdracht, dus het daadwerkelijke stoken wordt wat meer uitgemiddeld. Zoiets?
  • Er is meer ruimte om lekker te wervelen en om vollediger te verbranden. "Minder zwarte rook uit de schoorsteen", zeg maar.

Zoiets?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8896 Gepost op: 26 November 2015, 16:07:33 »
heren

goedenmiddag

deels kan ik me in de text wel vinden.
echter er was ook zoiets als bayern en baden
die konden wel uitgebalanceerd bouwen met 4 cilinders verbond
probleem was het onderhoud
de KPEV en daarna de DRG zweerde bij 2 cilinders
het waren eenvoudige loks met weinig onderhoud en vaak meer dan 50 dienstjaren,zelfs soms 60 dienstjaren
en dat hebben de moeilijke maschines uit bayern en baden nooit gehaald
niet iedere maschinist kon daarmee omgaan
met de meeste KPEV wel

top of the bill was SNCF en CSD
dat waren de modernste lokomotieven kort voor en na de oorlog
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8897 Gepost op: 26 November 2015, 18:01:01 »
Franse stomer zijn prachtig. Ik heb ooit eens op het punt gestaan deze te kopen, die CIWL-treinen trok (Roco, artnr. 62307):



Toch maar niet gedaan ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8898 Gepost op: 26 November 2015, 23:15:46 »
Citaat van: Tis
...een van de mooiste stoomlocomotieven...

Ja, daar ben ik het wel mee eens, hoewel het begrip "mooiste" voor mij niet zozeer alleen (dus ook wel) te maken heeft met het uiterlijk, maar vooral met de techniek die er in schuilt. De lokomotief als exponent van de technische vorderingen van dat tijdperk, zeg maar.

Citaat van: Dirkjan
Hier staat wat uitleg:

Dank je, dat spaart een hoop uitleg. Maar...

Citaat van: Reinout
Zoiets?

Heel breed genomen wel zo ongeveer, maar het heeft ook veel te maken met de verhouding tussen het verdampingsoppervlak van vuurkist (+verbrandingskamer) en dat van de rook- plus vlampijpen. Als ik het niet vergeet kom ik daar nog een keer op terug. Nu mankeert het me even aan tijd, drukke dag gehad.

Citaat van: Willem
het waren eenvoudige loks met weinig onderhoud en vaak meer dan 50 dienstjaren,zelfs soms 60 dienstjaren
en dat hebben de moeilijke maschines uit bayern en baden nooit gehaald

Misschien heb je gelijk, Willem. Ik weet echter niet zo zeker of (met name) de 4-cilinderloks dat aantal dienstjaren niet hebben gehaald omdat ze zo moeilijk in onderhoud waren.
Bijvoorbeeld een machine als de Beierse S3/6 (BR 184/185) is door de DRG, terwijl het "Einheitsprogramm" vol in aanloop was, nog nabesteld, en zelfs de Deutsche Bundesbahn heeft voor een aantal van die loks nog een nieuwe ketel besteld en ingebouwd, waardoor de lok nog tot in de zestiger jaren dienst heeft kunnen doen.
Ook een machine als de Badische IVh was succesvol; het zal niet voor niets geweest zijn dat een aantal exemplaren tot eind zestiger jaren succesvol dienst heeft gedaan bij de Mindener LVA als "Bremslok".
Ik denk eerder dat dat soort lokomotieven door de voortschrijdende elektrificering (vooral in de meer zuidelijke delen van Duitsland) en de toenemende verdieseling (V200) het onderspit hebben moeten delven. Daarbij moet in overweging genomen worden, dat ook het geringe aantal (nog) voorhanden exemplaren een rol gespeeld kan hebben (Splittergattung).

Afgezien daarvan zou ik in herinnering willen roepen dat, toen men in het kader van het "Einheitsprogramm" de keus wilde (of moest) maken tussen 2- of meercilinderloks en men naast 10 stuks BR 01 (2-cilinder) ook 10 stuks BR 02 (4-cilinder compound) heeft gebouwd, om beide principes met elkaar te kunnen vergelijken. Toen het erop aankwam, heeft men echter de prestaties van de BR 01 in een gunstiger daglicht gesteld en die van de BR 02 juist als minder goed beoordeeld dan eigenlijk had gemoeten, waardoor de keus op de (inderdaad makkelijker en daardoor goedkoper in onderhoud) de 2-cilinderversie, de BR 01.
Bij het ontwikkelen van een zware goederenlok min of meer idem dito: na beoordeling van de BR 43 (10 stuks, 2-cilinder) en de BR 44 (eveneens 10 stuks, 3-cilinder) viel eerst de keus op de tweecilinder, waarvan een eerste serie van, naar ik meen, een stuk of veertig is gebouwd. Pas later is men alsnog gezwicht voor de 3-cilinderversie, de BR 44, waarvan er, zo uit m'n hoofd, iets van 1500 of 1600 stuks zijn gebouwd. Na de oorlog was het deze Baureihe, samen met de BR 50, die de ruggegraat van het goederenverkeer bij de DB vormde. Overigens zijn alle exemplaren van de BR 43 na de oorlog achter het IJzeren Gordijn terecht gekomen, maar dat terzijde.

Daarbij zou je in aanmerking kunnen nemen dat de meercilinder compound-machines, wellicht mede door de dogmatische "Pruissische zuinigheidscultuur", die ook in het Wagneriaanse tijdperk in ere werd gehouden, nogal stiefmoederlijk benaderd werden, waardoor deze, in het Duitsland van toen, nauwelijks de kans kregen om zich te kunnen bewijzen. Nog een opmerking, eveneens terzijde: ook die zuinige Pruissen zelf hebben wel compoundloks gebouwd, in elk geval de BR 1710-11 is daarvan een voorbeeld.

Citaat van: Ruud
Toch maar niet gedaan  ;D

Tu quoque?
Ik heb 'm ook in handen gehad...  ;D ;D
 
« Laatst bewerkt op: 27 November 2015, 00:12:15 door 44. Reden: Na attendering per PB een 3 in een 4 veranderd, Reinout bedankt! »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8899 Gepost op: 27 November 2015, 21:51:17 »
Goed, zoveel theorie was misschien ook wel weer een beetje veel van het goede.
Terug naar het dagelijkse gedoe.

Vandaag werd een Speisewagen, uiteraard van de DSG (Deutsche Speisewagen und Schlafwagen Gesellschaft), in Lümmeln uit een F-Zug gerangeerd. Misschien een warmloper, of wou de koffie niet warm worden? Wie het weet mag het zeggen.



Een inmiddels welbekend hondje, met nog verbazingwekkend intacte poten, kwam even snuffelen of er nog iets te halen viel. Waar Speise is, is worst, nietwaar? Tenminste, in Duitsland vaak wel.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8900 Gepost op: 28 November 2015, 12:19:37 »
Schitterende wagen. Dacht eerst aan Flm 5633, maar die ziet er net iets anders uit toen ik hem uit de kast pakte en eens even heel secuur keek. Zal dan wel een Roco zijn.

Dat hondje scharrelt z'n kostje wel bij elkaar. Hier of elders :D.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 28 November 2015, 12:22:09 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8901 Gepost op: 28 November 2015, 15:42:47 »
Dat is geen zwerfhond, maar een hande(ige)ls reiziger

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8902 Gepost op: 28 November 2015, 17:16:40 »
 ;D ;D

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8903 Gepost op: 28 November 2015, 20:34:25 »
Hahaha! Het beestje reist wel wat af ja.
Hier is ie alweer vertrokken. Mocht ie weer ergens opduiken, dan mag diegene een naam voor het reislustige beestje verzinnen. Mocht het een teefje zijn (wel even checken), misschien zoiets als Floo.. nou ja, kijk maar.

Over de Speisewagen: bijna goed, Ruud! Nog twee vieren toevoegen en je bent er: 563304.
Het is het restauratierijtuig uit de serie F-Zugwagen. Op het koersbord staat vermeld: Germania  Hannover-Minden-Wuppertal-Köln-Bonn.
Aan F17/F18 "Sachsenross" (Hannover-Köln/Bonn) wilde men in 1954 een vervolg naar Berlijn knopen, via Wolfsburg en Stendal. Deze zou "nur auf besondere Anordnung" verkeren, wat er op neerkwam dat het nooit gebeurde. Desalniettemin heette de trein F17/F18 "Germania".
Vanaf 1958 reden VT06 deze diensten, opgevolgd door de elders vrijgekomen VT08 vanaf 1959.



Met ingang van 1962 verkeerde de trein "Lokbespannt", met V200 van (o.a.) Bw Hamm. Het rijtuig hierboven past dus mooi in dit laatste plaatje, en misschien ook nog wel in dat van 1968 en later, toen de V200'en vervangen werden door loks E10.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8904 Gepost op: 28 November 2015, 20:44:50 »
Citaat
Met ingang van 1962 verkeerde de trein "Lokbespannt", met V200 van (o.a.) Bw Hamm. Het rijtuig hierboven past dus mooi in dit laatste plaatje

Niet dus. Want laatste rev.datum is 7.12.54 en vermeld staat dat de volgende moet plaatsvinden voor of op 7.6.55. En natuurlijk, voordat die VT0zessen in beeld kwamen, reden ze natuurlijk (als Sachsenross) óók Lokbespannt. Misschien wel met een lok BR 05!  :o

Nou ja. Wat vervelend.  :)

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8905 Gepost op: 28 November 2015, 22:41:53 »
Wat rot voor je dat je weer met een stomer moet gaan rijden  ;D
Een diesel had ook leuk geweest   :o

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8906 Gepost op: 28 November 2015, 23:08:19 »
Als ik nog een mooie lokomotief mag noemen; de BR39....
Driecilinder, en door de 1D1 asindeling met vrij grote drijfwielen
ook een goede loc voor sneltreimen 8) En Duits ;D

Mvg,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8907 Gepost op: 29 November 2015, 00:28:03 »
De BR 05 is van vóór mijn tijdperk, en de BR 39 heeft in Lümmeln nooit iets te zoeken gehad.
Maar er staat nergens geschreven dat een verlanglijstje maar op één bladzijde mag, en op de achterkant van de bladzijde(n) kun je natuurlijk mooi een hoop smoezen en uitvluchten opschrijven.  :P

Hmmm...  ::)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8908 Gepost op: 29 November 2015, 12:13:03 »
Hmmmm............smoezen en uitvluchten hè  ;)
Doe er dan een lok van de Br 19.0 voor. Dan dien je wel even een uitvlucht te zoeken met een gordijn.
Of een Br19.1, die tot 1950 in ieder geval bij de DB reden, ja iets te zuidelijk gestationeerd in Bw Treuchtlingen en Bw Hof.
Brawa heeft van die laatste een model uitgebracht.
Heb je in ieder geval een mooie grote sneltreinlok.
We horen/zien wel wat het gaat worden en welke uitvlucht je gekozen hebt.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2015, 12:15:13 door Ivo vS. Reden: onjuiste positie locomotief »
groet,

Ivo vS

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8909 Gepost op: 29 November 2015, 12:45:37 »
Eerst maar eens een IVh van LVA Minden. ;)

Groet,
Bas