Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door roco
Vandaag om 10:32:11
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 10:32:07
zoeken waar een draad zit op de baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:17:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 10:04:28
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:14:11
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 07:13:15
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
12 October 2025, 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
12 October 2025, 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
12 October 2025, 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
12 October 2025, 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
12 October 2025, 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
12 October 2025, 18:30:24
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3742189 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7245 Gepost op: 31 May 2015, 19:51:52 »
Citaat
...tot en met dinsdag de tijd...

Nou... tot dinsdag, niet en met.
Maar inderdaad, ik kan wel eens wat gaan proberen met dat nizidraad.

Ook nog even wat gekeken of er niet een andere oplossing is, want ik heb bijvoorbeeld wel 0,25 x 1 mm profiel, en 0,5 x 1 en ook wel 0,75 x 1, dus als ik wat op elkaar plak kom ik er ook... maar neh, da's lapwerk.

Citaat van: Jenner
wat je laat zien(doet) ziet er fraai uit

Dank je, Jerry! Dat geeft de burger moed!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9031
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7246 Gepost op: 31 May 2015, 23:14:16 »
Dan pak je toch een van de andere 338 projecten ;D ?
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7247 Gepost op: 01 June 2015, 15:09:19 »
Dat zou ook kunnen. En de "te-doen-lijst" voor als dit draadje vol is, is ook al bijna klaar.  :P

Maar ik hou het even bij de grijpstangetjes:





't Is te doen, maar misschien beter even nadenken over een malletje en een boorsjabloon.
Want die eigengemaakte zien er wel wat sierlijker uit, al zeg ik het eigen. Pardon, dat moet natuurlijk zijn: Want die zelfgemaakte zien er wel wat sierlijker uit, al zeg ik het zelf.
Want die eigengemaakte handgreepjes zijn niet zo best voor de darmen, denk ik zo maar.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7248 Gepost op: 01 June 2015, 18:47:25 »
Ooitgroen 143  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7249 Gepost op: 01 June 2015, 19:46:13 »
Ah! Mooi, dan ga ik morgen maar eens naar de Ooitgroen 143 -winkelier in plaats van naar de 1 x 1,5 mm plastic profielwinkel.

Nog een ander ding wat mooi even kan gebeuren voordat ik verder kan met die rottige profielen, is een nieuwe koppelinghouder.
Immers, doordat er een stuk bij aangebouwd is, is de originele niet lang genoeg meer. Omdat het voor Kadee-koppelingen niet nodig is - eerder ongewenst zelfs - dat de koppeling door een compleet KKM de nodige bewegingsvrijheid meekrijgt, is die klus niet eens zo moeilijk als het lijkt. Gewoon een schachtje (volgens de NEM-afmetingen) onder de kar lijmen.
Mocht de boel straks toch nog iets te kort op elkaar zitten, dan wordt dat (hopelijk) voldoende ondervangen door de nieuw aangebouwde verende buffers (die heeft Weinert bij de Bühne bijgesloten, en dat is maar goed ook, want de originele buffers zijn hopeloos in het ongerede geraakt bij het opschonen van de bufferbalk).


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7250 Gepost op: 01 June 2015, 20:46:27 »
Natuurlijk moet dat even worden uitgeprobeerd.
Helaas kon ik in de haast geen Kadee #18 vinden, dus heb ik er maar een #17 ingedrukt. In de wagon links zit wel een #18.



En dan even proefdraaien op een stuk rails, R3 van Roco, om precies te zijn:



Het is wel duidelijk, dat een #18 geen overbodige luxe is. Het gaat allemaal wel, maar zoals je aan de zo goed als maximaal ingedrukte verende buffer ziet, houdt het niet echt over. Maar goed, de #17 vind ik sowieso nogal kort, die gebruik ik in principe al nooit.
Een andere mogelijkheid wil ik nog even aanstippen: met een combinatie verende buffers - Kadeekoppelingen is het wellicht mogelijk om buffer aan buffer te rijden en toch te profiteren van de superioriteit van de Kadee's.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7251 Gepost op: 01 June 2015, 22:15:48 »
Nog wat probeersels:

Op recht spoor, links #18, rechts #19:



En dezelfde combinatie in R3 (Roco-line):



Het verschil tussen #17 (boven) en #19 (onder):


guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7252 Gepost op: 01 June 2015, 22:24:44 »
De koppeling.
Van huis uit zit er op de Roco-lok een, hoe zal ik het noemen, een "dubbele koppeling", eentje bestaande uit één haak en twee beugels, zogezegd.



Nu kwam dat wel eens voor, toch, als ik zo de foto's in de mij ter beschikking staande literatuur een beetje bekijk, zijn de meeste vijftigers voorzien van een "enkele" koppeling, en bovendien smoelt dat stukje plastic voor geen meter, vind ik.
Fijn, weer een mooie reden om eens lekker in m'n onderdelenbak te gaan graven. Jammer genoeg duurde het niet zo erg lang voordat ik een geschikte koppeling vond. Even pas maken, toefje lijm erop en...


Noodkoppeling

Groeten,

Kniesoor

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7253 Gepost op: 01 June 2015, 22:27:45 »
Merci beaucoup, capitán! Helder!  :D

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7254 Gepost op: 01 June 2015, 22:35:02 »
Tja, soms herinner ik me m'n eigen onzin nog  ;D

Maar kortom: ergens in tussen '45-'50 afgeschaft. En zo te zien staat er '66 op de bufferbalk ........

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7255 Gepost op: 01 June 2015, 22:50:04 »
Soms ja... zo gaat 't mij ook.  ::)

Maar goed, die koppeling, afgezien van het feit dat zo'n 'dubbele' koppeling dus gedateerd blijkt te zijn, vond ik dat het exemplaar van Roco een beetje een, euh, soort klomp plastic, waar je niet eens aan kunt ontdekken hoe e.e.a. nu eigenlijk in elkaar zit. En dan oogt zo'n dingetje van, jaja, komt ie weer, Weinert toch wel wat fraaier.  :)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7256 Gepost op: 01 June 2015, 23:09:49 »
Waar je niet eens aan kunt ontdekken hoe e.e.a. nu eigenlijk in elkaar zit.

Los, maar dan dus zonder de ingehangen wagenkoppeling:




Volledig doorgekoppeld:




Na het afschaffen van de noodkoppeling moesten dus wel de haken aan de bufferbalk gezet worden om de "niet nodige" koppeling "achterover" te kunnen hangen. Enkel bij de laatste wagen ging de koppeling dus "in de haak" om op die manier aan te geven dat het inderdaad de laatste wagen was (als aanduiding naast het sluitsein wat het officiële "einde van de trein" sein was.

PS zie net dat ik in mijn vlugheid (was "sort of" illegale actie) dat ik de lummel van de hoofdkoppeling niet netjes in het haakje heb gelegd  :-[ (Dat terwijl ik de lummel van de noodkoppeling WEL netjes heb gelegd  :D )

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7257 Gepost op: 02 June 2015, 13:03:51 »
Altijd leuk, goeie info van een insider!  :D

In Güterwagen Band 6 van Carstens/Scheller/Westermann staat ook een kort hoofdstukje over de trekhaak/schroefkoppeling.

Daarin wordt geschreven dat de koppelingen tot in de 50er jaren berekend waren op een belasting tot 65 ton, en dat sindsdien koppelingen, belastbaar (tot breuk) tot 85 ton worden ingebouwd.
Over de Sicherheitskupplung, door Paul met de term 'noodkoppeling' aangeduid, wordt gemeld dat die op vanaf 1941 gebouwde wagons niet meer werd aangebracht.

Voor wie die Roco-koppelingimitaties wil vervangen door meer voorbeeldgetrouwe exemplaren: Weinert heeft er een scala van in het assortiment: wel/niet functioneel, wel/niet afgeveerd, Doppelhakenkupplung ('noodkoppeling'), compleet gemonteerd of als bouwpakket, smalsoor en normaalspoor en zelfs een Zwitserse uitvoering. Voor elk wat wils dus.

In het magazijnen van Gerhard Ammeräth kwam ik de volgende tegen, zoals gewoonlijk netjes genummerd en geordend opgeslagen:



Linksboven: niet functioneel
Rechtsboven: functioneel, bouwpakket
Onder: een overblijfsel uit vroegere Liliput-jaren, kant&klaar, functioneel

Maar ik heb ook Evergreen 1 x 1,5 mm profiel, nr 143, gescoord, dus voorlopig hoor je me niet.
Bovendien moet ik nog afwassen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7258 Gepost op: 02 June 2015, 17:09:41 »
Oja, nog even dit:

Ergens hier in dit forum loopt een draadje over de Harz-Express. Voor zover ik weet, is dat een trein, in Duitsland ingeschaald in de categorie "Eilzug", die van Amsterdam via Hengelo - Osnabrück - Hannover naar Bad Harzburg reed (E 1528). Zo nu en dan vind ik wel eens een flintertje info over die trein, maar het plaatje heb ik nog niet compleet.
Zo ben ik tot op heden die trein nog niet als EpIII-fenomeen tegengekomen, en een (complete) treinsamenstelling heb ik ook nog niet gezien. Ja, Plan D en stalen D, daar ben ik wel achter, en op de meeste foto's staat een V200 als trekkracht, hoewel ik er ook wel gezien heb met een V160 als lok.
Nu is dat laatste naar mijn smaak wel oké, maar er staan bij mij nog een paar vragen open:

-vanaf wanneer reed deze Harz-Express? Of anders gesteld: kan ik deze trein in EpIII plaatsen?
-hoe was de treinsamenstelling? (en dan in EpIII natuurlijk)
-reed er een restauratiewagen in mee? En zo ja, van welke maatschappij?

Wie weet is er iemand die wat weet.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7259 Gepost op: 02 June 2015, 18:36:57 »