Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:44:34
Wat was jullie allereerste loc? door Silvolde
Vandaag om 18:42:52
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:44:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3645362 keer)

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7155 Gepost op: 23 May 2015, 14:15:19 »
Op mijn computerscherm kan ik geen binnenflenzen ontdekken, behalve dan de binnenflenzen die nu de buitenflenzen zijn, omdat ze niet meer aan de binnenkant zitten.

Ik ben benieuwd of er nu "iemand" enorm in z'n vuistje zit te lachen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #7156 Gepost op: 23 May 2015, 14:39:34 »
Volgens mij is het gezichtsbedrog.
De buitenkant van het loopvlak is iets minder mooi glimmend dan het binnendeel, en op deze foto lijkt dat net een flens.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #7157 Gepost op: 23 May 2015, 14:43:20 »
Hmm...,wellicht. Maar hoe komt het dan dat de buitenkant van het loopvlak uitsteekt (zie bovenkant voorloopwielen) ?

Het raadsel van de donkere materie en de donkere energie in de kosmos laat ik voorlopig maar even voor wat het is.

Ik zal mij nu eerst richten op het mysterie van de "flippende flens".

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7158 Gepost op: 23 May 2015, 16:20:30 »
Citaat
Volgens mij is het gezichtsbedrog.

Volgens mij ook.
Ten eerste: ik heb er nog nooit van gehoord dat aan een regulier railvoertuig (dwz die je normaal gesproken op de spoorwegnetten ingezet ziet of zag worden) voorzien werd van wielen met flenzen aan de buitenkant.
Ten tweede: het bewuste plaatje is en blijft een scan van een foto uit een tijdschrift, de kwaliteit zal daardoor alleen maar afgenomen zijn, hoewel ik verder geen klachten heb over de kwaliteit van mijn scanner (Canon MP510). Maar dat daargelaten kunnen we het plaatje best eens aan een nadere analyse onderwerpen.
Om te beginnen even concentreren op het "probleemgedeelte":

Hier begint al het vermoeden te dagen dat het idee van de buitenliggende flenzen kan ontstaan door het relatief donkere gedeelte van de wielband, donkerder omdat dat gedeelte minder gepolijst is door het rijden dan het meer binnenliggende gedeelte.
Vervolgens zou de indruk van die bui...etc flens nog gewekt kunnen worden door de piefjes onderaan de bufferbalk:

Als ik die middels mijn beeldbewerkingsprogramma wegretoucheer ziet het er als volgt uit:

Weg flens aan de buitenkant. Mee eens, Peter?

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #7159 Gepost op: 23 May 2015, 16:32:21 »
Overtuigende bewijsvoering Jan ! Godzijdank, zou ik bijna willen zeggen. Zo'n onopgelost enigma had heel goed mijn Pinksterweekend kunnen vergallen  (y).

Peter

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7160 Gepost op: 23 May 2015, 16:56:13 »
Kijk 'ns aan. Zo zou ik als psychiater nog niet eens zo'n gek figuur geslagen hebben.  ;D

Next.
De koppeling.
Van huis uit zit er op de Roco-lok een, hoe zal ik het noemen, een "dubbele koppeling", eentje bestaande uit één haak en twee beugels, zogezegd.

Nu kwam dat wel eens voor, toch, als ik zo de foto's in de mij ter beschikking staande literatuur een beetje bekijk, zijn de meeste vijftigers voorzien van een "enkele" koppeling, en bovendien smoelt dat stukje plastic voor geen meter, vind ik.
Fijn, weer een mooie reden om eens lekker in m'n onderdelenbak te gaan graven. Jammer genoeg duurde het niet zo erg lang voordat ik een geschikte koppeling vond. Even pas maken, toefje lijm erop en...

Next!

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7161 Gepost op: 23 May 2015, 17:09:26 »
Citaat van: moi-même
Next!

Oké, komt ie:

Roco gooit z'n steenslagstortwagentje in de aanbieding: *

Dus:

Vreemd genoeg kan ik van deze wagen geen typenummer ontdekken. Carstens omschrijft het geval in Güterwagen Band 4 als volgt: "Talbot-Schotterwagen Skizze 370a", dus ook niet echt een "naam" als bijvoorbeeld Gbs 254, Kds 54, Ommi 51 of Omm 55 of zoiets.
Wel serveert Carstens in het voornoemde boek een aantal suggesties om de wagen wat op te tutten. Eens kijken wat dat op kan leveren. Wordt vervolgd.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7162 Gepost op: 23 May 2015, 22:27:16 »
Poehee, wat een taaie rommel is dat! Nu al een uur bezig om de EPM's in de stortgootjes weg te werken, en nog vier (twee per onderdeel) te gaan...  :-X

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7163 Gepost op: 24 May 2015, 12:57:10 »
Best nog veel werk aan zo'n klein rotwagentje.

Houten bordessen behandeld, de bedoeling is dat het lijkt op geteerd hout.
De stortgoten hadden in het echt ook een verflaag, maar door de schurende werking van de steenslag was die natuurlijk al rap verdwenen, dus ook daar met een lik verf geprobeerd die indruk te wekken. De hendels en stangen, noodzakelijk om de de loskleppen te bedienen, vertoonden wat flash en hier en daar een braampje (flash is in de plastic-modelbouw de term voor de vliesjes die ontstaan doordat de gietmalhelften nèt niet 100% sluitend zijn), vanwege het stugge, taaie materiaal was het een hele toer om dat een beetje weg te werken.
Tot nu toe is alleen het onderstel aan bod gekomen, en geweatherd is er nog niks - op die houten bordessen na, en die zijn nog niet eens klaar...

Nou ja, nait soezen en de kop dr veur.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7164 Gepost op: 24 May 2015, 16:58:33 »
De bovenbouw moet uiteindelijk toch eens een keertje aan bod komen. Begonnen ben ik met het bouwen van een reservoir of luchttank, welke onderdeel is van het remsysteem. Ondanks de tekeningen en de hoeveelheid foto's die SC in zijn boek presenteert, kom ik er niet goed achter hoe dat nou precies in elkaar zit. Nu ja. Als het voor het oog maar goed is.

De diameter liet zich bepalen aan de hand van C's tekeningen, de lengte daarentegen heb ik maar gegokt, een klein beetje oriëntatie aan de hand van soortgelijke luchttanks onder andere wagons als leidraad nemend.
Achteraf denk ik dat ik net zo goed een weerstand had kunnen nemen, dat had een hoop werk bespaard - Evergreen rond draaien in de Dremel, in de lengte doorboren - zo'n ding was min of meer kant en klaar geweest, met leidingen en al. Enfin, was ook wel leuk om te doen, eigenlijk.

Nog even een PS, eigenlijk vooral aan Jerry. Hier stelt hij voor de aanwezige windleiplaten van de vijftiger(s) zodanig te bewerken dat ze meer op het voorbeeld gaan lijken.

Citaat van: Jerry
Vind je volgens mijzelfs leuker dan de makkelijke weg

En passant heb ik eens even bekeken hoe die dingen van Roco eigenlijk echt in elkaar zitten.

Dat "dikke" gedeelte is "dik" omdat daarin zich het plaatje met daaraan de "pootjes" bevindt. Wil je dat dunner maken, moet dat plaatje eruit. Daarmee verliezen dan de pootjes ook hun houvast en zul je een oplossing moeten zoeken om ze er weer -voldoende stevig- aan te krijgen. Een hoop werk waarvan nog twijfelachtig is of het resultaat bevredigend is. Voor die paar luizige öri zet ik er liever een paar van Weinert op.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7165 Gepost op: 24 May 2015, 18:03:13 »
2 stripjes 0,25 x 0,5 en een beetje verf toegevoegd:

Nu nog even afwerken.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #7166 Gepost op: 24 May 2015, 18:23:45 »
Jan, het van details voorzien van zo'n klein karretje maakt het net even leuker.
Neem aan dat je de neplading vervangt voor echte lading? Schuimblokje in de vorm
schuren en daarop polák steenslag en het is net echt. Hoeveel heb je er nog te gaan?
Mvh Steef

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7167 Gepost op: 24 May 2015, 20:02:43 »
Ja, mee eens. Bovendien wordt op die manier zo'n wagentje echt 'van jezelf'. De boeken van SC vind ik een bron van inspiratie, met goede voorbeelden van het hoe en wat. Maar dat wil niet zeggen, dat ik het allemaal slaafs navolg, sommige dingen laat ik achterwege of doe ik toch net even anders. En, wat ook voorkomt, soms zijn er dingen die hij niet eens noemt of beschrijft. Zoals die remcilinder, hij noemt het ding zo even tussen neus en lippen door, maar vertelt niet hoe en wat. Dat mag je dus zelf verzinnen.

Een lading gaat er zeker in komen. Ik twijfel nog een beetje tussen halfvol en vol. Met een volle bak is het niet nodig in die bak zelf de EPM's weg te werken of slijtsporen aan te brengen, aan de andere kant geeft dat laatste wel weer een beetje extra cachet.
Maar goed, na deze heb ik er nog eentje te gaan, dus misschien maak ik van beide versies wel eentje. Overigens, ik heb geen Schotter van Polak, er staat nog wel een liter Asoa Kalksteinschotter.
De tweede wagen wordt trouwens een onberemde versie, een zgn leidingwagen: geen remmen, maar wel een doorgaande remdrukleiding. Herkenbaar aan het enkele witte blokje op elk van de hoeken.

En aan het ontbreken van de remblokken natuurlijk.

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #7168 Gepost op: 24 May 2015, 20:47:00 »

Jan, vraag...

Die Kolbenschützrohre... Zitten die nou goed, of zitten ze ondersteboven?

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7169 Gepost op: 24 May 2015, 21:42:26 »
Goeie vraag, Ronald. Volgens mij zitten ze zo goed, die naar boven wijzende dingetjes zijn smeeroliereservoirtjes, en die horen er bovenop te zitten.

Een paar dwarsverbindinkjes gemaakt:

Al is dat best een priegelwerkje, het meest lastige is nog het vinden van de juiste kleur. Volgens mijn vrouw heb ik meer dan duizend potjes verf in huis, en elke keer als ik weer een kleurtje zoek wil ze niet geloven dat ik nou net die kleur niet heb.
Hoeveel potjes het ook zijn, RAL 8012 zit er niet bij, en bovendien is het dan nog maar afwachten of het wagentje wel exact RAL 8012 gekleurd is.
Enfin, beetje mengen dan maar en misschien is het niet helemaal exact de goeie kleur, voor mij kan het er zo wel mee door. Ik moet nog wel een beetje bijstippen, zie ik nu. Het genadeloze camera-oog verdoezelt niks.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2015, 22:00:28 door 44. Reden: gewoon, zin in »