Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 16:31:49
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:05:35
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:24:49
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 13:48:26
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door Joz
Vandaag om 13:23:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3617431 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6480 Gepost op: 14 February 2015, 16:52:08 »
Niet zoveel eigenlijk. Ik vraag me ook af waarom het ding zich in m'n verzameling bevindt, het is ooit aangeschaft bij Bart Smit, art.nr. 4010, één van de eerste Fleischmann-uitvoeringen van dit type. Moet ergens in de eerste helft van de tachtiger jaren (nu wel van de vorige, dus de 20e eeuw) geweest zijn.
Het lokje is voorzien van opschriften zoals bij de (vooroorlogse) Deutsche Reichsbahn voorgeschreven was, en past alleen daarom al niet binnen mijn kader.
Maar ik ben wel gecharmeerd van het modelletje, het is een typisch Fleischmann-meesterwerkje. Ze blijft dus. Misschien dat Frick wat zin en doel aan haar bestaan kan geven.

Het schijnt dat de T3 ook bij de zuiderburen (Olivier en z'n vrienden dus) heeft dienst gedaan, al was dat, voor zover ik goed ben geïnformeerd. slechts één (1) exemplaar; inderdaad onder het serienummer 59. En ja, Fleischmann heeft ook die versie ooit uitgebracht:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6481 Gepost op: 14 February 2015, 17:34:30 »
Wel een mooi fijn locje
En zondigen mag toch wel eens
In zet van een reserve locje die ook nog voor de museum trein in gebruik is, en nog geheel origineel(en vertroeteld wordt door de mensen )

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6482 Gepost op: 14 February 2015, 17:50:44 »
Misschien dat Frick wat zin en doel aan haar bestaan kan geven.
Dan kan hij contact opnemen met Herr Gassner, die heeft nog enkele schilden voor de lok (Set D350). Dan kan je altijd doen of de lok werd ingezet tot 1956/7, want toen werd het 3-punts frontsein verplicht.

EDIT : toevallig wordt daarbij het loknummer 89 7462 niet veranderd, er komt alleen een schrift a la DB bij. Jammer genoeg zal dat dan wel een DB-keks zijn, en die is weer van net na 1956.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2015, 17:52:31 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6483 Gepost op: 14 February 2015, 18:25:07 »
Tja... dat is natuurlijk een mogelijkheid. Maar dan nog, ik probeer met mijn manier van hobby bedrijven een beetje de sfeer van de Deutsche Bundesbahn in de tweede helft van de zestiger jaren weer te geven. Met of zonder DB-koekje, tweepuntsverlichting of juist driepunts, de T3 is daar domweg niet goed in te passen. Behalve dan als museumslok, of misschien nog als fabriekslok, maar verder toch echt niet.
Maar ja, dat is die Speisewagen ook niet...

Hier loop ik toch echt tegen de beperkingen van het "Epoche-denken" aan, als je dat strikt volgt, sluit je gewoon de aanschaf of het gebruik van voertuigen die daar niet in passen uit, terwijl je sommige items best wel zou willen inzetten. In mijn geval denk ik dan bijvoorbeeld aan de 50.40, of de 03.10, de 18.5 en andere, of, nog (veel) extremer, de NSers 3700 en 6300 (wat een prachtige modellen maakt Artitec daarvan!). Eigenlijk zou je je van dat hele epochegedoe of nationaliteiten gewoon geen barst moeten aantrekken en gewoon doen wat je leuk vindt. Zou ik ook dóén, als ik dat epochegedoe niet óók heel leuk zou vinden... ;) ;D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6484 Gepost op: 14 February 2015, 20:00:09 »
Ach
een dr loc 38 naast een 50 met cabine tender
naast een köff  ;Dmoet kunnen
se konnen nie alles gelijk omtoveren toch ???

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6485 Gepost op: 14 February 2015, 21:23:23 »
O, maar die combinatie is zeker wel mogelijk. Ook in 1968 nog. Sterker nog, een P8 zou voor Herr Frick wel een uitkomst zijn, die lok haalt voldoende snelheid om in het (drukke) reizigersverkeer mee te kunnen. Een T3 zou de boel maar hopeloos ophouden.

Maar ik heb geen P8...


Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6486 Gepost op: 14 February 2015, 21:44:20 »
Als een T3 te langzaam is zou je ook voor een T12 kunnen kiezen aar je geen P8 hebt. Is ook een Pruis. Maar ik weet natuurlijk niet of je die in je bestand hebt.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2015, 22:10:34 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6487 Gepost op: 14 February 2015, 22:08:01 »
Nee, een T12 (de latere BR 74) heb ik ook niet. Een T16.1 (Later BR 94.5) en een T3, da's alles wat ik aan Pruisen te bieden heb.




De T3 is te langzaam, en de 94er is vooralsnog onontbeerlijk voor de rangeerdienst.
Herr Frick zal iets anders moeten verzinnen, Jan Hofstra even bellen bijvoorbeeld.
Maar ja, welke treinengek gaat er nou in een bus zitten?

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6488 Gepost op: 14 February 2015, 23:36:31 »
Hoor ik hier toch weer een railbus aan komen....of wordt het een schi-stra bus?
Anders hebben ze Zuid-Amerika nog wel een nostalgische autoferro  ;)
groet,

Ivo vS

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6489 Gepost op: 15 February 2015, 11:35:13 »
T3 voor het rangeren gebruiken en de 94er dan voor dat andere spul inzetten  ;)  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6490 Gepost op: 15 February 2015, 11:58:54 »
T3 voor het rangeren gebruiken en de 94er dan voor dat andere spul inzetten  ;)  ::)
Daar heb je ook niet veel aan, daar de 94 niet harder mag dan 45 (of was het nou 60). Als er inderdaad geen Pruisen aanwezig zijn voor reizigersverkeer, dan moet er maar teruggevallen worden op de Baureihe 23. Als zelfs die niet aanwezig is, dan blijft alleen nog de 50 over. Alle andere loks zijn simpelweg te traag
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6491 Gepost op: 15 February 2015, 12:08:56 »
Daar moet ik mijzelf toch weer korrigieren   :-X

Er zijn, als er geen Pruisische lok zijn, zijn er voor personentreinen op hoofdlijnen niet veel opties meer

Eenheidsloks

- Br 50 (universeel, slechts tot 80, niet alle mochten ook 80 achteruit)
- Br 64 (mocht tot 90 kmh)

Nieuwbouwloks

- Br 23 (aangewezen voor dit vervoer, top op 110)
- Br 65 (topsnelheid 90, zeer hoge acceleratie)
- Br 66 (mocht dacht ik zelfs 100)

en misschien nog enkele anderen

Voor de treinstel liefhebber

- VT 25 (misschien nog te vinden op beurzen Liliput-Bachmann)
- VT 45.5 (leuk uitziend Brawa model)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1733
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6492 Gepost op: 15 February 2015, 13:12:04 »
Hoi

Gewoon een 78 in dienst nemen ;D

Bart

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6493 Gepost op: 15 February 2015, 15:28:24 »
Goedkoper ?

T3 verpatsen aan een museumstichting als die in de buurt is,dat zij project verbannen naar de kolenkachel,en klaar  ;D  :-X
Vergeet niet om Herr Frick een vat bier te geven,dan kan hij t verdriet verzuipen omdat zn project is gecancelled ;)
Everybody happy/of te lazerus om er nog last van te hebben  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6494 Gepost op: 15 February 2015, 17:48:35 »
@Floris: met een vat bier komt Frick ook niet verder. In plaats van in een frustratie te blijven hangen kun je beter proberen te bekijken hoe je dan wèl je doel kunt bereiken of, als het niet anders kan, in hoeverre je je doelstelling aan moet passen. Bijvoorbeeld op zoek te gaan naar een andere geschikte trekkracht, als het dan geen Pruis kan zijn. Zie de bijdragen van Sander, bijvoorbeeld.

@Bart: een lok BR 78 bevindt zich ook al niet in het Lümmelner bestand.

@Sander: een vijftiger of een drieëntwintiger, dat zou best wel eens kunnen. Die slingeren hier wel ergens rond, al is die 23er officieel van Minden. De andere door jou genoemde loks zijn hier helaas ook niet te vinden. Maar wat dacht je van een éénenveertiger? Vmax 90 Stundenkilometer, en een heel behoorlijk acceleratievermogen. En Lümmeln is HeimatBw van een stuk of wat van die machines.

Een eerste proefritje, met de 50 1341:



Herr Frick zal ook nog een paar aanvullende rijtuigen moeten organiseren, vermoed ik zo. Anders is het zo'n lullig kort treintje...