Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3647754 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5235 Gepost op: 31 August 2014, 21:12:38 »
Ah, dat gevoel ken ik. Ik gooi de handdoek in de ring bij de eerste knipogende machinist. In H0 dan.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5236 Gepost op: 01 September 2014, 10:45:17 »
nog even ,en je trein stopt als de kolen opraken of je water(rookolie)op is
passagiers die in en uitstappen (en oplossen)
kolen die opraken
t word steeds gekker
alsik niet uitkijk regent en sneeuwtt binnen ook als t buiten zulk weer is
moet je met parapluie achter de baan gaan ztten ;D

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5237 Gepost op: 01 September 2014, 11:52:59 »
Ik wacht nog op het restauratierijtuig met gasten die dampende koffie met appeltaart en slagroom, champagne, warme biefstukjes met verse groenten, en luxe desserts achterover slaan. Vanzelfsprekend met de bijbehorende geuren. Gezien mijn tijdperk verwacht ik dan ook bolknak rokende heren waar je de as van de sigaar ziet vallen.
En natuurlijk een keuken waarin de kok het eten bereidt, dat vervolgens ook correct uitgeserveerd wordt.
Oh ja, dat alles natuurlijk eerst in h0, en later ook in N.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5238 Gepost op: 01 September 2014, 14:35:46 »
Jaja. En al dat eten en drinken vraagt natuurlijk om een functionerend toilet in je restauratierijtuig. Met rol wc-papier en een poe...  :-X
Laat maar, ander onderwerp graag.  ::)


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5239 Gepost op: 01 September 2014, 14:37:27 »
lek pand
word dat de achtergrond bij het BW

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5240 Gepost op: 01 September 2014, 14:42:39 »
Ja, inderdaad een leuk pand. Ik vond het wel leuk om deze foto te maken als inspiratiebron voor verloren hoekjes op de baan. Er is van alles te zien en te ontdekken. Een muurschildering bijvoorbeeld, of dakpannen tegen een muur aan, om maar wat te noemen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5241 Gepost op: 01 September 2014, 15:14:32 »
ben je wel even je bastel kist aan t plunderen,zoveel zie ik staan en liggen
zelfs een hooi keer ding machine

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5242 Gepost op: 01 September 2014, 17:48:14 »
Ja, er is een heleboel te zien. Die hooikeerdinges is niet compleet, op zichzelf ook al een leuk detail.

De "nieuwe" Umbauers worden meteen volop ingezet: de forenzen/scholierentrein naar Minden:





Zoals zovelen ben ik ook vaak met 26 dingen tegelijk bezig, ergens is dat lastig, omdat je dan gauwer iets vergeet, of dingen door elkaar haalt, aan de andere kant is het wel prettig omdat je, als je eens geen zin hebt in het één, altijd wel met iets anders aan de gang kunt waar je wèl zin in hebt.

Een ware studie vergt het opzoeken en uitvissen welke loks BR 50 in de buurt van Lümmeln hebben gereden, zodat in ieder geval aannemelijk kan worden gemaakt dat ze Lümmeln wel eens hebben bezocht. Behalve loks van Bw Lümmeln komen dan ook loks van andere Bw in aanmerking, zoals Osnabrück, Seelze, Minden etc. Maar dan nog is het niet een kwestie van een leuk nummer uitzoeken, bestellen bij Beckert en opplakken maar. Van de Baureihe 50 zijn er een dikke drieduizend gebouwd, en het 'vervelende' is, dat bijna geen lok lijkt op een andere, als je goed kijkt.



Met andere woorden, stel ik wil de Roco lok 50 2840 omnummeren, en ach, nummer 50 2262 vind ik wel leuk. Dat past dan niet, want de 2840 heeft een ketel met DSDS, populair gezegd een stoom(Dampf)dom, zand(Sand)kast, stoomdom, zandkast. Vier van die bulten bovenop de ketel dus. En de 2262 heeft er twee: zandkast en stoomdom. Bovendien hebben ze verschillende machinistenhuizen en verschillende tenders.
De kunst is dus een nummer te vinden dat past bij het uiterlijk van de 50 2480. Hetzelfde geldt voor het model van de 50 2440.



Dta betekent dus uren en uren lezen en foto's bekijken in de boeken van Jürgen U. Ebel en Jürgen Wenzel (boeken van EK-Verlag, het standaardwerk over de BR 50), uitgaves van Eisenbahn Journal en andere, wat maar voorhanden komt. Lijsten aanleggen met loks die in aanmerking komen, maar doorgaans bij nader inzien toch weer afvallen, omdat ze bijvoorbeeld zijn uitgerust met een Henschel MischVorwärmer en Turbo-Speisepumpe, of omdat ze een ÜK-Führerhaus hebben, of... nou ja, verzin het maar.
Ik vind het maar een Sisyphuswerk.... maar eigenlijk best leuk  :)

Minder leuk is dat de kap van mijn 94er langzaamaan begint te desintegreren, de gaten waarin de schroeven vastgedraaid moeten worden om de kap op het chassis te houden waren al uitgelubberd en afgebroken, meerdere keren weer met dunne stukjes Evergreen opgevuld en vastgelijmd met alle mogelijke soorten lijm, maar zo langzamerhand is er geen houden meer aan.



Nu kan ik natuurlijk de firma Fleischmann, oftewel de Modelleisenbahn AG, bevel geven om een nieuwe kap te leveren, maar wie weet is er hier via het forum iemand te vinden die zo'n ding over heeft van een ombouwproject - het schijnt dat er een kitje bestaat voor een bepaalde NS-lok met dezelfde asindeling (E), zodat dan de begeerde kap als overtollig in een la terecht komt of zo. Mocht iemand dit lezen en zo'n ding hebben liggen, dan zou ik een peebeetje (adres zie links bovenaan dit bericht) bijzonder op prijs stellen.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2014, 19:56:52 door 44 »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5243 Gepost op: 01 September 2014, 19:30:31 »
nog even ,en je trein stopt als de kolen opraken of je water(rookolie)op is
passagiers die in en uitstappen (en oplossen)
kolen die opraken
t word steeds gekker
alsik niet uitkijk regent en sneeuwtt binnen ook als t buiten zulk weer is
moet je met parapluie achter de baan gaan ztten ;D
Dat is al aanwezig in sommige decoders.. Volgens mij van lenz heb ik er een waar dat in zit.. Cv waarden daarvan zitten ergens in de 900 range
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5244 Gepost op: 01 September 2014, 19:50:41 »
Oh? En onder welke functie laat je de passagiers oplossen? F546?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5245 Gepost op: 01 September 2014, 21:49:55 »
blanco scherm en OK indrukken  ;D  ;D
sommigen kunnn dat ook op hun schoonmoeder testen
suc6 niet gegarandeerd  :D

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5246 Gepost op: 01 September 2014, 21:57:49 »
Jan,

Heb je het al eens met bison kombi power geprobeerd? Daar heb ik zelfs m'n vijverpomp mee gerepareerd. Ik wil eventueel wel een poging voor je wagen.

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5247 Gepost op: 01 September 2014, 22:09:26 »
@Jerry: haha, da's een goeie! Maar ik kan aardig met m'n schoonmoeder opschieten. Misschien komt dat wel omdat ze zo'n twee uur rijden verderop woont  ;)

@Hans: dat is het niet alleen, ik loop er al een tijdje over te denken om die opbouw te vervangen. Hier en daar mist een handgreepje, ik heb de buffers al eens vervangen door een stel verende, 80% van het ballastgewicht is er door de vorige eigenaar uitgehaald, wat als gevolg heeft dat de trekkracht tot bijna niks is gereduceerd, diezelfde vorige eigenaar heeft tevens de ketel van binnenuit zo dun gefreesd (om plaats te maken voor een FMZ-decoder) dat je er op sommige plekken doorheen kunt kijken, één van de rangeerders-trapjes staat op afbreken, kortom, alles bij alles is het zoveel dat reparatie praktisch niet meer loont. Tenzij er op mijn advertentie in 'gevraagd' geen reactie komt, natuurlijk...
In dat geval bel ik wel eens bij je aan.  ;)

« Laatst bewerkt op: 01 September 2014, 22:14:47 door 44. Reden: plaatje toegevoegd. Een kwalitatief uitermate teleurstellend plaatje. »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5248 Gepost op: 01 September 2014, 23:57:30 »
Jan
daar kan dus moi dat wiel plaklood in
Ik heb ook een 50er met een losse kap en geschroefde buffers
schroef houder in de kap foetsie geschoefd
kom nog wel eens een andere kap tegen(FL) oudje
of deze rep en een setje zoeken om er een reichsbahn van temakn
ook een 78 er waar debouten van de drijfstang weg lopen
FL heeft ze (volgens anw) niet meer
ook daar een sloper voor oeken
is een ruhr snel set lok
als (iemand ) dit nog heeft
heb weer een kleine rit en in nivember een lange(re) rit
dus je kleintje is dan welkom
strooispul
kan k weer verder
en wat das klei voorde straten en gips vor de tunnel portalen
maar evn
de schroef kan je (ga ik nog proberen tzt) in dat lood vast zetten

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5249 Gepost op: 02 September 2014, 17:53:31 »
Ik weet het nog niet Jerry. Het ding hangt van ellende in elkaar. Misschien moest ik 'r maar helemaal vervangen door een nieuwe, de SB-aandrijving kan ik hier wel weer uit slopen.
Voorlopig is ze weer, voor de zoveelste keer, zo goed en zo kwaad als 't ging, met de meest onwaarschijnlijke lapmiddelen, weer op d'r pootjes gezet:



Wat dat kleintje betreft, laat maar horen als 't zo ver is. Ga ik tegen die tijd wel een bakkie koffie klaarzetten  ;)
Of een postzegel kopen, natuurlijk.

Naast die eindeloze zoektocht in de wereld die Baureihe 50 heet, is er nog iets wat mij al een eeuwigheid bezig houdt zonder dat ik er eigenlijk, tot nu toe, een stap verder mee gekomen ben: de loks die het Bw uit komen, mogen natuurlijk niet zonder meer het emplacement op rijden. Daar moet een beveiliging voor komen, om dat te voorkomen.
Nu kun je daar op drie manieren in voorzien:
1) - een Hauptsperrsignal
2) - een Wartezeichen
3) - een combinatie van die twee.



Beiden zijn op voorraad, voor optie nr 3 zullen ze wat aangepast moeten worden. Misschien zelfs moet dat Wartezeichen vervangen worden door eentje met twee leds om het Sh1-sein te kunnen geven.
Iemand die me zo uit de losse pols in deze raad kan geven?