Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3629581 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4785 Gepost op: 07 July 2014, 20:26:25 »
Maar ik snap je natuurlijk wel, Arthur. Het is alleen zo dat soms de naam van een bepaald beroep 'geactualiseerd' wordt, soms opzettelijk om een bepaald beroep meer aanzien te geven (schoonmaker <-> interieurverzorgingsdeskundige). Het geeft ook weer hoe betrekkelijk namen voor beroepen zijn. Waar denk je dat de naam 'chirurg' vandaan komt?

Overigens, ik dacht dat een "boordwerktuigkundige" aan boord van vliegmachines z'n ding deed...

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #4786 Gepost op: 07 July 2014, 20:40:51 »
Ook wij deden onze dingen aan boord  ;D ;D

BTW, mijn reactie was ook maar bedoeld als een klein geintje. Het is voor mij ook als weer 30 jaar geleden.
Maar ja Boordwerktuigkundige klinkt beter als machinist toch

Groetjes

Arthur

PS, op mijn werk hebben we geen monteurs maar technici.
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #4787 Gepost op: 07 July 2014, 21:11:19 »
vroeger had je monteurs
die konden monteren en repareren
tegenwoordig technici
Die (zeggen) techniek te behersen
helaas vaak niet verder komen dan een berg delen vervangen en hopen dat ie t weer (gaat) doen
en das met al die modrne beroeps keuzes
vroeger was een schonnmaker iemand die de rotzooi opruimde van anderen
tegen woordig verzorgd  ::) deze( anderen om t te doen)
weer ontopic
de ladders in de bocht en verf die opdroogd in de potjes
Dacht om t makkelijk te maken
drup spiritus in de aqua color
die droogd al in de pot ,en t potje springt spontaan oppen door de dampen met deze warmte

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #4788 Gepost op: 07 July 2014, 21:25:36 »
Toch raar dat een hulp van de machinist van een stoomloc een stoker wordt genoemd. Beetje ondergewaardeerd vak.

Al weer vorderingen met Lummelen gemaakt?

Groet Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4789 Gepost op: 07 July 2014, 21:56:55 »
Nou ja, dat is toch wel degene die letterlijk het vuur stookt. Maar inderdaad, doorgaans wordt zo iemand wel ondergewaardeerd. Onterecht, want een stoker doet veel meer dan zich met het vuur bemoeien: de waterstand in de gaten en op peil houden, zorgen dat de lok 'gesmeerd' loopt, en ook dat moet letterlijk opgevat worden, oppassen wat de machinist doet en als reactie, en zeker ook anticiperend, daarop de wijze van stoken aanpassen, dat, en nog wel meer, en dan wordt hij daarnaast ook nog geacht het traject en de seinen in de gaten te houden. Dat zo iemand in één dienst vaak ook nog meerdere tonnen steenkool verplaatst van de tender naar de vuurkist mag ook al geen naam hebben.

Lümmeln, tja... Ik wacht nog op wat Tillig wissels die ik bij de plaatselijke treinenwinkel heb besteld, maar daar lukt het al geruime tijd niet om ze van zijn toeleverancier geleverd te krijgen. Het stagneert dus nogal, zeg maar, en het seizoen schiet ook al lekker op, ik kan dus alleen maar hopen dat het dit jaar nog wat wordt.

Intussen hier en daar wat bezig met materieel opknappen (en herstellen), zo heb ik dit geval weer eens uit z'n doos getrokken:

Ik kan me herinneren dat ik dat ding gekocht heb net nadat Hobby&Modelbouw z'n nieuwe zaak aan de Lange West/Stationsweg in Drachten had geopend, dat moet dus eind jaren zeventig vorige eeuw geweest zijn.

Liliput. Ook wel leuk werk, documentatie opzoeken en kijken of er iets, en zo ja wat, er veranderd moet worden.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #4790 Gepost op: 07 July 2014, 22:05:11 »
zijn ze zo wit
komt door de flits
of branden de tafel lampjes

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #4791 Gepost op: 07 July 2014, 22:05:44 »
Hoi Jan,

Waar zat Hobby&Modelbouw dan daarvoor? Ik dacht dat Notermans op de Stationsstraat was begonnen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4792 Gepost op: 07 July 2014, 22:21:54 »
@Jerry: ze zijn zo wit. Na al die jaren nog steeds.... dat was nog eens een wasmiddel!
@Hijlco: klopt, Notermans nam de zaak van Tije de Jong over in 1975 of daaromtrent. Hij heeft toen na verloop van tijd het pand laten slopen om er een nieuw voor in de plaats te zetten (en toen die geopend werd heb ik dus die Liliput WR besteld), in de tussentijd heeft hij toen z'n nering gedreven vanuit een noodgebouwtje, een barak-achtig geval, weet ik nog. Rond 1989 is hij echt verkast, naar het Raadhuisplein. Daar heeft de zaak bestaan tot, naar ik meen, 2004. Geen opvolger, grote verbouwingen aan het hele winkelcentrum rond het Raadhuisplein, Notermans hield het voor bekeken.
Voor wie de Drachtster architectuur nog eens wil bekijken: in het bewuste pand zit nu een matrassenhandel. Ertegenover is een prachtig, maar behoorlijk vervallen Jugendstil-pand te bewonderen. Een echte speurtocht kun je gaan houden naar alle glas-in-lood-ramen van de hand van Theo van Doesburg. In dat kader zou ik zeker de Papagaaienbuurt en de Landbouwschool (beiden aan de Torenstraat) niet overslaan. En dan heb je Drachten ook wel gezien.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:30:09 door 44 »

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #4793 Gepost op: 08 July 2014, 10:03:31 »
Maar Jan,

Je vergeet nog de onvolprezen Koningin Juliana Kweekschool (waar we allebei op hebben gezeten).  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4794 Gepost op: 08 July 2014, 12:11:01 »
Pfoe, dat is lang geleden... maar die school is al lang afgebroken, niks meer aan te bewonderen. Was op zichzelf wel een leuke gevel.
Maar Drachten maakt er een soort gewoonte van leuke dingen òf af te breken òf te 'moderniseren met behoud van karakter'. Een goede illustratie van die werkwijze is het tabaksfabriekje op de hoek Drift/Zuidkade.

Maar goed, geen kwaad woord over Drachten, je kunt er goed wonen, alle voorzieningen op het gebied van winkelen (behalve dan een modelbouwzaak), zorg, onderwijs en recreatie zijn er wel aanwezig. Dat Drachten niet of nauwelijks kan bogen op een oude binnenstad zoals Sneek of Leeuwarden, om maar wat te noemen, is ook niet verwonderlijk omdat Drachten pas echt ging groeien na de komst van Philips in 1950. Wat er was uit de tijd daarvoor (oorspronkelijk was het dorp een 'veenkolonie'), is grotendeels afgebroken of aangepast, zoals de vaarten die, voornamelijk vanwege vervuiling en daarmee samenhangende stankoverlast, in de zestiger jaren zijn gedempt. Overigens is men tegenwoordig doende dat (deels) weer ongedaan te maken.

So far de reclame-talk voor Drachten, terug naar de treintjes (die zijn er ook al niet meer, daar in Drachten). Die WR4üe van Liliput.

In vroeger jaren, we hebben het dan over de jaren zeventig, tachtig van de 20e eeuw, gold Liliput een beetje als Rolls Royce in modelspoorland. Hun model van de Badische IVh was echt een topstukje detaillering, met verende buffers en afgeveerde drijfassen.

Ik weet niet goed hoe ik dit restauratierijtuig in dat licht moet bezien. Alles bij alles vind ik het maar een beetje primitief geval, al kan ik niet precies aanwijzen waar het nu echt aan schort, want op zichzelf is er niet veel mee mis. Paar plaatjes dan maar.

De binneninrichtig is dan wel voorzien van schemerlampjes op alle tafeltjes, maar is verder erg rudimentair. Mevrouw en meneer Preiser zullen zo ongeveer alles onder het middenrif moeten afstaan willen ze plaats kunnen nemen om een maaltijd te kunnen nuttigen.

De opschriften zijn correct, hoewel hier en daar een tikje vaag. En er zijn ook opschriften (en dan nog dubbel ook) die pas na demontage tevoorschijn komen.

Omwille van de vaak krappe boogstralen op modelbanen heeft Liliput een aantal maatregelen genomen om het rijtuig zonder ontsporen te kunnen inzetten. Zo bewegen de opstaptreden mee met de draaistellen:

En hebben de buffers de onderste helft van de schotels ingeboet vanwege de uitslag van diezelfde draaistellen (oeps, beetje wazige foto):

Op het dak zijn de ventilatoren niet meegegoten, maar apart geplaatst:

Het dak zelf is niet al te strak, en de sluitseinijzers zijn wel erg primitief weergegeven.
Kortom, eigenlijk een niet eens zo heel erg slecht rijtuig, al zou je de detaillering wat achterhaald kunnen noemen. Toch gaat het bij mij op een zijspoor. Maar eens kijken of er een beter alternatief verkrijgbaar is.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #4795 Gepost op: 08 July 2014, 13:55:56 »
Ook? Ach ja, je hebt ze ook op schepen, is ook zo.
Daar hebben ze WTK-s. Boordwertuigkundige zitten/zaten op vliegtuigen en Stuurlieden sturen niet, daar hebben ze roergangers voor.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2014, 13:58:35 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4796 Gepost op: 08 July 2014, 17:40:42 »
Tsja... vind je het gek dat ik denk van "het zal wel"?
Overigens, wordt er nog wel eens een OSGMP (Onbekend Stiekem Gratis Meereizend Persoon) aangetroffen tegenwoordig? Of worden verstekelingen nog wel steeds verstekelingen genoemd?
« Laatst bewerkt op: 08 July 2014, 17:53:03 door 44. Reden: Vergeten stukje toegevoegd. »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #4797 Gepost op: 08 July 2014, 19:16:12 »
Het nummer 83603, dat pas na demontage tevoorschijn komt, is het artikelnummer van dit rijtuig.
Roco kondigde een paar jaar geleden een nieuwe reeks Schürzenwagen aan, maar ik heb daarover sindsdien nog maar heel erg weinig gehoord.

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4798 Gepost op: 08 July 2014, 20:28:18 »
Aha! Je moet maar op het idee komen!  ::)

Ik was al eens wat aan het zoeken geslagen, er stond me iets van bij vrij recentelijk nog iets over een nieuwe serie Schürzenwagen gelezen te hebben. Geen moment aan die (aangekondigde) van Roco gedacht. Merci pour le reminder!

Over de Kds67 van Piko heb ik het meen ik al eens gehad. Geen onaardig modelletje:

Echter, bij nadere beschouwing, zijn de details bovenop de silo's ietwat spartaans:

Zeker als je dezelfde elementen (vooral de drukmeters) naast die van de vergelijkbare Kds56 van Roco zet:

De onderkant is wel dik in orde:

Nu heb ik nog ergens een hele grote zak reserve-onderdeeltjes voor die Kds'en van Roco liggen, dus... hm, wie weet  ;) :D

guest7823

• Gast
« Reactie #4799 Gepost op: 08 July 2014, 21:00:11 »
Hier is Kniesoor vertwijfeld  :-\

- De kolen prima zo ver mogelijk naar voren geladen. Vind de stoker fijn, want dan ligt de bulk van de kolen zo ver mogelijk naar voren, dus lekker onder handbereik

- Kolen langs de bunker. Misschien dat een beginnende stoker dat nog probeerde, maar een beetje ervaren stoker zal het proberen te voorkomen. Het risico dat de kolen er af vallen en onderweg een reiziger, auto, ...... of wat dan ook zou raken is te groot. Een beetje depot- of stationschef zal de stoker PDQ naar boven sturen om dat weg te halen, als de machinist het verzoek al niet vriendelijk doch dringend gedaan zal hebben. Met loc's met een kleine rand langs de tenderzijkant zou het nog kunnen, maar zonder zo'n rand .......

Ik zeg niet dat het nooit zal zijn voorgekomen, maar is geen "good practice"

Groeten, Kapitein Kniesoor