Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 23:18:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 22:44:40
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
Vandaag om 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3734275 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4320 Gepost op: 18 May 2014, 10:16:28 »
als er een 'f' in de naam staat betekend dit dat er tussen de motor en de wielen eerst een hydraulische koppelomvormer zit (versnellingsbak), dan via cardanassen en differentielen (of kegeltandwielen). De latere versie van de Kö I hadden wel een hydraulische koppeling, maar nog steeds kettingaandrijving van daar naar de wielen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4321 Gepost op: 18 May 2014, 21:46:04 »
Citaat
Wist niet dat de Sik een oermodel was.

Nou... dat wil zeggen, niet dè Sik. Maar in elk geval was het een Nederlandse opdracht aan één van de Duitse lokomotieffabrieken die de aanzet gaf tot het ontwikkelen van de Kleinlokomotive.

Citaat
Ik vind die drie kleintjes het meest interessant.

Och... er zijn meer interessante loks. De V60 gold in de jaren 60 20e eeuw nog niet als "Kleinlokomotive", dat kwam pas veel later. Er is toen nogal wat ophef door ontstaan. De Kleinloks Leistungsklassen I, II en III mochten ook door daartoe bevoegde personen, die echter géén machinist waren, bediend worden. Zo niet de V60, daar mochten alleen machinisten mee rijden. Toen de V60 als Kleinlok geklasseerd werd, lokte dat protesten uit van de machinsten die op die machines dienst deden. Zij waren bang, dat hun salaris van dat van machinist zou zakken tot het niveau van Rangierleiter met Kleinlok-bevoegdheid.

@Jerry & Sander: er waren nogal wat versies onder de Kleinlok, zowel wat krachtbron als wat overbrenging betrof.

Mooi weer vandaag, even naar het hunebed gewandeld en nee, niet in Drente geweest.
Wel nog een kilo gips weggewerkt:



Citaat van: moi-même
... er zijn meer interessante loks.

Zoals de BR 44:





Imposante loks. De 44 231 (Bw Hildesheim) is digitaal, de 44 1651 (Bw Ottbergen) nog niet. Moet ook nog eens een keertje, maar ja, er moet zoveel...
« Laatst bewerkt op: 18 May 2014, 21:47:38 door 44 »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4322 Gepost op: 18 May 2014, 22:08:30 »
Jan, is het spoor dat jij gebruikt 2,1 mm hoog? (Code 83) ben namelijk benieuwd hoe mijn materieel het op code 83 of 75 doet..
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4323 Gepost op: 18 May 2014, 22:26:11 »
Ja, klopt. Roco-line, hoogte spoorstaaf = 2,1 mm. Als je wil, kun je best eens wat meenemen en wat heen en weer komen rijden. Bel maar een keertje, of pb, dan spreken we een keertje af.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9019
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4324 Gepost op: 18 May 2014, 23:28:29 »
Hebben ze weer Romeinse opgravingen (gips plakken) in Lummelen ;D(y)

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4325 Gepost op: 19 May 2014, 10:39:31 »
Geen Romeinen. Verkeerde kant van de Rijn  :D.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4326 Gepost op: 19 May 2014, 17:49:11 »
Nee, de Reumer hebben hier niet veel te zoeken gehad. De enkele keer dat ze in deze contreien verdwaalden was toen ze hun machtsgebied wilden uitbreiden richting Elbe, maar daar stak (o.a.) Arminius een stokje voor, tijdens de Varusslag. Daaraan wordt nog herinnerd door het Hermannsdenkmal bij Detmold (Arminius = Hermann). Waar die slag precies heeft plaatsgevonden is onzeker.
De kans dat de Reumer er voor gezorgd zouden hebben dat er gipsen platen in de buurt van Lümmeln door archeologen zouden kunnen worden aangetroffen, mag dan ook verwaarloosbaar worden geacht.

Gipsen platen, kleurplaten om precies te zijn. Het vorige setje, tot nu toe steeds zichtbaar op de Lümmelner stadspanorama's, was me niet geheel naar de zin, dus heb ik me er toe gezet nog een poging te doen:



Bestel je een wissel van Tillig, krijg je dit:



Maar 'ns kijken hoe we daar chocola van kunnen maken  :-\

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8922
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4327 Gepost op: 19 May 2014, 18:03:37 »
dure chocola   :-\ doe mij deze maar  ;D

groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 19 May 2014, 18:44:40 door tothebeach »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4328 Gepost op: 19 May 2014, 21:06:54 »
Mpffgh... chocola is lekker hoor, maar ik loop er niet voor om.

Het wisselbouwpakket van Tillig, wat dus momenteel op de behandeltafel ligt (naast een stel Germaanse gipsplaten) (en een ketelwagen) (en een stel Preiseralpinisten) laat zich, aldus de beschrijving van Tillig, zodanig bouwen, dat het naar individuele wensen qua vorm (eenvoudig recht, binnen- of buitenboog aftakkend en in de laatste twee gevallen aangepast aan de gewenste boogstraal) gebouwd kan worden. Precies in mijn straatje dus.
Weliswaar is er nog een aantal Roco-line wissels voorradig, en die laten zich, binnen zekere grenzen, ook wel buigen. Mits je bereid bent het nodige geweld uit te oefenen, natuurlijk. Maar vooral ter hoogte van het puntstuk en de strijkregels kom je al gauw in de problemen als je de straal al te klein wil hebben. Daar valt namelijk niet zoveel te verschuiven, wat, net als bij flexrail die je in een bocht wil leggen, onvermijdelijk noodzakelijk is. Vandaar mijn experiment met het wisseltje van Tillig.

Nu schrijft Tillig in de bouwbeschrijving, dat je de railstaven in de gewenste straal moet voor-buigen. Voordat ik daaraan begin, zou ik eens willen peilen of er onder de zeer gewaardeerde lezersschare zich iemand bevindt die zich al eens aan dit avontuur heeft gewaagd. Ik ben namelijk benieuwd hoe de spoorstaaf zich houdt bij het gedeelte waar de railvoet aan één kant is verwijderd tbv de wisseltong. Loop je hier niet het risico de rail bij het buigen te knikken?



Aan het wissel is nog wat blijven plakken, namelijk een ketelwagentje dat niet meer in de Roco-collectie is, een zgn "Auslauf-model".

Jakkes, wat een naden!



PS: ook plakkerig: een puutje Gummibären van Haribo! Haribo macht Kinder froh! Und Erwachsener ebenso!
« Laatst bewerkt op: 19 May 2014, 21:09:58 door 44 »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4329 Gepost op: 19 May 2014, 21:40:38 »
Ik heb een paar kleine niet buigbare bouwpakket wisselS van tillig, wat een hel.. Niets anders dan contact problemen bij de wisseltongen.. Ballasten zorgde voor rommel ertussen.. Dus kon alle wissels half slopen om ze weer werkbaar te krijgen..
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4330 Gepost op: 19 May 2014, 22:21:31 »
Dat zou zomaar eens kunnen, Auke. Met die verbindingsstripjes lijkt me dat soort problemen haast voorgeprogrammeerd. Dat moet ik nog eens rustig bekijken hoe ik dat aanpak...
Dank voor de waarschuwing!

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4331 Gepost op: 19 May 2014, 22:33:03 »
Ik zou zeggen, voorzie de tongen van draad..
groeten,
Auke

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4332 Gepost op: 19 May 2014, 23:39:46 »
een puutje Gummibären van Haribo! Haribo macht Kinder froh! Und Erwachsener ebenso!

Lippe?

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4333 Gepost op: 20 May 2014, 10:26:19 »
Bij de voeten van Hermann weggehaald, om het maar eens zo te zeggen.

Dat ketelwagentje was maar bijvangst, toch is het wel een aardig ding.



Dat wil zeggen, straks is het wel een aardig ding. Hoop ik.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4334 Gepost op: 20 May 2014, 11:43:49 »
De ketel bestaat uit drie delen, die door Roco met een drupje lijm aan elkaar bevestigd zijn. Deze drie delen zijn gemakkelijk van elkaar te scheiden, echt veel kracht is daar niet eens voor nodig. Misschien is het geheel met wat haast, of nonchalance, of misschien terwijl de gedachten nog bij de door vliegende schotels begeleide ochtendruzie met moeder de vrouw waren, in elkaar gezet, waardoor de toch wel geprononceerd te noemen naden zijn ontstaan.



Met een scalpel heb ik de lijmresten in de verbinding weg weten te schrapen:



Een snelle proefmontage wijst uit, dat door die maatregel het uiterlijk al aardig verbeterd wordt:



Maar 't is het nog niet helemaal. Eens kijken of ik ergens in het wereld wijde web het grote voorbeeld van deze wagen kan vinden, vergelijken kan nooit kwaad.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2014, 13:10:16 door 44 »