Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3649151 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8430 Gepost op: 20 September 2015, 20:00:05 »
Bochtig circuit op bergwegen(mille miglia )oid
zwartsburg naar neufen en terug
(komt neufen ook weer eens in beeld)

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8431 Gepost op: 20 September 2015, 20:25:44 »
Ja, weet ik zeker Jan....stond eens in de Railmagazine.....Niet goedkoop inderdaad.....Maar wel ubercool :)

En ik zie het verhaaltje al helemaal voor me....halve bevolking gapend naar de exotische automobielen kijkend  :D
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8432 Gepost op: 20 September 2015, 20:29:04 »
Deze foto  is van de 1:87 vehicle club....dus  :).....Kwijl...
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8433 Gepost op: 20 September 2015, 20:33:16 »
Bochtig circuit op bergwegen(mille miglia )oid
zwartsburg naar neufen en terug
(komt neufen ook weer eens in beeld)

Ouwe Nurburgring is ook heel bochtig en 12 km lang en dr werden vroeger 1000km races op verreden  :)
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8434 Gepost op: 20 September 2015, 21:05:50 »
Nürburgring? Goed met de trein te bereiken vanuit Kelberg. Bijna even makkelijk als vanuit Adenau :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8435 Gepost op: 20 September 2015, 21:12:53 »
Ik dacht dat de "oude" Nürburgring zo'n 25 km lang was, en dat deze een aantal jaar geleden is ingekort. En vanuit Lümmeln is het zo'n 300 kilometer of daaromtrent.

Als je wat gaat zoeken, vind je op internet dat er wel van alles mogelijk is, wat betreft F1 in 1 : 87. Zie ook hier.
Twee van die Herpa F1 autootjes heb ik ook ooit eens gehad, een blauwe en een rooie:



Op de één of andere manier heb ik er decals bij opgescharreld, en met die twee autootjes een dio gebouwd van de beroemde Loews-Kurve, van het circuit van Monaco. Keertje aan een fanaat verkocht voor, naar ik meen, zo'n Hfl 200,=
Inclusief autootjes.

Maar ik wil wel zoveel op m'n baan, een dikke boerderij met trekkers en landbouwvoertuigen en zo vind ik ook leuk, zowel het oude nostalgische spul als het moderne gedoe.







En zweefvliegen. En 't Zuidlaardermeer. En... en...

Maar de ruimte is maar beperkt, en tenslotte vormen de spoormodellen de hoofdmoot, dus...

Misschien later, als ik groot ben.
« Laatst bewerkt op: 20 September 2015, 21:16:15 door 44 »

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8436 Gepost op: 20 September 2015, 21:27:27 »
I know.....Maar dat dio van de Loews corner......foto's van? :) Maar ik begrijp heel goed wat je bedoeld......Want serieus.....dit wil je toch ook?....En nu hou ik op met spammen  :) https://www.youtube.com/watch?v=D1G70Fpflp8
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8437 Gepost op: 20 September 2015, 21:33:55 »
Nee, die paar foto's die ik had zijn ergens in een verhuizing blijven hangen.
Leuk filmpje!  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8438 Gepost op: 20 September 2015, 22:30:38 »
Dat filmpje is serieus kwijlen! Ik zie het nut compleet niet in van al die autoracebanen waarvan één van de twee auto's altijd sneller is dan andere en het dus geen nut heeft om te racen. Maar.... deze ziet er mooi uit. En goed gedaan.

Maar goed, terug naar de treinen wat mij betreft! :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8439 Gepost op: 21 September 2015, 02:42:42 »
Heb ik net al mijn slotcars verkocht om deze hobby te financieren laten ze zo'n baan zien.  :P  (y)

De Nordschleife van de Nürburgring is ongeveer 22 km lang. Deze is niet ingekort. Alleen de Südschleife bestaat niet meer en is opgegaan in het huidige F1 circuit. De Südschleife was een soort testbaan.
De Nordschleife is aangelegd om werkgelegenheid te verschaffen en het is een, min of meer, openbare weg (tolweg). Niet alleen de bouw maar ook personeel voor de kaartverkoop, restaurants, leveranciers en dergelijke.
En er werden niet alleen 1000km races gehouden maar allerlei klasses. Ook de F1 is er geweest. Het is geen veilig circuit en wie het een mooi circuit vind heeft niet hard genoeg gereden. (Volgens mij heeft Stirling Moss zoiets er over gezegd.)

Een heel circuit in h0 neemt wel heel veel ruimte in. Maar wie een berg heeft gebouwd kan natuurlijk een bergraces uitbeelden. Die bestaan er nu ook nog wel maar waren zeker in tp3 serieuze races. In die tijd F1 moesten coureurs nog aan andere wedstrijden deelnemen om geld te verdienen (ook contactueel verplicht! :o). Het is een soort rally voor raceauto's. Zeker de moeite waard er eens naar te googelen.

@Reinout,
Tegenwoordig kun je met 8 auto's (en sommige systemen zelfs tot 20 stuks) tegelijk racen. En van baan wisselen. Dus echt racen.
Maar analoge banen bestaan natuurlijk ook nog. Inderdaad met twee auto's. Een beetje slottracker zorgt voor gelijkwaardige auto's.
Dus jouw trauma stamt waarschijnlijk uit de tijd dat je nog in je korte broek een baantje uit de doos op het tapijt had liggen. ;) :)

Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8440 Gepost op: 21 September 2015, 13:16:54 »
Dank voor de berichten allemaal! We schakelen nu weer over naar onze medewerker in Lümmeln Sbf. Hoe is de stand van zaken daar? Kun je ons daarover iets meer vertellen, Gerhard?

"Nou, het schiet niet echt op, zoals gebruikelijk, maar er is wel voortgang. Sectie 1 en sectie 2 zijn zover klaar, en ik denk dat het verstandig is nu eens te gaan passen of het geheel ook daadwerkelijk onder het Bw ondergebracht kan worden. Dat is nog maar zeer de vraag, want hoewel rekening gehouden is met een speling van ongeveer 5 millimeter, spant het erom of dat ook werkelijk voldoende is.
Maar, onze architect, Inschniör Holprig, heeft voor het geval dat alvast een ontsnappingsroute bedacht."



Illustratie

Voor wie denkt "Hé! De eerste treinen rijden al!": mispoes, die staan er alleen even voor de lol op.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5400
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8441 Gepost op: 21 September 2015, 15:04:02 »
Is het een idee om een wissel te verplaatsen, zodat de opstelsporen nog langer kunnen worden?



Misschien wil je dat niet, doordat de treinen dan in een boog worden opgesteld.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8442 Gepost op: 21 September 2015, 15:41:10 »
Als de sporen zuiver gelegd zijn, hoeft dat op zichzelf geen probleem te zijn.
De wissels liggen, zoals ze nu liggen, nog niet op hun definitieve plek. Pas als alle vier de secties klaar zijn, kan ik gaan uitdokteren hoe het spoorverloop gaat worden. Zo kan het zijn dat één of meer van de nu gebruikte meegebogen wissels vervangen gaan worden door gewone. Het streven is wel de maximale NL (nuttige lengte) er uit te slepen, indien mogelijk met gebruikmaking van de voorhanden middelen (lees: wissels). Tenslotte zijn die voorhanden middelen al betaald, en voor ander spul zal de beurs getrokken moeten worden.
« Laatst bewerkt op: 21 September 2015, 21:02:19 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8443 Gepost op: 21 September 2015, 22:32:06 »
Toen ik even bezig was met wat treinmateriaal op te stellen in het in aanbouw zijnde Lümmeln Sbf, viel me de Piko-bagagewagen ineens op. Of liever, het dak er van.
Ik heb geen idee of ik het ding ooit nieuw heb aangeschaft, en zelf het dak op die manier mishandeld heb, of dat het een tweedehands aanwinst was inclusief lelijk dak. Of misschien heb ik ook in dat geval het dak wel aangepakt omdat het eerst nog lelijker was.
Hoe dan ook, mocht het eigen werk zijn geweest, dan zal ik er ooit wel tevreden mee geweest zijn, en ik kan niet zeggen, dat dat nu nog zo is. Voortschrijdend inzicht, noemen ze dat, geloof ik.



Weer een mooi klusje voor tussendoor, als er even wat lijm moet drogen of zo, of als ik zin heb in iets anders dan lijm, schroeven en multiplex.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8444 Gepost op: 21 September 2015, 22:41:29 »
Een paaaaars dak? Wel heel apart ja ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus