Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
Vandaag om 16:39:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 16:19:31
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:03:25
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 15:54:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:36:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 15:02:27
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door tijgernootje
Vandaag om 14:49:27
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Eric B
Vandaag om 14:33:42
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door tijgernootje
Vandaag om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Rheinburg, TP V/VI door defender
Vandaag om 14:10:27
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:09:34
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Seuthe gaat stoppen door hervé
Vandaag om 13:42:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:40:29
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Bert V
Vandaag om 10:08:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:35:12
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3635348 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6390 Gepost op: 26 January 2015, 14:41:03 »
Citaat van: OlivierV
Het ziet er alvast heel wat houteriger uit dan eerst.

Ja, vind ik ook. Zoals ik eerder al zei komt de wagenbak zoals door Fleischmann gemaakt nogal 'doods' over, hoewel Fleischmann de kleur op zichzelf best wel goed getroffen heeft.

Citaat van: AndréDev
als de blanke lak erop zit is het net het echte voorbeeld

Daar gok ik ook wel een beetje op. Op de foto's is volgens mij te zien dat de wagen hoogglans is gelakt, ik overweeg om eerder een zijdematte vernis te gaan gebruiken.
Over voorbeeld gesproken, in mijn kast staat een boek over decoratieve schildertechnieken. Daarin wordt beschreven hoe je met behulp van verf, eventueel andere materialen en het juiste gereedschap voorwerpen meestal gaat het hier om meubels of interieurelementen) het uiterlijk van hout, marmer of ander gesteente, schildpad etc kunt geven. Voor de gein heb ik ooit eens een modelautootje 'gemarmerd':



Voor ik aan dit klusje begon, heb ik dat boek nog eens aandachtig doorgelezen, maar daarin gaat het meer om bepaalde texturen 1:1 na te bootsen. Dat laat zich eigenlijk in 1:87 niet goed gebruiken. Bovendien staan er maar twee "hout" technieken in, namelijk mahonie en suikeresdoorn, geen teak.



Gelukkig was Sven zo vriendelijk mij een scan van zijn artikel wat eens in MSM gestaan heeft toe te sturen, dat scheelde in elk geval een hoop uitzoekwerk. Nogmaals dank, Sven!

Citaat van: jerrytrein
heb er ook zo een van FL uit een sonder set

Dat zou zomaar eens kunnen, dat GFN dezelfde wagen ook in een Sonderset heeft uitgebracht. Trouwens, er zijn door diezelfde GFN meerdere varianten op de markt gebracht. Mijn wagen is er eentje van de MITROPA, van voor WOII, maar de wagen is er ook van de DESG, de Deutsche Eisenbahn Speisewagen Gesellschaft, die is meer van, pakweg, voor WOI.
Eigenlijk stond die op mijn lijstje, en dan de zesassige uitvoering, maar goed, ik struikelde nu eenmaal over dit ding. Soit.

Van "dit ding" is nu ook de andere kant gedaan:



Nu eerst maar eens heel geduldig wachten tot die olieverf droog is, want dat kan wel een paar dagen duren...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6391 Gepost op: 26 January 2015, 15:42:24 »
FL heeft de 6 asser in zn assortiment
staat ook nog steeds op de site

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6392 Gepost op: 26 January 2015, 16:35:04 »
Met 3 sonderseries DESG (2x een Br39/P10 en een keer met een S6) en nog een Mitropa in het reguliere assortiment is er genoeg keuze wat de 4 as versie betreft.

De kleur gaat de goede kant op... Misschien moet ik me daar ook in de toekomst aan wagen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6393 Gepost op: 26 January 2015, 17:20:19 »
De vierasser is in feite dezelfde wagen als de zesasser, baklengte, raamindeling etc is gelijk:




Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6394 Gepost op: 26 January 2015, 17:24:01 »
Dat vind ik wel verrassend.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6395 Gepost op: 26 January 2015, 18:47:08 »
Ik heb eens ergens gelezen ,weet niet meer waar,dat de zesasser alleen andere onderstellen hadden ivm comfort
De rest was gelijk

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6396 Gepost op: 26 January 2015, 21:22:04 »
Dat heb ik ook gelezen, dat de zesassers  een rustiger loop hadden dan de vierassige rijtuigen.
In hoeverre het chassis ook wezenlijk verschilt, is mij niet bekend. Op de plaatjes zie je wel verschil, maar dat wordt veroorzaakt doordat in Ep.I nog veel gebruik gemaakt werd van gastanks (onder de wagenbodem) tbv de verlichting. En wellicht ook voor de keuken.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6397 Gepost op: 26 January 2015, 22:31:53 »
Zal wel ets aangepast zijn aan de bodem
2 assen erbij in een bougie
Dat heeft iets meer ruimte nodig  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6398 Gepost op: 27 January 2015, 00:23:59 »
Als ik zo naar de plaatjes kijk, vermoed ik van niet, Jerry. Zo te zien zitten de draaipunten van de draaistellen op dezelfde plaats, en steken de draaistellen naar voren (tot aan de bufferbalk) en naar achter (verder het 'Sprengwerk' in) iets meer uit.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6399 Gepost op: 27 January 2015, 15:09:41 »
In model een andere bodem
Im echie denk ik dat ze iets meer naar binnen staan,ivm de bak afstand

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6400 Gepost op: 27 January 2015, 21:26:00 »
Misschien dat er een (schaal)millimetertje verschil is, maar ik denk niet dat Fleischmann dat als voldoende reden zou beschouwen om voor de 4- en 6-asser verschillende wagenbodems te gaan maken. Zie de tekeningen (uit het boek "Speisewagen in Deutschland, Die Geschichte des Speisewagenbetriebs in Deutschland von den Anfängen bis zum Übergang auf die Mitropa", Albert Mühl, EK-Verlag, 1994):





Nog even toegespitst op de draaistellen:




AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6401 Gepost op: 27 January 2015, 21:34:19 »
Jerry heeft gelijk.
Vroeger waren zesassers de enige manier om luxe treinen een rustig en goede loop mee te geven bij een relatief hoge snelheid.
Later is door allerhande nieuwe ontwikkelingen dit dure concept overbodig geworden en hield men het bij vierassers.
Maar er werden geen speciale wagens voor gebouwd.
Zelf vind ik het in model voornamelijk mooi staan want het ziet er solide uit met al die assen! (y)

André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6402 Gepost op: 27 January 2015, 22:21:55 »
Hoe bedoel je: Jerry heeft gelijk? Als hij beweert dat zesassers mooier lopen? Dat heb ik ook beaamd, dus daar is geen discussie.
Het grappige is, dat de DESG in de jaren 1907 en 1908 negentien stuks zesassers aanschafte, in de jaren 1910 - 1912 vijftien stuks vierassers, en vervolgens in 1913 nog eens vier zesassers. Misschien maakte het dus toch niet zoveel uit.

In model zeker niet, daar komt alleen de kwestie 'persoonlijke voorkeur' om de hoek kijken, of, zo je wilt, de behoefte om exact volgens voorbeeld te werken.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2015, 22:26:05 door 44 »

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6403 Gepost op: 27 January 2015, 22:41:39 »
Jerry had gelijk vanwege comfort.... :P ;D
De Reichsbahn heeft voor Adolf zijn feesttrein ook een zes assige badwagen en een zes assige speissewagen laten bouwen..... :D 8)
Waarschijnlijk om het badwater en de soep niet over te laten lopen! (y) ::)


André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6404 Gepost op: 28 January 2015, 11:37:04 »
Gelij-Ongelijk ??? (k heb geen bochel)
het is meer een uitwisselen van gedachten
en voor die snor
hadden ze maar 1 assers genomen
was tie misschien verz....n in