Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398917 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #570 Gepost op: 20 augustus 2012, 21:52:45 »
@Jan K.: ik denk het, sintels of slakken. Even in mijn woordeboek spieken:
sintel m -s 1 metaalslak; 2 geheel of half uitgebrand stuk steenkool; ook sinter
2 slak v(m) -ken 1 .....; 2 samengesmolten stuk steenachtige afval van verbrande steenkool, verbrand vuilnis enz.
Mijn E/N woordenboek geeft voor clinker: slak

@Henk: er lag nog zat in die put toen ik mijn portie eruitgehaald had. Mijn tweede optie, die niet meer nodig was, was de Genzelbaan geweest. Je zult dus ongetwijfeld aan je trekken kunnen komen, denk ik. Of de hele BLNS-Gemeinde vertrekt en masse naar Leek voordat jij je kans kunt grijpen  ;D

@ Steef: ja, soms ben je zó serieus in je voornemens dat je er niet meer bij stilstaat wat voor indruk "ongelovigen" soms van je moeten krijgen  ;D

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #571 Gepost op: 21 augustus 2012, 11:37:27 »
Omdat ik toch met die open wagonnetjes in de weer was, heb ik die meteen maar eens voorzien van een blokkering van het kortkoppelingsmechanisme. Dat klinkt natuurlijk erg raar, jaren geleden - dat was in de tijd dat de Koude Oorlog nog in volle hevigheid woedde - schreewden we met z'n allen dat we buffer aan buffer wilden rijden, de fabrikanten hebben de gebeden verhoord en bouwden keurig in praktisch alle wagons en rijtuigen mechaniekjes in, zodat, met kortkoppelingskoppen, inderdaad buffer aan buffer gereden kon worden.
En nu doe ik die vooruitgang weer teniet? Ja, althans bij mijn eigen wagons. Let wel: niet bij de rijtuigen, die blijven gewoon buffer aan buffer rijden.

Mijn ervaring is namelijk, dat bij het rangeren de verschillende kortkoppelingskoppen, zij het van Fleischmann, Roco of Märklin, een vervelende eigenschap vertonen. Er is namelijk enige kracht nodig om die koppelingen in elkaar te laten grijpen, wat vaak als gevolg heeft dat als je zachjes met de rangeerlok tegen een wagon rijdt, met de bedoeling die aan te koppelen, deze laatste in plaats daarvan wordt weggeduwd. Daar is wel wat aan te doen, de betreffende wagon verzwaren dan wel handmatig ingrijpen - maar voor beide valt wat mij betreft weinig te zeggen. Geen optie dus. Maar wat dan wel?

Vervelend hè, zo'n lap tekst met zonder plaatjes. Die komen pas aan het end, maar hier vast ééntje: Oberlokführer Klaus Thaler en Heizer Jan Dödel met hun 94er onderweg:



Op een dag las ik ergens eens iets over koppelingen van het amerikaanse merk Kadee, die zouden boterzacht en toch zeker koppelen, bovendien zouden die te ontkoppelen zijn door een (electro-)magneet, die onzichtbaar onder de baan kan worden ingebouwd. Ben je meteen mooi van die lelijke ontkoppelrails af, waarvoor je te pas en te onpas overweggetjes of andere camouflagetechnieken moet verzinnen.
Vervelend was alleen, dat die dingen in Nederland vrijwel niet te koop waren, en we spreken hier ook nog over het pre-computer-tijdperk, dus online bestellen kwam ook niet in de vraag. Hier en daar kwam je ze echter wel eens tegen op al dan niet obscure beursjes, dus heb ik me wat van die dingen aangeschaft en uitgeprobeerd.

Dat vergde wat improvisatievermogen, want van een NEM-schacht hadden ze bij Kadee nog niet gehoord. Een paar wagonnetjes werden dus grondig omgebouwd, en ziedaar: de koppelingen werken wonderwel! Het was wel zaak voldoende ruimte tussen de buffers te houden om ze ook door een boog te kunnen laten rijden.
Maar dat ombouwen was nogal een karweitje, wel te doen bij een handvol wagons, maar ettelijke tientallen was wel wat veel van het goede.

Kadee weer in de koelkast dus. Totdat de wonderkoppelingen met NEM-schacht verschenen, in vier lengtes, nr. 17 is de kortste en nr. 20 de langste.
Nu was ombouwen een fluitje van een cent, die rotdingen van GFN druit en Kadee drin :D
Maar er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan: in combinatie met het kortkoppelingsmechanisme is de koppeling niet geschikt voor zwaardere (lees langere) treinen; door de krachten die onstaan in bogen worden de wagons uit de rails getrokken.

Ondertussen echter, leefden we in het tijdperk van het alomgeprezen, feilloze en zaligmakende internet en daar was zo hier en daar wel te lezen dat ook voor dat probleem wel een oplossing was te bedenken: simpelweg het vermaledijde (maar voorheen o zo begeerde) kortkoppelingsmechanisme blokkeren. Dat kan heel simpel, kijk maar:



Met wat lijm aan weerszijden van de schacht blokjes Evergreen plakken, en de boel is in z'n beweging zeer beperkt, voldoende om het probleem te elimineren.
En als de wagons weer op hun pootjes staan, zie je er niks meer van:



Wel een nadeel(tje): buffer aan buffer rijden wil niet zo best, maar bij goederentreinen stoort me dat véél minder dan bij personentreinen.
Wat je ook uit zult moeten zien te vissen is welke koppeling (17, 18, 19 of 20) je moet hebben om ook de boog met de kleinste straal op je baan te kunnen berijden.

Tot de volgende, wie weet waar ik dan weer mee bezig ben 8)

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2018, 21:03:01 door 44 »

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #572 Gepost op: 21 augustus 2012, 13:31:42 »
Fraai, zeer fraai, de meeste van onze Kadee klanten nemen van elk nr wat op voorraad zodat ze altijd bij verbouwingen de juiste kunnen pakken.  Wil je materieel zonder NEM schacht aanpasssen dan is de roemrucht nr 5 een goede , of als je wat meer in schaal wilt de 58.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #573 Gepost op: 21 augustus 2012, 13:59:25 »
Je bent weer heerlijk bezig Jan, het was een werkje om alles weer terug te lezen, maar wel de moeite waard!
Mooie lading hebben die wagonnetjes, echter kan gewoon niet ;D ;)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #574 Gepost op: 21 augustus 2012, 14:27:02 »
Hoi Mathyn, 't spul ligt er gewoon los in hoor  ;)
Maar 't is een koud kunstje om er een (uitneembare) vaste lading van te maken.

@Han: nr 5 was ik inderdaad vergeten te noemen, die zijn op meerdere manieren bruikbaar.
Verder is het nog noemenswaardig dat de keus voor nr 17, 18, 19 of 20 afhangt van de straal van de boog waar de wagon door moet èn van de lengte van de wagon.
Nr 17 gebruik ik relatief weinig, de wagons komen daarmee vrijwel buffer aan buffer te staan.

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #575 Gepost op: 21 augustus 2012, 17:20:49 »
Jan, ik begrijp je beweegredenen voor de verbouwingen, maar ik vind buffer-aan-buffer-rijden, ook voor goederenwagens, toch net wat mooier.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #576 Gepost op: 21 augustus 2012, 19:32:05 »
Snap ik, Ruud! Vind ik ook mooier, maar ik vind de iets grotere bufferafstand makkelijker voor lief te nemen dan de ergernis over steeds weer wegstuiterende wagonnetjes.
Gelukkig is iedereen daar vrij in :D

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #577 Gepost op: 22 augustus 2012, 14:54:29 »
Vandaag geen zin in uitvogelen waar een wissel moet komen en weerspannige flexrail. 't Is hobby, geen aangenomen werk :)

Groene vingers, dáár heb ik zin in  :D



Gerhard Ammeräth en Elisabeth Willnitz kunnen zo'n overwachte extra vrije dag wel waarderen:



Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2018, 21:04:20 door 44 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #578 Gepost op: 22 augustus 2012, 14:57:17 »
Gevaarlijk bermtoerisme ;D

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #579 Gepost op: 22 augustus 2012, 15:07:22 »
ziet er goed uit! ;D eindelijk wat groen op je baan :P
groeten,
Auke

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #580 Gepost op: 22 augustus 2012, 15:10:31 »
Oh dit is jouw draadje, had het niet herkend.  ;)  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #581 Gepost op: 22 augustus 2012, 15:31:40 »
Lol  :D

Klätzmaier treft het niet, die moet met een stel museumwagens op weg naar Haselünne:



Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2018, 21:05:16 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #582 Gepost op: 22 augustus 2012, 22:44:22 »
Beetje knoeien nog. Wat vind ik dit toch leuk werk, lekker kliederen met zand en water. En met houtlijm en allerlei strooisels:



Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2018, 21:05:36 door 44 »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #583 Gepost op: 22 augustus 2012, 22:45:30 »
Ziet er overtuigend uit Jan, wat plukkies gras ertussen zou het helemaal afmaken.. (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #584 Gepost op: 23 augustus 2012, 10:31:31 »
Komperan, Martin! M'n thermostatische theemepper ligt al klaar  ;)