Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 12:17:36
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Marcel112
Vandaag om 12:14:10
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3642296 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #240 Gepost op: 13 May 2012, 23:08:15 »
@Mathyn: dank je voor de bloemen! Dat diagonaaltje moet er inderdaad nog op, goed gezien!

@JanW: interessant project ben je aan het oppakken!
Wielen en frame heb ik eerst met Revell SM330 geverfd, met een kwast. Verfpotje eerst even verwarmd, dan strijkt het heel mooi uit. Maar niet heet laten worden, dan verdampt er blijkbaar iets en wordt het mat.
Je kunt natuurlijk ook airbrushen, maar ik heb de pest aan emailverf in m'n airbrush - het stinkt als de hel. En m'n hobbykamer is ook woonkamer...
Goed, verf goed uit laten harden (dag of twee) eventueel tweede laagje aanbrengen (idem uitharden).
Daarna heb ik de hele brut ingesmeerd met een vuil bruin-grijs mengsel van Vallejo, ik meen chocolate brown en german grey. Gewoon over alles heen. Even laten drogen en dan met een wattenstaafje met een klein beetje spiritus de boel weer afpoetsen. Voorzichtig, want je wil het rood niet aantasten en als je te ruig bent gebeurt dat toch.
Daarna heb ik er met de airbrush nog een heel lichte waas met chocolate-brown overheen geblazen.
Drijf- en koppelstangen heb ik nog niks aan gedaan, behalve SM330 in de diepliggende delen. Op het programma staat nog een metaalachtig grijs kleurtje op de opliggende gedeeltes. Als je alles demonteert, verft en de boel pas inelkaar zet als de verf droog is plakt er ook niks aan elkaar. Foto's zal ik vandaag of morgen wel even maken en hier plaatsen, of je moet ze via mail willen hebben, dan graag even een pbtje.

De nummerplaten kun je vinden bij Beckert-Modellbau

Het project 41 338 is zover als in dit draadje, ik ben nog in afwachting van een onderdeeltje. Bovendien spring ik nogal eens van de hak op de tak, en is de 338 eventjes een poosje niet aan de beurt geweest... :'(

Dank voor de respons, jullie beiden!

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #241 Gepost op: 14 May 2012, 11:08:01 »
Op verzoek, onder het motto "u vraagt, wij draaien", wat foto's van de vuile wielen. Let niet op niet ter zake doende details svp, zoals een as die net niet op de rails staat en scheefzittende onderdelen :-[



















Plezier d'r mee!

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 17:46:30 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #242 Gepost op: 14 May 2012, 20:56:22 »
Jan,

Mooi verhaal met die 45 op de nèt te kleine draaischijf. In het genoemde boek staat ook nog een andere prachtige anekdote van Franz Eigl met een iets te kort spoortje in Lindau. Om over de rails in Offenburg maar te zwijgen. 8)


Ammeräth heeft geen commentaar, dus het zal wel goed zijn.
Oh? Ik had verwacht, dat hij nog met een schuurblok de splinters zou verwijderen. ::) :)

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 14 May 2012, 20:58:10 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #243 Gepost op: 14 May 2012, 21:20:37 »
Heee Bas!

ook weer eens hier? Ja, prachtige verhaaltjes staan er in, geweldig boek om te lezen :D
Die rails in Offenburg.... tja, dat wordt nog lastig nabouwen ;)

En die splinters, die ziet ie niet vanwaar hij staat ;D
Komt met schilderen wel goed, vond jouw onderbouw er prachtig uit zien! Ik heb me dus voorgenomen er ook een kwast verf op te smeren :)

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 14 May 2012, 21:36:28 door 44 »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #244 Gepost op: 14 May 2012, 22:20:13 »
Ha Jan,

Veel dank voor je uitleg en foto's! Ik ga het binnenkort zo proberen, ik ben heel benieuwd. Het frame dat je laat zien ziet er geweldig uit. Nog speciale tips over de behandeling van die remblokken (ik heb nog geen ervaring met weatheren en vindt het meestal ook niet mooi maar dit smaakt naar meer)?
Ik laat hier wel wat zien, als ik zover ben.
Overigens staat een foto van de samenstelling waar ik op doelde (met BR 17) hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11533.msg173556.html#msg173556

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #245 Gepost op: 15 May 2012, 07:43:23 »
Hoi JanW,

de remblokken worden op dezelfde manier behandeld, dwz het hele mechaniek rood geschilderd, brij erover, met spiritus weer verwijderen/afzwakken. Deze techniek laat opliggende en grote vlakken weer rood worden, terwijl de vieze brut in de minder toegankelijke delen blijft zitten (naden en diep liggende gedeeltes). De remblokken zelf zijn opliggend, dus die worden ook weer rood. In het echt zijn ze vaak roest/metaalkleurig, vandaar dat ze wat aparte aandacht krijgen en met (meer bruinige) prut worden beschilderd.

Onlangs las ik een boekje over station Nieuweschans, daar kwam ook nog wel eens een BR17 (S10). Ik ben benieuwd naar je resultaten :D

Een leuke weathering aanbrengen vergt vooral veel ervaring (als je die nog niet hebt, probeer dan eerst wat technieken op een proefding) en wat vooral een "must" is, is het voortdurend kijken naar voorbeeldfoto's. En blijf bij de verschillende stappen in het proces vooral vergelijken: lijkt dat wat je gedaan hebt op wat je op je foto ziet?

Veel succes, en nogmaals, ik ben erg benieuwd!

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #246 Gepost op: 15 May 2012, 16:22:47 »
Rare dag vandaag. Eigenlijk heb ik helemaal geen tijd, maar ik zit toch ineens mijn 94er te digitaliseren.
Een lokje met een verhaal....
Toen Fleischmann aankondigde deze lok te gaan maken, dat moet ergens eind 70er jaren van de vorige eeuw geweest zijn, want in deze eeuw moeten de 70er jaren nog komen, en in de eeuw daarvóór.... affijn, toen Fleischmann deze lok aankondigde, was ik meteen verkocht. Ik moest en zou 'm hebben! Ik heb 'm dus ook gekocht.
Jaren later heb ik de lok in een vlaag van verstandsverbijstering verkocht aan een clubgenoot, maar daar kreeg ik toch spijt van. Van een andere clubgenoot heb ik dit exemplaar overgekocht, maar die beste man reed FMZ. FMZ-ding eruit gesloopt. Nou reed die man, voordat hij op FMZ overstapte, gewoon analoog. Hij heeft de lok dus als FMZ-lok gekocht, omgebouwd naar analoog, en toen hij overstapte naar FMZ werd de lok weer voorzien van een FMZ-decoder. Hij vond, dat de FMZ-decoder geen koeling genoeg kreeg, dus de ketel is, tot op een flinterdun laagje na, uitgefreesd; wat volgens hem weg kon heeft hij wegehaald. Hij reed ook flink rond met zijn lokomotieven, dus toen ik de lok van hem overnam, slingerde het ding over de rails als een dronkelap. In eerste instantie heb ik er maar eens een Faulhaber ingebouwd, maar de lok bleef slingeren.
Toevallig, nou ja, niet geheel toevallig, ben ik eens op bezoek geweest bij de Fleischmannfabrieken, en daar hebben ze de lok voorzien van een nieuw frame, inclusief overzetten van de Faulhaber, en nieuwe assen. Gratis. Dat kon toen nog. Toen reed de lok heel fatsoenlijk. Dat doet-ie nog steeds, maar nu wordt hij, pardon, zij, want een locomotief is vrouwelijk, wéér voorzien van een decoder. Een LokPilot van ESU.



Maar zoals de decoder nu zit, gaat het niet passen.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 17:48:24 door 44 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #247 Gepost op: 15 May 2012, 18:50:27 »
Dat wordt dus nog even knutselen ;), maar dat is aan jou wel toevertrouwd.
Overigens: de nieuwe versie, die enkele jaren geleden is uitgekomen, heeft wel een veel betere stroomafname dan de oude.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #248 Gepost op: 15 May 2012, 19:06:58 »
Jan,

Die Faulhaber, is dat zelfbouw of een ombouwset? (niet de motor, maar deoverbrenging  :P)

Ik heb een Philo 9500 met BR 94 onderstel met oude motor, en dat houd niet over. Kun jij me vertellen of dit als ombouwset te krijgen is?

Ik volg jouw draadje overigens met veel belangstelling!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #249 Gepost op: 15 May 2012, 19:49:30 »
@Ruud: dank je, de loc rijdt inmiddels als een zonnetje :D
Wat de stroomafname betreft, daar heb ik nooit klachten over gehad. Op 4 assen wordt aan twee kanten de stroom afgenomen.

@Ger: fijn om te horen dat je het leuk vindt :D
De Faulhaber is onderdeel van een ombouwsetje, ik dacht van SB, maar kan ook nog wel Verbeck zijn, die laatste bestaat inmiddels niet meer. Voor het SB-ombouwsetje zie HIER
Er komt wel wat zaag- en freeswerk bij kijken, maar je kunt het ook door SB zelf laten doen, dan komt er, zoals je kunt zien, 120 euro bovenop de prijs van alleen de set (88 öri).

Groet,
Jan

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #250 Gepost op: 15 May 2012, 19:50:48 »
Gaat lekker, Jan!

Heb ooit ook een oude 94 1730 (met de 'gewone' rondmotor) van Fleischmann omgebouwd naar digitaal. Ik hoor ook regelmatig 'klachten' over slechte stroomafname, doordat de wielen star in het frame zitten.
Dat is bij die van mij ook aan de orde. De asjes kunnen alleen zijdelings bewegen. Heb per ongeluk ook nog een stroomafnemertje afgebroken.
En nu het mooiste van alles: het kreng rijdt overal probleemloos!  ;D Over wissels, door bochten, hobbels... Onvoorstelbaar!
Met de 41 had ik niet zoveel mazzel, maar met de 94er gelukkig wat meer... ;-)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #251 Gepost op: 15 May 2012, 19:53:12 »
 :D (y)
Af en toe heb je gewoon recht op een beetje mazzel ;)

Groet,
Jan

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #252 Gepost op: 15 May 2012, 20:07:43 »
Ochja...

Die nieuwe 41er heeft al een hoop goedgemaakt hoor... ;-)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #253 Gepost op: 16 May 2012, 21:00:48 »
De draaischijf in Lümmeln is tijdelijk buiten gebruik wegens onderhoud en aanbrengen van vuile troep.



Bovendien zal dat minne ventje op moeten rotten, da's het plekkie van Jürgen Ätterbach.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #254 Gepost op: 16 May 2012, 22:19:17 »
Citaat
Maar voordat ik in mijn enthousiasme nu de boel ga vastzetten, is het misschien handig eerst te kijken hoe de draaischijf aangestuurd gaat worden.

In het geval je gebruik maakt van Koploper en een digitale centrale kijk hier eens

http://members.home.nl/robert.evers/draaischijf.htm

mvg,

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...